Februari mama's 2008 Deel 8

Discussie in 'De mama's' gestart door Ariel, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    @meiske: ik heb via school een site van een juf Nederlands op basisschool niveau en daar staat geloof ik ook begrijpend lezen op. Moet ik straks even op de school laptop kijken dan zet ik hem hier. Wie weet vind je daar wat leuke oefeningen.

(tis echt erg ik moet dat allemaal overnieuw doen omdat het niveau Nederlands de laatste jaren zo gezakt is)

2. suuszwanger

suuszwanger VIP lid

24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Ja, ik heb heel veel materiaal.
    Ik werk in het so, dus veel remedierend materiaal.

Maar hoe heeft ze de vorige cito's gemaakt? Klopt de toetsgegevens bij het beeld in de klas van haar? M.a.w. zijn de toetsgegevens wel betrouwbaar? Ik weet te weinig van haar, maar bij ons komt het vaker voor dat kinderen erg nerveus zijn voor de cito's en daardoor slechter kunnen scoren.
    En dat ze nu al beginnen met groep 5 over doen, vind ik een beetje voorbarig. Er zijn nog veel stappen te zetten, voor zo'n beslissing.
    En welke taalmethode heeft ze? Het is namelijk wel belangrijk dat de woorden aansluiten bij deze methode. Je hebt veel pc-programma's om de woordenschat te trainen. Die kun je ook makkelijk thuis doen. Zie Taalpilots | Onderzoek | Woorden beklijven
    Voor begrijpend lezen werken wij met Goed Gelezen. Deze methode traint heel gericht de verschillende strategieen in. Daarnaast gebruiken wij remedierend de zuid-vallei. Daar kan ik jou wel het een en ander van opsturen, maar dan moet ik weten waar ze in de leerstof zit en waar ze specifiek op uitvalt. Hebben ze daar iets over gezegd? Wat is haar technisch leesniveau?

3. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    meiske. Wij hebben idd ook goed gelezen en werken ook met zuidvallei. Verder hebben wij per groep een boekje met oefencito. Heb ook nog wel een boekje van groep 5 van de oude cito liggen denk ik. (moet je even vragen welke versie ze hebben, wij die van 2012 nu heb nog 98 liggen) Als ze daar de oude afnemen is het geen goed idee om daar uit te oefenen. Verder heb ik nog hulpboeken begrijpend lezen weet alleen niet zeker of dat van groep 5 is of dat ik vanaf groep 7 heb. Als verder alle cito's goed zijn, rek, spelling, avi, dmt dan snap ikniet dat ze zeggen zittenblijven alleen voor begrijpend lezen. Zou er bij mij wel meer aan de hand moeten zijn aangezien je strategieen best kunt leren met kinderen

4. Meiske74

Meiske74 VIP lid

22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank jullie wel voor jullie meedenken. Niet alleen begrijpend lezen is niet op peil, haar avi is nu E4, woordenschat was ook niet goed. Maar dat hangt allemaal met elkaar samen. De dmt was wel weer goed gegaan. Rekencito was de score een B, spelling ook, niks mis mee dus geloof ik. Ik zal even navragen hoe de boeken heten van begrijpend lezen.
    Als jullie het een en ander willen opsturen, graag. Pb maar even dan voor de gegevens. Natuurlijk vergoed ik het;)
    Ik ben er zelf een beetje radeloos onder. Zelf heb ik fluitend de klassen van de basisschool doorlopen. Ook Stijn doet het super op school. Dus dit is nieuw voor mij. En daarom wil ik er zelf ook alles aan doen om haar thuis wat bij te spijkeren. Zelf vindt ze het erg leuk om thuis nog met mij te oefenen, dus daar zal het niet aan gaan liggen. Ik vrees toch dat ze de intelligentie van mijn schoonfamilie heeft;);)

5. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    meiske dan vind ik het zelf best meevallen als lezen e4 gehaald is. Veel laten voorlezen thuis, soms tijd opnemen en keer daarna tekst nogmaals laten lezen enz. gewoon spelletjes. Maar goed, bij ons gaan kinderen die begrijpend en technisch lezen onvoldoende hebben maar rest wel voldoende in een intensief arrangement. Houd in dat ik dagelijks even een paar minuten met ze lees en ik doe twee keer per week extra begrijpend lezen in een groepje. Weet niet of ze al hulp krijgt? Als ik het zelf niet kan wordt er tijd vrij gemaakt bij de rt.

arme schoonfamilie trouwens haha.

6. Meiske74

Meiske74 VIP lid

22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ze gaat 1 keer per week in een klein groepje de tekst alvast bespreken die ze klassikaal krijgen voor begrijpend lezen. Voor zover ik weet is dat alles. Vanaf morgen gaat ze dus voor mij voorlezen:) Moeten dat dan boekjes E4 zijn of M5?

7. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    als ze e4 gehaald heeft moet je m5 gaan oefenen. Gewoon gezellig voor slapengaan laten voorlezen door je dochter maar ook jij af en toe voorlezen

8. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    misschien is leesleeuw leuk. Kun je aabo nemen krijg je aantal keer per jaar een nieuw boekje per groep of naar de bieb

9. Meiske74

Meiske74 VIP lid

22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Naar de bieb gaan we al af en toe. Gelukkig zelf ook genoeg boekjes in de kast. Vanaf morgen mag ze dus verplicht gaan voorlezen! Deed ze soms al, maar nu moet het dus elke dag haha.

10. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Dag meisjes. Lang niet gesproken. Mijn hoofd zit laatste tijd vol met van alles en nog wat, naast de altijd te volle agenda. Maar merk dat ik minder ruimte heb voor anderen en ook voor forum. Toch wel veel aan jullie gedacht, dat dan weer wel! Dat heb je he, in zo'n historische maand. De een na de ander zien bevallen.. en nu was ik dan bijna aan de beurt.

Vandaag 2 feestjes gehad. Dus elena haar verjaardag al gevierd. Wij hebben haar vanmorgen haar fiets gegeven, ze is er erg blij mee! Morgen ben ik vrij, dus dan wellicht nog even fotootjes er bij voor een impressie. Verder vooral veel dora spul en verkleedkleding. En een heel gelukkig kind. Tjonge wat lachen, ze heeft overal om gejuicht, riep ieders aandacht: jongens en meisjes luister eens naar mij.. wij .. eten.. broodjes!!! JEEEEUUUHH

:) :) oh en ook heel leuk, Suzanne was ook jarig! Ha, ha die deed helemaal mee, zo schattig.

Je had er bij moeten zijn ;)

Nu op een oor en morgen een meelees poging doen.

Slaap lekker!

11. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Zwolle
    Maja, van harte gefeliciteerd met je saaie huwelijk ;) Nu kan de sleur echt goed beginnen.. nee .. gekkigheid, veel geluk en liefde samen toegewenst! Ben erg benieuwd hoe het vanavond is gegaan!

12. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Goedemorgen,

Meiske, van leermethoden heb ik geen verstand ;) Maar goed dat je thuis gaat oefenen. Vind het ook voorbarig om nu al te zeggen dat ze een klas moet overdoen.

Hier is Tessa weer naar school. Voor de 2e keer nu en het ging weer goed. Ben daar echt blij om. Ze ging echt haar best doen om aansluiting te vinden in de groep. En er was nu een meisje van de psz die ook kwam wennen.

13. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Is het bij jullie ook zo glad? Het is voor een hoogzwangere niet verantwoord om naar buiten te gaan. Op de plaatsen waar geen sneeuw meer ligt, ligt echt een dikke ijslaag. Nauwelijks over te lopen. Peter heeft m'n auto vanmorgen al schoongemaakt en zo gezet dat ik via de sneeuw m'n auto kon bereiken.
    Wilde nog boodschappen doen als ik Tessa had weg gebracht, maar dat doe ik vanmiddag dan maar.

14. Meiske74

Meiske74 VIP lid

22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Goedemorgen!

Mom, geweldig om te lezen hoe enthousiast Elena was:)

Boney, hier is het gelukkig niet glad. Ben net al de weg opgeweest.
    Doe maar voorzichtig hoor!
    Fijn dat er een vriendinnetje van de psz nu ook komt wennen op de basisschool. Ik merkte aan Sofie dat ze toch die eerste keren steun had aan een bekend kindje in de klas.

Sofie mag nog 2 keer naar de psz. Heerlijk, geen gerace meer van school naar de psz om haar daar op te halen. Gewoon de hele meute ophalen bij de basisschool!

15. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Leuk zeg.. allemaal naar school.. Marijn vindt het heerlijk, alleen vindt hij het stom dat er kinderen uit zijn klas hem klein vinden. dat zijn klierkinderen..whahaa...hij heeft enorme fantasie.. verteld de meest onzinnige verhalen over dino's in zijn klas die echt leven...etc.

Hier moet Ed morgen (met enige spoed) naar de ha.. hij heeft nu drie weken een wat doffe pijn aan zijn bal (links) en er zit een klein knobbeltje.. toen hij vanmorgen belde om voor volgende week een afspraak te maken zei de ha dat hij ed morgenvroeg direct wilde zien.. oh bah oh bah... ik hou daar niet zo van.. het zal wel niks bijzonders zijn, maar toch...ed wil het stil houden (snap ik), maar ik moet het toch ff kwijt hoor...

16. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Zwolle
    Oh jakkie.. nee daar zou ik ook niet vrolijk van worden ichtus. Sterkte. Ook voor Ed, ook al mag hij het niet weten ;). Lijkt me erg lastig voor hem om daar morgen te zitten.

Boons, spekglad hier vanmorgen, was zeker onverandwoord. Vorig jaar ben ik toen met Elena met de fiets gevallen, terwijl je niet zag dat het glad was. Daar moest ik vanmorgen weer aan denken. Dus be careful. Het is hier al weer werg. Het regent weer lekker ouderwets.

Elena kwam weer vrolijk uit school. Die is ZO blij! De juf was de verjaardag van haar vriendin vergeten en die moeder (lees mijn vriendin) was daar niet zo gelukkig mee. Morgen is Elena jarig en mag ze trakteren. Is kijken hoe de juf dan reageert. Nu is Elena verplicht een slaapje aan het doen. Kan ik mooi ff zuigen en dweilen nog. Ben me toch blij dat ik vandaag vrij heb genomen!

Meiske, is dat zwemmen in groep 3 en 4 verplicht, ook al heb je je diploma? Ja zeker. Hier ontdekt dat je in een plaats hier vlakbij 2 weken les kan laten volgen in de zomervakantie en dan hebben ze het diploma. Lijkt me een hoop elende schelen. Ze moeten er een test voor doen. Vraag me wel af of Elena genoeg kracht en conditie heeft om dat te kunnen. Zijn we natuurlijk wel weer een paar maand verder. Maar eerst een diploma halen en dan op vakantie en daar lekker zwemmen, dat klinkt wel verleidelijk.

17. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Zwolle
    Ik word al weer geroepen ;)

18. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    zwemles.. praat me er niet van.. bij Lies is het een gebed zonder eind..
    woensdag mag ze nu een extra les volgen om door dat verdraaide gat te komen. het stomme is dat ze hetwel kan, maar het duiken wordt steeds slechter.. zo komt ze er nooit dorheen.. straks mag ik weer in de sauna gaan zitten..zucht..

op school hebben ze hier vanaf groep 5 schoolzwemmen.. volgens mij alleen groep 5/6.. dan heeft iedereen A en B al.. ze mogen dan voor C gaan, maar dat is niet verplicht.. bij Marijn wacht ik tot ie bijna 6 is.. heb ik met Jur ook gedaan en die had gewoon veel meer kracht en uithoudingsvermogen.. binnen 10 mnd had ie A en B.. dat lijkt er meer op!..

Had k al gezegd dat Jur een begaafdheidstest krijgt..?? Ze twijfelen of ie een onderpresteerder is.. ben benieuwd.. zou me niets verbazen, maar ook wij zijn er niet zeker van...hij scoort goed hoor, maar volgens de juf en ook volgens ons is hij te gemakzuchtig en kan hij meer.. nou ja.. als ie zich maar prettig voelt.. dat vind ik belangrijker en dat is nu niet zo.. Leren vindt ie leuk, maar school (omgeving) niet zo.. de aansluiting bij klasgenootjes mist wat.. (niet dramatisch hoor).

Lies scoort alleen maar A's.. heeft werk van groep 4 erbij gekregen. ze vind school echt geweldig.. ik haddit nooit van haar verwacht trouwens.. maar vind hetwel heerlijk..

ik ga ff was inruimen.. mijn koffie is op.. gister al en het resultaat is dus een dag met koppijn... wilde er ivm degladheid niet uit met de kleintjes.. straks toch maar ff wat ophalen...hoezo cafeine verslaafd..;)

19. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ichtus, sterkte morgen met het huisarts bezoek van je man. Hopelijk niks aan de hand.

Joma, of FB je fotos gezien! Zijn jullie met zijn drietjes geweest? Vond Gwen het ook al echt leuk?Of soms moe of te koud? Leuke fotos!

20. katemans

katemans Fanatiek lid

27 dec 2010
    1.446
    0
    0
    @Hier ook eentje die nog maar 2 keer naar de psz gaat, merk aan haar dat ze het toch wel moeilijk vindt om dat los te laten, vanmorgen was ze ineens 'ziek' omdat ze het toch allemaal spannend vindt, tja t is toch bijna voor t echie!

@ichtus succes morgen! Hoop dat het niks ernstigs is!!

sinds afgelopen weekend ben ik weer aan het werk, en natuurlijk begint ons kleine draakje ineens de fles te weigeren :( hoop maar dat ze snel bijdraait!

Deel Deze Pagina