Februari mama's 2013 - deel 2.

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Mama in spe, 25 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Manon
    HIer al twee kindjes op het kdv dus breng de derde er met een gerust hart heen. Ga gewoon eens bij een paar kdv's kijken of het prettig voelt. Ik ben ook bij meerdere gaan kijken. Uiteindelijk moesten we het in het dorp hiernaast zoeken omdat hier in de stad alles vol zat. Maar ben zo super tevreden over dat kdv dat ik ze daar lekker laat zitten ondanks dat ze hier in de buurt plaats hadden. Ben hier in de buurt nog wel wezen kijken maar voelde niet prettig aan...

2. foeske

foeske Fanatiek lid

25 jul 2010
    1.732
    0
    0
    Werkbegeleidster psychiatrie
    prov. Zeeland
    Mamasyl, dat scheelt misschien wel ja… Ik woon toch wat in het ‘afgelegen’ gebied van NL :p

Opvang, wij hebben het geluk dat opa’s, oma’s en m’n tante oppassen… Opvang in België is trouwens wel een stuk aantrekkelijker (financieel) dan in NL ;) Er gaan veel kinderen uit het dorp naar St Margriet, Maldegem, Eeklo of St laureins naar de opvang en naar school….

Elance, wij zitten met hetzelfde probleem… Vorige x hebben we gewoon kraamvisite gedaan maar Jelte is nu 1,5 jaar en nog steeds zijn niet alle mensen geweest haha… Bij een kraamreceptie ben je er wel in 1x vanaf… Februari is ook geen maand om het in de tuin te houden L en vind het zonde van het geld! Succes met jullie keuze… Wel grappig dat wij precies op hetzelfde stuiten haha…

3. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Ja dat vind ik dus ook... ik hoef echt niet iedereen bij mij thuis te hebben want je wil toch gewoon lekker genieten met je eigen gezinnetje zonder al die pottekijkers...
    Maar heb zonet een beetje na zitten denken en ik denk dat ik eigenlijk wel al een beetje uit ben wat we gaan doen. (als manlief akkoord gaat).

Ik zou een kleine geboortelijst leggen, en het adres enkel op de kaartjes schrijven voor vrienden enzo.
    Voor collega's en verre kennissen zou ik dan op het kaartje enkel een envelopje en een rekeningnummer vermelden als cadeautip.
    Zo haal je dan toch ook iets binnen om de kosten wat te drukken.
    Want zelf heb je er toch weinig aan hé, aan zo'n babyborrel.
    Overal handjes schudden en praten en als de baby dan nog eens lastig doet... poeh...
    Nou ja, we zullen het wel eens moeten overleggen wat we precies gaan doen.

Stomme sociale verplichtingen ook zeg :x

4. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    @Chayenna, zeker moeten we van het goede uitgaan!
    Ik blijf zeker ook positief denken!

@Manonvd, hier ook geen kinderopvang,ben thuisblijfmama.
    Cursus, ik ga weer haptonomie doen, dat hebben we vorige keer ook gedaan en dat beviel goed, we lopen daar ook met mijn man nu (heeft tegen een burnout aangezeten) en we beginnen snel een keer.

@Babyborrel, poe hee wat is dat duur!
    Hier gewoon weer bezoek aan huis, kun je zelf bepalen wie er wanneer komt.....

5. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    babyborrel
    zit er dit x aan te denken om het ook te doen
    heb het simpelweg te druk om doordeweeks visite te ontvangen
    daarbij is dat voor me dochter veel te druk
    want in het weekend heeft zij nodig om bij te tanken voor school
    wij hebben geluk dat manlief bij de vrijwillige brandweer zit
    en dus niks hoeft te betalen voor de kantine en zo toch een grote ruimte tot onze beschikking hebben
    en eigen boodschappen en je bent klaar en je hebt toch alles op 1 dagdeel

6. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik vind het juist erg gezellig om kraamvisite te ontvangen. Mensen waarvan je niet wilt dat ze komen, die stuur je toch ook geen kaartje lijkt me? En een envelopje op een geboortekaartje zetten vind ik echt not done... Voor mij telt het juist dat mensen langs komen om mijn nieuwe kindje te bewonderen. Kado's zijn leuk, maar totaal ondergeschikt aan het feit dat mensen de moeite nemen om langs te komen.

Babyborrel kan, maar weet van een vriendin dat je dan eigenlijk toch nog met veel visite zit de eerste tijd. Vaak willen mensen toch even persoonlijk contact met je.

7. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ik heb andere ervaringen bij me vriendin dus vandaar dat ik zeg (zeg vooral ik hahah heb het nog niet overlegt met manlief)
    dat ik het prettiger vind
    de eerste week zit ik sowieso dat ik moet zorgen dat dochterlief en zoonlief op school komen dan heb ik nog een hond die verzorgt moet worden en een baby haha heb wel een kraamverzorgster en een lieve vriendin die wil helpen
    en naaste fam en vrienden zijn wel welkom maar moet alles wel in me guppie doen manlief krijgt maar 2 dagen en neemt een week na dat de kraamverzorgster weg is vrij maar ik wil gewoon dat iedereen kan wennen aan de nieuwe situatie en met name de kids dat vind ik het belangrijkste hun moeten hun plekje gaan delen met de baby
    voor zoonlief ben ik niet bang
    maar dochterlief hoe leuk ze het ook vind ze gaat het gewoonweg niet tof vinden dat ze nog meer haar aandacht moet gaan delen
    dat kan zij gewoon niet plaatsen
    dan liever een borrel waar ook alle neefjes en nichtjes komen en ze dus lekker bezig wordt gehouden en 1 dag erna waar ze compleet uit de ritme van is dan het wekenlang hebben

8. fliertje

fliertje Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.178
    0
    0
    Goedemiddag dames!!

Echo hier was gisteren goed! Beeb lag heerlijk te slapen:)

Fijn om alle andere positieve berichten te horen! Hier kijken we ook erg uit naar de 20wkn echo !!

@Babyborrel, wel heel leuk maar inderdaad erg prijzig! Hier willen ze volgende week een lijstje met de namen voor de babyshower dus ben benieuwd wanneer en hoe dat gaat worden !!! Na de geboorte van onze zoon doen wij gewoon kraambezoek

@Opvang, hier gaat schoonmoeders oppassen en ik heb niet elke dag college dus zal zelf waarschijnlijk 2dagen in de week thuis zijn en mijn vriend neemt 1 dag in de week vaderverlof op wat overigens helaas onbetaald is bij zijn werkgever

9. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Fliertje
    Wat leuk een babyshower! Wordt vast heel leuk!

Lovelymom
    Kan me voorstellen dat je er in je eentje niet op zit te wachten. Van die vriendin begreep ik het ook wel, die heeft zo veel vage bekenden/kennissen. Huis was stampvol bij de borrel. Ligt er ook een beetje aan hoe snel je de borrel houdt. Des te sneller de borrel, des te minder visite daarnaast denk ik.

Zo nu even de meiden uit bed plukken...die hebben weer lekker lang geslapen en even gaan snuffelen bij de Action.

10. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Wat het envelopje betreft is dat hier de gewoonte.
    Op onze huwelijksuitnodigingen was dat ook zo, een envelopje en een rekeningnummer.

Hier in belgië is dat gewoon de gewoonte.
    Bij wijze van voorbeeld:
    Mijn familie komt uit Apeldoorn, die waren er ook bij op ons huwelijk, dus hebben wij het verschil in 'cultuur' gezien, wat op zich heel normaal is ook.
    Onze receptie kwam op € 20,00 pp, daar waren er 150 mensen aanwezig. Die duurde 2u en de mensen gaven ongeveer tussen € 15,00 en €25,00 pp. Daarna hebben we nog een receptie van een uurtje gegeven voor onze vrienden en familie (die al aanwezig was tijdens de eerste receptie) en dan zijn we aan tafel gegaan.
    Het hele feest (van begin 2e receptie tot 5u 's nachts) heeft ons €75,00 pp gekost alles inbegrepen.

Van al onze vrienden hebben wij € 50,00 pp gekregen (dat doen wij ook als wij ergens uitgenodigd zijn). Van onze Belgische familie hebben wij hetzelfde gekregen, behalve mijn oom, die heeft € 100,00 pp gegeven.
    Van mijn Nederlandse familie hebben we €10,00 pp gekregen.

Als ik er nu met mensen over praat, dan valt hun mond open 'huh, zo weinig, zie je wel dat hollanders gierig zijn' ;)
    Dan antwoord ik gewoon 'ach ja, dat is gewoon een cultuurverschil. Een Nederlander gaat (naar mijn ervaring) ergens naar toe en zegt, hé ik ben uitgenodigd, en geeft gewoon iets uit beleefdheid. Een Belg daarentegen (ook naar mijn ervaring) gaat ergens naartoe en geeft een redelijke som geld om wat hij/zij kosten toch zo goed mogelijk te proberen dekken'.
    En dan zeggen ze ook wel van 'ja als je het zo bekijkt, ja'...

Dus in onze cultuur is het ook heel normaal dat je bij een geboorte een 'pamperrekening' opent (wat wij niet gaan doen hoor), dat is een rekening voor de baby, op de baby zijn naam, waar iedereen dan op kan storten bij de geboorte. Als ouder kun je lekker bijstorten gedurende de komende 18 jaren en dat heeft de inmiddels adolescente kleine een mooie spaarpot als hij 18 jaar is.

Ach het is maar wat de gewoontes een beetje zijn hé.

Ik wil echt niet iedereen bij mij in huis, ik hou van gezelligheid maar ben toch liever op mezelf met mijn man, hondje en dan kindje.
    Laat het bezoek maar op een afstand hoor, hou ik niet zo van ;)

11. Chayennah

Chayennah Actief lid

31 mei 2012
    337
    0
    0
    @kadootjes Hier is het echt niet de gewoonte om op een geboortekaartje een envelopje te zetten. Vaak snappen mensen bij een tweede of derde kindje wel, dat ze niet iemand blij maken met kleertjes ( als het om hetzelfde geslacht is) , ik vind het ook altijd fijn om voor iedereen een passend kadootjes te zoeken. Ook voor een verjaardag of bruiloft. Ik denk niet dat het hier de bedoeling, is om met alle gasten iemand zijn bruiloft te betalen. Soms staat er op het feest wel een 'fooienpot', maar dat is buiten kadootjes om.Wij hebben hier overigens ook wel iets van een 'pamperrekening', al noemen we dat niet zo. Bij alle banken heb je wel een geboorterekening, leuk om idd een bedragje op te storten. Nou ja, ieder zijn eigen gewoontes.

Als je btw idd een zaaltje heb waar je niets voor betaald én je eigen boodschappen kan doen, is het wel super!

12. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Ja dat is wel super als je het lekker zelf kan regelen.

Ik vind het altijd grappig hoe we zo dicht bij elkaar kunnen wonen (want toegegeven NL-BE is niet ver weg hé) en toch zo'n andere gewoontes hebben :)
    Ach ja, mij gaat het niet om wat we krijgen, helemaal niet. Maar als we dan toch een groot feest geven en dus duur uitkomen, dan is het wel handig als iedereen een centje geeft ;)

Ik ben er nog gemakkelijk in eigenlijk, geef je iets of niets, dat kies je zelf hé. Ik geef altijd veel, mensen schrikken daar ook van ;) (manlief vindt dit niet altijd leuk :p)

Een vriendin van me heeft een babyborrel gegeven (waar ik overigens niet op uitgenodigd was, en kwaad dat ik was!) voor haar familie omdat ze dan al met 100personen waren en het heeft haar € 2.000,00 gekost.
    Die was kwaad omdat ze cadeaus gekregen had, en geen geld. En als ze dan toch geld kreeg, dan was het 20€ voor een gezin van 4 bijvoorbeeld.
    Om te herhalen wat zij zei: 'wat een bende profiteurs! Ze krijgen hier verdorie 3uur lang alles wat ze willen om hun dikke buiken mee te vullen, en het is nog te veel om wat te geven, dat de mensen zich niet schamen, dat snap ik niet'

Dat ga je mij dus nooit horen zeggen ;)

13. girafje

girafje Fanatiek lid

27 aug 2008
    2.136
    0
    0
    leerkracht
    Noord Holland
    @ Elance: Het gaat zeker snel. Was net even bij mijn zus en die was ook verbaasd dat ik bijna al op de helft zit en helemaal omdat ik nog niet echt een buikje heb!

@ kleinduimpje: beterschap meid!

@ lovingmom: zoals de andere meiden ook al zeggen: alles is goed meid! Vertrouw op je ukkie!

@ foeske: Jeetje meid, lastig hoor die pijn! Hoop dat het bezoek aan de arbo volgende week goed gaat!

@ mamasylvia: jammer dat je jongens niet naar de psz konden, had jij ondertussen mooi rustig kunnen strijken. Hoop dat het snel beter gaat met de nachtrust!

@ manon: Mijn dochter gaat naar een gastouder waar elke dag ook andere kinderen komen. Ze vindt het daar geweldig en zal het gaan missen als ze straks naar school gaat en niet meer bij haar kan. Hoop/ probeer voor haar te regelen dat ze met opa en oma mee mag op de twee dagen dat ik werk. Deze uk gaat als alles meezit wel naar de gastouder toe!
    Heb een onwijs leuke gastouder die ook veel met de kinderen doet (knutselen, naar de kinderboerderij, met feestdagen/seizoen speciale dingen) en dat doet helaas niet elke gastouder.
    Ik heb zelf niet voor een kdv gekozen omdat ik daar ooit stage heb gelopen en daar een negatieve ervaring aan over heb gehouden door slechte begeleiding.
    Ga deze keer geen cursus doen. Zwem elke week al en blijf dit zo lang mogelijk doen.

@ Elance: Hier hoor je tegenwoordig ook steeds vaker dat mensen een kraamfeest geven i.p.v. kraamvisite. Vind het zelf veel leuker om visite te krijgen ipv een feest.
    Apart dat het inderdaad zo'n cultuur verschil is wat betreft geld geven met feesten.

@ Lovingmom: Ideaal dat je een grote ruimte tot je beschikking hebt voor een kraamfeest. Dan is de keuze toch snel gemaakt, helemaal omdat het voor je dochter prettiger is!

@ Chayenna: Toen vrienden van ons een tweede hadden gekregen heb ik bewust gevraagd wat ze wilde hebben voor de kleine omdat ze genoeg kleertjes hadden van de oudste.

Nu is het weer tijd om naar beneden te gaan (zit op zolder achter de pc ipv op de laptop. Mijn dochter zit lekker op de bank tv te kijken, maar het zal me niets verbazen als ze slaapt. Ze is naar de psz geweest en vaak valt ze dan op de bank in slaap als ze even tv mag kijken.
    Tot later!

14. zwangerwens

zwangerwens Fanatiek lid

9 jan 2012
    1.323
    0
    0
    NULL
    NULL
    He dames,

even snel een berichtje van mij, want ben net thuis en moet zo weer weg.
    Maar had al aangegeven dat onze 20wk echo verplaatst was naar a.s zondag ivm een cursus vandaag! Dus de uitslag horen jullie nog hoor!!

Fijne avond allemaal

15. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier was alles goed!!
    wel moet ik het rustiger aan doen vanwege de harde buiken die ik heb

16. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    zeker niet in een pb berichtje naar mij anders was het veranderd geweest

17. zwangerwens

zwangerwens Fanatiek lid

9 jan 2012
    1.323
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee had ik idd niet gedaan! Maar geeft verder ook niks hoor hih. Meld het alleen even zodat men straks niet afvraagr hoe mijn 20wk echo was, als ik niks van mij laat horen snap je....;)

18. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    okki begon aan mezelf te twijfelen :p

19. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Elance
    Dat is zeker een verschil in cultuur, dat wist ik niet. Maar die vriendin van je moest zich schamen zeg. Ik vond het allermooiste van ons trouwfeest bijvoorbeeld dat iedereen was gekomen om met ons te vieren dat we gingen trouwen. Het komt niet eens in me op om mensen dan af te rekenen op hun bijdrage... Maar ik gok dat als die vriendin zo denkt, dat ze wel meer rare kronkels heeft eigenlijk.
    Van die kraamlijst wist ik idd. Vond ik ook al vreemd toen ik dat de eerste keer zag in een Belgische babywinkel. Wel erg handig hoor...
    Daarbij vind ik 10 euro wel heel weinig voor een trouwfeest. Wij geven altijd 50 euro en dat is volgens mij ook de norm hier. Dus denk dat je idd een wat gierige oom/tante hebt ;);)

20. Dobbertje21

Dobbertje21 Actief lid

20 nov 2011
    193
    0
    0
    Ik studeer voor pedagogisch medewerker in de kinde
    Friesland
    Hier, voel me vandaag alweer een heel stuk beter. Heb alweer wat gegeten. En van een warme douche knap je zowieso op!

Cursus: Ik zit op Yoga, geen zwangerschapsyoga, maar gewone. We zijn vorige week begonnen met de lessen. Het leuke is dat ik dit samen met mijn moeder en zus doe. En ik kan eerder beginnen. veel zwangerschapscursussen zijn pas vanaf een week of 25, en dat vond ik jammer. Ook vond ik de meeste wat te zweverig naar mijn smaak! Ben zelf nogal nuchter.

Opvang: Ik zit nog op school. Ik hoop in december klaar te zijn, en zie wel of ik dan ook opzoek ga naar werk. Ik heb wel een baantje voor in het weekend, maar daar stop ik in december ook mee. Dus voor ons was het lastig om ons al in te schrijven voor opvang aangezien ik geen werk heb, dus ook niet weet om welke dagen het zal gaan. En als ik wel eenmaal werk heb, dan zien we het dan wel weer.

Kraamvisite/feest: Wij hebben nog geen idee. Ik weet al wel dat ik er tegenop zie. Maar een feest geven vind ik zo dubbel op, veel mensen willen toch al appart komen. En aangezien wij maar zo'n 45 geboortekaartjes versturen, zullen er ook niet veel meer op kraamvisite komen. En ik heb geen zin om weken achter elkaar de avonden en weekenden volgepland te hebben. Voor ons verandert er ook een hoop, wij waren eerst altijd met zn tweeën en dan ineens niet meer, je weet ook niet hoe je kindje is. Slaapt hij wel goed door, hoe is hij overdag enz. Maarja time will tell!!

Maar tips over kraamvisite zijn altijd welkom :)

Deel Deze Pagina