Februari mamma,s 2008 deel 2

Discussie in 'De mama's' gestart door joma, 20 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
  2. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
  3. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    alle recepten zijn welkom dames
    ik wil vanaf nu wat vaker lekker gaan koken, alles een keer uitproberen
    heeft trouwens iemand een recept voor Pilaf?? mijn moeder maakte dat vroeger vaker maar weet niet meer hoe en ik vond het zo lekker

4. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
  5. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    ook maakte mijn moeder vroeger heerlijke kip a la karing (recept had ze van iemand die karin heette hahaha) dat was kip met donker bier maar helaas weet ze niet meer hoe het moet zo jammer

6. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    jullie mogen tot morgenvroeg beginnen met lekkere recepten en dan heb ik komende tijd vanalles om uit te proberen~

ik sta overal voor open!! alshet maar niet te scherp is ivm mijn maag hahaha

7. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik weet niet of het sate is Vivi, kheb ze van internet geplukt, zijn carnavalsrecepten :D

Ik zal zo de fillumpies kijken, ff druk met eten maken

8. 40plusmama

Voor
    4 personen
    4 kipfilets
    1 bakje champignons
    125 g zilveruitjes
    125 g spekreepjes
    1 dl bruin bier
    2 dl kalfsfond
    peper en zout
    boter

1. Bak de kipfilets in de boter, breng op smaak met peper en zout.

2. Neem ze uit de pan en houd warm onder aluminiumfolie.

3. Snijd de champignons in vier en laat ze samen met de uitjes en de spekreepjes toe in het bakvet glijden. Bak lichtjes gaar.

4. Blus de pan met het bier en de fond en laat de saus inkoken totdat er een lichtgebonden saus ontstaat.

5. Klop er op het laatste moment een klontje boter door, breng op smaak met peper en zout.

9. 40plusmama

Ingredienten
    voor 4 personen:

1 grote hoevekip
    75 cl bier Chimay bleue
    250 g Parijse paddenstoelen (Parijse champignons)
    250 gr zeer dun gesneden gerookt spek
    2 grote ajuinen
    15 uitjes
    2 tenen knoflook
    2 grote wortelen
    1 stengel selder
    50 gr boter
    4 kruidnagels
    ½ koffielepel kaneel in poeder
    peper en zout
    1 takje tijm
    2 laurierblaadjes
    Bereiding

Bereiding van de marinade:
    Snij de kip in stukken. Pel de look, ajuinen en wortelen. Snij de wortelen en selder in kleine blokjes. Hak de ajuin en de look fijn. Snij de spek in kleine blokjes.
    Leg de kip, selder, look, ajuinen, wortel en spek in een kom en giet er het bier bij.
    Voeg er de kruidnagels, tijm, laurier en kaneel aan toe en dek de kom af.
    Zet de kom gedurende 12 uur in de koelkast.
    Bereiding:
    Pel de ajuinen en kuis de paddestoelen.
    Verwijder de stukken kip uit de marinade en laat ze goed uitlekken.
    Haal de kruidnagels uit de marinade. Zeef de marinade zodat het bier van de groenten gescheiden zijn.
    Laat de boter smelten in een kookpot op een gemiddeld vuur en laat daarin de stukken kip braden gedurende 10 minuten. Voeg er dan de ajuinen, de paddestoelen, en de gemarineerde groenten en spek aan toe.
    Na 5 minuten giet je er het bier terug over, zet een deksel op de pot en laat dit op een gemiddeld vuur staan gedurende 1U30 tot 2U.
    Haal er dan de stukken kip uit en hou deze apart.
    Verwijder ook de ajuinen, paddestoelen en spek en hou ook deze apart.
    Zeef het kookvocht, giet het opnieuw in een kookpot op een hoog vuur en laat het inkoken.
    Meng er dan 25 gr boter onder. Tenslotte voeg je er de spek, ajuinen en de paddestoelen aan toe. Peper en zout naar eigen smaak.
    Na nog 1 minuutje is de saus klaar.
    Giet wat saus (met de ajuinen, spek en paddestoelen) in een bord leg daarop een stuk kip en serveer.
    Suggesties

Dit recept kan met verschillende soorten bier worden gemaakt. Ik raad wel aan bruin bier te gebruiken zoals trappistenbier van Westmalle of Rochefort. Deze bieren zijn ook aan te raden bij de bereiding van Vlaamse karbonade.
    Je kan ook proberen 1 à 2 koffielepels Luikse Siroop toe te voegen aan de bereiding.

10. 40plusmama

Hoofdgerecht, 4 personen

De pilaf kan heel goed een dag tevoren worden gemaakt. De smaken krijgen dan goed de kans in te trekken. Saffraan geeft niet alleen kleur aan gerechten maar ook een specifieke smaak. De kleureigenschappen waren in het gebied dat nu Irak heet al vele eeuwen voor onze jaartelling bekend. Saffraan werd toen niet alleen voor het kleuren van wol verbouwd maar ook om te gebruiken bij rites en in medicijnen.

Ingrediënten
    Ca.7,5 dl kippenbouillon
    1 envelopje saffraan
    2 grote ui
    3 flinke stukken kipfilet
    100g gedroogde, geweekte abrikozen
    Olijfolie
    zout
    mespunt ketoembar
    mespunt dajhé
    mespunt djinten
    1 kaneelstokje
    350 g basmatirijst
    2-3 eetlepels cranberries
    enkele takjes peterselie of koriander
    75 g pistaches (gepeld)

Bereiding
    Verwarm de bouillon en voeg er de draadjes saffraan aan toe. Laat ze (van het fornuis af) trekken in de bouillon. Pel en snipper de ui en snijd de kip in blokjes. Halveer de gedroogde abrikozen of snijd ze in vieren. Verhit een scheut olie in een ruime pan en fruit hierin de uisnippers ca. 5 minuten. Voeg de blokjes kip toe met de specerijen en fruit al omscheppend 2 minuten. Strooi dan de rijst in de pan en bak al roerend tot de korrels licht verkleuren.

Schenk de bouillon met saffraan in de pan en breng aan de kook. Voeg de stukjes abrikoos en cranberries toe en laat alles koken tot de rijst gaar is en het vocht opgenomen (10-12 minuten). Hak intussen de kruiden grof. Voeg de helft van de gehakte kruiden en de pistaches aan de rijst toe en meng. Laat 1-2 minuten doorwarmen. Meng met een vork en bestrooi voor het serveren met de rest van de groene kruiden

11. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    thanks dees

12. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    hoooooi

eerst ff kiddies naar bed brengen en dan onderuit op de bank...

ben moeeeeeeeeeeeeeee!!!!...

tosso

13. 40plusmama

Pfffffffffffffff, krijg ik telefoon gaat Olaf staan mopperen tegen Luuk dus die gaat gooien en huilen. Ik kon dus niks meer verstaan.

Vervolgens heb ik dus ondertussen koud eten en Luuk moet naar bed. Wil ik net een hap eten nemen zegtie: ga je mee naar boven want ik doe hem niet alleen in bad en naar bed.

Dussssssssss nu snel de soep achterover en weer opdraven. Meneer heeft uiteraard een heel maal al binnen

Ik word er echt niet goed van want bijna elke avond eet ik pas tegen half 8 doordat hij Luuk niet bezighoudt als ik kook. Dus eet ik pas als Luuk op bed ligt. Ik heb hun eten dan allang klaar maar moet dat van mij apart maken en dat lukt me niet als ik alleen ben met Luuk. Hij laat me gewoon niet koken, staat steeds te huilen en trekken aan mijn benen enzo. Strafplekje helpt dan even maar vervolgens gaat hij weer door. Vermoeiend ventje af en toe en Olaf ook :x

14. supermummy

supermummy Niet meer actief

we hebben de sleutel¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡

15. dwazie1980

dwazie1980 VIP lid

16 apr 2007
    8.750
    0
    36
    jeeeeee sm van harte meid!!!

16. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Jaaaa wat leuk!!! Gefeliciteerd!!!

Deesje, jeetje waarom houd ie Luuk niet even bezig dan?? Lijkt me niet echt de bedoeling dat jij iedere avond pas om half 8 rustig koud kan eten....

17. dwazie1980

dwazie1980 VIP lid

16 apr 2007
    8.750
    0
    36
    oh vivi ik heb het pakje binnen.. helemaal goed..

jij het geld alleen niet want ik heb het teruggekregen (zei maurice) ik zal vanavond even kijken wat er verkeerd is gegaan..

xxx

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Die filmpjes zijn echt te gek:) Wat zijn de meiden leuk aan het spelen zeg! Wat worden ze toch groot.. Zo stoer springen en van de glijbaan af.. Superleuk!
    En wat een plaatje is Esmee. Prachtige ogen! Net als Ilse.

Dees, dat kan toch niet zo? Zou ik niet pikken. Pittig gesprekje voeren met Olaf?

SM, GEFELICITEERD!
    Gaaf!!

Ik heb al wat kleertjes gepast bij Lune en ik heb nu een beetje een probleem.. Bijna alles past en staat ook nog eens superleuk:) Fuk!

19. 40plusmama

Jeeeeeeeeeeeeey SM, gaaf zeg :)

Ariel, tsja omdat Luuk alleen maar mama wil. Mama moet tanden poetsen, mama moet aankleden, mama moet hem in de auto zetten en noem maar op. Olaf mag zelfs niet eens de telefoon aannemen want dat zegt hij al: neeeeeeeeeeee mamaaaaaaaaaa. Het is echt om gek van te worden af en toe. Ik leg hem uit dat papa het een keer doet omdat mama bezig is ofzo en soms pikt hij dat maar op het moment dus echt niet. En Olaf heeft geen overwicht (dat heet toch zo?) op hem dus tsja, die pakt hij finaal in. Ik ben dus de klos.

Luuk is heel erg goed in de boel manipuleren en Olaf pikt dat en trapt erin. Ik straf Luuk dus wel en leg hem veel uit, Olaf niet. We hebben hier al hele gesprekken over gehad maar het veranderd niet veel.

Olaf heeft weer wel meer geduld met Luuk, dat is dan wel weer goed want ik ben het sneller beu

20. 40plusmama

Oooooooo nou wil ik helemaaaaaaaaaaaaaaaal mee naar Ballorig. Wat leuk die filmpjes!

Esmee die naar dat ding kijkt, haha. Wij hadden dat ding ook en Luuk was er ook helemaal weg van :D

Deel Deze Pagina