Onze kat en de muizen

Discussie in 'De lounge' gestart door EnBee, 30 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Sinds een aantal weken hebben wij een ontzettend lieve kat uit het asiel. Hij is gevonden maar nooit opgehaald door de oude eigenaar. Had geen chip dus. De kat is door de dierenarts op ongeveer 6 jaar geschat.
    In het asiel hebben ze al verteld dat het een echte buitenkat is. Geen probleem, we wonen daar namelijk prima voor. Nu is bij ons aan de overkant een heel groot stuk wei, die ze nu gedeeltelijk aan het bebouwen zijn. Door de bouw kruipen geloof ik alle muizen uit hun holletjes, want mijn kat komt elke dag de tuin in met een muis (soms wel meerdere per dag). Deze eet hij dan ook in z'n geheel op. Hij krijgt prima voer (Royal Canin, speciaal op hem afgestemd). Ik vind het niet zo erg dat hij ze eet, maar kan het kwaad, elke dag een of meerdere muizen? En, sinds vandaag komt hij de tuin in met een muis, gaat mauwen voor de deur en als ik hem dan binnen laat, gaat hij de muis binnen opeten. Iets wat ik echt niet wil! Er komt ook bloed en zo bij kijken. Nu heb ik net de deur dicht gelaten toen hij er weer een meebracht en ging mauwen, deze heeft hij toen buiten opgegeten. Nu staat de deur natuurlijk dicht, maar als ik de deur overdag open heb, wil ik echt niet dat hij ze mee naar binnen neemt. Hoe kan ik dit "straffen"? De muis gewoon weggooien als hij ze mee naar binnen neemt?

Graag wat tips van jullie :)

2. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Straffen kan je dit niet. Op deze manier laten katten zien dat ze blij met je zijn. Het is iets natuurlijks. Was er ook nooit zo blij mee, maar je kan niet veel veranderen aan de aard van t beesie... in de herfst en wintermaanden zal t minder tot niet zijn.

3. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Nee, ze geeft het niet cadeau.. ze vreet ze binnen zelf op. Onder de tafel, dat dan weer wel ;)

4. R1985

R1985 Bekend lid

21 mei 2014
    584
    151
    43
    NULL
    NULL
    Onze kat had hier ook een handje van. Alleen dan wilde hij met nog levende muizen spelen in mijn keuken tot de muis er dood bij neer zou vallen :x:x. Ik heb de kat toen het eerste voorwerp wat ik in handen kon krijgen, volgens mij was t een ovenwant, en dat heb ik naar zijn hoofd gegooid. Kat schrok enorm en is naar buiten gevlucht. De muis zat de rillen in een hoekje.
    Als de kat nu een muis heeft en hij ziet mij dan loopt ie snel de andere kant op :D

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Er valt weinig te straffen. Ik zou zeggen, neem een hor deur en de deur gaat pas open als de buit word ingeleverd of buiten op gegeten word.:)
    Wees iig blij dat hij ze opvreet. Kat van mn moeder neemt ze mee naar binnen en kijkt er dan vervolgens niet meer naar om omdat ze zich stil huden. Gevolg: muis die het op een lopen zet zodra de kat hem zn rug toe keert:D

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ja leuk toch deze cadeautjes neeeeeeeeeeeeeee. brrr.

Zal je alvast waarschuwen dat blijft die doen... en gelukkig nog geen vogel. Kat van mijn moeder ooit een duif mee naar binnen. Mijn ma op vakantie neefje zou op de katten passen neefje en ik beide helden op sokken. Hebben duif buiten gekregen maar hoe.

En daarna die veren overal in huis. Brr. Rot kat. Nu is het een oude sok die bij mijn oude buurvrouw woont nu droomt hij denk van die lekkere duiven. BRR

7. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    haha! lief he :)
    mijn kat is heel slim.. gaat boven op een vogel huisje zitten en hengelt met het pootje tot er een vogel aan hangt. hij neemt t liefst eenden en zieke konijnen/hazen mee naar huis, ook ratten zijn veel geziene beestjes in de schuur. de andere doet meer met muizen, en vreet ze ook t liefst voor je neus weg :S
    hier krijgen ze dus ook het aller aller aller goedkoopste voer, en om de zoveel tijd een wormenkuur en verder zoeken ze het helemaal zelf uit. komen niet binnen, zijn echt pure ongedierte bestrijders. wel heel lief, zou niet zonder ze kunnen!

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Daar valt niks aan te doen. Wij hebben ook zo'n kat - 1 van de 3. En ons huis zit helaas maar al te vaak vol met veren/bloed/vel/staart of whatever. Ik vlieg vaak genoeg 's nachts het bed uit om een gewond vogeltje uit zijn klauwen te redden of schrik mij rot omdat hij weer eens een wedstrijdje levende motten vangen aan het houden is in de keuken. Wij houden sindsdien ook alle deuren gesloten. Mijn partner stond een keer in het doucheputje op een halve vogel *braak*

Motten zijn overigens vet groot en creepy en die spot ik hier vaak; ik gooi ze vaak weer levend naar buiten 's ochtends. Ook neemt de kater in kwestie levende hommels en bijen mee naar binnen.

Ik heb maar 1 tip. Pak zijn prooi af. De kater hier (die overigens dagelijks met mij knuffelt, voor het geval iemand het verkeerde idee krijgt) is onwijs boos wanneer ik alleen al aan kom lopen want het is 'zijn prooi' en niet die van mij. Waardoor hij boos gaat lopen grommen en knauwen en boos met zijn prooi door het kattenluik naar buiten rent omdat hij het zelf op wil eten. Meestal gaat hij dan ergens verscholen in het gras of onder een struik liggen kauwen.

Gewoon elke keer afpakken en wegdoen. De kat krijgt zo'n hekel aan je, dat elke keer hij je aan ziet komen (en hij een muis in zijn snufferd heeft) jou associeert met 'ze gaat het afpakken :x'. Dan komt hij een stuk minder snel thuis.

Deel Deze Pagina