Gisteravond hadden onze achterburen een feest. Klonk gezellig, met harde muziek, partytenten in de tuin en natuurlijk veel mensen. Nu wonen wij in een woonwijk met veel rijtjeswoningen, waarbij de tuin van de achterburen bijna grenst aan die van ons. Gister om 23.00 ongeveer naar bed. Ramen dicht, schuif dicht en dan toch nog uit je bed worden getrild door de harde bassen ... En het laatste wat ik hoorde was "lang zal ze leven"... Ik vermoed dat het toen 0.00 uur was . Twee gedachtes gingen door me heen: "ach, laat ze gaan, feestje kan best, zo vaak geven die buren geen feest". Tegelijkertijd dacht ook: "Grrrrrr... nu lig ik wakker ( samen met manlief) door die herrie! Ze zouden ook de muziek zachter kunnen zetten na 23.00 uur. Er liggen overal kinderen te slapen en misschien zijn het vandaag deze buren, maar volgende week is het weer iemand anders. En aangezien we heerlijk op elkaar lip wonen hoor je alles.." Ik vind dit altijd lastig. Ik begrijp en vind ook dat iedereen het recht heeft om eens een keer een feest te geven, niet comfort de wet ( harde muziek of overlast van 22.00 uur) Maar waar ligt dan de grens? En vandaag zijn buren A, morgen buren B, overmorgen buren C etc... Wij zelf hebben nog nooit een feest gegeven waarbij er overlast plaatsvond na 22.00 uur. Volgens mij überhaupt niet een feest met overlast ( zover ik kan inschatten) met harde muziek en heel veel mensen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Moet het kunnen en moeten wij als buren van elkaar accepteren dat het soms gebeurd of is het not done en moeten we rekening met elkaar houden? Ik ben benieuwd!
Nou als dit eenmalig was, lekker laten feesten toch! Ik vind middenacht een heel schappelijk tijdstip. En als meer buren het vervelend hebben gevonden zullen ze zelf nooit zo'n feestje geven
Ik vind dit zelf ook altijd moeilijk. Ik gun iedereen zijn feestje, maar het gevolg is vaak dat ik wakker lig, en de volgende dag heel moe ben. En daar vraag ik niet om. Praten van mensen, okay. Muziekje: kan als het niet te hard is. Maar die bas! Dat vind ik vaak het meest storend. Die kan gewoon een heel stuk minder hard zodat er minder overlast is.
Ik zou zeggen 1 of 2 keer per jaar tot 00.00 uur dat ik er niet zoveel moeite mee zou hebben. Mocht het vaker zijn, dan zou ik 22.00 uur zeggen.
Als het eenmalig is dan zou ik er niet over gaan klagen. Tenzij dat iedere keer één buur is die zo'n feest houdt waardoor het wekelijks voorkomt.
Een enkele keer en op vrijdag of zaterdag vind ik niet erg, maar niet iedere week of op doordeweekse dagen. Heb 1 keer gehad dat deburen schuinachter een feestje hadden in de tuin, dat tot 2 uur s nachts te horen was (niet heel luid, maar wel goed hoorbaar). Lag alleen op bed met migraine. Konden hun niks aan doen, maar was wel supervervelend.
Ik denk dat ik dezelfde gedachtes als jou gehad zou hebben. Ik had het laten gaan, een keer een feestje moet kunnen en zolang het niet iedere week of maand is, prima. Mocht het vaker voorkomen ging ik wel met diegene even om tafel zitten.
Anders gestemd: Als het weinig voorkomt moet het af en toe kunnen. Wel vind ik dat de muziek na 23 uur in ieder geval wat zachter moet worden gezet. Maar ik zou niet blij zijn als het wekelijks gebeurde!
Zolang het af en toe is zou ik me er niet te druk om maken. Hier ook wel eens feestjes in de straat. Als ik zelf een feest zou geven zou ik iig eerst de buren op de hoogte brengen ( briefje door de bus in de straat )en om 22.00 de muziek zachter zetten.
Moet kunnen gun iedereen zijn feestje. Maar hier in zijn er natuurlijk wel grenzen. Jaren lang last gehad van die gezellige ( k..ten studenten aan de overkant van mijn huis en dat gaat er echt heel zacht aan toe NOT>) en wel eens midden in de nacht samen met andere buren de politie gebeld. Ze komen niet voor een melding. Vriendin van mij woonde direct er tegen over en die sms de mij dan en dan belde we samen dan kwamen ze wel. Ben echt niet moeilijk maar hun maakte het te bond. Feestje moet dus kunnen. Maar niet wekelijks en zeker zeer zeker niet dagenlijk,se
Ik begrijp je helemaal, en ik had zeker voor 12 uur ook niks eraan gedaan. Als het vaak gebeurt (elke maand ofzo), of na 12 uur had ik er wel wat van gezegd. In ons vorige huis heb ik dat een keer gehad, feestje was nog behoorlijk luid om 1 uur 's nachts, dus heb ik over de heg vriendelijk verzocht of het wat zachter kon. Daarna heb ik niks meer gehoord 12 uur vind ik nog best netjes, maar ik slaap zelf niet vaak voor twaalven. Zodra mijn kinderen er last van zouden hebben, had ik er wel wat van gezegd.
Recht op een feestje vind ik iets anders dan recht op ongans veel herrie maken. Helaas denken de meeste mensen alleen in termen van hun eigen vrijheid en zogenaamde rechten... terwijl de vrijheid van een individu daar eindigt waar die van een ander begint. Rekening houden dus met elkaar... Buren hebben wel eens een singersongwriter met versterking in de tuin gehad. Dat snap ik echt niet. Ben je zo doof dat je het zonder niet hoort? Is het alleen gezellig als het geluid op gehoorbeschadiging staat? Of pubers die tot na middernacht in de tuin staa te gillen met harde house en ouders die op zolder zitten en geen boe of bah zegge tegen hun kind... Dit gezegd hebbende. Als mensen vooraf aan de deur komen en zeggen dat er harde muziek is tot middernacht en daarna ook echt klaar. Prima.
Ik vind het ook nietzo erg als een buur het doet. Maar je hebt wel gelijk wat betreffende 'wat als iedereen dat doet een keer', dan heb je elke avond zowat ergens een feestje dat je wakker houd. Al met al vind ik het gewoon erg aso als je in een rijtjes huis woont of flat.
.. Ik begrijp je helemaal.. En zoals al meer lees, vinden de meesten het niet erg als het sporadisch gebeurd. Ik ook niet, alleen als het bij 30 buren "sporadisch" plaatsvind, is het niet meer sporadisch . Je kan mensen er dus ook niet op aanspreken, omdat het vaak steeds andere buren zijn.
Hangt er een beetje van af, vind ik zelf. Onze onderbuurman had zulk een soort "feestjes" op zijn balkon, gemiddeld 1 x per weekend.... nou dat vind ik dus niet kunnen. En dan vooral met de deuren naar buiten open, heel hard gillen buiten etc. En dan snoeiharde muziek, zo tot half drie in de nacht. Maar onze naaste buren geven gemiddeld 1x per jaar een feestje dat écht overlast veroorzaakt. Melden dit ook altijd netjes en voor de rest horen we ze eigenlijk nooit. Dus tjsa... 't moet kunnen, ik vind dat je over en weer wel rekening met elkaar moet houden en begrip voor elkaar moet hebben.
Wij hebben naast ons een broer en zus wonen van 18 en 20 jr (moeder is overleden,zij erven het huis). maar wat hun moeder er heel veel ingestampt heeft is, laat je buren vooraf altijd even weten dat er een feestje gegeven wordt. Kortom ongeveer 2x per jaar krijgen we een briefje in de bus waarin hun verjaardagsfeestje wordt aangekondigd. Nu wonen wij wel in gehorige huizen, dus wij hebben er zowiezo veel last van als zij een feestje geven. Maar goed, aangezien ze het zo netjes aankondigen en ze zo weinig een feestje geven......zijn wij de beroerdste niet en vertrekken dan vaak voor een weekendje bij mijn ouders in Friesland Zij kunnen lekker feesten en wij lekker slapen....in friesland
Als ze bij mij aan de deur komen en aangeven dat het tot 24.00 uur duurt en daarna afgelopen is dan vind ik het prima. Gelukkig is het hier maar 3 of 4 keer per jaar. Vorig voorjaar vierde een achterbuurman zijn 30ste verjaardag en de muziek stond tot 03.00 uur aan in de tuin vol mensen die veel lawaai maakten. Wij zaten nog volop in de nachtvoedingen dus we waren niet blij. Mijn vriend is er om 01.30 naar toe gegaan maar er werd niet open gedaan en de poort zat op slot. Hij heeft nog geroepen of het wat zachter kon maar dat hielp niets. Wat heeft hij toen gedaan, na de eerste ochtendvoeding van 07.00 is hij naar hun huis gegaan en heeft ze uit bed gebeld. Er kwam een hele slaperige jongen aan de deur na 4 keer aanbellen. Hij bood zijn excuses aan en zei dat het niet weer gebeurde. Mijn vriend gaf toen aan dat het prima was maar als het weer gebeurde hij weer zo vroeg aan de deur zou staan want kleine kinderen zijn nu eenmaal vroeg wakken . Vond het wel een strakke acties, 's nachts net doen of je het niet hoort, dan ben je 's morgens heel vroeg als wij ook wakker zijn aan de beurt. Het is tot op heden nooit meer gebeurt.
Tja, ik heb altijd hetzelfde probleem met zoiets.. Ook die 2 gedachtes.. Ik vind dat rekening houden met elkaar nooit kwaad kan. Toen ik nog in mijn oude huis woonde deden mensen die wel eens een feest gaven 2 dagen van tevoren altijd even een briefje door de deur, waarop ze het lieten weten. Vond ik erg netjes altijd!
Ik heb gestemd op: Nee, houd rekening met elkaar. Eén paar keer vind ik geen probleem, maar afgelopen zomer hadden onze achterburen iedere avond een feestje tot 3 uur 's nachts en dan ben ik het wel beu.