Feestdag en werk

Discussie in 'De lounge' gestart door wafelijzer, 24 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Vakantie uren zijn wettelijk bepaald. Daarnaast zijn er nog boven wettelijke uren.

Als je verlof uren op zijn dan pak je dus onbetaald verlof.

2. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    In welke winkelbranche werk je? Ik werk in een drogisterij en in onze cao staat dat je wel doorbetaald op een feestdag, ongeacht of je wel of niet zou werken die dag. Je krijgt dan feestdag-uren naar rato contract-uren.

Zie hier: https://www.salaris-informatie.nl/drogisterijbranche/cao-drogisterij-feestdagen

Als je bij ons vakantie neemt in een week met een feestdag, dan kost dat je contracturen minus feestdag-uren. In mijn geval 24 uur min 4,75 uur dus ik neem 19,25 uur vakantie-uren op.

3. wafelijzer

wafelijzer Fanatiek lid

26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Dit staat ook in onze CAO. En daarmee bedoel ik dus wat zou het dan uitmaken of ik vrij vraag of gewoon niet ingepland wordt?
    Bij ons is het dan niet naar rato contract-uren maar gewoon gemiddelde uren wat je normaal die dag maakt... ik hoop dat jij wel begrijpt wat ik bedoel dan met dat vrij vragen?

En ik heb nog nooit vakantie uren opgenomen ofzo. Staan ook niet op m'n loonstrook... dus geen idee.

4. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Ik geef het op. Je vraagt informatie van mensen die er verstand van hebben. Vervolgen antwoorden wij en dan ben je het er niet mee eens.

5. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    Ik begrijp je wel. Maar heb je wel contract-uren of heb je een 0-uren contract? Want ik heb ook een stel collega's met een 0-uren contract en die krijgen geen feestdag-uren. Dit is echt alleen van toepassing op mensen met contracturen.

6. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis

Omdat je zelf vrij hebt gevraagd heb je je "recht" op uitbetaling volgens de cao verspeeld

7. wafelijzer

wafelijzer Fanatiek lid

26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Heb 6 u op contract maar heb al vaker de feestdag uren uitbetaald gekregen als ik niet ingepland stond.

@mamak, ik zeg niet dat ik het er niet mee eens ben alleen zijn niet alle cao's hetzelfde en leg ik uit hoe het bij ons normaal is.
    Je hoeft niet te reageren als je niet wilt ;)

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Omdat je zelf vrij vraagt. In mijn geval is het zo dat ik zelf niet vrij vraag maar mijn werkgever geeft mij vrij omdat ik te duur ben. Mocht ik nou de afgelopen 13 weken minimaal 7 woensdagen hebben gewerkt dan krijg ik die dag uitbetaald.

Als jij nou geen vrij had gevraagd en je werkgever had gezegd jij bent woensdag vrij, dan had jij die dag wel uitbetaald gekregen omdat je zoals je zelf zegt normaal altijd op die dag werkt.

9. wafelijzer

wafelijzer Fanatiek lid

26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Ok dan. En het feit dat ik erna aangeef wel te kunnen uithelpen als het nodig is maakt niks uit dan in deze.
    ik vind het gewoon gek dat het nergens zwart op wit staat maar het zal wel zo zijn dan.

10. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zou uitbetaald krijgen als jouw werkgever je op je vaste dag niettemin had ingepland omdat er bijvoorbeeld al genoeg personeel voor die dag was. (Kosten voor de werkgever om jou dan te betalen voor een vrije dag zeg maar)

Je krijgt het niet uitbetaald omdat je ZELF vrij hebt gevraagd. En dat je hebt aangegeven eventueel te kunnen werken mocht dat nodig zijn dat doet er niet toe. Je werkgever gaat je niet uitbetalen omdat je dit hebt aangegeven.

Vaak willen mensen juist wel op feestdagen werken omdat ze die dag meer verdienen.

In jouw geval..nee je krijgt het niet uitbetaald mits je gaat werken op die dag.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ik mis hier iets. Hoezo heb je geen vakantieuren? En als je een dag vrij hebt genomen, krijg je dan minder salaris die week?

12. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Omdat jij er zelf voor kiest om niet te werken.
    Dan hoef je daar niet voor gecompenseerd te worden.
    Als zonder jouw invloed jouw werkdag wegvalt, dan krijg je die wel betaald. Daar heb je nl niet om gevraagd dus wordt je gecompenseerd.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Maar dan moet ze toch de vakantieuren die ze opneemt wel uitbetaald krijgen, maar ik begrijp dat dat ook niet zo is?

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Er zijn een aantal dingen die niet kloppen in je verhaal TS. Misschien moet je het hier eens met je werkgever over hebben.

- Je hebt een contract voor 6 uur per week, maar je wordt vaker ingeroosterd. Dat betekent dat je juridisch inmiddels een veel groter contract hebt, namelijk het gemiddelde van het aantal uren van de afgelopen 3 maanden. Stel je hebt in februari en maart 20 uur per week gewerkt en in april wordt je maar 6 uur per week ingeroosterd, dan moet je werkgever je toch (20+20+6)/3 = 15,33 uur uitbetalen.

- Je hebt wettelijk recht op 4 weken vakantieverlof, wellicht volgens je cao nog meer. Dat er niets op je salarisstrook staat betekent niet dat je geen uren hebt. Als je formeel vakantieverlof aanvraagt en het wordt toegekend, dan krijg je dus voor de uren die je hebt vrij gevraagd salaris ten koste van je vakantieverlofsaldo.

- Het is mij uit je verhaal niet helemaal duidelijk of je formeel vakantieverlof hebt aangevraagd, of dat je hebt aangegeven dat je niet beschikbaar bent om te werken op Koningsdag. Als je vakantieverlof hebt aangevraagd heb ik in het punt hiervoor al aangegeven dat je dan gewoon betaald krijgt. Als je hebt aangegeven dat je niet beschikbaar bent is het afhankelijk van wat in je cao staat over al dan niet werken op feestdagen. Feitelijk wordt je dan gewoon niet ingeroosterd op de feestdag en staat in de cao precies of je dan wel of niet geheel of gedeeltelijk wordt betaald.

15. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ze geeft ergens aan dat ze geen vakantieuren heeft?
    Ik lees dat ze een contract van 6 uur heeft. De rest is flexibel. Dus als zij die 6uren wel werkt deze week op andere dagen is de werkgever haar niks meer verplicht qua compensatie, ze heeft immers haar contracturen gewoon.
    Was dit nou de enige dag en besloeg het die 6 uur, dan werd het anders.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ja, maar ze wordt standaard 20+ uur ingeroosterd. Dan heeft ze allang recht op die uren (maar had ook niet zo snel gelezen dat ze maar een 6 uur contract had).

17. wafelijzer

wafelijzer Fanatiek lid

26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Ja ik weet dat ik er recht op heb om die uren op contract te krijgen maar dat doen ze helaas niet.

Verder is het opgelost en krijg ik Koningsdag gewoon doorbetaald :)
    Vakantie uren ga ik nog achteraan want als ik het nazoek op internet heb ik recht op veel meer uren dan ik ooit gehad heb!

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Nee natuurlijk geven ze die uren niet als je het lief vraagt, maar reken eens uit wat het je oplevert? Misschien is het de moeite waard om je rechtsbijstandverzekering / vakbond een briefje te laten schrijven? Ik heb zelf opdrachten gedaan voor rechtsbijstandverzekeringen en vakbonden, dus ik weet dat je niet per se een echt conflict hoeft te hebben of te krijgen als je een jurist inschakelt. Dan kan gewoon op een beschaafde manier.

Goed dat je krijgt betaald met Koningsdag!

Edit: je kan binnen 5 jaar loon vorderen waar je op grond van het bovenstaande recht op hebt, dus je kan ook wachten tot je eventueel van baan wisselt als je bang bent dat het niet goed wordt opgepakt door je werkgever.

19. wafelijzer

wafelijzer Fanatiek lid

26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Ja klopt. Het zou voor mij heel veel uitmaken maar ik wil inderdaad geen conflict starten want als ze het niet goed opvatten kunnen ze het me heel moeilijk maken qua planning werkdagen en tijden snap je.
    Werk er al een aantal jaar en ben ook niet de enige met dit probleem en wie weet zet ik die stap ooit maar vrees gewoon dat het niet goed uitpakt...

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ja dat is iets waar ze gewoon achteraan moet. Ook die uren op contract laten zetten. En dan heb je daar in het vervolg ook wat aan.
    Maar voor nu, ben ik bang dat het niks gaat opleveren.

Deel Deze Pagina