Hallo, ik ben er gisteren achtergekomen dan ik zwanger ben, waarschijnlijk dus zo'n 4 weken. Hartstikke leuk en we zijn er blij mee! Bij mijn eerste zwangerschap was het vanzelfsprekend dat ik onder controle was bij de verloskundige. Inmiddels zijn wij verhuisd en is het hier gebruikelijker om via de huisarts je controles te hebben... Er is wel een verloskundige die ook in mijn buurt beschikbaar is. Wat zouden jullie doen?? Mijn idee is eigenlijk zelf een verloskundige omdat deze er speciaal voor is opgeleid en een huisarts doet het erbij. Graag hoor ik jullie mening!! Groetjes, Rachel
ik wist niet dat de huisarts dat deed? de controle's? ik dacht alleen de vk! ik mocht naar de ha, om even het te laten weten en wat bespreken (1malig) en zeker naar de vk hoor! voor de echo's en controle's (echo's zaten in het zelfde praktijkgedeelte als waar de vk's zaten)
Ja, in de gemeente waar ik woon is het zelfs gebruikelijk, vandaar mijn vraag. Dus wellicht is er iemand die ervaring heeft die de controles heeft gehad bij de huisarts?
Een huisarts doet het er misschien wel "bij".. Maar hij heeft er ook cursussen voor gehad, en weet ook wel wat hij doet hoor.. Hij doet niet zomaar iets.. Ik heb gekozen voor huisarts, dit omdat je ook gelijk bij medische klachten (die worden veroorzaakt door bijv zwangerschap) bij hem terecht kan. Het is mij heel goed bevallen!
Zeker een VK Stel de HA heeft huisarts dienst van 8.00-17.00 en je vliezen breken, neem ik niet aan dat hij snel naar jou komt als hij een hele wachtkamer vol heeft zitten met patiënten voor bijv astma, of andere klachten die niet zwangerschapsgerelateerd zijn? En hoe doet een HA dat qua bevalling? Ik zou een VK kiezen, die is daar speciaal voor opgeleid en altijd bereikbaar
Ik heb mijn controles bij de HA, omdat de verloskundigen hier geen thuisbevallingen doen. Als je hier bij de VK zit, heb je ook heel vaak een ander, wat ik niet fijn vind.. Moet wel zeggen dat mijn huisarts het vaker doet, dus niet zomaar erbij, omdat hij de enige HA is hier in de omgeving die nog bevallingen doet. Hij staat zeer goed bekend.
Bij ons was hier tot dit jaar ook een samenwerkingsverband. Ik moest vorig jaar tussen de 20-30 weken naar de ha voor controles. Vond ik prima, want dan heb je toch geen echo etc. Maar als het je hele zwangerschap is zou ik ook lekker voor de verloskundige kiezen, iets meer expertise denk ik...
Hier alleen een huisarts (verloskundige is al gauw 20 min met de auto). Heb bij mijn zoontje ook begeleiding van deze huisarts gehad. Controles zijn hier uitgebreider dan bij de verloskundige waar mijn zusje zat (elke keer urine, bloeddruk, ijzer, gewicht). Een huisarts moet een bepaald aantal bevallingen per jaar doen om het te mogen blijven doen. Ik vind het geen probleem.
Ik kwam er met 6 wkn achter dat ik zwanger was, heb toen beetje op i-net gekeken en zag dat je met 6 wkn de vk kon bellen voor een afspraak. Ik heb met beide geen ervaringen, maar ik heb direct de vk gebeld voor een afspraak, heb toch geen verwijzing nodig. Gisteren eerste echo gehad en volgende week donderdag eerste afspraak bij vk.
Je kunt contact opnemen met je verloskundige, welke je wilt tijdens de controle's. Ze zullen waarschijnlijk een afspraak maken over 2 weken ongeveer. En gefeliciteerd!