Vandaag de eerste dag avondvierdaagse met mijn zoontje Maar hoe gaat zoiets? Ik hoor iedereen over eten en drinken mee enzo. Maar is dat normaal? Een rugzak mee met drinken en eten? Of is het snoep? En de laatste dag? Wij kregen vroeger een bloem, maar ik hoor dat dat niet meer zo is? Kortom, hoe gaat zoiets tegenwoordig?
Dit jaar deden mijn oudste 2 voor het eerst mee met school. Ze hadden hun rugtas mee, met een fles water en wat lekkers, een zakje skittles ofzo, of een uitdeelzakje snoepjes. Ik heb ze opgewacht de laatste avond, ze kregen allebei van mij een slinger om de nek met een snoepzakje. Van school kregen alle kinderen nog een chocolade medaille. En natuurlijk hun medaille van de organisatie. Ik begreep van hier dat er ook regio's zijn waar ook snoepgoed uitgedeeld wordt aan andere kinderen uit de klas, maar dat is hier (gelukkig) niet zo, echt iedere ouder voor eigen kind, en niet al te groots.
Het verschilt enorm per avondvierdaagse. Hier gaan er geen bergen eten en drinken mee. Meestal geef ik ze een rolletje Mentos of Fruittella ofzo mee, iets wat ze uit kunnen doelen in ieder geval. Als het heel warm is ook een flesje water. Maar meer niet. Halverwege krijgen ze hier ook nog wat te drinken en fruit of bv. komkommer. Op de laatste avond staan er hier vaak familieleden ed aan het eind langs de route, die hun kleinkinderen, neefjes, nichtjes, weet ik het wat iets geven. In veel gevallen iets van snoep of een klein speelgoedje ofzo. Mijn kinderen hebben 'pech', want er staan niet veel mensen voor hun daar, soms opa en oma (met zelfgeplukte bloemen ), maar ook regelmatig niemand. En ook van ouders van klasgenootjes krijgen ze weinig/niets. Andere kinderen gaan bepakt en bezakt over de finish soms. (Krijgen die van mij niets van, hoor. )
Op de eerste 3 avonden krijgen ze hier een flesje water en een appel mee. Geen snoep. Er wordt wel eens een mentosje of fruitella uitgedeeld. De laatste avond is hier bij de meeste wel gebruikelijk om uit te delen. Wij delen ook aan vriendjes/vriendinnetjes en klasgenootjes uit. Vaak snoep, soms ook wat anders. Dan maakt het mij ook niet zoveel uit, alles gaat thuis in een grote trommel en ik hoef maanden niks te kopen
En lekker wel die bloem doen, is juist leuk omdat jullie dat ook kregen. Je eigen traditie voortzetten. Wie weet pakken anderen dat dan volgend jaar ook weer op.
Oké super bedankt. Ik heb flesjes water gekocht. Appeltje mee en een rol fruittella. Goede tips! Mijn zoon eet voor die tijd. Ik red dat zelf niet, dus eet maar een pasta als ik terug ben.
Ik zou vooraf wel wat eten! Kan ook prima iets makkelijks zijn als een boterham. Sowieso wat eten, maar zeker nu het zo warm is.
Bij ons wilden de juffen en meesters niet meer meelopen en dus is het opgepakt door een groep ouders, die de organisatie vanuit school op zich naam, de kinderen mochten wel nog in schoolshirt lopen en per klas mochten 10 ouders zich opgeven als begeleiders. Onderweg hadden ze pauze en toen deelde de oudervereniging een gezonde snack en water uit. Vooraf hebben wij thuis gegeten. Ik zou niet te veel snoep meegeven en vooral snoep wat makkelijk te eten is (liever geen lollies) en weinig papiertjes heeft...kinderen letten niet zo goed op tijdens het uitpakken van de snoepjes , liever wat fruit en een flesje water ( dat kan achteraf nog voor het watergevecht gebruikt worden). Waar ik mij een beetje aan gestoord heb is dat niet alle ouders die meelopen even goed opletten, zij kijken voornamelijk naar hun eigen kind, maar omdat nu geen leerkracht meer meeloopt, is nu niemand meer die alle kinderen goed kent en hoe ze zich gedragen...van de meisjes zal je waarschijnlijk niet zo snel last hebben, maar bij ons waren jongens mee zonder ouders die een "gebruiksaanwijzing" hebben en elkaar steeds uitdagen. En er zijn ook ouders die gewoon niet echt weten, wie er allemaal bij hoort, omdat ze niet zo vaak op school komen. Dat is op zich niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Vooral bij onoverzichtelijke punten zoals bij een pauze is het goed opletten geblazen.
Hier loop je met je eigen kind of een beperkt aantal zelf opgegeven "leenkinderen". Je kind kan dus alleen mee als hij een begeleider heeft. Ik heb tot nu toe alleen de 5k meegemaakt, maar bijna alle kinderen lopen met een van hun ouders of een veel oudere broer of zus. Voor de onderbouw mag je per begeleider ook maximaal 2 kinderen meenemen. In de bovenbouw is het 1 op 5. De leerkrachten en directie lopen allemaal wel een keertje mee, maar hebben dus geen toezicht-rol. Qua eten en drinken zorg ik voor iets van groente, iets van fruit, water en misschien een koekje.
Ik heb ook geen idee waarom ze de kinderen niet aan ouders hebben gekoppeld, bij elk uitje met de juf of meester krijg je als ouder ook een aantal kinderen onder je hoede. Het is niets gebeurd, misschien ben ik ook overvoorzichtig, de kinderen zijn in groep 4 ook best al zelfstandig, maar toch..."je bent mijn moeder niet" ligt al snel op de loer en hoe meer ouders meelopen, hoe sneller het idee ontstaat: het zal wel goed zijn....maar het is nog best lastig om de kinderen te tellen als ze ergens tussen staan en je moet weer invoegen in een lopende stoet, en ik hoorde ook de opmerking "ik ben toch geen oppas" van een ouder. Maar er zijn natuurlijk ook ouders die beroepsmatig met kinderen te maken hebben of meer verantwoordingsgevoel hebben, maar die moeten dan maar net meelopen die avond... Eerst was gezegd dat iedereen mocht meelopen met zijn kind, uiteindelijk kwam een lijstje voor 10 ouders per klas, dat was niet bij elke klas vol. Wij hadden ook nog een avond met dreigend onweer, de avondvierdaagse ging door, maar onze school had zoals vele scholen uit onze stad besloten niet mee te lopen die dag...een wijs besluit, met je eigen kind zou ik het misschien nog aandurven, maar je weet niet, hoe een ander kind in zo een situatie reageert.
Hier ben je zelf verantwoordelijk voor je kind en terecht. School heeft hier ook niets met de organisatie te maken. Wel zitten er ouders van scholen in de organisatie, maar dat is op eigen initiatief, zeg maar.
Bij ons lopen ze vanaf groep 3 wordt het geregeld door de ouderraad. Er lopen geen leraren meer mee. Maand vantevoren krijgen we een mailtje van de klasse-ouders dat je je kind kan opgeven en waarin ook gevraagd of je aan wil geven of en zo ja welke avond je meeloopt of dat je wil meehelpen met de catering of dat je aan/afmeldouder wil zijn Een groep/klas mag alleen meelopen als er op iedere avond minimaal 1 ouder per 5 kinderen meeloopt. Iedere ouder heeft een groepje kinderen waar altijd je eigen kind inzit die ze een beetje in de gaten moeten houden en aan moeten spreken als ze zich niet aan de gedragsregels houden. Halverwege wordt er door een paar ouders (iedere avond andere klas) groente/fruit en water uitgedeeld aan de kinderen en soms ook koffie en thee voor de ouders, eten en drinken wordt geregeld door de ouderraad.