Mijn zoontje is in augustus jarig, dit valt tot nu toe altijd in de zomervakantie. Hij had dit schooljaar (groep 2) na de zomervakantie getrakteerd en zijn feestje gegeven. Nu kwam hij ineens met het idee dat hij voor de vakantie nog wil trakteren en zijn feestje wil geven. Komend jaar gaat hij naar groep 3 en gaan er 4 kleuterklassen samen naar 2. Dus dan zijn er allemaal nieuwe kindjes in de klas. Hij is van zichzelf verlegen en wat onzeker, dus ik kan mij voorstellen dat dan meteen trakteren ook wel weer spannend is. Maar om nu 2x te trakteren vind ik ook weer zo wat! Ik dacht het feestje iets later te doen, als we een beetje zien hoe de dynamiek in de klas is. Hoe hebben jullie dit aangepakt met kinderen die in de zomervakantie jarig zijn? Jammer van de typo in de titel @Beheer kunnen jullie dat aanpassen?
Ik was altijd vroeg in het schooljaar jarig. Zeker bij nieuwe klassensamenstellingen super irritant. Kende je elkaar nog niet en moest je bedenken wie je ging uitnodigen. Ik zou het altijd einde schooljaar doen.
Mijn ene dochter is ook in augustus jarig. Wij hebben haar altijd laten trakteren na de zomervakantie en haar feestje ook altijd ergens tussen de zomervakantie en de herfstvakantie gedaan. Ik vond voor de zomervakantie alles al doen veel te vroeg. Want dat ging dan niet om een week ofzo, maar ging vaak al richting een maand eerder. Zij heeft ook nooit gevraagd om voor de vakantie te trakteren. Maar als jouw zoon daar nu wel om vraagt, zou ik dat zeker overwegen. Maar dan zou ik er ook bij zeggen dag er na de vakantie dan niet meer getrakteerd wordt. Want idd 2x is wel veel. Maar zijn feestje zou ik denk ik wel na de zomervakantie doen. Dat doe je dan gewoon kort voor de herfstvakantie, kan hij zich eerst settelen in zijn nieuwe groep. Nog even snel een feestje voor de zomervakantie lijkt mij ook niet heel handig.
Ook een augustus kind, wij vierden het wel voor de vakantie. Juist om de reden van een nieuwe klas. Vond hij fijner. Op zijn verjaardag zelf zijn we vaak weg, zeker bij de laatste periode. Bij de 1ste periode moet hij vaak al weer naar school. Maar wel een onbekende klas. Maar het is gewoon niet fijn, want je hebt ook nog de juli jarigen. Qua weer vond ik het wel fijner dan in oktober, maar dat weet je ook nooit zeker.
Ja onze middelste is midden juli jarig. Eigenlijk altijd in de zomervakantie (dit jaar de laatste schooldag, kind blij!) Wij doen altijd kinderfeestje aan het einde van het schooljaar dus in juni. En dat doen de meeste van zijn vriendjes die in de zomer jarig zijn. Zit dus lekker vol deze periode en ook trakteren trouwens.
Ja en dat dilemma van de drukke juni/ juli maanden speelt dus ook mee. Hij is overigens een week voor ze weer naar school gaan jarig, dus ik ben er zelf ook totaal nog niet mee bezig. Toch nog even goed over nadenken… hij kan zo voor de vakantie prima ijsjes trakteren, erna overigens ook
Hier begin sept jarig, dus valt altijd net de laatste week vakantie of eerste 2 weken school, wij doen na de zomervakantie. Voor de zomervakantie is het altijd al mega druk met de juli en vroeg aug jarige , juffendagen, schoolreisjes , van alles en nog wat. En ik kijk dan wel even, hij gaat naar groep 3 en kent de halve klas wel en de andere helft niet. Denk dat ik het gewoon na 4 weken school ofzo vier. Dit jaar valt nog gunstig omdat we vroeg zijn qua vakantie. De komende jaren valt het minder gunstig maar kent hij zn klas wel (deze blijft nu gelijk)
Dochter is in augustus jarig en trakteert altijd na de vakantie. Voor de vakantie zijn er al zoveel verjaardagen in de klas ook met kinderen die de eerste weken van de vakantie jarig zijn. Kinderfeestje doen we rond oktober.
Hier trakteert iedereen die in de zomervakantie jarig is voor de zomervakantie (schoolregel). Feestjes van juli kinderen vaak voor de zomer. Feestjes augustus kinderen vaak na de zomervakantie.
Zelf geen zomer kinderen, maar wel vriendinnetjes van dochters die dan jarig zijn. De juli kinderen eigenlijk allemaal voor de zomervakantie en de augustus kinderen na de vakantie. Wat al eerder genoemd werd, vlak voor de zomervakantie is het al heel erg druk met van alles en nog wat op school. Vaak meerdere kinderen die dan op één dag moeten trakteren, sta je met z'n drieën voor de klas, het voelt niet echt als "jouw" verjaardag vieren. Heel veel kinderfeestjes, één van de dochters had eens in 2 weken tijd 5 of 6 feestjes dat was niet echt leuk. Ook niet voor de jarige, want die voelt wel dat het feestje nummer zoveel is op een gegeven moment. "Oh dit hebben we vorige week ook bij Pietje gedaan" of "bij Jantje deden we dit en dit". Nee niet leuk, maar zo werkt het wel met kinderen. Edit: of 2 feestjes tegelijkertijd, tja, wie kies je dan ...
Hier kind die ook naar groep 3 gaat en in augustus jarig. Op eigen verzoek viert kind het voor de vakantie, zowel trakteren en kinderfeestje. dit omdat nog niet bekend is bij wie kind volgend jaar in de klas komt en ook dan zijn verjaardag een maand geleden is. Ook denk ik dat hij nu veel duidelijker heeft wie hij wil uitnodigen dan na 6 weken vakantie en wat verwaterde vriendjes. andere kind is ook in de zomer jarig dus bij ons is het in de zomer een aantal dagen feest, wat mij betreft prima (2x trakteren, 2x partijtje, 2x gezellige dag op de dag zelf en dan vieren we hun verjaardagen nog gezamenlijk).
Ik bedacht me nog dat mijn oudste van begin september is en eigenlijk altijd gewoon zijn feestje viert met de kindjes van “vorig” jaar. Heeft wel eens een jaar gehad na een klas wissel dat hij daarom een kindje dat jaar niet op zijn feestje had omdat hij pas in de loop van het jaar veel met hem om ging. Maar was niet echt een probleem…
Dat lijkt mij eigenlijk heel logisch. Op je feestje nodig je vriendjes en vriendinnetjes uit. Of ze nu bij je in de klas zitten of niet heeft daar helemaal niks te maken.
We doen het gewoon na zijn verjaardag. Hij is 1 week voor de start van het nieuwe schooljaar jarig, dus dat is nog best ver weg. En vriendjes mogen ook uit zijn vorige klas.
Voor de vakantie is het wel druk maar kan wel. Na de vakantie is het wat rustiger. Misschien ook meer feeststemming omdat je dan net jarig bent geweest. Aangezien je toch niet in de klas uitnodiging mag geven maakt het toch niet uit of ze in de andere klas zitten.