Vraagje over controle door ambulancepersoneel

Discussion in 'De lounge' started by veense, Oct 5, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. veense

veense Niet meer actief

Omdat alles op het moment zelf nogal hectisch was ben ik me vandaag pas gaan afvragen wat de ambulanceverpleegkundigen gisteren hebben gecontroleerd bij mijn dochter. Er werden plakkertjes op haar polsen en buik geplakt met een soort drukknoopjes waar draden aan vast zaten die werden aangesloten op een apparaat. Dochter vraagt het zich zelf ook af, en voor haar verwerking ook wel fijn als ze weet hoe of wat. Glucose prikken legden ze wel uit, maar hier zeiden ze niets over.
    Alles is nu inmiddels wel weer in orde met haar hoor, ze was eventjes weg van de wereld (bijna dan, niet echt flauwgevallen ofzo), waarschijnlijk is het hyperventileren geweest door de combinatie van heel snel fietsen naar muziekles en de moeheid/vele indrukken van het net gestart zijn op de middelbare school. Omdat het op de muziekschool gebeurde en dat onder het verzorgingsgebied van de ambulance viel zijn zij gekomen ipv de huisartsenpost zelf, die ik had gebeld nadat ik haar daar kwam ophalen en ik haar zo echt niet mee naar huis durfde te nemen.
    Gelukkig lieve hulp en betrokkenheid van de mensen van de muziekschool gehad, haar juf belde direct na haar laatste les op om te vragen hoe het met haar ging, zo lief!
    Ook de 2 vrouwelijke verpleegkundigen waren heel aardig, dochter vond alleen wel dat ze erg lang doorzeurden of er niets naars was gebeurd (misbruik, pesten, problemen thuis etc) of dat ze misschien stiekem drank of drugs had gebruikt:p Vooral dat laatste was ze erg verbolgen over: even om een beeld te schetsen: ze kan echt niets geheim houden voor mij, zelfs niet als ze een dubbeltje vind bij wijze van spreken, zit met haar net 11 jaar op het gymnasium, speelt mee in musicals en had gitaarles toen ze niet lekker werd, en is echt geen type om rare dingen te doen, ze vroeg zich ook al af waar ze in vredesnaam drugs of drank vandaan had moeten halen;)

maansneeuw likes this.
  2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk een hartfilmpje.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,946
    113
    Female
    Die plakkertjes waren om een ecg (hartfilmpje) te maken, dat is een standaard protocol bij dit soort dingen. Net als dat ze naar drank en drugsgebruik moeten vragen. ;)
    Fijn dat je dochter weer in orde is!

Chocolat likes this.
  4. jupke

jupke Niet meer actief

Standaard vragen en standaard hartfilmpje inderdaad.

5. veense

veense Niet meer actief

Dat laatste had ik haar ook al uitgelegd, maar ze bleef het stom vinden:p
    Maar de plakkers zaten echt laag op haar buik zei ze, kan dan het hart toch gemeten worden? Zou wel het meest logische zijn inderdaad gezien de klachten die ze had.

6. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Inderdaad ik zeg ook een electrocardiogram. Ik maak er zeer regelmatig op mijn werk.

De elektrodes 1 tot en met 6 zitten direct om het hart heen. De andere 4 extremiteitenelectrodes zitten idd niet direct om het hart heen maar op de armen of schouders en onder op de buik of op de benen. Deze helpen bij het juiste in kaart brengen van de elektrische stromingen die bij een ecg onderzoek worden gemeten. Heel normaal, Google het anders even:).

7. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,946
    113
    Female
    Ja met die verschillende draden wordt gekeken naar de verschillende afgeleidingen van het hart, beetje lastig uitleggen maar je kan dat zelfs op de enkels doen.

8. veense

veense Niet meer actief

Het waren maar 4 plakkertjes, 2 op haar polsen en dus 2 op haar onderbuik, bij haar hart hebben ze niets geplakt voor zover ik kon zien (en ook geen plakkertjes achtergelaten)
    . Ik ga google ff aanzwengelen.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,946
    113
    Female
    Mocht je trouwens gaan googlen, bij een ambulance maakt een ecg met 12 afgeleidingen terwijl er bij de huisarts bijvoorbeeld maar 10 zijn. Dus niet schrikken en of in de war raken.

10. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Sorry geen ecg met 10 afleidingen maar met 4. Die plakken wij inderdaad ook op de polsen of schouders en op de onderbuik. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar dan krijg je idd ook een hartfilmpje.

11. veense

veense Niet meer actief

Dat komt inderdaad overeen met wat er gebeurd is. Klopt ook wel met de klachten en de uiteindelijke diagnose. Op het moment zelf gebeurt er zoveel dat de vragen pas later komen, fijn dat ze hier dan gesteld kunnen worden:thumup:

12. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wat sneu voor je dochter!

Ik weet nog wel hoe vervelend ik het vond als puber om te hyperventileren. Ik dacht echt dat ik dood ging:oops: Ik vond al die aandacht en ramptoeristen vreselijk, en voelde me vaak niet begrepen. ("Stel je niet zo aan, adem gewoon.")

Sterkte! Hopelijk vat ze het niet te zwaar op en gaat ze er goed mee om.
    Zou fijn zijn als dit de eerste en de laatste keer was geweest ;)

13. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Wat schrikken TS! Fijn dat het nu weer goed gaat met je dochter.

Share This Page