Goede morgen dames, ik ben nu 4 maandjes ver en heb een krantenwinkel. Als ik: * bakken aan het dragen ben * bovenaan iets bijvul waardoor ik me uit moet strekken (zou aan de navelstreng trekken :s ) krijg ik vaak de opmerking "Pas maar op, overbelast je niet" "Dat mag je niet doen hoor" Maar ik voel me prima en ik denk zolang ik het nog kan en er geen last van ondervind doe ik het gewoon, of kan het echt kwaad? In augustus gaan we ook elk jaar kamperen in de ardennen en ik ben gek op kano varen, tegen dan ben ik 6 maanden, mag dat dan nog? Dan nog: lopen, dansen, springen, zwemmen in koud water, zitten op een koude vloer, sauna, een lekker warm badje nemen, enz.. Kan iemand even opsommen wat wel of niet kan? Groetjes & bedankt
sauna kan.. maar dan moet je het voor de zwangerschap ook regelmatig gedaan hebben, en het niet overdrijven dansen kan ook prima kijk deze maar even Who said 7 month pregnant women can't dance! - YouTube ik weet niet of jij hele watervallen afglijd.. maar als je rustig doet zou ik niet weten wat er mis is met kano varen. Ik denk dat wij hier in de westerse landen heel veel dingen opnoemen wat niet zou kunnen.. terwijl ze in afrika en die andere landen tot 9 maanden op het veld staan te werken en dat uitstrekken je zou misschien een iets hoger trapje ofzo kunnen nemen? liefs
Juist. Daarom is daar ook veel meer sterfte onder moeders en baby's. Veel vrouwen worden uit de dorpen verstoten omdat ze naar urine ruiken door de verslapte bekken. En zo zijn er nog meer dingen te noemen. Tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je op conditie blijft, voor de bevalling heb je tenslotte voldoende conditie nodig. In principe kun je bijna alles blijven doen, maar wees voorzichtig met zware dingen tillen (boven de 5 Kg). Je bekken zijn zwakker aan het worden en BI is absoluut geen pretje, dan kun en mag je helemaal niets meer. Ik was in het begin ook eigenwijs en vond het maar stom dat ik nog maar zo weinig mocht tillen, maar sinds week 24 heb ik toch meer last van mijn bekken gekregen. Beetje eigen schuld. In het derde trimester kun je vaker last krijgen van harde buiken; een teken om het rustig aan te doen. Bovendien weet je nu nog niet hoe je je tegen die tijd gaat voelen. Ik weet hoe flauw dat klinkt, maar ik loop nu ook steeds meer tegen (eenvoudige) dingen op die gewoon niet meer zo gemakkelijk gaan. Je bent nu 4 maanden zwanger, dan heb je nog zoveel energie, je hebt waarschijnlijk nog geen last van een buik die in de weg zit en je voelt je goed. Ik begrijp dat je je nu prima voelt, maar de maatregelen die worden genoemd is preventief. Je kunt altijd beter voorkomen dan genezen. Als je maar goed naar je lichaam kunt luisteren, is er niet zo veel aan de hand.
Regel numero uno: luister naar je lichaam. De grote lijn: tillen niet teveel meer, er zijn arbo regels voor, maximaal zoveel keer per dag zoveel kilo, kijk even na als richtlijn. Maar dat is puur voor jezelf, je kan je kindje echt geen kwaad doen door te tillen. En denk ook altijd maar aan al die zwangeren die er een peuter van zo'n twaalf kilo naast hebben die ze toch gewoon moeten tillen. Je kan echt niet aan de navelstreng trekken door je uit te rekken, dat is een fabeltje! Kindje doet dat wel regelmatig, kan-ie prima hebben. Kanoen ligt er idd aan hoe wild: zorg vooral dat je geen klappen in je buik kan krijgen. Je komt rond de termijn dat je, ook weer voor jezelf, hoog-impact (stuiteren) sporten als rennen en sommige dansstijlen wilt vermijden. Oftewel breakdancen niet meer down, stijldansen kan nog prima. Op jouw termijn zit kindje nog lekker dik en warm ingepakt, en zal hij/zij weinig last hebben van temperatuurverschillen. Van een heet of koud bad, sauna etc zal jij eerder last hebben omdat de regulering van je bloedsomloop verandert. Voorzichtig uitproberen en zorg dat er iemand in de buurt is. En laat je lichaamstemperatuur niet veranderen, dus blijf niet het volle kwartier in de hete sauna, je kindje en bm warmen mee op met jouw kerntemperatuur maar koelen maar langzaam af.
Later komt je kindje meer aan de oppervlakte en gaat hij/zij duidelijk reageren op temperatuursverschillen: mijn dochter wordt al sinds vijf, zes maanden enthousiast van warme handen of een warme douche, of zelfs van boven een warme kachel staan, en als ik teveel kou op m'n buik vang komt er protest (bv op de fiets). Ook je bm zelf gaat op kou reageren met een harde buik. Oftewel gewoon ondervinden!
Dansen kan je maar word wel afgeraden hoor de laaste 3 maanden. Het kan namelijk ween opwekken net als springen. 'Lopen' moet ik wel een beetje om lachen hoor, haha..
Wat je qua beweging niet zou moeten doen: - situps (buikspieroefeningen voor rechte buikspieren) - alles waar je pijn van ondervindt, of veel/pijnlijke harde buiken van krijgt - zodra je een buikje krijgt: alles waarmee je harde stoten op je buik kunt krijgen (contactsport bijvoorbeeld) - zo intensief sporten, dat je echt buiten adem raakt Voor de rest gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Gewoon kanoën zou ik wel proberen, wildwatervaren maar even niet. Al zit er wel een kans in dat je kanoën niet prettig zult vinden, het kan je harde buiken geven. Luister dus extra goed naar je lichaam. Voelt iets niet helemaal goed, ga dan niet zitten bikkelen maar doe rustiger aan.
Ik heb ooit gelezen dat sauna's juist wel worden afgeraden. Er zouden aanwijzingen zijn dat het toenemen van de moeder's temperatuur miskramen zou veroorzaken. (Dus ook langdurig in de zon zitten) Het kindje kan de warmte niet kwijt (kan niet zweten) en als het vruchtwater steeds warmer wordt raakt je kindje oververhit.
ow dat weet ik niet, want sommige vrouwen gaan ook gewoon onder de zonnebank. Maar dit soort vragen kun je ook aan de vk vragen. @ coffeejunki Weet je hoeveel kindersterfte er hier in ned al is? en dat terwijl wij zulke goede zorg hebben. Dat is onwetenheid van de mensen daar. omdat ze niet weten hoe of wat. Ik zei ook niet dat de ts nu 9 maanden op het land kan gaan werken
Je voelt zelf wat je aankan.. Sommige dingen kun je niet vermijden, ik heb al twee kindjes en die moeten toch ook getilt worden. En de sauna hb ik ook wel eens gehoord dat dit niet helemaal goed is
Ik ben 34 wkn nog naar de sauna geweest en voor dat we gingen voor de zekerheid nog even de vk gebeld. Was prima als ik maar uit de sauna ging op het moment dat ik dacht "pff, wordt nu wel heel warm." Zeg maar het punt waarbij je, wanneer je niet zwanger bent, normaal nog even blijft zitten. Daarnaast niet direct in het dompelbad springen maar gelijdelijk afkoelen dus eerst koud water over je voeten polsen dan je benen, armen en dan onder de douche! Ik vond het heerlijk toen! Zo snel warmt je baarmoeder ook niet op hoor.