Bewegingen 36 weken.

Discussion in 'Zwangerschap' started by ukoldaatje, Jun 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hihi :) ik tik hierboven mijn titel in, en dan zie ik dat ik deze vraag al bij heel veel weken gesteld heb...:)

Voelde ik de baby paar dagen terug, kleine week terug, hele dag door wel actief gymnastieken.

Alleen snachts nooit, dan slaapt hij gewoon. Tegen een uurtje of 6 werd hij dan actief en dan zo heel de dag door tot 2300 ong. Tuurlijk wel een uurtje minder druk de dag zo door.

Nu heb ik al een paar dagen dat ik er smorgens echt voor moet gaan liggen en me concentreren om hem te voelen. Dan voel ik hem wel schuiven en schopjes geven. Maar moet dan wel echt mijn handen op mijn buik houden.

ROnd 1200 smiddags is hij even actief, een uurtje. Dan gaat t derest van de dag zo: draaitjes, duwtje, schuifje. Maar moet dan wel mijn handen op mijn buik leggen om t te voelen.

Is dit iets waar voor ik moet gaan bellen, of is het herkenbaar?

Moet erbij zeggen, ik heb al weken (maand) elke 3 tot 5 minn een harde buik. Dan voel je al minder natuurlijk.

En ik heb nu ook behoorlijke obstipatie, wat in de weg zit, zou dat het gevoel kunnen dempen?

Zouden jullie bellen vandaag nog voor een ctg? Of is het normaal? Of kan ik wachten tot morgen?

Of helemaal geen belletje?

(had mijn oude verlos.praktijk gemaild, loop in zhuis tegenwoordig, en zij zei dat ik voor de zekerheid even het zhuis moet bellen)

2. Chaii

Chaii Niet meer actief

Wel apart dat je het niet heel duidelijk voelt.
    Daar herken ik echt niks in rond dat termijn.
    Maar het is wel normaal dat er in een wat later stadium soms dagen zijn dat je baby veel slaapt en in een rustige stemming is, dat had mijn dochter ook wel is.
    Zolang je de kleine wel voelt zo de hele dag door zou ik me echt niet druk maken.
    Maar ik kan vanachter me scherm wel zoveel denken.
    Luister maar gewoon naar je gevoel zou ik zeggen en een belletje naar de vk doe je niemand pijn mee. :)

DonZa likes this.
  3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Voel m wel hele dag door, als ik mijn handen op mijn buik heb. Of mijn arm over mijn buik heb hangen.

En door die harde buiken ben ik mijn gevoel ook wel een beetje kwijt.

Soms denk ik, is dit nou de baby die draait en uitstrekt of een harde buik.

Toen ik in het ziekenhuis lag zag ik het verschil op de ctg goed.

Nu twijfel ik.

4. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Meid, als je t niet vertrouwt zou ik gewoon bellen. Zeker als de vk ook zegt dat je dat voor de zekerheid ff moet doen. Hopelijk is de ctg dan goed :)

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Mijn ouders zijn er nu. Voel nu vollop beweging.

Zal straks dan maar even bellen?

6. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Fijn dat je hem nu goed voelt. Mocht het straks wel lang stil blijven, zal ik inderdaad voor de zekerheid ff bellen.

7. jessyd

jessyd Bekend lid

May 20, 2012
    871
    0
    0
    NULL
    haarlem
    bellen kan nooit kwaad

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Maar als je nu volop beweging voelt waarom zou je dan bel le n? Het is dan toch goed??

Ik merk ook dat die van mij wat rustiger is en ik soms echt handen op mn buik moet leggen om contact te krijgen... Maar af en toe gaat hij dan ineens wild tekeer! Denk dat het normaal is voor deze termijn?

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hahaha ja dat dacht ik ook..ik voel m nu heel goed..beetje raar om te bellen om te vragen om een ctg, terwijl ik m gewoon goed voel...

Wat jij beschrijft heb ik precies hetzelfde!

10. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Mijn vraag aan de verlos.praktijk was eigenlijk:

Hoe vaak moet je de baby voelen op dit termijn:
    .................................................. .............................

Hoi hoi,

Had een vraagje meiden, kan t zo zijn dat je rond dit termijn waar ik nu in zit, 36 weken morgen, minder duidelijk beweging voelt?

Smorgens is t echt rustig in mn buik. Dan moet ik echt bewust gaan concentreren om beweging te voelen. Liggen even en dan voel ik wel vanalles schuiven of draaien onder mn handen.

Tussen de middag is t even een uurtje feest dan is t erg druk en hoef ik me echt niet te focussen.

Derest van de dag is het rustig met een draaitje, een plopje, de hik.

Is dit voldoende beweging?
    .................................................. ......

antwoord:

op het einde van je zwangerschap is de ruimte in je buik beperkt, waardoor bewegingen anders gaan aanvoelen.

Het echte schoppen gaat er een beetje af, maar word meer schuiven.

Ik kan heel moeilijk zeggen hoe vaak je per dag geschop moet voelen.

Ieder kindje is namelijk anders.

Ik zeg altijd tegen zwangeren, als ze twijfelen moeten ze bellen en dan stuur ik ze voor CTG.

.................................................. ...................

Reactie mij:

Als ik mijn handen op mijn buik hou voel ik wel schuiven en draaien.
    Maar moet me er nu vaak op concentreren.
    Gaat al paar dagen zo.
    Voorheen was het ritme: hele dag door beweging, een uurtje of 2 tussen door stil.
    Snachts is hij sinds week 30 nooit meer wakker. Of weinig. Voel wel een draaitje of plopje maar niet actief snachts, omdat hij dat overdag wel was, maakte ik me geen zorgen hierom.
    Nu is hij echt stukken rustiger. VOel dus beweging als ik mijn buik vasthoud.
    Hmm... voel m elke keer wel als ik me concentreer. Zou ik hiervoor moeten bellen? Of bel ik dan
    voor niets?
    Ik mocht altijd bellen en komen als ik ongerust was, voor een ctg.
    Ben niet echt ongerust maar merk wel verschil in beweging.
    Lastig in te schatten vind ik zo?
    Heb pas maandag over een week op 2 juli weer controle bij de gyn.

...............................................

Haar laatste mail:

voor mij is het lastig in te schatten per mail.

Het is heel normaal dat het anders aanvoelt.

Positief is dat hij reageert op je handen.

Je bent misschien dan niet echt ongerust, maar waagt er wel een mailtje aan.

Als ik jou was zou ik toch even bellen voor de zekerheid.

.................................................. ............................

Daardoor twijfel ik dus of ik moet bellen..

Voel m dus nu al weer een hele poos actief. Dan is het een beetje lullig om op een zondag het beperkte personeel te vragen voor een ctg..vind dat eerder voor vrouwen die echte zorgen hebben?

Haha maar nu ben ik dus ongerust geworden, terwijl er niets aan het handje is..

11. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Het feit dat hij zich nu goed laat voelen is positief :) Mocht het nou straks weer uren rustig zijn, kun je altijd het zh even bellen toch. Daar zijn ze voor! Het enige wat ze hoeven doen is jou aan die banden leggen en tijdens dat half uur af en toe ff op hun scherm kijken... Kleine moeite en voor jou waarschijnlijk een groot plezier. Gezien alles wat je de afgelopen weken al hebt meegemaakt, kan ik me je zorgen wel voorstellen hoor.

12. linde90

linde90 Niet meer actief

Als hij reageert op je handen en je hem de hele dag door wel voelt schuiven is het goed.
    Pas als er echt geen reaktie komt is het anders.

Het is ook normaal dat je hem niet meer zo duidelijk voelt schoppen, de ruimte is op ...

13. Immmie

Immmie Lid

Dec 15, 2011
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Uk als een vk je het advies geeft om voor je geruststelling te bellen voor een ctg......dan bel je toch meteen! Niemand kan je via de mail of het forum daarin gerustellen..... Vlgd x gewoon niet w88 maar gewoon bellen....met jouw ervaringen van de afgelopen wkn is die onrust nietmeer dan mormaal. Sterkte!

14. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Bij het laatste sluit ik me aan (zoals je weet;)). Ik voel de baby juist iets meer nu. Bij mij ligt de placenta aan de buikzijde en voelde daardoor de gehele zwangerschap niet echt veel. Nu het kindje groter is lijk ik juist iets meer te voelen. Hiermee wil ik enkel zeggen dat het bij iedereen anders is dus als jij je er niet gerust over voelt, bellen!

15. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Zo net ctg gehad en echo, had gebeld en gewoon eerlijk uitgelegd wat ik me afvroeg..

Ze zeiden kom maar even langs..

Wat ik zelf natuurlijk vergat, is dat de baby 4 weken voorloopt op groei.

Dus de ruimte die t nog heeft is als die van een 40 weken zwangerschap...

Dus de ruimte is beperkter en de bewegingen voelen anders, en dat klopt wel..alleen vond ik het apart dat het van de laatste dagen is..

Ook echo gehad. Veel vruchtwater.

Alles goed. Top ctg. Alleen..ik voel echt meer dan de helft van de bewegingen niet.

16. Immmie

Immmie Lid

Dec 15, 2011
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar je bent wel gerustgesteld! Dat is het belangrijkste! Fijne avond nog!

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Dank je!

Ja idd, ben gerustgesteld. Ik ging gewoon twijfelen. Heb heel eerlijk gezegd dat ik heel de dag door wel beweging voel, maar dat ik me moet concentreren ervoor.

Nu merk ik wel dat ik ook direct bij beweging harde buiken krijg, dat zorgt er ook voor dat je minder duidelijk voelt.

ALles was perfect, een super ctg. Echo goed. Ik nog gecheckt op pre eclampsie. Niet dat ik klachten had, alleen ik ben helemaal opgeblazen door vocht en ze hadden me een week geleden nog gezien en schrokken van de hoeveelheid die ik vasthoud. Maar, alles was in orde.

18. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Goed dat je toch gebeld hebt. Nu ben je gerustgesteld en zit je thuis ook vast beter op je gemak :)

19. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Zo is t maar net ;)

Share This Page