Échte ongelukkig op mijn werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Yeuu, 26 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Ik werk op dit moment parttime in het onderwijs. Ik heb het hier niet naar mijn zin. Nooit gehad eigenlijk. Al 10 jaar twijfel ik of ik de juiste keuze heb gemaakt. Een jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar een andere school. Ook dit blijkt dus niet de oplossing.

Ik merk, zeker nu ik thuis schoolgaande kinderen heb, dat ik mij irriteer. Ik ga met tegenzin naar mijn werk. Eenmaal daar, kan ik mij niet met 100 % passie inzetten voor mijn vak. Het begint mij steeds meer tegen te staan dat ik iedere week opnieuw, voor de zelfde klas (nu kleine) kinderen sta.

De kinderen zijn dol op mij zeggen ze zelf en ik hoor het van ouders en collega’s. Daar ben ik zo blij om! Maar van mijn kant is het een groot toneelstuk (blijkbaar lukt dat dus goed). Ik baal hiervan. Ik wil gewoon met plezier naar mijn werk kunnen gaan.

Ik wil zo graag iets anders doen. Maar wat… Ik snap dat jullie niet kunnen bepalen wat voor baan ik moet zoeken. Maar misschien tips?

Ik ben graag creatief bezig (maar wat kan je hiermee? –zucht!), het werken op een reisbureau (al dan niet online) LIJKT mij heel leuk (mensen helpen met het zoeken naar droomvakanties – en ervaringen delen), ik ben op gebied van ICT wel handig (maar wat dan?!) En nu ik dit allemaal typ denk ik heel stom, misschien ben ik gewoon niet zo'n "mensen-mens". Egoïstisch, misschien zelfs een beetje.

2. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    De wereld om mij heen lijkt zo klein... Ik kan geen eens andere beroepen opnoemen wat haalbaar zou zijn.
    En ik ben wel bereid een cursus of opleiding te doen. Maar niet weer járen studeren.

3. Sue87

Sue87 Niet meer actief

In mijn omgeving net zo'n iemand in het basisonderwijs.
    Hij is nu meer aan het kijken naar andrre vormen van werken met kinderen zoals remedial teaching.

Als je echt een uitstap wilt maken, kun je altijd in ewn andere branch solliciteren. Met een beetje durf en een 'grote' mond kun je al heel wat bereiken.
    Houdt er dan wel rekening mee, dat je onderaan begint.

4. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    En een vak studeren en het VO ingaan? Heb je elk uur een andere klas en praat je misschien meer op niveau?
    Weet niet waar je woont, maar saxion Next heeft 2 jarige lerarenopleidingen..

5. Wat is de reden geweest dat je lerares bent geworden?
    En wat is de reden dat je het nu niet meer of eigenlijk nooit leuk hebt gevonden?

Is lerares handvaardigheid/drama op het VO een optie?

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    wat vind je precies niet leuk? kan je daar iets aan veranderen in je huidige baan misschien? en wat zou je dan wél leuk vinden?
    ik denk dat je eerst de voors en tegens goed voor jezelf op een rij moet hebben want ook opnieuw studeren ofzo is weer een investering (in tijd geld of beide).

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Heb je het al bespreekbaar gemaakt op school? Een vriendin van mij kreeg loopbaanbegeleiding aangeboden en is op die manier uiteindelijk in een ander vakgebied gaan werken wat enorm goed bevalt. Een andere vriendin gaat ook dat traject in, beide al meer dan 10 jaar juf en min of meer hetzelfde gevoel als jij hebt.

8. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    #8 mich87, 26 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2018
    Wat anderen ook opperen...een andere vorm van onderwijs? VO, mbo, volwassen educatie? Je kunt je bijvoorbeeld versneld omscholen in docent Nederlands. Hier is in alle lagen ontzettend veel vraag naar. Voortgezet onderwijs, mbo, hbo, volwassen Educatie, werken met vluchtelingen, etc...

Mijn man werkt in het basisonderwijs, ik in het mbo. Ik vind onderwijs erg leuk, maar niet met kleine kinderen. Ik heb het geduld niet, zou me ook enorm lopen irriteren. Heel herkenbaar dus wat je schrijft. Ik geef les aan mensen van 15-25 en dat is zo anders...natuurlijk nog steeds veel menselijk contact maar op een heel ander niveau.

Je kunt ook kijken naar administratieve functies in het onderwijs, roostermaker, etc... Het is nu best een goede tijd om te zoeken.

Succes met je beslissing!

9. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Is iets van stagebegeleider op mbo / hbo niet iets voor je? Of international officer? Dan zit je toch in het onderwijs én doe je iets met reizen (bij int. stages dan).

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Wat was destijds de reden om voor het onderwijs te kiezen? Wat trok je er zo in aan?

Heb je wel eens voor groep 8 gestaan? Een kennis staat voor groep 8 en dat is toch wel echt anders; kinderen klaarstomen voor het VO, de musical....

En anders misschien intern begeleider op een school? Veel regelwerk, werken met kinderen en ouders, contacten buiten school, etc. Via NCOI bijvoorbeeld 1 jaar.

Veel leraren maken de overstap naar logopedie, is dat misschien iets voor je?

Zou sowieso eerst een andere baan uit proberen, i.p.v. je “zo maar” ergens anders in te storten. Loop bijv. een aantal dagen met iemand mee om te kijken of je het wel echt zo leuk vindt.

11. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Als ik het lees krijg ik het idee dat je niet meer met kinderen wil werken en sowieso niet in het onderwijs, klopt dat?

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je hebt dus een HBO opleiding met 10 jaar werkervaring en interesse in de ICT?

Kijk eens naar mogelijke masterclasses bij ICT dienstverleners en ga er op een verkennend gesprek. Het zou me niet verbazen dat er mogelijkheden zijn in die richting.

13. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties. :)

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Echt met tegenzin gaan werken is natuurlijk niet de bedoeling. En dan moet er iets veranderen. Maar is het dat, of gewacht je gewoon te veel? Je zegt dat je je niet met 100% passie op je job kan gooien. Maar eerlijk gezegd: ik denk dat weinig mensen dat kunnen. Het gras is altijd groener, toch? Het soort voorbeelden dat je noemt wijst me ook in die richting. Reizen samenstellen voor anderen: dat is zo'n typische ontvluchtingsdroom. Vind ik. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

15. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Ik snap wel een beetje wat jij bedoelt en denk dat je daar zeker een punt heb! Vandaar ook mijn onzekerheid wat ik wel wil, wat wel realistisch is. Want ik ga échte met tegenzin naar mijn huidige werk en dat is niet vanwege deze school.
    Thnx voor je bericht want je hebt daar zeker een punt!

Deel Deze Pagina