Hallo, mijn man en ik liggen niet altijd op één lijn qua opvoeding. We zouden daar graag wat concreter over hebben en daarom lijkt het me handig een boek te hebben met onderwerpen of vragen die we kunnen bespreken. Heeft iemand een tip?
Ik denk dat een boek daar niet bij helpt, maar concrete vragen aan elkaar stellen meer. Willen jullie je kind straffen bij bepaald gedrag en zo ja; hoe? Wat doen jullie als jullie kind iets niet wil eten, etc. Wat is de opvoed stijl die jullie willen aanhouden? Streng, positief.. Als jullie daar uit zijn kunnen jullie misschien een boek over beide opvoedstijlen aanschaffen en elkaars boek lezen. Wellicht liggen jullie op bepaalde vlakken juist wel op 1 lijn
ja klopt van die vragen maar hoop eigenlijk boek te vinden waarin de verschillende vlakken aan bod komen (het liefste met vragen). Weten anders niet goed waar te beginnen!
Dat durf ik niet te zeggen. Denk ook dat die lastig te vinden zijn.. Achter de meeste dingen kom je pas als het zover is ben ik bang! Ik krijg wel regelmatig vraagstukken te zien bij bijv de zwangerschaps+ app. Maar online zal er ook genoeg te vinden zijn.
Niet zozeer een boek. https://www.kwaliteitenspel.nl/nl/kaartspellen/nederlandstalig/opvoedingsspel#meer-informatie Je kan bijvoorbeeld een kaart trekken, dan schrijf ieder voor jezelf op waaraan je denkt of wat je voelt mbt de tekst op de kaart. En dan kan je het daarna bespreken.
Thanks, dat is al handig! Gespreksonderwerpen of vragen zijn ook oké. Het hoeft niet perse een boek of spel te zijn!
Hebben jullie al kinderen? Je zou dan de vragen/problemen die jullie ervaren kunnen opschrijven en gewoon met zijn 2en gaan google’en. Bijvoorbeeld: ‘Moet een 2 jarige zijn bord leegeten?’ of ‘wat is een gepaste straf voor een 4jarige’. Je zal merken dat er op heel veel vragen geen eenduidend antwoord is. Opvoeding is op maat (elk kind is anders) , gebaseerd op ervaring van de ouders diens kindertijd, en cultureel bepaald.
Ja we hebben al 2 kids. Goed idee om de problemen die we tegenkomen te bespreken. Dit doen we vaak al maar zou graag breder beeld bespreken samen