Beste verloskundige, Sinds ongeveer 30 weken heb ik regelmatig last van misselijkheid en moet ook regelmatig (ongeveer 3 keer per week) overgeven. Dit gebeurt vooral 's ochtends, vaak nog voor ik heb gegeten. In die gevallen is mijn maag leeg, dus komt er weinig mee, maar echt fijn is het niet. De rest van de zwangerschap helemaal geen last gehad van misselijkheid. Mijn bloeddruk is nog prima (rond 112-73) alleen vind ik mijn pols soms wel aan de hoge kant (tussen de 100 en 113 regelmatig) Ik weet niet of dit hoog is, maar zo voelt het wel, beetje opgejaagd/benauwd gevoel. Heel soms voel ik me tijdens het avondeten ook misselijk, ik eet sinds een tijdje ook niet meer zo veel 's avonds, maar het is toch een ander gevoel dan 's ochtends. De verloskundige heeft voor de zekerheid nog even bloedonderzoek laten doen, daar heb ik nog geen uitslag van. Komt het vaker voor, misselijkheid later in de zwangerschap, en dan vooral bij een nuchtere maag? En kan het op iets duiden? Bedankt, Tinus
Hoi tinus, we horen het inderdaad vaker. Je lichaam wordt ook sneller moe en kan minder verdragen, letterlijk en figuurlijk. Vandaar ook dat je spijsvertering in opstand komt. Je doet er hartstikke goed aan om kleinere beetjes te eten 's avonds en zorg er ook voor dat je de dag begint met iets te eten naast je bed en niet eerst iets drinkt of je tanden poets. Vocht op een nuchtere of lege maag kan juist misselijkheid geven. Groetjes Brigitte