Beste meiden, Misschien hebben jullie mij wel vaker voorbij zien komen met verhalen over stuit en keizersnee. Ons eerste kindje lag in stuit en uiteindelijk is het met een ks geboren (niet vanwege stuit, maar vanwege onverklaarbare pijnen). Helaas... had het graag vaginaal gedaan! Deze zwangerschap hoop(te) ik erg om nu wel vaginaal te bevallen, weeën te voelen en de oerkracht te ervaren... Helaas ligt dit kindje weer in stuit... Nu vraag ik mij of ik iets zou kunnen doen om dit te veranderen... Ik denk soms wel dat ik bijv. op een onhandige manier in bed ligt; zo van: ja, als ik zo lig, kan het kindje nooit draaien, als ik telkens mijn hand bovenaan leg, gaat het kindje met het hoofdje daar liggen... Zo weet ik dat ik ooit ergens heb gelezen dat als je op handen en voeten gaat staan, dat het kindje dan makkelijker zou kunnen draaien... Maar is dit zo? Waarschijnlijk allemaal domme en vreemde redenaties, maar ik wil zo graag dat dit kindje draait... Herkennen jullie deze gedachten? Zijn deze redenaties op waarheid gebaseerd? En nog belangrijker: weten jullie iets hoe ik positieve invloed kan hebben op het draaien, en dan niet een draaipoging of moxa-therapie? Ben benieuwd naar reacties! Groetjes, Arri
Hallo Arri, Ik herken je gedachten wel hoor! Ik zou ook heel graag vaginaal willen bevallen, maar mijn kindje ligt nu momenteel ook in een stuit. Mijn verloskundige had het over om het kindje uitwendig te proberen te draaien en over een bepaald soort therapie. Ik zit zelf te denken om een zwangerschapsketting aan te schaffen of een muziekdoosje elke avond te laten afspelen bij de onderbuik, misschien helpt het! Succes!
Mijn zus heeft bij haar eerste een draaipoging ondergaan. Zoontje lag in onvolkomen stuit. Dit was geheel niet prettig en is ook niet gelukt. Maar ik denk dat het ook wel heel erg meespeelde dat mijn zus zelf nogal bang was voor pijn en daardoor veel te gespannen was. Ik las dat een osteopaat ook een draaipoging kan doen. Misschien heeft je vk tips hierover? Niet over draaipogingen maar om je kindje zelf te laten draaien zeg maar. Ik kan me indenken dat je graag vaginaal wilt bevallen. Ik heb zelf geen ervaring met een ks, maar ik zou ook alle mogelijke opties proberen om vaginaal te kunnen bevallen. Succes en hopelijk draait je kleintje nog de goede kant op!!
Ik weet gewoon niet meer of dit kindje in stuit ligt... Wil van alles voelen... Las gisteren in 'Veilig zwanger' dat je bij hoofdligging gekriebel onderin voelt van de handjes en bovenin kan je buik alle kanten opgaan vanwege de voetjes. Bij stuitligging krijg je meer flinke trappen naar beneden. Nu is het zo dat ik bovenin meestal een harde bobbel voel, maar het lichte gekriebel zit toch echt beneden en de harde trappen en bewegingen zitten meer halverwege mijn buik... Hoe zou dit kindje dan liggen? Ik wil zo graag zekerheid... Maar ach,die zekerheid krijg ik pas met het volgende bezoek aan vk of met een echo en dan nog kan het nog draaien... Het houdt me erg bezig!
Ik weet niet hoe je het zelf kan veranderen maar het kan nog alle kanten op draaien he. de mijne lag vorige week nog in een stuit. al een paar weken. de volgende dag zouden ze een liggingsecho doen. lag de kleine dan nog verkeerd dan zouden ze deze week de gyn bellen om te overleggen voor een draaipoging. ALS ik dat zou willen. kleine was de volgende dag ineens netjes gedraaid. volgens vlos hebben ze rond deze tijd nog alle ruimte. en beentjes beneden betekend ook dat ze genoeg houwvast hebben aan je bekken om af te zetten en om te draaien. en stuit betekend niet altijd KS he. mijn moeder is gewoon van 2 kinderen bevallen die in een stuit laten. kontje komt alleen eerst en ze moeten het beter in de gaten houden i.v.m. zuurstof. maar als er genoeg ruimte is dan past de rest ook. en dat hebben ze echt wel gauw genoeg in de gaten hoor.
Helemaal mee eens! De kleine kan nog de laatste weken draaien! Wie weet ligt ie nu wel met t koppie omlaag en morgen weer met t koppie omhoog! Succes igg en maak je niet te druk!
Ik blijf dat natuurlijk ook in mijn gedachten houden... het kán nog draaien... maar ons eerste kindje lag ook in stuit, tot de geboorte, dus vandaar dat ik toch iets minder hoop heb. En stuitbevalling mag -denk ik- niet, aangezien de eerste met keizersnee is geboren.
Hier ligt de kleine ook in stuit. Ik voel duidelijk het koppie onder mijn ribben en bij mijn navel zit een schouder en rug. Ik voel het verder ook veel bewegen onderin. Tijdens mijn vorige zwangerschap is de kleine met ruim 36 weken uit zichzelf gedraaid. Moet zeggen dat ik daar niets van gevoeld hebt. Dus ik hoop nu ook dat deze nog uit zichzelf draait. zo niet dan wil ik 1 draaipoging proberen en anders word het stuitbevalling of ksz.
Ik voel nu dus ook een bobbel bovenin, maar die kan ik sinds een paar dagen "wegdrukken" (klinkt vriendelijk hè?) Het getrappel heb ik halverwege buik (rondom navel of bovenin) en het gekietel (soms erg hard gekietel) zit onderin. Dus heb nu sinds vanmiddag toch weer stiekem een beetje hoop... Waarschijnlijk ga ik hier niet voor de draaipoging; heb een ks gehad bij het eerste kindje. Verder denk ik dat -als dit kindje een stuitliggertje is- de vorm van mijn baarmoeder lekkerder is als je op de kop ligt! En waarschijnlijk ook geen stuitbevalling... vanwege de eerdere ks dus. Bij de eerste had ik het wel graag geprobeerd, maar kon het niet doorgaan vanwege onverklaarbare pijnen.
Aatje, natuurlijk hoop je het kindje gezond in je armen te krijgen; vaginaal of ks... Maar gevoelsmatig 'verheug' ik me erg op een vaginale bevalling. Ik wil graag de weeën voelen, die oerkracht... Wil graag mijn kindje op de wereld zetten... Heel romantisch misschien, maar zo denk ik er al over vanaf de vorige zwangerschap. dus hoop gewoon van harte dat ik het kan gaan proberen!
hoi hoi hier lag dochterlief ook in een stuit, en werd door de VK gewezen op moxatherapie... dit is een alternatieve geneeskunde. werd toen half vergoed door het ziekenfonds.... maar was ook niet zo duur, volgens mij 50 euro... Wat ze doen is een soort stinksigaar (heel dikke wierrookpen) dicht bij je kleine teen houden, waar de banen van je baarmoeder zouden zitten.... als echte Hollander was ik ook heel sceptisch, maar goed baat het niet, schaadt het niet.... na de therapie een muziekdoosje onder mn buik gehouden en een week later (37 weken) was madam gedraait.... Hoop dat iemand daar wat aan heeft, want een keizersnee is idd ook niet alles.....
Hier ook de therapie gedaan en kleintje was gedraaid. (weet natuurlijk niet of hij ook gedraaid was als ik het niet zou hebben gedaan, haha, maar je kunt het altijd proberen. Bij 37 weken is hij door arts gedraaid, handmatig. Deed helemaal geen pijn bij mij. Maar had wel enorm veel vruchtwater. Gevolg was ook dat hij de volgende dag alweer andersom lag! Succes
Ik snap je bezorgdheid en ook het gevoel van de bevalling zelf willen doen. Mijn eerste lag ook in een stuit is een ks geworden. De tweede lag tot een week of 30 ook in een stuit. en ik ken het verschil nu wel van een stuit ligging en een goede ligging. Je vertelde iets overkriebelen onderin dat had ik idd met mijn dochter. Met zoonlief die in een stuit lag voelde ik het kopje boven in met de hik regelmatig kon je echt heel goed zien. Hier ook voor een (normale bevalling gegaan) Maar uit eindelijk is het toch nog een ks geworden jammer maar het was zo. Maar het gevoel van het zelf willen doen dat begrijp ik zeker en denk wel meerdere moeders. Iemand zij ks is niet erg nee niet erg maar wel zwaar en toch zeker wel veel pijn daarna dat woord wel eens onderschat. Succes in elk geval.
Pnirmal, dank je wel voor je begripvolle reactie! Hoor nu in mijn omgeving heel vaak: ja, vervelend, maar als je er een gezond kindje voor terugkrijgt... Natuurlijk, dat vind ik ook het belangrijkst, maar er speelt bij mij echt nog wel meer mee. Vooral het feit dat ik helemaal geen lichamelijke reden heb voor een ks, is van belang... ik zou in principe gewoon kunnen bevallen... Van het weekend kreeg ik steeds meer de gedachte om toch van alles te doen als het kindje nog in stuit ligt... dus dan misschien toch nog moxa of zo. Draaipoging weet ik niet. Het kindje draait volgens mij echt nog alle kanten op. Gistermiddag was het heel duidelijk de voetjes helemaal onderin, en die liggen nu weer aan de zijkant. En gisteravond was ineens het hoofdje aan de bovenkant verdwenen, tenminste zo leek het. En dat is nu eigenlijk elke keer zo. Het bezet me echt enorm: elke avond ga ik slapen met het idee dat het kindje wel eens goed zou kunnen liggen en elke morgen wordt ik wakker met de gedachte dat het koppie helemaal bovenin ligt... Morgen controle bij vk...
@Arri, die bobbel bovenin hoeft niet automatisch het hoofdje te zijn he. Ik heb ook zo'n bobbel boven m'n navel, en dat is hier het kontje van de beeb. Het feit dat je zei dat je de bobbel kon wegdrukken doet me vermoeden dat het bij jou ook niet om het hoofdje gaat. Wanneer heb je weer een afspraak bij de VK?
maar die bobbel kan ik niet altijd wegdrukken... Soms is het een hele ronde bobbel, de andere keer ook wat minder rond. De ene keer is het keihard en zit er geen beweging in. De andere keer is het weg te drukken of schiet het zelf weg... morgen mag ik weer naar de vk. Dus ben echt heel erg benieuwd.
(ik ben nu niet zwanger) maar onze kleine meid is pas met 34 weken goed gedraaid! Ik ben ook met ks bevallen ivm hellp, maar ik kan je romantische beeld helemaal begrijpen!! Ik wil ook voelen, meemaken, puffen, persen en bere trots op mezelf en lichaam zijn. Ik heb weken niet kunnen lopen door de ks, wc gaan was een drama en de wond is sins 2 maanden weer wakker en dochter lief is al 1 jaar! dus ja, voor mij is een ks wel een probleem. Normaal bevallen heeft ook zijn zware manieren, maar laat ons lekker fantaseren over een veilige niet zo pijnlijke redelijk snelle manier Meid ik hoop dat je kindje draait, en dat jij lekker puffend je zwangerschap uitgaat!