"Feministisch" verantwoord sprookjesboek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Decca1980, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

+1. Vind t beetje eng worden dat je tegenwoordig geen man of vrouw meer hoeft te zijn, dat t ook van paspoorten af moet ed :(
    Ontopic; ik denk als je wat nieuwere boeken kiest de rollen vanzelf al wat meer van deze tijd zullen zijn

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is maar hoe je zelf de sprookjes interpreteert, maar de in de meest bekende sprookjes zijn de vrouwen helemaal niet zo zwak, behalve misschien in Doornroosje.

Maar ik word uberhaupt kriebel als mensen beginnen over 'disney-sprookjes', de meeste [alle] sprookjes zijn helemaal niet van disney, die man heeft wel MIckey Mouse bedacht, maar amper wat sprookjes.

Als je gewoon een goed sprookjesboek aanhscaft van bijv Grimm en Anderson kun je wel 300 oude sprookjes voorlezen met tig verschillende verhaallijnen.
    Sprookjes gaan meestal helemaal niet over prinsessen, maar zijn geschreven vanuit achterliggende boodschappen en levenslessen. Ze gaan over moed, verraad, leugens, liefde enz.

En als je als ouder een sprookje gebruikt om een onderwerp op een kinderlijke wijze over te brengen is het een super leuk middel. Meeste van ons zijn er groot mee geworden, en gelukkig niet minder sterk of zelfstandig van geworden.

Ik vind dat gender-neutrale eigenlijk vooral erg hysterisch. Een kind is niet gender-neutraal, en het weghouden van verhalen en informatie maakt een kind echt niet beter of slimmer. Integendeel.

3. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Ik had mijn kind helemaal geen sprookjes verjalen voorgelezen hoor, dan komt er echt niks meer van haar terecht ;).

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      43,2 KB
      Weergaven:
      8
  4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Gender neutral -parenting is een hele normale term hoor. Dat je je kind niet inprent met allerlei stereotypes van zwakke hysterische vrouwen en sterke nuchtere mannen. Niks mis mee vind ik.
    5 Myths About Gender Neutral Parenting

5. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113

Daar ik echt zoveel mis mee ik weer niet eens waar te starten..... En wat jij bedoeld met he artikel gaat wel iets verder dan mijn kind mag best met poppen spelen en met auto's

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Welke stereotypes van zwakke hysterische vrouwen dan?

Nee, ik snap in principe het gender-neutrale opvoeden wel, maar wat is er mis met bepaalde rolpatronen zolang je weet dat je vrij bent te doen en laten wat je wilt en wat je past? Wij voeden onze kinderen niet bewust met sekse-rollen op, maar ook niet gender-neutraal: seksetyperend rolgedrag krijgen ze toch wel mee, of je nu wilt of niet.

7. Islah

Islah Niet meer actief

En jip die z'n nagels lakt haha.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is niks normaals aan hoor, zeg het eens tegen een behoorlijk nuchter persoon en kijk wat voor reactie je krijgt. Want de eerste vrouw die ik tegenkom die zoiets in een gesprek gebruikt zal waarschijnlijk van mij de stempel van een 'zwakke hysterische vrouw' krijgen. Want anders heb je zoiets helemaal niet nodig.

Een kind wordt opgevoed door de omgeving en voorbeelden in zijn omgeving. Je leeft de opvoeding van je kind voor.
    Je kunt allerlei moderne boekjes voorlezen aan je dochter, maar zolang zij haar moeder dagelijks in de keuken ziet staan, is DAT wat zij met zich mee zal dragen later.
    Mijn dochters zijn als kleuters dol op hun prinsessen, maar groeien op met een kokende en poetsende vader en de moeder die de hoofdkostwinner is. En DAT is de opvoeding die zij mee zullen krijgen, die komt niet uit de boeken.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Ja je hebt gelijk amdaa, opvoeden is voorleven, niet voorlezen ;)
    Ik wou alleen maar zeggen dat ik de term gender neutraal niet verzonnen heb als dappertje dik deed voorkomen.

10. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    De film Brave vond ik idd erg stoer, Mulan ook. Het zal ongetwijfeld wel ergens in de boekhandel in boekvorm liggen. Rapunzel is volgens mij ook wel verantwoord. Ik vind het wel goed hoor, dat je ook middels boeken een ander voorbeeld wil stellen. Maar het is voor meisjes natuurlijk ook heel fijn om weg te 'zwijmelen' bij mooie jurken en een dansbal en een knappe prins. ;)
    Momenteel is bij onze dochter van 3 Prinses Sofia erg in trek, over een lief, stoer meisje.
    Vind dat je een leuke vraag hebt gesteld. En waarom sommigen gelijk weer stellen dat je overdrijft is mij een raadsel. :(

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou, ik snap de vraag van TS wel helemaal. Ik begrijp dan weer niet hoe je kan vinden dat sprookjesboeken niét vrouwonvriendelijk zijn. Meisjes die moeten wachten tot een man hen komt redden met een kus. Meisjes die van de zorg van de ouders rechtstreeks overstappen naar de zorg door de man. Meisjes die hun hele wereld achterlaten voor een man...

En ja, het gaat ook om wat je je kind toont in het dagelijkse leven. Maar vergis je niet, ook verhalen en films hebben een grote impact. In die optiek is het succes van Twilight en 50 Shades etc nogal overduidelijk...

TS: kijk eens op A Mighty Girl, of op Facebook op A Mighty Girl. Daar vind je vast leuke inspiratie.

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik was -en ben- dol op verhalen met een vrouwelijke hoofdpersoon. Ik denk dat het als meisje dan toch makkelijker is om je ermee te identificeren. Ik vind het ook niet raar dat je op zoek gaat naar zulke verhalen, al is het alleen maar als balans voor de meer traditionele sprookjes. Die laatste bevatten vaak ook hele waardevolle boodschappen, dus die lees ik ook. Mijn dochter is nog maar net oud genoeg voor wat langere verhalen, dus ben zelf ook nog wat zoekende.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

hahaha ik schoot me toch in de lach :D:D:D

14. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Uhm..... Het zijn sprookjes!!

15. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Dit bedoelde ik dus.

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als je eens voorbij de (misschien) 10 bekende prinsessensprookjes kijkt, zijn er nog 100den sprookjes met hele andere verhaallijnen. Ik hoop dat de meeste ouders hun kinderen ook bekend maken met andere klassiekers die niet door Disney zijn verfilmd.
    Jammer genoeg denken veel mensen dat dat DE sprookjes zijn.

17. Tooto

Tooto Niet meer actief

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je dat willen? Het lijkt mij belangrijker om haar te leren dat het sprookjes zijn, en dus niet echt is.

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    En wat doet Sneeuwwitje dan? Haar leven loopt gevaar en ze begint een nieuw leven. Pas in het vervolg is een man 'nodig' om haar leven te redden. Assepoester: leven wordt getiranniseerd door stiefmoeder en -zussen, maar toch de drive om naar het feest te gaan. Ik vind dat niet heel vrouwonvriendelijk, maar juist van de kracht van de vrouwen uitgaan. Ze hebben soms een man nodig, maar het is niet zo dat ze zonder niets kunnen. Maargoed, meningen en zienswijzen mogen verschillen ;)

19. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Nou, die mannen spelen vaak maar hele kleine rollen in die typische prinsesverhalen, alles draait om de prinsessen. En dat is het mooie van sprookjes, ze zijn niet realistisch, ze zijn onbereikbaar maar hebben vaak wel hele mooie boodschappen. En voor diegene die opgooien dat de hedendaagse films zoals 50 shades en twilight overpopulair zijn, klopt het is om bij weg te zwijmelen maar bij beide verhalen hebben de vrouwen de touwtjes in handen. En wat dachten jullie van the hungergames, tombraider, dat zijn toch powervrouwen! Dus nee, ik snap niet zo goed wat nu het probleem is, ik kan me er totaal niet druk overmaken.

20. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Is jullie kind zo snel in de war dan?! :(

Onze dochter van 3 lees ik heerlijk voor uit sprookjesboeken en zodra ik haar los laat in de tuin hoor ik alleen maar to the rescue en is ze een piraat of superheld. Kennelijk is ze niet zo simpel om te denken dat alle vrouwen op de grond horen te liggen met een dweil.

Daarnaast las mijn moeder me ook sprookjes voor en hou je vast. Ik, vrouw, zorg compleet voor m'n eigen salaris, ben hoger opgeleid, heb thuis het hoogste inkomen etc etc. Oef het kan toch nog goed komen na het lezen van een sprookje.

Deel Deze Pagina