Goedemorgen allemaal, Ik zit er al een tijdje aan te denken om de verkorte opleiding tot kraamverzorgende te volgen. Die opleiding begint bij ons in het RKZ volgend jaar september, maar was op zoek naar ervaringen van vrouwen die al als kraamverzorgende werken . Hoe zit het met werken op rooster of juist niet op rooster? Is het werk makkelijk te combineren met een gezin? Nou heb ik nog geen kinderen, maar dit zit er in de toekomst wel aan te komen(mits het ons gegund is natuurlijk ) werk je veel onregelmatige uren en in verschillende gezinnen of maak je de dagen bij 1 gezin af en ga je daarna pas naar het volgende gezin? Is het salaris ook redelijk of verdiend het te weinig om leuk van rond te komen? Misschien dat jullie nog tips hebben waar ik aan moet denken of rekening mee moet houden? Alvast heel erg bedankt!
Ik werk niet (soms bij drukte) als kraamverzorgende, maar heb de opleiding verpleegkunde gedaan. Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat de toekomst van de kraamzorg er somber uitziet. Dit jaar was er al sprake van dat de kraamzorg uit het basispakket zou gaan. Dit is nu nog niet gebeurd maar ik weet bijna zeker dat dit wel de toekomst wordt. Dat zou betekenen dat er een enorm overschot aan kraamverzorgenden zal zijn. Bij onze organisatie werkt een deel volgens rooster, maar het grootste deel niet. werken op rooster is erg gewild en nieuwelingen komen hier meestal niet voor in aanmerking. Dit betekent dat je weinig kunt plannen. De dames met jonge kinderen die niet volgens rooster werken zorgen er voor dat ze de oppas voor de hele week " gedekt" hebben. Dan is het te doen ( behalve als je afhankelijk zou zijn van een kdv, want dan zou je ook de hele week moeten betalen). Verder is het werk natuurlijk wel hartstikke leuk en afwisselend.
Ik heb 8 jaar geleden de verkorte kraamzorg opleiding gedaan.. en werk nu dus ook al 8 jaar als kraam verzorgende.. ik vind het een leuke baan en heb t erg naar mijn zin. Ik werk niet op rooster.. Dus komt er iemand thuis of is er een thuis partus sta ik paraat.. nu met een kind vind ik dat erg zwaar en lastig. Ik heb niet altijd 123 zo snel oppas maar probeer voor een week wel wat te regelen voor als ik moet werken. Ik werk 8 of 10 dagen in 1 de zelfde gezin. Ik vind dit fijner en leuker. Je bouwt een band op met de mensen en voor de mensen ook erg leuk! Daarna ben ik 8 of 10 dagen vrij.. Dit is een speciale regeling die ik getroffen heb toen ik moeder werd. Want normaal kreeg ik 3 of 4 dagen vrij.. met een kind vond ik dat te zwaar. Ik vond het voor namelijk moeilijk toen ik kolfde in gezinnen. Vele wilde het niet en je voelt je toch bezwaart om dan even te kolven. Ik werk 50%.. 2 gezinnen per maand.. salaris is leuk als bij verdienste maar ik heb nooit alleen een huisje kunnen huren ofzo.. als je 2 gezinnen gedraaid heb en je hebt km vergoeding en je ort.. dan heb je wel een leuk bedrag. Onthoud dat kraamzorg niet alleen kroelen met de baby is.. in tegendeel.. ik heb in deze 8 jaar behoorlijk wat voor me kiezen gehad. Paar weken geleden nog een baby moet reanimeren die levenloos in zijn wiegje lag. Ouders die zo slecht voor kindjes zorgen dat ze aangemeld moeten worden bij jeugdzorg of mensen die je gebruiken voor t huishouden. Na 8 jaar heb ik me bekkie wel bij.. Gelukkig Maar hoofd zakelijk heb je wel erg leuke mensen die erg blij zijn met de zorg die ze krijgen!!