Feminists unite!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Vlinder84, 13 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nav een topic hier, vroeg ik mij af of er meer feministen zijn hier? :) En wat versta jij onder feminisme? Wat mij betreft staat feminisme erg slecht bekend en dit is zeer onterecht. Zo zouden wij mannenhaters zijn: ik kan je vertellen dat dit echt onzin is. Ik ben zelfs getrouwd met een man :D en we hebben samen twee knappe mannen voortgebracht! Feminisme staat voor mij voor gelijkheid. Niets meer en niets minder. En hoewel we grote stappen hebben gemaakt, is er nog steeds veel krom. Zaken waar ik mij druk om maak, ook voor onze mannen en zoons. Zoals de rape culture, het feit dat vrouwen minder verdienen, er te weinig vrouwen aan de top werkzaam zijn, vrouwen die zich vernederd voelen omdat ze ervoor kiezen om tbm te zijn (als het haar keus is, who care? Rock on girl!). Zeker hebben wij het hier beter dan in de meeste andere landen. Maar ook hier is er werk te doen. Wat vinden jullie?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ben zeker voor meer gelijkheid in veel zaken, maar nee ik ben absoluut geen feminist en zou mijzelf ook nooit zo willen 'bestempelen'. Ik zou namelijk sowieso meer gelijkheid (en bijv. ook saamhorigheid) willen zien, maar echt absoluut niet alleen voor vrouwen. Ook voor bijv. homoseksuelen, mensen met psychische problematiek, lichamelijke beperkingen, ouderen, jongeren etc. etc.

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik ben het helemaal met je eens maar zet mij er in het dagelijks leven niet groot voor in. Ik weet alleen dat ik de idealen zeker wil meegeven aan mijn kinderen en hoop dat zij net zo goed met vrouwen zullen omgaan zoals mijn man dat met mij doet. Wat dat betreft hebben ze een heel goed voorbeeld gelukkig.

4. Vlinder84

Waarom kan dat niet onder feminisme vallen dan? Ik vind dat allemaal logischerwijs onder dezelfde noemer vallen :)

5. Vlinder84

Fijn! Ik heb ook een geweldige man gekozen en hij is een super voorbeeld voor de kinderen :)

6. Manque

Manque Niet meer actief

Feminist hier! Ik zie het als mijn taak om de ongelijkheid tussen beide seksen binnen mijn kunnen aan de kaak te stellen en spreek me uit over het verschil in verwachtingen op het gebied van uiterlijk, rolverdeling binnen het gezin, financiële compensatie en keuzemogelijkheden op het gebied van studie en carrière. Zo pleit ik o.a. voor gelijke verdeling van zwangerschaps/geboorteverlof. Ik ga niet mee in praatjes als "mannen/vrouwen zijn nu eenmaal zo en zo" of dat kleuren, hobbies, kleding etc geslachtsgebonden zijn. Verder pleit ik voor seksuele gelijkheid en bescherming van ieders lichamelijke integriteit.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Omdat het feminisme strijdt voor gelijke rechten en mogelijkheden van vrouwen. Ik vind dat gewoon een te beperkt iets dat totaal niet bij mij past. Er zijn namelijk genoeg mannen die ook helemaal niet de gelijke rechten en mogelijkheden hebben t.o.v. 'de gemiddelde (vooral blanke?) man'.

8. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Present!!:D een overtuigd feminist en dat steek ik niet onder stoelen of banken.
    Feminisme staat inderdaad niet goed bekend, wat erg jammer is. Het gaat mij ook puur om gelijkheid. Mannen zijn niet superieur aan vrouwen, maar vrouwen ook niet aan mannen. Elke sekse heeft zo zijn kracht, dat is niet te ontkennen, maar zijn beide veel waard.
    Overigens vind ik dat gelijkheid overal op moet gaan, zo ook betreffende rechten voor holebi's en transgenders.

Zo kan ik ook woest worden om mensen die een transvrouw stelselmatig en bewust man blijven noemen.

9. SG2007

SG2007 Actief lid

15 dec 2016
    224
    1
    18
    Vrouw
    Ik ben feministe en mijn man ook.

10. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Helemaal mee eens!
    Ik denk ook dat elke vrouw die zegt geen feminist te zijn, niet weet wat feminisme daadwerkelijk is, of niet geïnteresseerd is in haar eigen rechten. En dat vind ik dan weer erg dom.

11. Vlinder84

Dan heb jij een ander beeld van feminisme dan ik :) geeft niet maar dat wat jij hierboven beschrijft wordt wel degelijk ondersteund door feministen. De lgbt community, minderheden, gehandicapten, kinderen etc zijn allemaal éven belangrijk mi.

12. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik ben zeer zeker voor gelijkwaardigheid maar vind toch echt dat mannen en vrouwen niet hetzelfde zijn en dus ook niet altijd gelijk behandeld hoeven worden. De natuur heeft de verschillen ingebouwd en geen van beide is goed, fout, beter of slechter. Maar verschil is er zeker wel. Ik ben dus geen feminist.

13. Vlinder84

Leuk (en niet onverwacht) dat er meer feministen zijn die hier voor uit komen. Ik denk idd dat bijna iedereen feminist is maar de term verward met het verbranden van bh's en mannenhaat. En dat is erg jammer!

14. Vlinder84

Je bedoelt op lichamelijk gebied? Bv dat een hartaanval bij de man andere klachten geeft dan bij de vrouw? Want dat is algemene kennis toch? Maar het pijnpunt is dat ondanks die verschillen, het onderzoek en behandeling vooral op de mannelijke klachten toegespitst waren en soms nog zijn. Dus nee we zijn niet hetzelfde, maar wel gelijk aan elkaar in die zin dat vrouwen dus recht hebben op behandeling die bij hen aansluit. Net als dit voor bv mannen met borstkanker geldt.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Absoluut géén feminist. Ik ben een liberaal en geloof in de gelijkwaardigheid van iedereen en niet alleen van vrouwen. (En femi in feminist staat voor vrouw, dus dat maakt het exclusief)

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zo zie ik het dus ook eigenlijk wel een beetje. Wat niet zegt dat feministen niet ook voor andere 'groepen' mensen kunnen strijden e.d. Maar het is van origine toch echt een beweging voor emancipatie van vrouwen.

17. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ja, noem jezelf dan 'emancipist', ofzo.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben overtuigd feministe. Mijn man ook. Onze oudste zoon ook (de twee kleintjes hebben nog geen mening;) ).
    Maar daarom hecht ik ook veel waarde aan gelijke rechten voor mannen. Toen wij na de geboorte van de oudste allebei 32 uur gingen werken kreeg ik constant opmerkingen in de trant van : Zoveel? Mijn man constant: Zo weinig? Dat vind ik beiden gruwelijk storend. Tevens vind ik het verlof voor mannen veel te kort. Natuurlijk hoeft hij niet te herstellen van de zwangerschap en bevalling, maar hij moet ook een nieuw ritme vinden. Dus mijn inziens, twee weken direct na geboorte en 2 weken als het verlof van de vrouw is afgelopen. Dat zou het minimum moeten zijn.

Ik geloof op zich inderdaad wel dat er verschil is tussen mannen en vrouwen, maar er is ook gewoon een groot verschil tussen verschillende mannen onderling en tussen vrouwen onderling. Prima dat de meeste vrachtwagenchauffeurs man zijn, maar het zou geen issue moeten zijn dat er ook vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs zijn. Net als dat sommige mannen betere verzorgers zijn dan sommige vrouwen, ook totaal niet een issue. Door zo te focussen op gelijk trekken of verschil maken ga je voorbij aan de individualiteit van mensen. En daar ben ik feminist voor.

19. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Als je het etiketje feminist wilt plakken, kom ik daar wel in aanmerking voor. Ben voor gelijke rechten en beloning voor man en vrouw (ongeacht kleur of geaardheid). EN ik vind niet dat dit expleciet vermeld moet worden, want dan is het namelijk nog niet de norm schijnbaar.

Mijn haren gaan rechtovereind staan als ik opmerkingen hoor wanneer een vrouw aanranding of verkrachting heeft uitgelokt door haar kledij. Je kunt mij bijna niet bozer krijgen. De kerk gebruikt het geloof nog steeds om vrouwen te onderdrukken.

De videoclips waar vrouwen in amper een glitterstring staan te kontschudden tegen het gezicht van een lelijke rapper vind ik tenenkrommend. Is dat nu het voorbeeld wat mijn dochter krijgt?

Ik ben voor gelijke verlofregeling bij geboorte van een kind.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je kan toch perfect feminist én voorvechter van gelijke kansen voor andere groepen zijn?

Deel Deze Pagina