EMANcipist vind ik dan geen goede benaming kies dan liever voor egalitarian. Al beschrijft dat ook niet geheel hoe ik erover denk. Het klinkt te communistisch.
Femi-nisme is specifiek vrouwenemancipatie. En daar ben ik op tegen. Dat was ooit nodig, maar nu niet meer. Ik sta voor gelijkwaardige behandeling van iedereen.
On topic. Ik ben zeer zeker een feminist. Ik heb zelfs jarenlang in de sector gewerkt voor gelijke kansen. Ik ben wel niet akkoord met de stelling ivm gelijkheid tussen mannen en vrouwen, wel als het gaat over gelijke kansen en gelijkwaardigheid. Dat is namelijk iets anders. Ik vind het eigenlijk altijd gek als vrouwen expliciet zeggen géén feminist te zijn. Want je wil niet hetzelfde betaald worden voor hetzelfde werk? Je wil niet kans maken op dezelfde job? Je vindt dat vrouwen altijd voor de kinderen moeten zorgen, maar mannen niet?
Yep. Ik heb mij vreselijk boos gemaakt om Brock Turner. Hij heeft een bewusteloze vrouw verkracht en kreeg slechts 6 maanden omdat hij dronken was. En omdat zij dronken was. Zo freaking scheef! En de kerk, hou op schei uit. En blurred lines, zo'n slecht voorbeeld!
"Het woord emancipatie komt van het Latijnse woord emancipare. Dit stond bij de Romeinen voor het officiële proces waarbij de zoon uit de vaderlijke macht werd ontslagen." Aan de term emancipatie hangt in ons woordgebruik verder geen geslachtsaanduiding aan. Je hebt homo-emancipatie, vrouwen-emancipatie, etc.
Natuurlijk is dat nog wel nodig. Vrouwen maken veel meer kans om aangerand of mishandeld te worden. Vrouwen zouden zelf vragen om verkracht te worden omwille van hun kledij. Vrouwen worden nog steeds minder betaald dan mannen voor exact dezelfde uren in exact dezelfde jobs (niet overal, maar het bestaat echt nog). Vrouwen worden geacht ouderschapsverlof op te nemen, mannen liever niet. Meisjes wordt op school afgeraden om mechanica of techniek te gaan studeren omdat dat voor mannen is. Etc etc.
In de sector waar mijn man werkt wordt er geen onderscheid gemaakt tussen man-vrouw en werken er zo'n 80% vrouwen. En nee een vrouw hoeft niet altijd voor de kinderen te zorgen, er zijn mogelijkheden in NL zodat mannen dat ook kunnen doen (of vrouwen langer thuis blijven d.m.v. ouderschapsverlof) en anders is die keuze altijd nog aan jezelf om bijv. allebei parttime te werken of een andere baan te zoeken waarin dit wel kan: dat zijn gewoon keuzes die je kunt maken als je het belangrijk vindt.
Dit is echt al een tijd niet meer zo hoor, ze worden juist enorm geprikkeld om juist die kant op te gaan. Tenminste bij mij was dat 10 jaar terug enorm aan de orde.
Zo'n zelfde soort lijstje met problemen kun je schrijven over homo's, gehandicapten, mensen met een niet-westerse achtergrond en zélfs over mannen. Kortom: gelijkwaardigheid voor iedereen. Ik ben overigens ook tegen quota. Of het nou een vrouwenquotum of gehandicaptenquotum is, ik vind het bespottelijk en een belediging.
Het is niet omdat het kán, dat het in de maatschappij overal aanvaard wordt. Dát is waar het om gaat.
Nou, mijn buurmeisje werd vorig jaar nog afgeraden om ingenieur te gaan studeren omdat het niet voor meisjes is... Het gebeurt echt nog vaker dan je denkt hoor.
In Nederland geloof ik dat echt niet! Wij hebben zoveel programma's om meisjes naar de technische vakken te krijgen... gaan bakken met belastinggeld naartoe.
Maar opnieuw: je kan feminist zijn én voor gelijke kansen van anderen opkomen. Ik denk dat je gewoon een verkeerde definitie hebt van feminisme. Het is niet alléén vechten voor gelijke kansen voor vrouwen, maar screw everyone else. Dat is als zeggen dat je jezelf geen moeder wilt noemen, omdat je óók een dochter bent. De twee kunnen perfect naast elkaar bestaan...
Nee, feministen moeten lekker een andere term gaan gebruiken als ze iets anders gaan doen. Feminisme=vrouwenrechten.
Hier in België ook. Maar dat betekent niet dat er niet nog heel veel mensen in de straat rondlopen die vinden dat dat niet kan. Alweer: het gaat niet alleen om wat vanuit de overheid geregeld wordt. Het gaat over de maatschappij, met ook gewone mensen in de straat.
Je snapt me niet. Of je wilt me niet snappen. Feminisme is opkomen voor vrouwenrechten. Dat ben ik. Daarnaast kom ik ook op voor de rechten voor kinderen, armen, allochtonen, mindervaliden, ouderen... Het ene sluit het andere niet uit.
Voorheen noemde ik mijzelf feminist. Ik was er echt veel mee bezig en wilde absolute gelijkheid, maar nu begin ik steeds meer afkeer tegen het begrip te krijgen en ook tegen sommige vrouwen die zichzelf feminist noemen. Ik begrijp het ook niet meer zo goed: wat is feminisme precies? Ten eerste vind ik sommige feministen doorslaan en zeer onredelijk. Bijvoorbeeld bij de geboorte van mijn zoon twijfelde ik om te stoppen met werken om full time te moederen. De vooroordelen, lage opmerkingen, verwijten die zowel ik als mijn man naar onze hoofden kregen van 'feministen' hebben mij echt pijn gedaan. Dat wij vrouwen vandaag de dag deze keuze kunnen maken valt onder emancipatie en het is helemaal geen schande om voor je gezin te kiezen als vrouwzijnde. Ten tweede heb ik het gevoel dat sommige feministen helemaal geen ongelijkheid willen zien en daardoor sommige dingen over het hoofd zien. Om in de kinderen te blijven: ik merk dat sommige vrouwen het moedergevoel en de behoeftes van baby's aan de kant schuiven om maar sterk en gelijk te willen zijn. Ik begrijp dat dit ook de schuld is van deze mannenwereld, als vrouwen carriere willen maken, kan je niet achter blijven, helemaal niet om een baby of andere vrouwenkwaaltjes. Ten derde: uiterlijk. Feministen zijn tegenwoordig niet meer alleen de ongeschoren vrouwen met pixie kapsels. Het zijn vrouwen die van mooie kleding houden, niet vies zijn van een botox behandeling en elk voorjaar flink sporten voor de 'bikini body'. Ik vind het heel bizar dat feministen als Zooey Deschanel, maar recent ook Oclay -die bn'er, zich laten beinvloeden door de media, (ik denk) onbewust toch toegeven aan dat belachelijke schoonheidsideaal, terwijl zij zichzelf 'powervrouw' of feminist noemen. Hetzelfde trouwens voor al die zogenaamde feministen die zichzelf verkiesbaar stellen om 'Miss' te worden. En zichzelf maar voor de gek houden dat het echt niet alleen om uiterlijk draait. Yeah right! Zo maak je vrouwen helemaal belachelijk en zal het nooit wat worden. En als laatste vind ik de discussie om meer vrouwen aan de top te krijgen belachelijk. Vooral Bussemaker slaat geheel door. Sommige feministen zien liever een vrouw aan de top, die mediocre is dan een kerel aan de top die ook echte talenten heeft. Dat dingen als salarissen niet gelijk zijn is natuurlijk ronduit belachelijk, maar iemand aan de top zetten omdat zij alleen een vagina heeft is net zo stom! Thuis laten wij echt aan onze zoon zien dat wij gelijk zijn. Onze zoon weet dat zowel papa als mama met gereedschap weet om te gaan of met de stofzuiger. Onze rolverdeling is in dat opzicht gelijk. Wij praten niet over jongens of meiden dingen, in zijn ogen zijn jongens en meisjes al gelijk. In ons geval heb ik voor het moederschap gekozen, maar hij weet dat een vader er ook voor kan kiezen om bij de kinderen te blijven.