Nee. En ik waardeer het ook niet dat je mij probeert in een bepaalde hoek te zetten. Ik zal het nogmaals opschrijven: ik maak geen onderscheid tussen rechten voor verschillende groepen. Ik kan dus niet óók feminist zijn naast dat ik ook voor die andere dingen sta. Neen! Ik wens geen onderscheid te maken tussen vrouwenrechten, homorechten. Ik geloof in mensenrechten. Voor alle mensen! En nee, ik ben dus met nadruk géén feministe.
Hahah, ja. Volgens mij ben ik ook een feminist en mijn man ook. Want ik kan natuurlijk niet trouwen met iemand die denkt dat ik op welke manier dan ook niet recht heb op alles waar hij ook recht op heeft. Hier nog even de definitie: "Feminism is a range of political movements, ideologies, and social movements that share a common goal: to define, establish, and achieve political, economic, personal, and social rights for women.[1][2] This includes seeking to establish equal opportunities for women in education and employment." Let op: OPPORTUNITIES, dus geen verplichtingen, m.b.t. educatie en beroep etc.
Maar ongeveer iedereen hier zegt dat ze voor eigen keuzes maken zijn, voor gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Dat is exact wat feminisme is. Of je jezelf nu zo wilt noemen of niet.
Ik vind deze interpretatie van jullie zo gek. Je kan toch beide zijn? Je kan toch vechten voor rechten van vrouwen, minderbedeelden, etc etc etc? Je kan toch én moeder én partner én zus én werkneemster én voetballiefhebber zijn? Feministen zeggen toch helemaal niet dat alléén vrouwen gelijke rechten verdienen?
Dat is gewoon moeilijk doen over definities. Iemand die voor gelijkheid voor vrouwen is, is een feminist volgens de gangbare definitie, ongeacht of je ook nog voor andere zaken bent. Dat jij persoonlijk geen onderscheid maakt tussen groepen en voor gelijke rechten voor iederéén bent, wil niet zeggen dat je een deel van jouw instelling niet onder een specifieke noemer kunt vangen. Da's net zoiets als piano en blokfluit en gitaar spelen, en dan boos worden als iemand je een gitarist noemt, want 'ik ben een muzikant! Ik kies niet voor één groep instrumenten!' Kan best, maar je bent naast muzikant óók blokfluitist en pianist en gitarist, omdat de definitie van 'gitarist' nou eenmaal is 'iemand die gitaar speelt' ongeacht wat ie nog vérder speelt.
Kun je nou niet begrijpend lezen of wil je niet? Oa Abri en ik zeggen dat we voor gelijkwaardigheid zijn. Dus niet 'gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen'. Precies daarin zit m het verschil.
Het woord 'equal' betekent dat er iets waarmee die vrouwen gelijkgesteld worden, in dit geval dus mannen. Oftewel, je wilt dat vrouwen nét als mannen die kansen hebben, oftewel, iedereen dus die kansen. Alleen moet het voor vrouwen in bepaalde gevallen nog bereikt worden, terwijl het er voor mannen al is. (Dan is er dus nog niet gedifferentieerd op huidskleur, geaardheid, arm/rijk, etc). Bewaren
Als je jezelf voorstelt, dan zeg je 'ik ben gitarist' en dan weten mensen dat je gitaar speelt. Als je zegt: ik ben muzikant dan betekent dat meestal niet dat je álle instrumenten beheerst. Gelukkig hebben we in dit geval wel andere termen. Ik ben een liberaal. Ik ga uit van het individu en van gelijkwaardigheid. "Het liberalisme kan beschouwd worden als links in de zin van zijn historische roeping van het emanciperen van alle individuen en het bieden van gelijke kansen aan allen. Het zou rechts genoemd kunnen worden wanneer het afkeer van overheidsinterventie verkiest boven implementatie van individuele emancipatie en zo opnieuw terugkeert naar een vorm van recht van de sterkste, een bestendiging van de natuurlijke ongelijkheid van de mensen, zo essentieel voor het conservatisme." Ik ben dus een liberaal. En geen feminist.
Nee, in de kern dus niet. Want ik vind niet dat vrouwen achtergesteld worden t.o.v. mannen in zijn algemeenheid en er allerlei zaken aan gedaan moeten worden om dat 'recht' te trekken tot een bepaald niveau. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg mannen die achtergesteld worden t.o.v. datzelfde bepaalde/gedachte niveau (en ook niet het gelijke salaris, dezelfde doorgroeimogelijkheden/kansen e.d. krijgen). Daarom krijg ik de kriebels van feministische uitspraken in de zin van 'wij vrouwen dit, wij vrouwen dat'. Nee, het zou moeten gaan om gelijke rechten, kansen e.d. voor iedereen (en dus ook voor mannen die achtergesteld worden op andere mannen).
En voordat er nu over gevallen wordt door de feministes hier: ik bedoel niet dat er absoluut geen ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen, want dat is er (zeker in bepaalde sectoren) zeker wel. Dat heb ik een beetje krom omschreven net
Waarom jezelf dan feminist noemen als je voor gelijke rechten, kansen e.d. voor iedereen bent? Of noem je jezelf feminist, pro-homo, pro-mannendieookgeengelijkekansenkrijgen, pro-transgender, pro-ouderen? Ik vind dat wat raar. Maar goed