Feminists unite!

Discussion in 'Algemene clubs' started by Vlinder84, Jan 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Nou, dat kan jouw ervaring wel zijn, maar na jarenlang in de sector van gelijke kansen gewerkt te hebben kan ik je toch echt wel vertellen dat dat niet de realiteit is.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hoe denk je dan over de procedure bij aangifte van verkrachting bv? Ben je het daarmee eens? Of moet dat beter en vooral slachtoffervriendelijker worden? Hoe gaan we om met die score lijsten van corpsen die vrouwen cijfers geven? Hoe moeten we omgaan met artsen die een vrouw weg sturen of niet serieus nemen? Ja al deze dingen overkomen mannen ook. Maar het overkomt vrouwen vele malen vaker. Dat is gewoon prima zo?

3. Manque

Manque Niet meer actief

Zijn hier nog mensen die mee gaan protesteren in Amsterdam/Den Haag a.s. zaterdag?

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik weet van niks. Waartegen?

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wat is 'de sector van gelijke kansen'? In mijn sector (IT consultancy) liggen de salarissen gelijk. Je wordt beoordeeld op je functioneren, niet op je geslacht of leeftijd.

6. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

Jan 2, 2017
    423
    26
    28
    Als ik in het topic van mannenklusjes kijk dan vraag ik me nu toch wel sterk af of wij echt wel zo geëmancipeerd zijn als dat we zelf denken.;)
    Het zet mij in ieders geval wel aan het denken.

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik heb jarenlang in de social profit campagnes voor gelijke kansen uitgewerkt obv studies naar bijvoorbeeld discriminatie, loonkloof etc.

8. Manque

Manque Niet meer actief

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik kan niks zeggen over de procedure bij de aangifte van verkrachting. Wat ik wél weet, is dat het relatief vaker gebeurt, dat een man, die aangifte doet van huislijk geweld of verkrachting door een vrouw absoluut niet serieus genomen wordt. Om nog maar te zwijgen van de schaamte, die daarbij komt kijken. Want "Hoe kun je je als man nou laten mishandelen of verkrachten door een vrouw?"

Wat betreft die artsen, die vrouwen niet serieus nemen, dat is echt het eerst wat ik hoor. Kun je dat ook staven met cijfers? En dan meegenomen hoe vaak mannen naar een arts gaan en hoe vaak vrouwen dat doen? En hoe vaak mannen en vrouwen dan niet serieus worden genomen? Mijn beeld is overigens ook, dat vrouwen eerder naar de huisarts gaan dan mannen. Dat is in elk geval in mijn omgeving zo. Vrouwen laten over het algemeen makkelijker zich even controleren bij de huisarts, of vragen na of hun klachten geen kwijt kunnen. Maar dat is mijn beeld, niet gebaseerd op cijfers of feiten.

Waar wél cijfers van zijn, is het contactmomenten bij de huisarts. Hieruit blijkt dat ca. 72% van de mannen minstens 1x per jaar contact heeft met de huisarts (afspraak, visite of telefonisch contact) tegen ca. 84% van de vrouwen (cijfers uit 2013, van het CBS). Is dat, omdat vrouwen eerder voor iets kleins naar de huisarts gaan, of omdat vrouwen vaker iets mankeren? Beide niet erg positief voor vrouwen in het algemeen. Maar het kan wel een verklaring zijn waarom - als je naar de absolute cijfers kijkt - vrouwen vaker niet serieus worden genomen. Als je naar de relatieve cijfers kijkt, zou dit gelijk moeten zijn. Maar ik heb überhaupt nog geen cijfers hierover kunnen vinden. Als die cijfers er zijn, wil ik ze graag zien.
    Wat ook nog zou kunnen, is dat mannen zich makkelijker laten afschepen. Als ze arts ze niet serieus neemt, dan laten ze het er bij. Daar waar vrouwen zich misschien makkelijker gaan beklagen over de constatering. Ofwel tegen haar omgeving (en kom op, we weten allemaal dat vrouwen dit over het algemeen veel eerder/makkelijker/meer doen dan mannen!) ofwel door een officiële klacht in te dienen.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Oh, nu begrijp ik je. Wel verwarrende term, want er is geen 'sector van gelijke kansen'. Maar je bedoelt, dat je vanuit jouw werk andere sectoren hebt onderzocht? Tijdens dergelijke studies leg je natuurlijk wel de focus op de sectoren waarbij vrouwen minder kansen krijgen etc.

Ik weet ook zeker dat er sectoren zijn, waar dat het geval is. Maar er zijn ook sectoren, waar dat zeker niet zo is.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Maar als we het toch over gelijke kansen hebben, wat gaan we doen aan de vrouwen, die een technische studie kiezen en vervolgens meeliften op de technische kunde van de (voornamelijk) mannen en hun eigen onkunde hier achter verbergen en nog wat extra weten te camoufleren door hun sterkere social skills én het feit dat ze een vrouw zijn in een mannen wereld en hier gretig gebruik van maken?

Ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb ook een technische opleiding gedaan en kan een handjevol meiden noemen, die op die manier hun opleiding hebben gehaald. In projecten heel snel voorstellen om de rapportage wel te doen (want het gros van de techneuten heeft daar toch een hekel aan), beetje design, zelf niks te hoeven programmeren, etc. Bij vakken, waar het op individuele kennis neerkomt is het een kwestie van stampen, toets doen en weer vergeten. En bij vakken, waar ze beoordeeld worden op individuele technische kunde (dit waren er niet zo veel) haalden ze een mager vijfje of zesje.... ná het standaard pruillipje en charmante praatjes bij de docent....

Ik baalde toen ik mijn diploma kreeg, want ik vond mijn diploma waardeloos als dat soort vrouwen hem óók konden halen.

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Nee, ik heb in een organisatie ter bevordering van gelijke kansen in België gewerkt. En ik heb meegewerkt aan wetenschappelijke studies over discriminatie en de loonkloof. Over sectoren heen, over veel het land.

En natuurlijk zijn er sectoren waarin discriminatie minimaal is. Maar globaal kan je in de maatschappij wel degelijk nog steeds van discriminatie spreken.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik geloof je,

14. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    dat klopt feminisme strijd inderdaad voor gelijke rechten van de vrouw. jij bent dan meer voor de emancipatie en dat is prima en goed, want ook daar moet voor gestreden worden.
    toch vind ik de vrouwenemancipatie nog steeds erg triest en niet alleen in Nederland. bijvoorbeeld in amerika is de "zwarte" man nog steeds beter dan een "blanke" vrouw. (obama president en nu trump ipv hillary) ja dit staat er heel erg zwart wit maar is niet zo rechtlijning bedoelt.

Ik ben abosuluut een feminist maar niet actief ervoor bezig omdat we allemaal schreeuwen naar een dove en corrupte top in den haag die voornamelijk geleid wordt door mannen die bang zijn voor sterke vrouwen. Ik ben bij eigen keuze een thuis blijf moeder (ook te maken met lichamelijke conditie) en daar ben ik trots op.

15. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dit staat mi los van studie en geslacht. Zelf meerdere studies gedaan, waar zowel mannen als vrouwen meeliften op abdermans succes. Mijn man ervaarde dit tijdens zijn studie net zo.

Wbt je vraag over gezondheidszorg: ik zit nu op mijn tel maar zal er straks een paar bronnen bij zetten.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt, maar in de meeste staten is het juist andersom. De meesten (die onderscheid maken) vinden een zwarte man minderwaardig aan een blanke vrouw. D.w.z. dat rassendiscriminatie nog steeds vele malen vaker en erger voorkomt in Amerika dan discriminatie op basis van sekse.

De reden dat Trump heeft gewonnen heeft ook niks te maken met dat Hillary een vrouw was. Goed, een deel zal om die reden op Trump hebben gestemd, want er zijn weldegelijk mensen, die zo denken, maar dit is niet een significant deel.

17. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    maar dan kan je ook redeneren mannen zijn sterker dan vrouwen. homohaters zijn sterker dan homo's (omdat de homo's vaak in elkaar worden geslagen of weggepest uit een buurt) gezonde mensen zijn sterker dan gehandicapte mensen en ga zo maar door.

18. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    dat zijn voornamelijk de "oude" zuidelijke staten. Daar is nog veel dat de "zwarten" minderwaardig zijn. Er zijn ook nog genoeg vrouwen die in Amerika onderdrukt worden door hun man. (o.a. in religeuze staten).

Ik heb het een keer op het journaal gehoord dat er niet op hillary gestemd werd omdat ze een vrouw was maar daar kan nu niets meer over terug vinden.

Share This Page