Fenegriek capsules om melkproductie te stimuleren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nummer4, 27 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.748
    113
    Vrouw
    Lang verhaal kort, al 6 weken aan het aanmodderen met de borstvoeding.
    Eerst 2x pd gekolft (overproductie tegengaan - heb ik bij de andere kinderen altijd gehad) omdat dochter niet genoeg aan kwam, dus 2x fles bijgeven. Dit was niet voldoende dus naar 4x pd gegaan.

    Ondertussen er achter gekomen dat dochter amper iets uit de borst kan halen (tongriem te strak, ze overcompenseert met lippen) maar ze hapt wel goed aan gelukkig. Ik voed dus eerst (met pijnlijke tepels door die overcompensatie van haar) zodat ze het niet verleert, dan geef ik een fles en dan kolf ik nog na.

    Alleen nu het probleem, doordat ik structureel te weinig heb gekolft in de eerste weken, heb ik moeite met alles bij elkaar kolven op een dag. Ik hang continue aan dat ding.
    Ik las sinds deze week elke dag een clusterkolf sessie in: 10min kolven, 10min rust - 3x herhalen, in de hoop dat hierdoor de productie ook toeneemt. Alarm staat op elke 3 uur zodat ik elke 3u kolf dag en nacht. Nu is het nog haalbaar omdat mijn vriend deze week thuis is. Volgende week hoop ik minimaal elke 4 uur te kunnen kolven maar vrees er voor wanneer ik weer alleen thuis ben met de baby.

    Ik drink anijs/venkel thee (piramide kabouterfeest) omdat anijs de melkproductie zou stimuleren. Heb net 2 potten fenegriek (advies lactatiekundige) capsules binnen gekregen van Holland&Barrett. Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou de melkproductie ook een boost moeten geven.


    Wat kan je nog meer doen om de productie (snel) te verhogen?
     
  2. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.034
    7.383
    113
    Vrouw
    #2 Cobon, 27 dec 2023
    Laatst bewerkt: 27 dec 2023
    Is domperidon een optie? Ik moest ook enorm kolven om productie goed te krijgen, domperidon heeft mij erg geholpen.

    Ik nam ook fenegriek, biergist, at veel havermout en dat soort dingen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.748
    113
    Vrouw

    Ik had het willen vragen bij de huisarts vandaag maar ben het vergeten. Maak sowieso nog een afspraak voor wat andere dingen komende week en zal het graden.
    Is dat die oxytocine neusspray, domperidon? Of iets anders?

    Havermout krijg ik normaalgesproken niet weg naar zal eens kijken of ik recepten vind die wel goed te doen zijn. Tellen havermout koekjes ook? :roflmao:
    Vriendin van me bracht bruin bier. Mijn moeder kreeg dat in het ziekenhuis in haar kraambed. Tegenwoordig is alcohol een no-go maar het schijnt goed te helpen.


    Edit: zag toevallig een filmpje over waarom de toeschietreflex uit kan blijven. O.a. door pijn (doordat dochter haar lip en kaak gebruikt ipv tong heb ik constant een branderig gevoel bij het aanhappen en kolven. Blijft zeer doen). Na een paar minuten voel ik het gewoonweg niet meer en dan pas komt de stroom op gang.
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.748
    113
    Vrouw
    Vandaag tot nu toe 465ml gekolft. Dochter heeft 295ml uit de fles gedronken. Wat dat betreft gaat mijn productie iets omhoog nu ik elke 3u kolf. We geven nu elke voeding een fles na.

    Daarnet met haar op mijn zij in bed gelegen te voeden en ik hoorde haar telkens slikken dus ze heeft eindelijk eens wat beter gedronken. Daarna ook iets minder uit de fles gedronken.

    Plan voor morgen is de hele dag in bed met haar, huid op huid, voeden, fles geven en daarna direct in de fles kolven voor de volgende voeding. De dr brown fles met smalle hals past op de Medela kolf. :thumup:
     
  5. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.034
    7.383
    113
    Vrouw
    Nee die neusspray is echt voor je toeschietreflex, de domperidon verhoogt je productie. Ik ben te moe om nu een inhoudelijke reactie te typen, maar zou er zeker naar vragen!
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    289
    83
    Emmeloord
    O vrouw wat ben je een kanjer van een doorzetter. Is de tongriem nu gekliefd?
    fenegriek wordt vooral samen met gezegende distel (Maria distel) als positief ervaren. Je moet de fenegriek rustig opbouwen tot je huid er naar ruikt. Dan kan dus bij 3x 1, of pas bij 3x3 capsules zijn. Je zou dit resultaat vrij snel moeten merken, een paar dagen.

    Domperidon is een maag medicijn, het versnelt de werking van maag/ darmen. Als bijwerking verhoogd het de melkproductie. Niet iedereen mag dit hebben omdat het in sommige gevallen tot hartklachten kan leiden. Vandaar eerst via de huisarts. als je dit gebruikt zou je ook met een paar dagen stijging moeten zien in je productie. Wel rustig afbouwen om niet ineens terug te vallen.

    Oxytocine neusspray helpt enkel voor het toeschieten van de melk. Zoals je schrijft ervaar je pijn in het begin van de voeding. Je kunt ook proberen even heel bewust te ademen. zijn je tepels wel heel? Anders kunnen je hydrogel pads of multi mam compressed inzetten voor genezing. Zijn ze wel heel, kun je ook een dun laagje tepelzalf doen voor het voeden (pure lanoline of kokosolie). Dit verzacht de pijn als de tepel naar buiten wordt getrokken door de kleine.

    hé zou ook de bijvoeding aan de borst kunnen geven met hulp van een hulpverlener, die bestaat uit een sondeslang en voedingsspuit. Je schuit het slangetje naast de tepel in de mondhoek naar binnen tijdens het zuigen. Hij gaat zo diep als de tepel. Als je kindje drinkt druk je heel rustig de spuit in zodat de melk door het slangetje in de mond komt. Zo geef je extra voeding op de plek waar het hoort. En stimuleer je het door drinken aan de borst, en je productie.

    Hoop info zo, ik hoop dat je er wat mee kan. Succes.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.748
    113
    Vrouw
    Dank je @Iris86. Ik gebruik nu sinds gister de fenegriek capsules (3x2 capsules per dag). Vanochtend kolfde ik al meer maar misschien omdat ik een kolfsessie had overgeslagen, was in slaap gevallen tijdens het voeden gisteravond. Heb wel om 3u gekolft (zelfde hoeveelheid als normaal) en vanmorgen om half 7 en toen was het meer dan de vorige dagen. Net aan het cluster kolven en ook 20cc meer dan de voorgaande dagen. Ook stroomt de melk ineens sneller. Eerder pas na 4/5 minuten en nu na 2 minuten al. Zou het de fenegriek zijn?

    Ik heb geen kapotte tepels maar wel geïrriteerd, dus smeer heel veel lanoline. Zal eens naar die pads gaan kijken, Thanx voor de tip!

    We hebben een slangetje trouwens maar ik wil haar leren om meer kracht te zetten bij het drinken (liggend gaat beter!) En ze drinkt goed uit de fles na een voeding dus dat houden we vooralsnog zo. Misschien na het klieven (dinsdag 2/1) tenminste als de kno arts er noodzaak voor ziet. Ik hoop het wel.
     
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.748
    113
    Vrouw
    Screenshot_20231230-230957.png

    Resultaat van de fenegriek?

    2 x 2 capsules van 610mg per dag. Nog niet eens de 3500mg die volgens internet nodig is om de productie te verhogen maar ik zweet me een ongeluk (bijwerking fenegriek) en ik ben ook niet zo zwaar dus denk dat het voldoende is voor mijn lichaam.
     
  9. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hier ook ervaring met een te korte tongriem (hoogste categorie). Hij is toen hij anderhalve week oud was gekliefd, het branderige gevoel dat je omschrijft herken ik zo goed. Alsof mijn tepels tussen de bankschroeven werden gedraaid. Ik kreeg daardoor een borstontsteking en daardoor was mijn productie ook erg minimaal. Ik gebruikte Feed Me! poeders van Sunny Mommy in de kwark. Na 2 dagen ging mijn productie weer als een tierelier.

    Ik zou je adviseren om ook een afspraak bij een osteopaat in te plannen na de behandeling, pas na 2 behandelingen ook daar paste zoontje zijn drinktechniek aan, voelde direct verlichting toen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.748
    113
    Vrouw
    Productie is van 450/500 ml naar 800 gegaan :eek:

    Op advies lk verminder ik de fenegriek en las ik een pauze in. Elke zoveel weken als de productie dipt weer een weekje fenegriek.
    Verbaas me over hoe snel het heeft gewerkt!!
     

Deel Deze Pagina