Hallo lieve dames, Mijn man en ik zijn bijna een jaar aan het klussen maar het wil nog niet vlotten. Ongeveer 9 maanden geleden ben ik bij de huisarts geweest en die wilde me wel doorverwijzen naar de gyn omdat het duidelijk is dat er niets van mn cyclus klopt, van haar hoefden we geen jaar te proberen. We hebben het er toen over gehad en besloten om nog niet de MMM in te gaan. Nu beginnen we er toch meer en meer aan te denken omdat het je toch erg onzeker maakt allemaal. Ik heb eerder ook al een mk gehad, dus hoopte dat het toch zo zou lukken... Mijn vragen: Hoeveel tijd ben je bezig met de MMM? Ik werk nl fulltime en als ik ooit lees dat mensen om de dag naar het ziekenhuis moeten vraag ik me echt af hoe ik dat zou moeten doen? Vooral als je het op je werk eigenlijk niet wilt vertellen. En verder ben ik echt een megawatje wat betreft ziekenhuis, spuiten, operaties e.d. Kortom ik zie er enorm tegen op en blijf maar dubben wat we er mee moeten, pfffffff. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast heel erg bedankt voor het lezen, ik ben het toch weer even kwijt. Gr Bloemetje
Hoeveel tijd je kwijt bent...? Dat heb ik me vooraf niet afgevraagd en kan ook eigenlijk niemand voor je beantwoorden denk ik. Een IVF behandeling duurt tussen de 4 en de 6 weken (hangt van het protocol af en van je eigen lichaam) en IUI loopt volgens mij gelijk met je eigen cyclus. Daarnaast heb je nog Clomid en verder...tja...geen idee. Je hoeft op je werk niks te zeggen...maar je smoesje raken een keer op. Kijk in je CAO hoe het is geregeld met verlof en vrije dagen. Ik ben in de gelukkige positie dat ik alles "krijg" ondanks dat we al zes behandelingen (IVF/ICSI) hebben gehad. Als je met zoveel vragen zit is het misschien handig dat je eens een orienterend gesprek hebt met je HA of met het ziekenhuis. Beginnen met een vruchtbaarheidsbehandeling is helaas geen garantie! Bedenk je dus niet VEEEEL te lang (weet niet hoe oud je bent en wat jullie wensen zijn). Bedenk je ook wat jij en je partner willen. Wil je wel behandelen? Er komt zoveel op je af als je er eenmaal voor staat. Ik weet niet of ik nog wat vragen heb gemist maar je mag ze altijd stellen of via pb stellen. Heel veel succes meid! Elmo *zag net dat je 25 jr. bent...dat scheelt*
Hoi Elmo, Bedankt voor je reactie! Ja ik ben wat dat betreft nog echt een leek.... en de vraag klinkt misschien heel maf, maar ik ben zo bang ik er dat straks alleen nog maar mee bezig ben en dat vreet energie. Wel een goed idee om een oriënterend gesprek aan te vragen. Nogmaals bedankt. Jij ook succes! (Even ter info: Zelf heb ik de kenmerken van PCO, dus ik denk dat het die richting uit gaat) Gr Bloemetje
De tijd die je er aan kwijt bent vind ik echt het minst belangrijk (maar smaken verschillen misschien). Het is idd vervelend...maar het wachten en niks toen (terwijl je eigen leven en dat van iedereen gewoon doorgaat) vind ik persoonlijk nog veel erger. Lees veel en denk overal goed overna. Je moet de MMM niet in, er zijn stellen die er "gewoon" vanaf zien. Heel veel succes meid! Elmo
Hoi Bloemetje, Zoals Elmo al zei: het verschilt per behandeling. Ik heb zelf IUI in eigen cyclus gehad. Dus zonder medicijnen. Ik moest op dag 10 van mijn cyclus voor een follikelmeting (echo) komen. Ben vervolgens op dag 12 en 14 weer geweest. Op dag 14 toen ook meteen de pregnyl spuit gekregen. Dag 15 was de inseminatie. Dat duurde alles bij elkaar ook amper 15 minuten (inclusief gesprek). Ik ben het wl met Elmo eens dat tijd niet relevant is. ht gaat om het effect. Toch? Verder staat er misschien wel in je CAO dat je moet proberen om afspraken buiten werktijd te plannen, maar dat je er anders verlof voor moet krijgen. Reken er echter wel op dat je bijvoorbeeld voor een pregnylspuit of inseminatie op onhandige tijden langs moet komen. Ik werk zelf in het onderwijs en heb elke keer zonder problemen verlof gekregen van de directeur. Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik gelukkig mar 1 poging nodig heb gehad. Dat had heel anders kunnen zijn. Ik ben dus echt een mazzelaar. groetjes Femke
Hoi Femke, Allereerst gefeliciteerd! Ik werk ook in het onderwijs dus bij mij zal het waarschijnlijk hetzelfde zijn. Tja en tijd maakt idd niets uit als het maar effect heeft, dat ben ik zeker met jullie eens. Het lijkt me alleen vervelend dat áls je vaak weg moet, veel mensen het te weten komen. En ik weet bij voorbaat al dat ze er op mn werk niet blij mee zijn als ik onder werktijd weg moet (spec onderwijs) Maargoed, daar moet ik me in principe niets van aan trekken. Ik denk dat je er wel echt aan toe moet zijn om er zo intensief mee aan de slag te gaan. Dat bedoel ik ook met 'tijd', ben ik er dan continue mee bezig, of kan ik mn gedachten wel verzetten? En daar twijfel ik dan ook over. We moeten er maar eens héél goed over na gaan denken... Is wel normaal dat je zo twijfelt aan de mogelijke start van een heel traject denk ik? Nouja, de één zal het sneller weten dan de ander. Wat dat betreft ben ik zo'n troela die maar blijft twijfelen. Bedankt voor je reactie. Gr Bloemetje
HOI, voor mij was het ovulatieinductie, dus met clomid een eeitje laaten groeien, en dan moet je eerst een keer of 3 bloedprikken en een folikelmeting, die metingen zijn meestal 's ochtend vroeg, zodat je om 09:00 op je werk kan zijn, 1 x per maand duurt het gesprek wat langer. maar de meeste afspraken kun je met een clomid - proverabehandeling in de vroege ochtend doen, je bent dan gem. 4 a 5 x per cyclus in het zh! misschien is het handig om het tegen 1 leidinggevende te zeggen, op een gegeven moment zijn de smoesjes echt op!
Hoi Gigi, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat het wel slim is om het aan 1 leidinggevende te vertellen. Mag ik vragen waarom jij in de MMM hebt gezeten? Ik lees nl veel dat er Clomid gebruikt wordt bij PCO. Ik denk zelf dat ik PCO heb. Bedankt voor je reactie! Groetjes Bl'tje
Ik wil nog even terugkomen op het feit dat je je afvraagt of het normaal is dat je overal zo over "twijfelt". Ik denk dat het heel normaal is! Ook al hadden wij dat zelf helemaal niet (wij wisten ook van de MMM al voordat wij begonnen waren met klussen) en wisten ook meteen dat wij die stap wilde zetten. Het is niet niks en je moet het ook zeker niet onderschatten. Dat doen wij wel ff gaat zeker niet op! Het is zwaar, loodzwaar. De behandeling opzich vind ik persoonlijk nog wel goed te doen...maar je koppie! Je krijgt emotioneel zo verschrikkelijk veel te verduren (als je pech hebt) daar moet je echt wel even doordacht en uitgerust aan beginnen. Laat je tegen die tijd heel goed voorlichten en neem de tijd voor je beslissing. Als stel moet je als soort van team de wedstrijd in...en of je hem wint of verliest...je moet er als team weer uitkomen! Heel veel liefs, Elmo
Hoi Bloemetje, Ik begrijp het helemaal dat je gevoelsmatig met je werk in de knoop ligt. Ik had het voordeel dat ik ntern begeleider ben en maar 1 dag echt een groep heb. Dat ligt in het speciaal onderwijs natuurlijk helemaal moeilijk aangezien je publiek minder flexibel is (hangt ook van het cluster af natuurlijk). Maar toch denk ik dat je er ook voor moet waken dat je niet de fout maakt die zoveel mensen in onderwijsland maken. Het te grote verantwoordelijkheidsgevoel. uiteindelijk sta jij met je priveleven op nummer 1 en niet de jeugd van je werk. ... Hoe hard het ook klinkt. Bovendien als je happy bent kan je veel meer van die stuiterballetjes hebben, toch? Ik denk dat je er goed aan doet om idd een orienterend gesprek te hebben. Dan weet je waar je aan toe bent en kan je alsnog beslissen. Een vriendin van mij heeft gewoon een half jaar bedenktijd genomen. Is heel normaal, en je weet waar je over na moet denken. Nu blijft het deels giswerk toch? Groetjes Femke
@bloemetje.. Ik had geen PCO, wel een enigzins regelmatige cyclus, werd gewoon ongesteld maar had geen eisprong! eigenlijk kon dat niet vond de fert.arts maar het was toch echt zo. dus na 2 maanden monitoren, inw. echo's follikelmeten en bloedafname was het duidelijk, geen eisprong.... dus met uiteindelijk 100 mg clomid de 1e ronde raak. Ik ben het wel met onze Elmo eens, je moet het als team doen... en veel praten!
Op je vraag is mijn atwoord: TE LANG! En voor de rest sluit ik me aan bij Elmo, er komt heel veel bij kijken en je relatie moet echt sterk zijn om er door heen te komen. Groetjes Jolie
Hoi hoi, Wat fijn om jullie reacties te lezen! Mijn man en ik gaan het er uitgebreid over hebben en bekijken of we een oriënterend gesprek gaan hebben, dat zou iig veel vragen over het traject wegnemen. Je zit dan natuurlijk ook nog nergens aan vast. Femke je hebt helemaal gelijk wat betreft het verantwoordelijkheidsgevoel, dat is mss ook wel een beetje onderwijseigen (ik werk trouwens op een zmlk school) Elmo, idd mooi gezegd dat je als team het traject in gaat. Ik heb veel bewondering voor jullie hoor! Petje af! Gigi, wat fijn dat het in de 1e Clomid ronde al raak was! Jolie, ja te lang is het natuurlijk, je verlangt er zo intens naar he. Nou, het doet me echt goed om jullie reacties te lezen, het is ook zo moeilijk om het even van je af te zetten. Voor de dames die 'bezig' zijn: heel veel succes, houd vol! En voor de zwangeren: genieten! Liefs Bloemetje