Meiden, ik heb even een vraagje. Vanmiddag word ik gebeld door de gyn of ze ons gaan helpen met zwanger worden. We zijn nu 18 rondes bezig, waarvan we vorig jaar mei een vroege miskraam hebben gehad. De gyn gaf aan dat ze mensen die al een kindje hebben soms 2 tot 2 en een half jaar laten wachten. Ik vroeg me af hoe lang andere meiden hebben moeten wachten totdat ze hulp kregen (ervan uitgaande dat het zaad etc goed is). Er komt wel bij dat ik door allerlei factoren een behoorlijk vergrote kans op miskramen heb. Ik ben bang dat als ik er al zo lang over doe om zwanger te worden en dan vergrote kans heb op een miskraam, dat ik straks mn leeftijd tegen heb. Iemand ervaringen?
Leeftijd speelt wel degelijk een rol in hoe snel ze je helpen voor zover ik weet! Alleen als je al een kindje hebt en er zijn geen aanwijsbare redenen waarom het niet lukt, dan is d ekans er best dat ze je laten wachten tot je 2 jaar bezig bent. Ik hoop voor je dat je geholpen wordt... Of je nu voor nummer 1 of 3 gaat, een wens is een wens. (ik zelf ben nu iets meer dan 21 maanden bezig voor ons eerste wondertje lang verhaal... maar dat staat in mn eigen topicje te lang om hier over te schrijven )
Dank je voor je reactie. Je hebt gelijk als je zegt een wens is een wens. En gezien onze geschiedenis en mijn vergrote kans op miskramen en andere complicaties hoop ik dat ze een uitzondering zullen gaan maken. Ga jouw topic even lezen.
Wat raar dat ze iemand die al een kindje heeft langer laten wachten! Mijn eerste zwangerschap is in de MMM ontstaan na 5 maanden. Toen heb ik alleen medicatie gebruikt. Toen onze dochter één jaar was, wilde ik de gyn bellen voor een afspraak maar moest weer via de huisarts. Hij stuurde me direct door. In het zh moest ik een half jaar Clomid slikken zonder verdere behandeling. Niet zwanger. Toen kon ik meedoen met een lotingssysteem. Je vervolgbehandeling wordt geloot. Hier heb ik niet voor gekozen met als gevolg dat ik nog een half jaar Clomid zou moeten slikken. Ik heb een ander zh gebeld en kon terecht. Ik heb direct andere medicatie gekregen en de gyn stelde zelf voor om ook direct pregnyl en IUI te gebruiken. Niets geen lotingssysteem. Dit is een streekziekenhuis, het eerste zh was een stadsziekenhuis. Mijn ervaring is dat je mondig moet zijn, voor jezelf op moet komen en duidelijk aan moet geven wat jij wilt. Laat je niet afschepen, zeker niet als je al 18 maanden bezig bent. Het kan lonen om eens naar een ander zh te kijken.
Moi, mijn ervaring is inderdaad ook dat ze heel star kunnen zijn en zich alleen maar heel eng aan de regeltjes houden. Ik zit bij een academisch ziekenhuis, en daar willen ze eerst alles "bewezen" hebben, anders doen ze niks. Zo heb ik bijvoorbeeld een halve baarmoeder en maar 1 eierstok en eileider. Maar omdat niet bewezen is dat ik daardoor verminderd vruchtbaar ben, doen ze er niks mee. Ik word dus vanmiddag gebeld, maar als de uitslag negatief is, ga ik mijn dossier opvragen en inderdaad een 2nd opinion vragen. Dank je voor je reactie. Ik hoop dat ook jij snel nog een gezond kindje mag krijgen!
@Marjolein: Meis ik hoop voor je dat je een behandelplan krijgt waar je wat mee kunt voor je gevoel... en idd zoals ik eerder al zei... een wens is een wens! Maar dat van dat 2 jaar wachten dat is iets van academische ziekenhuizen denk ik aangezien ik ook bij een academisch ziekenhuis loop Frustrerend is dat af en toe, maar wanneer je daadwerkelijk hulp krijgt, krijg je ook goede hulp, dat is wel weer een positieve kant van een academisch ziekenhuis
Hoi Marjolein, Bij ons in het ziekenhuis wordt elk stel in het gelijk gesteld dus wel of geen kindje. Wij zijn na 1 jaar naar de huisarts gegaan en meteen doorverwezen maarr dan moet ik er wel bij zeggen dat ik vanwege mijn verleden met de keizersnede ook doorverwezen ben. Toen gelijk alle onderzoeken gehad en daaruit kwam niets verontrustends. Toen weer voor een half jaar zelf moeten proberen en na dat half jaar kwamen we direct in aanmerking voor de baarmoederfoto en 2 cyclussen daarna gestart met de IUI's. Ik zou er dus echt achteraan gaan want het is niet normaal als ze je zolang laten wachten enne... ze kijken ook naar je leeftijd trouwens maar je bent geloof ik 30+ toch?
Nou meiden, mijn gyn heeft ook gebeld. Ze willen ons niet gaan helpen. Ook niet na 2 jaar. Ze schatten de kans dat ik nu binnen een jaar zwanger ben op 59% en na 2 jaar 51% (als gevolg van het feit dat ik dan een jaar ouder ben). Dus ze denken dat ze met hulp dat precentage niet kunnen verhogen. Wel mogen we over een half jaar terugkomen, voor een gesprek. Niet dat ze ons dan willen helpen, maar meer omdat ze wel begeleiding willen bieden. Nou dat doen we dus niet. Ik ga morgen mn dossier opvragen en een 2nd opinion regelen. En daarna ga ik het laten rusten.. Sportmama, jij ook bedankt voor je reactie! Welk ziekenhuis ga jij? Ik ben december 2010 31 geworden inderdaad!
Direct je dossier opvragen (hoeft trouwens niet eens hoor) en een ander ziekenhuis bellen. Als je de situatie uitlegt en aangeeft dat je een second opinion wilt, vraagt het nieuwe zh het dossier wel op. Als je het zelf moet doe kost het je heel veel tijd. Succes!
Oh dank je voor de tip! Kan ik dan gewoon een ander ziekenhuis bellen en een afspraak regelen? En zou dat eventueel ook telefonisch kunnen denk je?
Zeker voor een second opinion gaan! Vind het eigenlijk te zot voor woorden dat ze er ook gelijk even bij zeggen dat je wel terug mag komen, maar enkel voor een gesprek. Wat heb je daar nu aan!!! Grrr, word hier een beetje boos van (al ben ik het er overigens niet mee eens dat je iedereen gelijk zou moeten stellen. De 1 heeft echt meer kans om natuurlijk zwanger te raken dan de ander. Mochten wij ooit weer zwanger willen worden, dan kan ik gelijk bellen. Ik heb maar 1 eileider en mijn man slecht zaad. Terwijl een ander prima eerst zelf een jaar of wat kan proberen.)
Dank je Merah, voor je reactie. Ik weet en besef ook dat ze niet iedereen meteen kunnen helpen, maar gezien onze geschiedenis had ik gehoopt dat ze ons iets tegemoet zouden komen.. Hoe komt het dat jij maar 1 eileider hebt? Bbz? Ik zie dat je nu zwanger bent, super voor je!! Ik hoop dat alles goed mag gaan en je een gezond kindje in je armen mag sluiten!
Dat bedoel ik ook Marjolein, dat ze ieder stel afzonderlijk moeten bekijken. Jullie traject is niet zonder hobbels en wat je zegt over je leeftijd en zo vind ik zeker meespelen (al weet ik niet hoe oud je bent). Zitten jullie bij een streekziekenhuis of een academisch? Sommige vrouwen vinden dat ze na 6 maanden al geholpen moeten worden, maar jullie zitten al in ronde 18! Nou ja, ik kan mn verontwaardiging nog wel eens uitspreken, maar je snapt hem wel Wij zitten al een poosje in de MMM. Mijn man is gesterilliseerd geweest, maar heeft geen kinderen uit zijn vorige relatie. De hersteloperatie is gelukt, maar de kwaliteit van het zaad liet zeer te wensen over. We begonnen met IUI. Bij de 5e was ik zwanger. Helaas miskraam. Hierna kreeg ik een ontsteking in mijn buikholte waardoor mijn eileiders verkleefd raakten. Daar kwamen ze pas bij IUI 8 achter (zagen op de echo vocht in een eileider). Omdat ik toch al op de rand van IVF zat hebben ze die eileider verwijderd (omdat vocht in eileider/baarmoeder de kans van slagen van IVF sterk vermindert). Begin januari heb ik de operatie gehad. Eind januari begon ik met mn eerste IVF en eind februari had ik een positieve test. Nu hopen dat alles goed blijft gaan...
Jeetje meid, jullie hebben ook al een hele weg achter jullie... Gelukkig mogen jullie nu toch het wonder van een zwangerschap ervaren. Ik duim heel hard voor je dat het nu goed mag gaan!! Ik neem aan dat je wel al echo's hebt gehad? Spannend is het toch allemaal he...niets is meer vanzelfsprekend in ieder geval (als het dat al ooit geweest is natuurlijk). Wij gaan nu naar een academisch ziekenhuis. Ook in verband met onze voorgeschiedenis: het overlijden van ons eerste dochtertje, mijn afwijkingen (halve baarmoeder, 1 eierstok, 1 eileider en maar 1 nier) en sinds kort weet ik dat ik ook een stofwisselingsziekte heb). Nou heb ik wel gehoord dat academische ziekenhuizen vaak wat stugger zijn, dus daarom wil ik een 2nd opinion aanvragen bij een niet-academisch ziekenhuis. Ik ben benieuwd... Ik ben trouwens december 2010 31 geworden
31 is niet meer piep, zeker met je medische achtergrond (ik ben 34). Misschien kun je anders ook eens bij een vruchtbaarheidskliniek proberen (bv Geertgen, is niet zo ver van nijmegen toch?). Of kun je daar, juist vanwege je medische achtergrond niet terecht?
Daar heb ik inderdaad ook al goede verhalen over gehoord. Of we daar terecht kunnen met mijn achtergrond weet ik eigenlijk niet zo goed. Maar mijn man moet wel ook willen. Hij wil wel een 2nd opinion, maar ik denk dat hij de voorkeur geeft aan Nijmegen aangezien we hier 2 ziekenhuizen hebben. En ik wil ook niet dat mijn dochtertje er last van gaat krijgen. Steeds op en neer naar Den Bosch, ik weet niet of ik haar dat kan en wil aandoen.