Fertiloscopie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Edelwejs, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edelwejs

Edelwejs Lid

7 apr 2012
    6
    0
    1
    Vrouw
    NULL
    Een kijkoperatie kan op twee manieren plaatsvinden: via de schede (fertiloscopie) of via de navel (laparoscopie). Een fertiloscopie vindt plaats op de poliklinische OK (POK) zonder dat narcose hoeft te worden gegeven. U krijgt wel tevoren pijnstillende medicatie via een infuusnaaldje toegediend. Ook krijg je een plaatselijke verdoving in de schede. Vervolgens wordt via de schede een klein sneetje in de wand van de schede achter de baarmoeder gemaakt, waardoor de arts in uw buik kan kijken. De doorgankelijkheid van de eileiders wordt getest door blauwe kleurstof in uw baarmoeder te laten lopen. Deze kleurstof moet de arts als het goed is via de eileiders in de buik zien lopen. De procedure verloopt zo goed als pijnloos. Na de ingreep wordt u nog 2 uur opgenomen in de bewakingsruimte. De eerste 24 uur na de ingreep mag u niet zelf autorijden. Soms moet de arts kiezen voor een laparoscopie in plaats van een fertiloscopie. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er een grote kans is op verklevingen in de buik. Een laparoscopie gebeurt meestal in dagopname, en altijd onder narcose.

Ik heb gisteren een firtiloscopie gehad . Viel reuze mee;) voor de ingreep moest ik mij uitkleden van onderen en heb ik een badjas gekregen. Dan kon ik nog even naar wc. Mijn bloeddruk werd gecontroleerd en de arts en de verpleegkundige hebben een uitgebreid uitleg gegeven. Dan werd er infuus ingebracht. De personeel was super vriendelijk :)
    Daarna mocht ik verder lopen samen met mijn man naar de operatiekamer . Er waren 2 artsen en 2 verpleegkundige aanwezig. Ik mocht gaan liggen en mijn man kon naast mij gaan zitten. Eerst hebben ze de gegevens gecontroleerd en daarna konden ze beginnen. Desinfecteren , speculum inbrengen enz enz. De verdoving van de baarmoedermond vond ik het pijnlijkste :( verder viel het echt mee! Ik kon meekijken op het scherm en er werd een goed uitleg gegeven ! Mijn eileiders waren doorgankelijk , eierstokken zagen er goed uit! Ze kondenden dat zien door middel van een cameratje en de vloeistof wat ze inspuiten . Na het onderzoek heeft verpleegkundige alles schoon gemaakt en moet ik plaats nemen in een rolstoel. Nu mocht ik gaan rusten ! Er werd echt goed voor mij gezorgd . Ik mocht gelijk wat drinken ,mijn bloeddruk en zuurstofgehaalte werd constant gecontroleerd . De arts heeft met ons gesproken . En over 2 uur mocht ik gewoon naar huis. Na het onderzoek had ik licht bloedverlies en iets trekkend gevoel in de buik. Nu voel ik mij goed en heb ik nergens last van. :):):)

2. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Fijn dat het goed is gegaan. Lijkt me geen pretje zo'n onderzoek.
    Heb je de uitslag al gehad dan of krijg je die later pas?
    En mag je nu ook gewoon zwanger proberen te worden of moet je wachten? Omdat ze natuurlijk toch gesneden hebben daar in de buurt.

3. Edelwejs

Edelwejs Lid

7 apr 2012
    6
    0
    1
    Vrouw
    NULL
    Hallo Charise ,
    Ik heb de uitslag gelijk te horen gekregen! Tijdens het ingreep kijk je mee en dan kunnen ze gelijk vertellen wat ze zien. Bij mij was alles goed, eierstokken zagen er goed uit, eilijders waren doorgankelijk . Het is wel zo dat je na deze ingreep moet een tijdje mee wachten met geslachtsgemeenschap , omdat er kunnen kleine bloedingen ontstaan en je moet oppassen voor infecties. En als je wordt ingepland voor zo'n onderzoek moet je zeker " NIET " zwanger zijn. Ik zit nu op mijn 18 cyclus dag en ik ben meestal op 29 dag ongesteld. Ik denk dat we gewoon in de volgende cyclus gaan klussen . Dan is alles hersteld :):):)
    En wat ook verpleegkundige aan ons heb verteld is dat na zo'n onderzoek misschien heb je meer kans om zwanger te worden . Omdat de eileiders zijn doorgespoten met het vloeistof. Nou ik ben zeer benieuwd of het zo is :cool:

Deel Deze Pagina