feta kaas

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sannehai, 28 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

Hoi dames

ik ga vanavond lekker met mn vriendin uit eten bij de griek, ik vroeg me af, feta kaas mag dat?

ik heb heb in de supermarkt gevraagd, en het was geen rauwe kaas, gewoon gepasteriseerd ( of hoe je dat ook mag schrijven)

maar je weet natuurlijk niet hoe er mee om gegaan is bij de griek...

wat zouden jullie doen.. wel of niet eten?

2. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Feta is altijd gepasteuriseerd, volgens onze Griek op de markt, aangezien het een harde kaas is!

De meeste ongepasteuriseerde kazen komen uit Frankrijk en zijn van die schimmeltoestanden ;)

Eet smakelijk!

3. Sannehai

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Er zijn ook genoeg harde kazen die van rauwe melk zijn gemaakt, en zachte (schimmel)kazen die van gepasteuriseerde melk gemaakt zijn!

In bijv. Griekenland is feta wel soms gemaakt van rauwe melk, hoe het zit met feta van de Griek weet ik eigenlijk niet. Heb het altijd gewoon gegeten...

Als je he-le-maal geen risico wilt nemen, kan je altijd iets als feta saganaki nemen, dan is ie verwarmd en is het sowieso niet slecht.

Oh ja, eet smakelijk alsnog!

5. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Ik heb het destijds nagevraagd bij de Griek, de Feta die zij gebruiken is niet gemaakt van rauwe melk. Omdat hij dan maar heel kort houdbaar is en vaak halen ze hun feta wel uit Griekenland en dan zou ie al bedorven zijn voordat het hier in Nederland is. Alle feta die ze vanuit Nederland zelf halen, is sowieso niet van rauwe melk.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Feta is een superzachte natte kaas!

Maar die je in Nederland koopt is gemaakt van gepasteuriseerde melk!

7. zogelukkig

Feta is een superzachte natte kaas en gemaakt van gepasteuriseerde melk!

Hier wat feitjes:

http://www.aridjis.com/Dodoni/dodoni_feta.htm

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nooit bij stilgestaan, altijd gewoon gegeten....tenzij ze van feta etende moeders een grote mond krijgen later, hebben ze er verder niks aan over gehouden.

9. Sannehai

hahahaahha;)

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Feiten? Lijkt me meer reclame.

Maarreh... Lekkrrrrrr feta! En al helemaal feta saganaki, hmmm..... :)

11. zogelukkig

Hoezo reclame? Dan mag je het zeker ook niet meer hebben over Roosvicee Ferro en Redbull en Mentos en Activia en Gravitamon en Floradix en weetikveelwatverdernogmeer!

Hou op, schei uit zeg; het is gewoon een zinnige link! :)

Als je in Nederland de echte Griekse feta koopt, is de kans hel erg groot dat het van het merk Dodoni is. Je kan ook andersoortige verse kaas kopen uit Denemarken ofzo, maar dat mag geen feta heten omdat het een totaal ander product is!
    Daarom mag Arla Apetina (kijk, ik doe niet aan belangenverstrengeling) het woord "feta" ook niet meer gebruiken, maar moeten ze het "witte kaasblokjes" noemen. Rechtvaardig, want het is geen feta en lijkt er ook niet op! ;)

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Wowww...relax zogelukkig :)

Is apetina geen feta? Vind het wel erg lekker, "originele" feta of niet :D

13. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Maar hoe dan ook.............feit blijft dat het wel erg schaars goed is als er in welk NL restaurant of supermarkt rauwmelkse Griekse feta wordt geserveerd/verkocht. Dus...dat je het zonder risico wel kunt eten... Dat snap ik dan toch hopelijk wel goed hè?

Op jouw link staat immers bij beide soorten "geen rauwe melk"...

Overigens....Griekse feta is vele malen lekkerder dan de andere feta's dussseehhh, ik vind het niet erg als je reclame maakt hoor ;) hmmm....

Ga ik volgende week toch wel even naar "mijn Griek" op de markt vragen hoe hij erbij komt dat feta harde kaas is ;)

14. zogelukkig

Zeker! ;)
    Als het van rauwe melk gemaakt is, dan is het maar zeer kort houdbaar en ik denk dat weinig restaurantjes in de achtertuin een klein kaasfabriekje hebben! ;)

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Euhmmm, chill, zo bedoelde ik het niet.
    Ik bedoel dat de feiten die op deze site worden genoemd voortkomen uit het belang van een merk. En tja, dan ben ik zo'n muts die daar haar vraagtekens bij zet en liever een onafhankelijke site met feiten zou zien... (bv. van het Voedingscentrum om maar wat te noemen).

16. zogelukkig

OK! ;)

"Echte Feta

Feta mag alleen feta heten wanneer hij uit Griekenland komt. Deze uitspraak is kortgeleden gedaan door het Europese Hof in Luxemburg. De kwestie sleept al langer, de Europese Commissie deed daarover al een uitspraak in 2002. Net als Parmaham, Bordeauxwijn of Champagne is nu ook Fetakaas een beschermde naam, en mag alleen in Griekenland onder voorwaarden worden geproduceerd.

De belangrijkste makers zijn echter Denemarken en Duitsland, en ook in Nederland wordt de kaas op steeds grotere schaal geproduceerd. Het argument dat de Fetakaas al duizenden jaren deel uit maakt van de culturele geschiedenis van Griekenland was het doorslag gevend voor het Hof.

Griekse feta wordt nagenoeg altijd gemaakt van schapenmelk, de buitenlandse van koemelk. De smaken verschillen dus. De Deense feta is vaak wat aan de zoute kant, overbodig en alleen gunstig voor de producent (blijft langer goed). Zaak is een goede kwaliteit te kopen, vraag het aan de kaashandelaar.

Duitsland, Denemarken en de ander Eu-landen zullen uiteraard blijven doorproduceren. Hoe gaat die kaas heten? Griekse Witte? Verder wordt er in Griekenland zoveel feta gegeten dat ze zelf niet in staat zijn voldoende te produceren. Al jaren importeren ze met name uit Denemarken, en in grote hoeveelheden. En hoe gaat die kaas dan heten?
    " ;)

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Beter! :)

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    O, ik vind die Apetina-witte kaas (haha) erg lekker ook. Ach, als het maar kaas is, dan is Miepie gelukkig....

Deel Deze Pagina