Hoi! Gisteren waren we bij de kinderarts voor mijn oudste (met ADHD), om zijn medicatie te bespreken. Momenteel gaat het niet heel goed met de medicatie, dus hebben we verschillende opties besproken, waar we over gaan nadenken en over terugmailen met onze beslissing. Enerzijds gaat dat over: of het finetunen van zijn huidige medicatie (waar we al bijna een jaar mee bezig zijn, dat finetunen), of een switch van methylfenidaat naar dexamfetamine of het toevoegen van wat Risperdal bij zijn methylfenidaat. Anderzijds bood hij ons nogmaals een plaatsje aan in de BRAIN-studie, waarbij onderzocht wordt in hoeverre voeding het gedrag beïnvloedt door het toepassen van het fewfoods-dieet. (eliminatie-dieet) Hier had ik al meer over gehoord en nagedacht, hoewel ik absoluut geloof dat voeding een grote rol kan spelen, vraag ik me ook af hoe zwaar dit dieet is, vooral de eerste weken en hoe je dat kunt volhouden, als schoolkind, maar ook als moeder/gezin. (nog afgezien van het feit dat hij voor de start van het onderzoek 2 weken geen medicatie mag slikken ) Op zich is het te overzien, voor mij dan. Als we na de zomervakantie kunnen starten zouden we voor de herfstvakantie klaar zijn met het onderzoeksdeel. De kinderarts gaf aan dat hij een positieve uitkomst van het onderzoek/dieet niet kan garanderen, maar dat 80% van de kinderen zich beter voelt, minder/geen medicatie nodig heeft. Dat is me heel wat waard... Zijn er hier moeders van kinderen die het fewfoods-dieet gevolgd hebben en die ervaring willen delen?
Ik ken iemand dichtbij die dit gedaan heeft met een dochter van 10 jaar. De moeder heeft met het kind mee-gedieet om het te steunen, en dan samen apart van de rest van het gezin eten. Het heeft wel heel veel verbeterd voor dit meisje, ze voelt zich nu veel beter en heeft bijna geen medicatie meer nodig.
Ik volg uit nieuwsgierigheid. Mijn man heeft ADHD, zijn nichtje (dochter van broer) ook. Zijn vader heel hoogstwaarschijnlijk ook alleen zal hij zich never laten diagnostiseren. Is het dieet ook voor volwassenen soort van beschikbaar?
Ja, de studie gaat nu alleen om rechtshandige jongens tussen 8 en 10 jaar, maar het dieet kun je gewoon volgen. Best met begeleiding want schijnt heel heftig te zijn.
Dank je! Wij zijn ook van plan om het met elkaar te doen, dan is het voor hem wrs beter vol te houden.