Mag ik echt niet thuis bevallen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by dieseltje2, May 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dieseltje2

dieseltje2 Fanatiek lid

Oct 16, 2006
    1,578
    0
    36
    dietist
    zuid holland
    Hallo,

Ik ben vandaag voor de 1e keer bij de verloskundige geweest.
    Hier kwam onder andere de manier van bevallen aan bod.
    Ik heb aangegeven dat ik heel graag thuis wilde bevallen.
    Dat was ok.
    Later in het gesprek kwam ze op thuisbevallen terug om dat ik waarschijnlijk boven de 100 kg uit zal komen tegen de tijd dat ik moet bevallen. Nu weeg ik 90 kg.
    Ze vertelde dat ik dan niet thuis kon bevallen omdat hulpverleners mij niet van de trap mogen dragen. Prima, daar heb ik begrip voor. Ik heb toen voorgesteld om beneden een bed te plaatsen. Dit was ok en het onderwerp werd dus weer afgesloten.
    Op het einde van de intake kwam ze WEER terug op het thuisbevallen. Nu mocht ik niet thuis bevallen omdat mijn BMI boven de 30 zou zijn. Nu is mijn BMI 29.

Al met al was ik toen en ben ik nog HEEEL erg verdrietig en ook best boos.... Vooral omdat er niet direct gezegd werd dat ik niet thuis zou kunnen bevallen.

Ik kan me best indenken dat als ik 130 kilo zou zijn dat ik dan risico's zou lopen, maar ZO verschikkelijk zwaar ben ik toch ook niet? Volgens mij zijn er heel veel zwangere vrouwen met 40 weken +100 kg.......

Als er een complicatie optreed voor of tijdens de bevalling, natuurlijk ga ik dan naar het ziekenhuis, dat vind ik het probleem ook niet. Maar als er niks aan de hand is wil ik gewoon heel erg graag thuis blijven. Ik zie heel erg tegen een ziekenhuis op en ik zie de noodzaak dan ook niet.

Graag wil ik weten wat jullie reacties zijn hierop.

Ik moet over 3 weken terugkomen, en dan zal ik het er opnieuw over hebben want het zit me niet lekker en ik baal er enorm van.

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hi Dieseltje,

Het is inderdaad zo dat je boven de 100 kilo lichaamsgewicht bepaalde risico's loopt. Maar als jij zegt ik kan op de beganen grond bevallen dan zie ik geen enkel probleem. Maar overleg het met je verloskudnige zij is degene die aan je bed staat en niet ik.....

Groetjes imke

3. dieseltje2

dieseltje2 Fanatiek lid

Oct 16, 2006
    1,578
    0
    36
    dietist
    zuid holland
    Hoi Imke,

Graag zou ik dan willen weten welke risico's je loopt.
    Ik let sinds ik zwanger ben heel erg op mijn gewicht. Ik ben nu ruim 11 wkn en ben eerder een kilo afgevallen dan een kilo aangekomen. Ik hoop dan ook net onder de 100 of uiterlijk er net boven te komen (natuurlijk kun je het niet altijd voorspellen), maar waar ligt die grens dan? Op 2 kilo? 99 kg mag wel thuis en 101 niet?

Verder is het toch zo dat het kindje, vruchtwater ect bij elkaar zo'n 10-12 kg wegen, dat heeft dan toch niks met het gewicht met de moeder te maken? dus is het niet eerlijker en betrouwbaarder om uit te gaan van het gewicht wat de moeder weegt op het moment dat ze net zwanger is?

Ik ga het ook met (een andere) verloskundige overleggen, maar ik wil gewoon goed onderbouwd daar aankomen met mijn redenen om evt wel thuis te bevallen als er geen indicatie of complicatie is.

4. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Ik begrijp je frustratie, Al weeg je aan het einde 130 kilo van mij mag je thuis. Maar ik sta er niet!
    Het lastige is dat je de ligging en de groei van je kindje moeillijker kan voelen ook het zicht bij een echo word belemmerd.
    De kans op een kindje dat groter is dan voor ons Nederlanders normaal gewicht is aanwezig en ook voor jou de kans op het ontwikkelen van zwangerschaps suiker is groter.
    nogmaals maak het bespreekbaar met je verloskundige!

Imke

5. dieseltje2

dieseltje2 Fanatiek lid

Oct 16, 2006
    1,578
    0
    36
    dietist
    zuid holland
    bedankt voor je antwoord.
    Ik zal wel een dwarligger zijn :oops: maar ik vind dat ik nu (na 11 weken zwangerschap) nog niet hoef te beslissen of ik in het ziekenhuis wil bevallen. Ik ga er gewoon alles aan doen om onder die 100 te blijven.... (niet lijnen, maar gewoon gezond eten).
    Als ik zwangerschapsdiabetes zou ontwikkelen, zit er niks anders op dan in het ziekenhuis te bevallen en zal ik me er ook bij neerleggen..... Maar nu nog niet ;)

Share This Page