Vanwege een matige productie, zijn we genoodzaakt om bij te voeden. We kwamen hier achter in het ziekenhuis omdat ze te geel werd en dus blijkbaar niet voldoende voeding kreeg om de bilirubine uit te scheiden. We hebben een lactatiekundige laten komen om te bespreken hoe we de productie om kunnen krikken. Ik kolf hierdoor ook veel. Echter blijkt nu dat de kleine slechter en slechter aanlegt. Ik voed met een tepelhoedje omdat mijn tepel te plat is en ze 'm niet kan vinden. Tot gister eigenlijk liep dat redelijk (als in, ze hapt af en toe aan, maar vaak ook niet). Resultaat is dus dat we sommige voedingen 100% KV doen, en ik dan kolf om 1) de productie op gang te houden en 2) om zo dan toch een voorraadje te krijgen. Maar zelfs met kolven haar ik net aan 20 ml (en dat is na een half uur L en R kolven. Sinds gisteren is het drama om aan te leggen. Ze raakt volledig overstuur, draait met haar hoofd alle kanten op en hoewel haar mondje wagenwijd open staat, zodra ik haar naar mijn tepel breng, gebeurt er niets, sluit haar mondje niet of duwt het tepelhoedje eruit. We hebben allerlei houdingen geprobeerd, maar het is steeds pet. En zodra ze zo over haar theewater is, dan is het gewoon klaar. Dan laten we het maar voor wat het is, en geven haar de fles, gewoon om niet totale frustratie bij haar (en bij mij!) te kweken. Ook op advies van de lactatiekundige. Wat kan ik doen om het te verbeteren? Ik baal er vreselijk van. Wil haar graag volledige borstvoeding geven, en als dat dan niet lukt, dan is dat niet fijn.
Pfff klinkt bekend, heeft dl hier ook gehad. Het enige wat hier hielp was lopend of wiegend voeden. Op een of andere manier deed ze het dan wel. Maar het is heeeeel erg frustrerend inderdaad! !
tsja tsja tsja, Ons kindje zag ook erg geel maar werd niet suf. Wij hebben nooit bijgevoed met KV En na 3 weken was het gele weg. Ik weet niet hoe geel jou kindje is? Ik weet dat wij een top kraamhulp hadden die erg streng tegen de verloskundige enz. zei; Ik houd het goed in de gaten maar hij is allert en heeft goede luiers dus we gaan door zoals we het nu doen ( volledig BV) Ik weet niet hoe je kunstvoeding geeft, maar als je het met een fles geeft dan kun je borstweigeren creëren zeker bij een hele jonge baby.... Beter is fingerfeeding of cupfeeding toe te passen. En zoveel mogelijk aanleggen!!!! Mij is verteld dat bij BV de geeligheid iets langer kan blijven, maar gewoon over gaat hoor...... Tenzij je kindje niet net zo geel ziet als een zwitsal flesje was er niks om zorgen over te maken zeiden ze En om je productie op gang te houden moet je toch wel veel kolven/ aanleggen. Hoeveel precies weet ik niet maar ik voedde ons ventje iedere 2- 3 uur minimaal, en als hij erom vroeg vaker. ook omdat een kindje wat geel ziet veel voeding binnen moet krijgen en je dus je productie snel goed op gang moet krijgen op de foto zie je hoe geel ons mannetje was.... Ons ventje was een ruime 8,5 ponder dus hij had veeel voeding nodig, maar het is ons gelukt
Ditt ik ben al bijna 7jr kraamverzorgster maar welke sukkel heeft jullie verteld om een kindje met de fles bij te voeden??? Waarschijnlijk daardoor weigert ze je borst.. Bij de fles hoeven ze wat minder te doen en krijgen ze gelijk voeding binnen.. Bij de borst moeten ze wat langer zuigen willen ze melk krijgen en kost het veel energie.. Vingervoeden is een goeie.. Hierdoor krijg ze pas melk als ze flink der best doet.. Is er al gekeken in der mondje ?? Naar de tongriempje ?? Iedere 3 uur voeden en dan kolven.. Veeel bloot op bloot leggen op je borsten.. Maar ik zou eerst stoppen met die fles.. En idd geel zien betekent niet gelijk bijvoeden.. Zolang ze goede luier heeft.. Goede alertheid.. Is er niks aan de hand.. Het is ook het weer waardoor veel baby's geel zijn.. Is ze Bill geprikt btw ?? Ik had vlakke tepels.. Mijn dochter kon ze ook niet pakken.. Ze had een tekort tongriempje en te strak Lipbandje.. Ze zijn beide gekliefd.. En sindsdien kan ze me tepel vasthouden.. Nu 4 maanden verder heb ik geen vlakke tepels meer.. Ze heeft ze goed gevormd maar ik heb heel veel geoefend en bijgevoed met een vingervoed spuitje.. En gekolfd voor leven!!! Overigens vind ik niet dat JIJ iets verkeerds doet.. Je word verkeerd begeleid en je krijgt te weinig advies
Hier ook geel,zo geel dat ze onder de lamp moest,hier in het ziekenhuis werd alleen met fingerveeding bijgevoed en alleen met afgekolfde melk als dat ging.hier was luier verschonen,wegen aanleggen drinken en andere kant drinken beide kanten trouwens met tepelhoedje dan weer wegen.en als ze dan niet het minimum van de kinderarts haalde bijvoeden met het voedingsspuitje terwijl ze op mn vinger zuigde.dan haar terug in de couveuse onder de lamp en ik kolven.hier moest ze van de kinderarts op dag 5,6 en 7 40 cc per keer drinken als ze elke 3 uur ook snachts dronk.en als ze de ene keer bijv 50 cc dronk en daarna 30 cc hoefde ze niet bijgevoed te worden.(ze woog bij de geboorte 2555gr en was op dag 8 weer boven haar geboortegewicht) Lopend drinken is een idee en niet met een flesje bijvoeden maar met een cupje of met een voedingsspuitje.want ik denk dat ze de borst weigert omdat de fles nou eenmaal makkelijker is omdat de melk meteen komt. Ik hoop dat het met de tips die je hier krijgt beter gaat!
Hier oudste dochter ook geel. De grappen over die leuke aziaat van verder in de straat waren niet aan te dragen.. Ook hier GEEN kv gegeven. Zij kwam met 36 weken en het aanhappen lukte niet goed. Ook ivm met platte tepels. De eerste 4 weken aanleggen aanleggen aanleggen. Daarna via fingerfeeding borstvoeding aanbieden. Dat deed papa vaak terwijl ik kolfde. Na 4 weken was ze volledig aan de borst! En groeide al snel naar type michelin-vrouwtje Dus..het is al gezegd, jammer dat er meteen naar kv is gegrepen, en helemaal jammer van die fles. Daar hoeft ze alleen haar mond voor open te doen. Aan de borst drinken is een heel andere techniek, vermoeiender ook. Dus ik denk dat het heel belangrijk is dat je per direct stopt met de fles. Via fingerfeeding kan je ook alle voeding geven die ze nodig heeft. Ze zal dan weer meer moeite moeten gaan doen en dat heeft dan hopelijk ook effect op het aanleggen. Verder is het ook een goed idee om de ocytocine neusspray bij de huisarts te gaan halen. Desnoods bij de dokterspost. Deze neusspray helpt om jouw tsr op te wekken. Als je dochter meteen melk krijgt op het moment dat ze toehapt, zal ze wellicht ook beter drinken. Jouw productie moet omhoog. Je kindje is de aangewezen persoon om dit te regelen. Met de kolf is het effect toch minder. Welke kolf gebruik je momenteel? Heel naar dat het aanleggen nu gepaard gaat met onrust. Toch denk ik dat je wel moet doorzetten, in combinatie met bovenstaande. Je zit nu net in de opstartfase en dan kan je soms tegen problemen aanlopen. Maar nu is de tijd om ze aan te pakken. De verhalen hierboven geven al aan, en ik weet het zelf ook, het is even aanpoten, maar als het dan gaat lopen is borstvoeding echt zo makkelijk..geen gedoe met flesjes, hoeveelheden.en nu met dit koude weer lekker met je kleintje in bed voeden Is het een idee om de LK toch nog een keertje langs te laten komen? Succes!
He jammer dit weer. Ik vraag om tips om te kijken hoe we het aanleggen kunnen verbeteren ... en vervolgens komt er een lezing over hoe stom het wel niet is.:x Heb nu al spijt hiervan ... Ook bijzonder om te zien dat men er DUS maar vanuit gaat dat wij zomaar zonder enige reden zouden bijvoeden ... aannames aannames aannames ... Wel ... die SUKKEL was dus de kinderarts, die na overleg met de verloskundige na 3 opeenvolgende prikdagen samen met ons besloot om onze dochter een nacht onder de UV lamp te leggen in het ziekenhuis omdat de bili-waarde te hard steeg (boven de grens waardes dus), ze op 1 hooguit 2 plasluiers per dag zat en al helemaal geen ontlasting. Omdat ze dus ook al met geweld op de wereld is gezet met de vacuum, vonden wij het als ouders niet echt noodzakelijk om onze kleine meid langer dan strikt noodzakelijk beroerd te laten zijn. In het ziekenhuis kwamen we erachter dat ze op max 10 cc borstvoeding zat, terwijl ze op dat moment al op 40 a 50 cc zou moeten zitten per voeding. Ze (met onze goedkeuring) zijn gestart met de fles tijdens haar verblijf daar. Als iemand mij nog van enige behulpzame tips kan voorzien, zou ik dat zeer fijn vinden. KV blijft erin MET FLES, omdat ik nog steeds geen fatsoenlijke productie hebt (ca. 15 a 20 ml op beide borsten met aanzienlijke borstcompressie), en fingerfeeding ga ik gewoon niet aan beginnen en ja, geprobeerd. Daarbij hebben we gevoed met tepelhoedje sinds dag 1, dus lijkt mij tepel/speenverwarring niet direct aan de orde (overigens ook door de lactatiekundige bevestigd, die hier op ons verzoek van de week is geweest - ook zijn adviseerde bijvoeding met fles en kolven) Dus nogmaals mijn vraag: hoe kan ik het aanleggen verbeteren? Zijn daar speciale technieken voor, of misschien sites waar ik tips kan vinden, of heeft iemand een manier gevonden die voor haar werkt?
Ik kan je geen tips geven, wil alleen zeggen doe waar jij je goed bij voelt. Het is jouw kindje met jouw moedergevoel. Ik zelf heb geen vlakke tepels maar gewoonweg te weinig voeding. Heb alles geprobeerd om het op krikken, niet gelukt. Uiteindelijk gaan bijvoeden met KV en fles, dit omdat het voor hem het beste was. Hij gilde het uit van de honger. Heb uiteindelijk deels borst deels fles kunnen geven tot 4 maanden, toen was er gewoon niks meer. Heel jammer maar soms is het niet anders. Heel veel succes en wees trots op jezelf dat je al veel meer hebt geprobeerd dan menigeen.
Ik snap je laatste reactie helemaal. Hier ongeveer hetzelfde gehad 2 weken geleden. Lamp, bijvoeden met fles(kv omdat productie kelderde in het ziekenhuis en ik nog geen voorraadje had), en gebruik een tepelhoedje. Ik heb eenmaal thuis iom de vk een dag volledig gekolft omdat onze dochter nog steeds te duf was om goed de borst te pakken( ze was 9 dagen oud toen). De dag erna ben ik veel op bed gaan liggen met haar omdat dit de meest relaxe houding is voor beide. Toen ging het goed aanhappen steeds beter en door het vaak te doen schoot mijn productie ook weer omhoog. Misschien is ze gewoon nog te zwak om aan te happen, ik vind mijn dochter pas sinds een paar dagen actief drinken. Ze kunnen echt een behoorlijke dip krijgen door de hoge bilirubine. Het is geduld hebben denk ik
Het was niet lullig bedoeld maar de borst is een ANDER soort manier van drinken dan aan de fles.. OOAKL heb je een tepelhoed!!!! Aan de borst masseren ze je borst met de tong en hun kaakjes.. Bij de fles is kwestie van zuigen.. Maar antwoord op jouw vraag.. Veel bloot op bloot ???? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding.. Geweldige site met veel vragen
Nou eerst even VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!! OK, nu de borstvoeding. Ik heb mijn kinderen de eerste weken ook met een tepelhoedje moeten voeden, simpelweg omdat hun reflexen niet goed waren. Is helemaal goed gekomen. Ook een vacuum, dus eerste dagen kwam er niks van goed aanleggen, omdat ze knallende koppijn hadden (en ik later pas hoorde dat ze in het ziekenhuis die arme kinderen gewoon paracetamol hadden moeten geven - alsjeblieft, vertel me dat ze bij jou die blunder niet gemaakt hebben!) En dan nu het aanleggen: gaat niet goed, OK om eerlijk te zijn, het kan zijn dat die fles een negatieve rol speelt, maar die fles zit er nou eenmaal in, dus is het zaak om gewoon te concentreren op wat gaat. Geduld is het toverwoord. Goed aanleggen is millimeterwerk, bibsje een tikje omhoog of omlaag of opzij kan al een wereld van verschil uitmaken. Bij mij hielp het enorm om op tijd aante leggen, dus voordat kind al helemaal overstuur was van de honger. En door wat filmpjes te bekijken over HOE een kind hoort te drinken. Het is zo via een forum verrekte lastig om het precies uit te leggen. Ik wou dat ik naast je zat, dan kon ik zien wat je deed en dan kon ik het voordoen. Het belangrijkste NU is dat 1. Je kind goed groeit en 2. Jouw productie goed groeit. Een kind van deze leeftijd moet echt minimaal 12 keer per dag aan de borst. Belachelijk dat je verteld is dat je kind minimaal 50cc zou moeten - dat zorgt alleen maar voor stress. Je kind moet vaak drinken en per dag minimaal zes-acht kletsnatte luiers hebben. Of een luiers kletsnat is hoor je met de ploftest. Een volle luier zegt 'plof' als ie op de grond valt. Bij een te droge luier hoor je 'tik'. Als je kind lekker groeit dan raken de wangetjes gevulder en daardoor wordt gewoon aan de borst drinken veel gemakkelijker voor je kind. Ook kwestie van geduld dus. Met tepelhoedjes en onvoldoende productie is het zaak dat je de boel extra stimuleert door te kolven. Hoe vaak leg je momenteel aan? Heb je al gebeld met iemand van VBN en of LLL? Hou er rekening mee dat ziekenhuizen en kinderartsen helaas niet altijd uitblinken in kennis over bv 0f bv-vriendelijkheid. Dat proef ik al een beetje in je omshrijving van wat jullie tot nu toe overkomen is.
Uit je eerste post lijkt het alsof je baby een beetje geel ziet en je allerlei adviezen krijgt dus antwoorden er moeder wiens baby's ook een beetje geel zagen. Jij vertelde er niet bij dat je baby geen plasluiers heeft en opgenomen is geweest. Het tepelhoedje, aanhappen etc is altijd aanpoten in het begin inderdaad, heb je de rugbyhouding geprobeerd? De fles krijgt ze meestal liggend op hun rug, misschien vindt ze dat fijner drinken? Aanleggen bij de eerste kik? Na de voeding kolven, onthoud kwantiteit is belangrijker dan hoeveelheid.
We gaan uit van wat je opschrijft en wat wij weten vanuit onze ervaringen.vandaar mijn ervaringsverhaal met tepelhoedje,te geel zijn lamp en bijvoedden wat in mijn geval goed ging met fingerveeding en afgekolfde melk.de tip die ik gaf om proberen het zonder fles te doen is omdat dat iets is dat soms helpt.vervelend dat je productie (nog) niet hoog genoeg is en dat bijvoeden op een andere manier niet lukt. Met betreft het aanleggen,heb je het ook liggend geprobeerd?op je zij met je kindje naast je? Of half liggend met je kindje op de buik zodat ze een grotere hap moet nemen?aangezien je aangeeft dat je vanaf dag 1 met tepelhoedje voed misschien zonder proberen zodat je je borst vanaf deze zijkant vast kunt pakken boven en onder je tepel zodat je tepel naar boven steekt en dan je borst vanaf het neusje naar beneden in het mondje kunt doen zo neemt je kindje een grotere hap.ik denk(niet zelf uitgeprobeerd) dat dit ook met een tepelhoedje op kan. Of evt met de hand een klein beetje kolven zodat ze minder lang hoeft te wachten op de toeschietreflex.(evt met die neusspray om je toeschietreflex op te wekken) Wat hier soms ook helpt is een droomvoeding,dan leg je je kindje eerder aan als het nog niet (helemaal) wakker is zodat het instinct het overneemt.
Hoi suzq Ik zie onze reacties niet al iets negatiefs hoor..... Het is gewoon iets wat wij (denken te) weten en wat wij ervaren hebben, en dit vertellen we je, wat jij ermee doet mag jij dan zelf beslissen Wat betreft die fles, is het gewoon algemeen bekend dat dit borstweigeren kan creeeren en hierdoor kan aanleggen bemoeilijkt worden bij een jong babytje. voor het drinken met de fles heb je geen toeschietreflex nodig waardoor de baby direct melk krijgt, dit is met de borst niet het geval , tepelhoedje of niet. en zo zijn er meer dingen die anders werken aan de borst dan aan de fles. Dus de meningen die meerdere hebben gegeven om met de fles te stoppen en met cupfeeding of fingerfeeding te starten is helemaal niet stom. Want hierdoor zou je het aanleggen wel weer kunnen verbeteren hoor. Maar Het ligt er dan weer aan of cupfeeding en/of fingerfeeding dan wel lukt. En fingerfeeding zou bij ieder kindje mogelijk moeten zijn, want een baby zuigt nou eenmaal op een vinger....(uitzonderingen daar gelaten) En wandelend voeden kan helpen, evenals slapend voeden, en met slapend voeden bedoel ik je baby slaperig uit het bedje pakje, of slaperig langs je laten liggen, en dan laten drinken. Soms drinken ze dan weer als 'vanouds' Mijn ervaring met borstweigeren (dan snap je mijn redenering misschien beter)Ons ventje heeft met drie maanden en 2 weken de borst geweigerd 2 dagen lang... Heb toen een lactatiedeskundige gesproken en ook al was ons ventje 'gewend'aan de fles, (daar dronk hij toen 1 x per dag uit (al een anderhalve week, van te voren alleen live gevoed omdat hij het even moest leren omdat ik toendertijd moest invallen op mijn werk. ) mocht ik ons ventje niet voeden met de fles, en als hij te weinig voeding zou krijgen dan moest ik hem bijvoeden door middel van fingerfeeding, want anders zou ik het borstweigeren kunnen versterken. Ons ventje weigerde toen omdat rond de 3 maanden (hij was 2 weken te vroeg) de zuigebehoefte over gaat in hongerbehoefte en had dan een hardere prikkel nodig om op te zuigen. Hij zoog als een dolle op mijn vinger, maar mijn tepel was te zacht en zoog daar dus niet op. Wij hebben toen vooral slaperig gevoed en dan dronk hij als we geluk hadden, en dit heeft twee dagen geduurd. Dus iedere keer als hij sliep dan plukte ik hem uit bed (hoe stom ik het ook vond) en dan proberen te laten drinken.... Maar zelfs toen met die leeftijd raadde onze Lactatiedeskundige het af om met een fles te voeden....
Het belangrijkste lijkt mij toch dat je kindje leert dat de melk uit de borst komt, is een borstvoedingshulpset iets voor je? Je geeft dan afgekolfde melk via een slangetje langs de tepel als ik het goed heb. Kun je aangeven waarom je niet wilt vingervoeden? Die snap ik namelijk niet helemaal. Dat is een goede manier om je kindje weer te leren zuigen voor de melk, je geeft dan melk via het spuitje zodra ze goed zuigt, dan voel je haar je vinger "masseren". Je verhaal klinkt alsof je kind niet aan de borst wil, ipv dat ze niet kan aanhappen. Tips voor het aanhappen lijken me van de lk te moeten komen, zij kan meekijken. Zoals Dirksmama zegt: helaas weten veel mensen in de medische wereld niet per se iets van borstvoeding. Natuurlijk hadden ze wel het beste voor haar voor ogen. Over je productie: als je haar bv wilt geven, zul je haar dus bv moeten geven Om precies te zijn: elke fles kv die je geeft betekent dat jouw productie achter loopt bij haar behoefte. Dus kolven kolven kolven, bij elke voeding die ze drinkt, syntocinon, domperidon evt, fenegriek of bv-thee, etc. Uiteraard geef je alle afgekolfde bv aan haar! En veel bloot op blootcontact om verder aan elkaar te wennen en te hechten. Jouw geur weer met voeding gaan associeren, liefst eens met volle borsten in bad oid, lekker kroelen, evt wat melk in haar mondje laten lopen, en zien of ze zelf weer eens een poging doet. Succes!
O ja, met zes weken krijgen ze schijnbaar een nieuwe zuigreflex, wel eens ergens gelezen. Iets om te onthouden misschien, als een moment om haar weer aan de borst te krijgen als dat nog niet gelukt is.
Voor mij werkte het heel goed om eerst een heel klein beetje te kolven. Hierdoor wordt de tepel gevormd en komt de melk sneller. Na 6 weken kon hij bij mij goed en effectief drinken, tot die tijd heb ik bijvoeding gegeven met afgekolfde melk en kunstvoeding. Prima. Gewoon met de fles. Mijn zoontje drinkt nu overal uit (borst met en zonder hoedje, elk soort fles en speen, het maakt niet uit) ondanks dat hij na 3 dagen bijvoeding kreeg met de fles. Wat ik deze week geleerd heb is de 'flip' methode (weet niet zeker of dit echt zo heet) met deze aanlegmethode pak je de borst, met je duim aan de bovenkant van de tepel. Je laat de onderlip van je kindje aan de onderkant van je tepel komen en zorgt ervoor dat het puntje van je tepel zowat de neus ingaat. Op het moment van aanhappen laat je los en zo 'vouwt' je tepel naar binnen. Hierdoor komt de hele tepel naar binnen. Mijn ervaring is dat zonder tepelhoedje en met de hele tepel in de mond het meest effectief gedronken wordt. Succes!!
Het probleem is niet zozeer dat ze niet drinkt. ALS ze aanhapt, dan drinkt ze geweldig. Vanochtend vroeg probeerde ik haar weer aan te leggen (doen we iedere voeding), en zowaar lukte het opeens. Geen idee waarom nu wel. En zo hebben wel lekker 20 minuten gezeten. Ze drinkt ook goed, lange teugen, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Het is puur het aanleggen (de handeling tot dus). Als aanleggen niet lukt, dan neemt manlief de voeding over, en kolf ik tegelijkertijd. Het lijkt met de dag wat meer te worden, maar nog altijd niet genoeg voor iedere voeding. Vandaag heb ik genoeg voor 1 volledige voeding, en die gebruiken we vannacht. Kolven en daarna de borst (zonder tepelhoedje) lukt niet. Zodra ik de kolf eraf haal, schiet mijn tepel bijna direct terug in platte stand. Maar goed, we zitten ook te klooien met schema's en hoeveelheden, dus het is sowieso een beetje een uitzoekgedoe op dit moment ... Rust en Reinheid lukt wel ... de Regelmaat is momenteel nog een beetje zoek ...
Ik heb hier niet direct ervaring mee, maar zou het helpen als je vlak voor het aanleggen een beetje melk, druppeltjes, met de hand kolft en die op je tepel laat. Zodat je dochter de melk direct proeft en ruikt en dus weer een goede link legt tussen borst en melk? Het klinkt mij een beetje in de oren alsof ze wat ongeduldig is en de melk niet snel genoeg komt voor haar. Of je geeft haar eerst een beetje uit een flesje, een halve voeding, dan is de ergste honger weg en probeer je haar dan bij jou te laten drinken. Dan heeft ze misschien meer geduld om het (weer) te proberen. Hier het omgekeerde geprobeerd om haar aan de fles te krijgen, haha! De tip neusspray, zodat je toeschietreflex wat sneller is, heb je al gekregen volgens mij. Wat wij ook gedaan hebben, per ongeluk eigenlijk en nu merk ik het effect, is altijd voeden in dezelfde kamer in dezelfde stoel. Als ik daar nu zit, begint zij zowat al te smakken Misschien werkt zo'n associatie ook als het een keer lukt om haar aan te leggen. Oh en waar ik ook aan moest denken, klinkt misschien een beetje raar. Maar leg haar gewoon eens op je (blote) borst. Zonder haar aan te leggen, maar gewoon even een knus momentje samen. Dat ze even lekker ligt bij je en je goed ruikt en voelt. Dat is voor jullie beide ontspannen en triggert misschien haar reflexen. Hapt ze is het leuk, zo niet dan ook goed. Om te voorkomen dat ze al op voorhand gefrustreerd raakt als ze bij je ligt. Ik weet niet of je er iets aan hebt. Veel succes!
Dit klinkt al weer heel wat positiever dan je vorige bericht! Als het aanleggen lukt, gaat het dus goed. Dat is toch al heel wat! Dan is het, lijkt me, gewoon een kwestie van rustig doorgaan. Veel aanleggen, rustig blijven. Dat je een tepelhoedje gebruikt is helemaal niet erg. ZOnder die dingen was de borstvoeding bij mij niet gelukt. Dus focus op het aanleggen, blijf proberen en aanbieden. En denk nog eens na over de neusspray. Die zou ook echt kunnen helpen. Bedenk je 1 ding heel goed, je kindje is pas 1 week oud. Net uit jouw buik. Je hebt alle tijd om samen een super borstvoedingsteam te worden! Dat je nog niet zoveel kolft is ook niet vreemd. De borstvoeding komt op gang, maar met de kolf is het gewoon een stuk moeilijker. Regelmaat daar hoef je nu nog niet mee bezig te zijn. Als je kindje honger heeft: voeden. Dat is ook het principe van borstvoeding. Voeden op verzoek. Dat kan om de 3 uur 2 uur of elk uur zijn. Of ze wil wellicht de hele tijd aan de borst. Dat is allemaal normaal. Regelmaat dat komt....wanneer het komt! SUcces, het gaat vast lukken hoor!