Wat er aan de hand is met mijn zoontje van 11 maanden? Ik weet het niet. Dit is de situatie: Zoontje was een goede eter. s Ochtends een bord met pap, daarna fruit, tussen de middag een hele boterham met 100 cc melk, tussendoor nog een beetje fruit of een rijstwafel, daarna een warme maaltijd en voor het slapen gaan nog een bord pap. Is maandenlang goed gegaan, hij at alles op. Sinds 2 weken is dit volkomen anders geworden. Meneer wil niets meer, eigenlijk alleen zijn warme maaltijd nog. Hij wil geen pap meer eten, van zijn boterham eet hij nog maar een paar stukjes, drinken wil hij helemaal niet meer, en fruit is ook drama. Alleen gaat zoals gezegd zijn warme maaltijd er goed in. Bij het ontbijt merk ik dat hij echt honger heeft. Maar zodra de lepel met pap voor zijn mond gehouden wordt, slaat hij die weg of hij draait zijn hoofd weg. Brood wil hij ook niet en drinken ook niet. En dat terwijl hij echt honger heeft! Het enige wat er nog ingaat is een Yogolino toetje. Ik vind dat helemaal niks, want daar zit niet zoveel in, maar hij moet toch wat vocht binnen krijgen. En zo gaat het de hele dag door. Ik ben bang dat hij op een dag gaat uitdrogen. Soms krijgt hij maar 200 cc vocht binnen, door de Yogolino toetjes. Ik heb al heel veel geprobeerd om hem aan het eten te krijgen: - Niets anders aanbieden en in de kinderstoel laten zitten totdat hij een keer gaat eten. Helpt niet, hij houdt het rustig 2 uur in de kinderstoel vol, hij zit dan lekker te duimen. - Ander soort pap, ander broodbeleg, andere tuitbeker, andere melk, ander bordje, andere lepel, kinderstoel op een andere plek: helpt allemaal niets. - Boos zijn, liefdevol zijn, grappig doen, afleiden met speelgoed: helpt allemaal niets. Ik ben ten einde raad. Waarom doet hij dit? Voor zover ik kan zien komt er geen tandje aan. Eerst dacht ik aan de 11 maanden sprong, maar hij is gewoon vrolijk en verder absoluut niet lastig. Wel merk ik dat hij sinds een aantal dagen moe is, kan dit door ijzertekort komen? Hij krijgt al een tijd veel te weinig binnen. Hebben jullie nog tips wat ik nog kan proberen om hem te laten eten? Zie ik iets over het hoofd? En wordt het ooit weer normaal??
Bij ons was het rond 11 maanden precies andersom: wel brood eten, maar geen warme hap. Die fase is weer overgewaaid al is mijn meisje een bijzonder kieskeurige eter geworden. Volgens mij hebben veel kindjes rond 11 maanden zo'n fase. Ook als ze tandjes krijgen kunnen ze een periode fors minder eten. Heel vermoeiend, maar...het went en deze fases zullen blijven komen en gaan, heb ik inmiddels ondervonden.
Mijn zoon heeft net deze fase achter de rug, maar dat kwam duidelijk vanwege 3 kiezen die doorkwamen en door verkoudheid en hoesten waardooor hij oorontsteking had gekregen. Nu sinds een dag of 2 eet hij ook weer stukken beter. Als hij niet wil dan wil hij niet eten, ik ga hem niet dwingen en ja dan heeft hij trek, maar dan maakt hij het er zelf naar..... Probeer dan wel gezonde tussendoortjes aan te bieden zodat hij wel wat binnen krijgt.
Als de warme maaltijd goed gaat, is het dan geen idee om twee keer op de dag warm te eten? Dus een warme lunch (kan bijv. een lichte soep zijn met wat brood) en dan nog avondeten. Ik zou in ieder geval stoppen met de dingen die hij weigert en hem misschien meer zelf laten eten. Gewoon een stuk brood voor hem neerleggen en hem laten rommelen. Misschien is hij aan meer uitdaging toe en wil hij niet meer gevoerd worden. Fruit ook, probeer hem niet te voeren maar gewoon stukjes voor hem neerleggen en net doen alsof je het niet ziet als hij een hapje neemt En ik zou ipv Yogolinotoetjes volle yoghurt aanbieden, meestal vinden kinderen Turkse/Griekse yoghurt erg lekker. Vooral niet boos/gefrustreerd worden, dat voelt hij heel goed en dan zal hij eten gaan associeren met spanning. En dan zal hij echt een moeilijke eter kunnen worden. Ontspannen dus en probeer het los te laten/niet teveel aandacht aan te besteden. Succes!
Wat vaak kan helpen is brood in de soep dopen, dat eten ze dan weer wel... En dan is er meteen wat vocht binnen. Verder zou ik het over een andere boeg gooien. Gewoon met jezelf af spreken dat je je er een hele week lang niet druk om maakt. En dan ook echt niet. Een weekje moet wel te doen zijn... En dan eens kijken hoe je kindje. Daar op reageert. Wie weet eet hij wel ineens weer als hij merkt dat jou spanning weg is.
Als mn dochter niet lekker was ( Kiezen, ziekig ) dan dronkt ze 's nachts wel, en overdag wou ze niets. Ook toen ze afgelopen december flink buikgriep had gehad en een week lang overdag niets wou eten en drinken. Werd mn babyzoon wakker voor een nachtvoeding gaf ik haar ook half slapend een fles en die dronk ze zo leeg Ik zou 'm meer flesvoedign aanbieden. Papflesje, meer melk tussen de middag.
Geef inderdaad maar gewoon een extra flesvoeding als hij dat wel accepteert. Zo krijgt hij even z'n vocht en voeding. Verder lekker zelf laten ontdekken met eten. Probeer de maaltijden gewoon te laten zoals ze zijn. 's morgens lekker broodje (roosteren vind ze hier errg lekker) Drinken misschien rietjesbeker of gewone beker?
Inderdaad even creatief zijn en nieuwe dingen proberen: - zelf laten eten zoals al eerder beschreven wordt, lekker laten rommelen/voelen/proeven etc - de dingen anders aanbieden: pap in een fles, geroosterd brood, tosti, wentelteefje, fruit in stukken, drinken in een rietjesbeker/tuitbeker/gewone beker oid En verder niet laten merken dat je er gefrustreerd van raakt of zorgen om hebt, dat merkt je kindje en daar wordt het eten niet beter van! Hier waren het toch vaak tandjes/kiezen als ze zo'n periode had. Ook al zie of voel je ze nog niet... kan best dat ze pas over 2 weken doorkomen of zo! Probeer anders gewoon tussendoor wat vaker iets aan te bieden? Moet wel zeggen dat die 11 maanden sprong op meerdere fronten lastig was hoor.. ook omdat er tanden/kiezen bij komen kijken en zo! Succes
Bedankt voor alle reacties. De tip van de soep en het brood in de soep soppen ga ik zeker uitproberen! En de pap in de fles doen ook. Ik was daar al een hele tijd geleden mee gestopt, om hem goed van een lepel te leren eten. Maar dat kan hij nu goed, dus even terug naar een papfles is niet erg. Ik weet dat ik niet moet laten merken dat ik me zorgen maak, maar o, wat is dat moeilijk. Dat hij niet eet vind ik nog niet eens zo erg, maar dat hij zo weinig vocht binnen krijgt wel. Gisteren droge luiers en vandaag tot nu toe 1 natte luier. Maar hij is absoluut niet suffig en hij oogt niet uitgedroogd, is gewoon vrolijk en actief. Ga eens proberen om me een weekje geen zorgen te maken, wie weet helpt het!