Ik ben begonnen met tempen vandaag en mijn BBT was 33.1graden toen ik wakker was. Ik schrok een beetje. Dit kan toch niet waar zijn? Ik ging naar de badkamer om die andere thermometer te halen en weer tempen en toen was het 34.8graden. Ik had wel alleen maar een big shirt aan en lag niet echt onder de deken.
Hoe heb je getempt? Rectaal? Via de mond is altijd kouder en helemaal als je bijv met open mond hebt geslapen. Je moet dus als rectaal temperaturen. Dat is het meest betrouwbaar.
Ik heb de thermometer onder mijn oksel gedaan. Rectaal durf ik niet. Ik ga morgen weer tempen. Ben benieuwd. Toen ik zwanger wilde worden van mijn eerste kind ging ik ook tempen en de laagste was 35, zoiets.
Oksel is onbetrouwbaar, dat heeft weinig zin. Ik vond rectaal ook eng, maar valt reuze mee. De mond is denk ik nog betrouwbaarder dan de oksel als je toch niet rectaal wilt. 33,1 via de oksel zegt in ieder geval niets, sorry.
Oksel kan wel, maar het duurt bijna 10 minuten voor je een goed resultaat hebt... Ik hou ook niet van rectaal, dus ik temp vaginaal.
Ik heb thuis ook die oor-thermometer maar lijkt me niet handig haha ik schaam me een beetje. Heb die nooit gebruikt.
Nou, je kunt wel de hele nacht op 1 oor slapen... en net het andere oor tempen... (ik zeg maar wat hoor)
Oor zou ik echt afraden! Je kunt wel een halve graad verschil hebben in je linker en rechteroor (inderdaad afhankelijk van hoe je gelegen hebt) Vaginaal en rectaal zijn ECHT de enige betrouwbare manieren om te tempen en dan is rectaal nog te prefereren boven vaginaal omdat daar de thermometer altijd op dezelfde manier in een smalle opening zit. Bij je vagina is het weer afhankelijk van of je hem precies in het midden houdt of tegen de wand. Je wanden zijn warmer zeg maar. Maar even terug naar de topicvraag... Er zijn lijken in CSI die na 24 uur dood nog warmer zijn dan jij vanmorgen dus dat zal niet kunnen kloppen!
Onderkoeling begint vanaf een temp van 35 graden of lager... 33,1 is dus niet betrouwbaar als je je goed voelt. Een halve graad verschil in de oren is heel normaal volgens de fabrikant. Je mag dus altijd maar 1 oor gebruiken, nooit meteen daarna het andere oor tempen. Dit zijn de gebruiksregels van de fabrikant. Ik heb in 2 ziekenhuizen gewerkt, in het ene gebruikte ze tempen via de oksel. je moest er elke keer een halve graad bij optellen om het zogenaamd betrouwbaar te maken. Nu tempen we via het oor. Voor ontstekingen en dergelijke zijn dit voldoende betrouwbare methoden, maar voor tempen zoals wij doen, waarbij een of twee tiende verschil al belangrijk kan zijn lijkt het me niet ideaal. Gebruik daarom liever vaginaal of rectaal meten. Doe vooral waar jij je goed bij voelt, als je temp te veel schommelt zou je alsnog in de volgende ronde om kunnen switchen.
Ik heb ook een tijdje een oorthermometer gebruikt, maar die verschilde behoorlijk per oor en mijn temperatuur schommelde toen ook heel erg. Ik ben dus overgegaan op rectaal en dat valt echt heel erg mee. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je hetzelfde aanhoudt met dezelfde thermometer en op hetzelfde tijdstip.