33.1graden....is dit normaal?

Discussion in 'Temperatuurkaartjes' started by milika15, Mar 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik ben begonnen met tempen vandaag en mijn BBT was 33.1graden toen ik wakker was. Ik schrok een beetje. Dit kan toch niet waar zijn? Ik ging naar de badkamer om die andere thermometer te halen en weer tempen en toen was het 34.8graden.

Ik had wel alleen maar een big shirt aan en lag niet echt onder de deken.

2. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Hoe heb je getempt? Rectaal? Via de mond is altijd kouder en helemaal als je bijv met open mond hebt geslapen. Je moet dus als rectaal temperaturen. Dat is het meest betrouwbaar.

3. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb de thermometer onder mijn oksel gedaan. Rectaal durf ik niet. Ik ga morgen weer tempen. Ben benieuwd. Toen ik zwanger wilde worden van mijn eerste kind ging ik ook tempen en de laagste was 35, zoiets.

4. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Oksel is onbetrouwbaar, dat heeft weinig zin. Ik vond rectaal ook eng, maar valt reuze mee. De mond is denk ik nog betrouwbaarder dan de oksel als je toch niet rectaal wilt. 33,1 via de oksel zegt in ieder geval niets, sorry.

5. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Oh ok, ik ga morgen weer proberen via de mond. Bedankt, Babke.

6. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    Heb altijd oksel gedaan. Klopte altijd. Mond zou ik niet doen.

7. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    Oksel kan wel, maar het duurt bijna 10 minuten voor je een goed resultaat hebt...

Ik hou ook niet van rectaal, dus ik temp vaginaal.

8. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb thuis ook die oor-thermometer maar lijkt me niet handig haha ik schaam me een beetje. Heb die nooit gebruikt.

9. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik denk dat oor nog het meest betrouwbaar is. Je kunt niet met je oor open slapen haha

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    Nou, je kunt wel de hele nacht op 1 oor slapen... en net het andere oor tempen... (ik zeg maar wat hoor)

11. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Ja, kom je toch weer op rectaal uit :D Dat is echt niet vervelend en zo gepiept hoor.

12. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Oor zou ik echt afraden! Je kunt wel een halve graad verschil hebben in je linker en rechteroor (inderdaad afhankelijk van hoe je gelegen hebt)

Vaginaal en rectaal zijn ECHT de enige betrouwbare manieren om te tempen en dan is rectaal nog te prefereren boven vaginaal omdat daar de thermometer altijd op dezelfde manier in een smalle opening zit. Bij je vagina is het weer afhankelijk van of je hem precies in het midden houdt of tegen de wand. Je wanden zijn warmer zeg maar.

Maar even terug naar de topicvraag...
    Er zijn lijken in CSI die na 24 uur dood nog warmer zijn dan jij vanmorgen dus dat zal niet kunnen kloppen! ;)

13. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Onderkoeling begint vanaf een temp van 35 graden of lager... 33,1 is dus niet betrouwbaar als je je goed voelt.

Een halve graad verschil in de oren is heel normaal volgens de fabrikant. Je mag dus altijd maar 1 oor gebruiken, nooit meteen daarna het andere oor tempen. Dit zijn de gebruiksregels van de fabrikant.

Ik heb in 2 ziekenhuizen gewerkt, in het ene gebruikte ze tempen via de oksel. je moest er elke keer een halve graad bij optellen om het zogenaamd betrouwbaar te maken. Nu tempen we via het oor. Voor ontstekingen en dergelijke zijn dit voldoende betrouwbare methoden, maar voor tempen zoals wij doen, waarbij een of twee tiende verschil al belangrijk kan zijn lijkt het me niet ideaal. Gebruik daarom liever vaginaal of rectaal meten. Doe vooral waar jij je goed bij voelt, als je temp te veel schommelt zou je alsnog in de volgende ronde om kunnen switchen.

14. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,646
    3
    0
    Ik heb ook een tijdje een oorthermometer gebruikt, maar die verschilde behoorlijk per oor en mijn temperatuur schommelde toen ook heel erg. Ik ben dus overgegaan op rectaal en dat valt echt heel erg mee. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je hetzelfde aanhoudt met dezelfde thermometer en op hetzelfde tijdstip.

Share This Page