hoi, zonet bij de huisarts geweest met florian, die gaf alleen maar over en huilde alleen maar, erg zielig. waarschijnlijk heeft hij last van een verstopping door het warme weer en ik heb dan ook een klysma en lactulose gekregen. De klysma werkte direct, hij had direct ontlasting gelukkig. Over het gebruik van de lactulose zei ze dat ik dit kon gebruiken naar eigen inzicht, als de ontlasting moeizamer werd. Verder extra vocht toedienen bij warm weer. Maar de mensen die het gebruiken voor hun baby; gebruiken jullie het preventief of alleen met warm weer? en dan een paar dagen of alleen de dagen dat het heel erg warm is? en ik ben zo bang dat lactulose de darmen lui maakt, ook al zegt de huisarts dat dat niet zo is (hoezo eigenwijs.... ) Ben er best wel van geschrokken want florian is er goed ziek van, als hij vanmiddag nog zo huilt mag ik met hem naar de ehbo, maar ik hoop niet dat dat nodig is. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Je mag het echt elke dag gebruiken. Je kan het vergelijken met ingedikt appelsap wat er voor zorgt dat de darminhoud zachter wordt en dus makkelijker naar buiten kan. Er zijn ook andere manieren om dit op te lossen. Bijv. wat extra water gebruiken, of als je bv geeft vaker aanleggen. Iedere dag wat fruit geven ( muv banaan), ook kan je iedere dag een theelepeltje lijnzaadolie geven, dit werkt ook goed. Ook iedere dag fietsbewegingen maken met de beentjes is voor de darmwerking heel goed. Bijv. 3x per dag 5 minuten. Na een paar weken bouw je de lactulose weer af en kijk je hoe het gaat.
Bedankt voor jullie reacties! heb ik wat aan. Zeker het idee dat het geen kwaad kan voor de darmen stelt me wel gerust. Extra water enzo doen we al, van lijnzaadolie krijgt hij weer krampen :x helaas. maar ik geef ook altijd wat meer water in de fles en geef inderdaad geen banaan. Waarschijnlijk is het nu versnelt door het warme weer, want het ging juist zo goed met zijn darmen (in het begin veel problemen gehad). Ik zal alleen morgen de huisarts even bellen over hoe lang ik het moet gebruiken en ik vind 2 x daags 5 ml wel erg veel voor zo'n klein hummeltje. in de bijsluiter staat 1 x daags 5 ml. Het is wat met die kleine hummeltjes!
Julia krijgt ook al 3 maanden lactulose, elke ochtend 5ml! De eerste 4 maanden zooo getobt met haat ontlasting en krampjes..Alleen maar keiharde keuteltjes en dus heel veel buikpijn. Alles geprobeerd..extra water, andere fles, beetje olie, tomatensap, sinaasappelsap, druppeltjes van VSM die de ontlasting zachter moeten maken..maar niks hielp. Toen dus naar de huisarts gegaan ipv alleen maar het consultatiebureau te luisteren en die kwam meteen met lactulose. Ik kon haar wel zoenen! Het werkte meteen als een trein bij Julia. Poepen ging meteen prima en eindelijk geen krampjes meer!Als ze straks meer brood en vaste voeding eet kan je de voeding daar meer op aan gaan passen en kan de lactulose dus afgebouwd worden. Succes!
Lactuslose kan inderdaad naar eigen inzicht gebruikt worden. Als je denkt dat het lekker op gang is en je vertrouwd het, kan je bv naar 1x per dag gaan en dan kijken hoe het gaat, als dat goed gaat kan het je halveren en misschien wel stoppen Werkt het nog niet goed kan je op de oude hoeveelheid weer door gaan. Het maakt de darmen zeker niet lui, alleen de ontlasting zachter zodat het makkelijker poepen is voor een kleintje. Wij gebruiken het ook op het werk (gehandicaptenzorg) en zijn er zeer te spreken over! Ik heb het ook voor mijn zoontje gebruikt, hij heeft het nu niet meer nodig, maar staat nog wel in de kast mocht het wel weer nodig zijn geef ik een beetje en dan is hij het weer even kwijt
hoi wij moeten het elke dag blijven gebruiken van de kinderarts anders werkt het niet hy krijgt 4ml per keer 1x per dag
Ik gebruik het bij de kleine alleen wanneer ze een aantals dagen geen ontlasting heeft gehad. Dan 3ml. Ik moet zeggen dat het nu niet meer zo nodig is.
hoi,wij gebruiken al een jaar lactulose.Renske kreeg al heel snel tussen de 10 en 20 ml,per dag.Maar het zit bij haar ook echt vast.Het kan idd echt geen kwaad.Het lichaam neemt het namelijk niet op.Maar maakt de ontlasting dun in de darm.Het word als het ware opgelost....Hoop dat je er iets aan hebt.
Wat een geruststellende reacties, fijn. Ik vind het alleen raar dat het juist nu gebeurt terwijl hij al redelijk lang vaste voeding krijgt en hier ook best heel goed op reageerde. We zijn nu in ieder geval de rijstebloem aan het weglaten en hij heeft hier vannacht niet minder goed op geslapen, dus dat heeft hij niet echt nodig ik denk ik. Zit er niet hartstikke veel suiker in lactulose?
Hier moeten wij ook lactulose gebruiken, het is niet anders en het lijkt haar te helpen! Over je vraag of er suiker inzit, ik denk het wel (veel ook). Nova laat wel eens wat ernaast pruttelen en alles plakt dan als een gek. Slab gaat direct in de was en als het op haar kleertjes zit krijgt ze van boven in ieder geval ook wat schoons aan. Lijkt me zo onprettig zitten, plakkende kraagjes enzo. Ook was ik naar gezichtje erna, ze vindt dit allemaal niet zo leuk, maar het moet nu eenmaal.
Noa heeft ook nog regelmatig lactulose nodig. Ik vroeg mij ook wel eens af of het kwaad kan voor de darmpjes. Gebruik ik het even niet, dan zit ze zo weer verstopt en is ze niet te genieten. Ook ik heb al vanalles geprobeerd. Meer water, roosvice laxo, pruimen helpen een beetje en sinasappelsap. Maar de lactulose werk als een trein. Vraag me alleen af wanneer ze hier vanaf is?
Sanne gebruikt het ook. Ik ben er nu een tijdje al mee gestopt, maar ze heeft nu 2 dagen geen ontlasting gehad dus ik denk dat als ze vandaag niet heeft gepoept dat ik haar morgen lactulose geef. Ik gebruik het een paar dagen en al shet dan weer op gang is bouw ik het af. Wij hebben ook alles geprobeerd, extra water in de fles (doen we nu nog), sinaasappelsap, andere voeding etc. Niets hielp, dus ik ben blij dat ik nu lactulose voor haar in huis heb.
Wij hebben het voor ons zoontje ook heel lang gebruikt en het hielp echt steeds minder goed. De huisarts bleef maar zeggen: geef dan maar een hogere dosis! Maar dan had ik echt een fles per dag moeten gaan geven denk ik. Van de kinderarts hebben we uiteindelijk Movicolon gekregen, een poedertje dat je moet oplossen. En dat helpt super! Ook dat schijnt echt geen kwaad te kunnen. Laatst ben ik begonnen met minderen en had meneertje gelijk weer last. Dus ik ben bang dat we voorlopig nog wel even door moeten gaan ermee. Maar het is niet anders! Als het maar helpt toch... Succes!
Zo veel zeg die er last van hebben, Sam had ook lactulose ze heeft zelfs met pasen bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen en daar gingen ze het zo op hogen naar 3 x 22ml. Nou dat wilde ze dus echt niet meer een beetje vond ze nog wel lekker maar zo veel. Heb je het zelf wel een geproefd? niet normaal zo zoet. Sam heeft in het ziekenhuis na 1.5 week 3x per dag een hoog op gaande klisma gehad. En nu krijgt ze ipv lactulose movicolon de ka zei dat het met zo'n hoge dosering wel erg slecht is voor de tandjes. Die weken in het ziekenhuis waren echt een hel. Zo zielig iedere keer die klisma's Ze was ookj 1.5 kilo afgevallen. Maar nu gaat het gelukkig weer goed, nog wel met medicijnen. Ben als de dood dat het weer mis gaat.