Hallo allemaal, Mijn dochtertje van 1,5 week oud groeit nog niet (ze zit nog steeds rond haar minimumgewicht). Op advies van de VK ben ik gaan kolven en gaf ik om en om live aan de borst en gekolfde melk via de fles (en 's nachts alles live). Om en om, om zuigverwarring zoveel mogelijk te voorkomen. Maar... nadat ik dit nu 3 dagen gedaan heb, lijkt ze al niet meer goed uit de borst te kunnen drinken Ik heb haar dus vandaag alles al via de fles gegeven, want het is nu belangrijker dat ze wat binnenkrijgt dan hoe ze het binnenkrijgt (gisteren had ze namelijk in 24 uur maar 250cc binnengekregen in totaal). Maar... ik wil haar natuurlijk niet helemaal van de borst afhebben! Hebben jullie tips hoe ik haar toch de borst kan blijven geven, zonder dat ze te weinig krijgt? Na elke fles nog even een borst aanbieden? (vooraf durf ik niet meer, want dan is ze zo moe van het proberen dat ze na 20 cc uit de fles alweer slaapt) Iemand ervaringen hoe je dit het beste weer om kan draaien? Alle tips zijn welkom! Want of ik fulltime kolven volhoud... ik weet niet of ik zo'n bikkel ben... maar ik wil wel BV blijven geven!
Oei, wat een lastige situatie. Groeit ze wel? Je zegt rond het minimumgewicht, maar als kindjes groeien en daarbij hun eigen lijn volgen moet het goed zijn. Persoonlijk zou ik zelf zeggen dat je moet stoppen met het drinken via de fles, omdat ze op deze manier het borstdrinken verleert. En dat is wat jij niet wil. Ik denk dat het slim is om voor jullie situatie advies te vragen van een lactatiedeskundige die kan jullie situatie wat beter in kaart brengen. En daarop hulp bieden. Ik verwijs je dus door . Heel veel sterkte met je situatie. Ik las namelijk in een ander topic dat je dochtertje komende vrijdag een tweede gehoortest moet ondergaan. Spannend allemaal hoor!
Ik bedoel dat ze nog op haar eigen minimumgewicht zit. Ze is dus nog niks gegroeid... Dat wil ik ook doen, maar ik wacht even een afpraak van morgen bij de kinderarts af... Maar ben naast mening van professionals ook geinteresseerd in ervaringsdeskundigen Dankje!
Ha meid, Wat vervelend allemaal! nadeel is alleen dat je a: kans hebt op tepel/speenverwarring, maar dat je kindje ook niet meer uit de borst wil drinken omdat dit meer moeite kost. Ik zou als de sodemieter een goede lactatiekundige inschakelen zodat ze goed, effectief en makkelijk aan de borst leert drinken. Voor alle partijen makkelijker! Heel veel succes!
@Minipi: ik zou ook zo gauw mogelijk die fles dissen... Hier heb ik, omdat Thirza de borst niet goed pakte, 2 mnd gevoed met een tepelhoedje: dan kon ze hem wel vacuum zuigen en kreeg ze genoeg binnen. Thirza heeft er 3 weken over gedaan om, toen ze in eerste instantie 350 gram was afgevallen, (4330 bij geboorte), weer op haar oude gewicht te komen. Werd toen best stresserig over gedaan, terwijl ze verder die eerste weken een rustige en tevreden baby was, dus een volgende keer ga ik me niet zo op laten naaien... Of jij er ook zo relaxed onder kunt blijven, heeft natuurlijk wel te maken met het geboortegewicht van je dochtertje: als ze vrij licht was, is het wel belangrijker dat ze gaat groeien, dan dat het bij Thirza was. Maar goed... Ik heb hier een lactatiekundige ingeschakeld na de eerste week en die heeft me laten zien hoe ik a) het tepelhoedje goed kon gebruiken en b) goed aan kon leggen en Thirza kon laten oefenen. Na een week of 8 pakte Thirza uiteindelijk spontaan de tepel wel en sindsdien drinkt ze goed aan de borst. Ze groeit als kool en zit bovenin de curves, ondanks het kwakkelige begin, (nog zo'n reden dat ik me een volgende keer niet ga laten lopen opstressen door kraamhulp, VK en CB). Achteraf hebben de aanlegproblemen hier te maken gehad met het kiss-syndroom: scheefstaande nekwerveltjes, die voor een heel scala aan klachten zorgen, waaronder aanlegproblemen: niet goed vacuum kunnen zuigen of niet hard genoeg kunnen zuigen. Bij Thirza het eerste. Kiss ontstaat door een hele snelle of een erg langzame bevalling, als een kindje even is blijven steken in het geboortekanaal of lang ingedaald heeft gelegen, (hier lang ingedaald, langzame bevalling waarbij ze ook nog een tijdje klem heeft gezeten met haar koppie omdat het persen op bed niet wilde). Voor kiss kun je het beste naar een osteopaat gaan, (www.osteopathie.nl).
Wat een moeilijke situatie zeg! Lijkt me niet niks in deze eerste weken. Ik hoop dat de hulp van de lk werkt. Laat je weten hoe het is gegaan? Succes meid!
Hoi meis, Wil je iig erg veel succes wensen want zo te horen gaat het allemaal niet van een leie dakje met je kleine meisie En dan nog vertellen over mijn ervaring van bijvoeden als de borstvoeding nog niet zo wil. Ons meisje kreeg ook niet genoeg want ze plaste niet voldoende. En daarom moest ik op aanraden van de VK elke voeding NA de borstvoeding een flesje met 10cc flesvoeding geven. Na de bv zodat het bijvoeden de BV geen schade zou doen en het goed op gang zou komen. Dit heb ik gedaan en na n week of wat ging het met de borstvoeding goed genoeg om te stoppen. Nu dronk Wendy wel goed dus dat is natuurlijk best een groot verschil met jou kleine meid. Maar mdat ik het vreemd vond dat je om en om fles en borst moest gevenvertel ik je mijn verhaaltje even. Hopelijk kom je er samen met de lactatie deskundige uit en gaat het over n week met jullie ook helemaal toppie en geef je met plezier BV. En dan heb je in NO time ook een kleine boedha (lekker dikkertje) Sterkte en succes meid!
dank voor al jullie reacties! De lactatiekundige is geweest en ze denkt dat we in een negatieve spiraal zitten: mijn dochter heeft te weinig energie om lang te blijven drinken, krijgt daardoor weinig energie binnen en heeft weer te weinig energie om te drinken, etc. Daarom ga ik haar nu een paar dagen elke 2,5 uur wakker maken voor een voeding, zodat ze hopelijk wat meer binnenkrijgt. En haar heel actief proberen te houden tijdens de voeding. Met 8 voedingen zou er wat meer in moeten gaan. Nog steeds wel om en om via de borst en via de fles, omdat we het idee hebben dat ze met de fles nét iets meer binnenkrijgt dan via de borst en alle beetjes helpen. Mijn productie is het probleem niet, ik kolf ruim 100cc per keer (uit 1 borst!), terwijl zij elke keer maar 50-60 drinkt. Dat proberen we nu langzaamaan op te schroeven door haar wakker te houden als ze in begint te dutten, maar dat is nog moeilijk. Positief: vandaag woog ze iets meer dan de afgelopen dagen! (40g) Hopelijk is dat geen toevalstreffer....