Ik geef BV en daarnaast werk ik. Nu heb ik sinds mijn bevalling (eigenlijk al sinds de zwangerschap) erg veel last van vermoeidheid/ duizeligheid. En ook last van concentratie en motivatie problemen. Wat ik heel erg vervelend vind, is dat het eerste wat ik hoor als ik dit aan wie dan ook vertel: Ja, maar die BV kost ook wel heel veel energie. Zucht! Ik weet zelf namelijk heel zeker dat het daar niet aan ligt. Maar ik word van die opmerkingen nog veel vermoeider! Zo, nu ben ik even mijn ei kwijt!
Hou op, schei uit....mijn moeder is zo'n figuur. Ik vind het fijn om af en toe tegen iemand te zeggen dat ik best wel moe ben, door de gebroken nachten. Dit zeg ik niet omdat ik een oplossing wil, maar gewoon mijn ei kwijt wil. Tegenwoordig roept mijn moeder standaard dat ik maar over moet op kv, dan zal ik wel weer lekker door kunnen slapen. En dan ben ik meteen weer een tikkie moeier . Ik zeg dus niks meer, en draag mijn moeheid met trots. Want mijn kleintje krijgt wel het beste van het beste! Sterkte!
Inderdaad, mijn ouders zeggen ook iedere keer dat ik de nachtvoeding moet gaan gebruiken, omdat ze op het moment niet zo goed slaapt. Maar dat ze niet goed slaapt heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ze liever bij ons in bed slaapt. Ze drinkt 's nachts namelijk heel weinig bij mij.
Bv kost energie maar als je iets extra's eet heb je dat alweer aangevuld. Zou het immers niet heeeeeel dom van moedernatuur zijn als bv veel energie zou kosten ? Het nageslacht is immers afhankelijk van bv (oke tegenwoordig is er kv). Snap je ?
Lekker klagen hier hoor. Ik durf idd geen opmerking meer te maken dat ik moe ben oid. Krijg dan steenvast het antwoord: stop je toch met de bv?
Ik merk wel dat het meestal mensen zijn die zelf geen bv hebben gegeven of waarbij het niet "lukte"om bv te geven. Alsof ik daarom ook maar moet gaan stoppen.
Jaaaaaaaaaaaaaaa precies: want stel je voor dat je langdurig bv geeft ( of bv uberhaupt), dat is zo vermoeiend, en je kan nooit weg, en ze slapen niet door, en papa/partner kan geen flesje geven das ook niet leuk en ...en...en...en.... Daar word ik nou moe van. Waarom moet je je altijd verdedigen als je bv geeft? Waarom wordt mij verweten dat ik lid ben van een criminele organisatie? (bv-maffia) En waarom is bv altijd de zondebok. Ik krijg dat soort reactie's ook altijd van dat soort mensen, want als ik er naar vraag of zij bv gegeven heeft, krijg je 9-10x idd nee of nee * lukte niet* als antwoord. En als je dan doorvraagt...... nouja dan krijg je heel vaak heel veel twijfels over hoe mensen de bv aangepakt hebben. Zouden er in tijden van schaarste bijv. WOII ook zoveel moeders geweest zijn, die gezegt hebben, nee: lukte niet?
Ben het helemaal met je eens Jingels. Wat denk ik ook meespeelt is dat het idee bestaat dat de kraamtijd en de periode kort daarna een grote roze wolk moet zijn, en als dan de borstvoeding niet vanzelf gaat is dat roze er een beetje af, en volgens een hoop mensen kan dat nooit de bedoeling zijn dus stoppen ze. Dit is mijn ervaring in ieder geval. Ik heb zelf best veel problemen gehad in het begin met de borstvoeding, Lieve heeft de eerste 3 weken niet eens aan de borst gedronken maar ik kolfde alles, en mensen verweten mij dit. Zeiden dat ze er toch nooit gelukkig onder kon zijn en dat dit veel te veel stress voor haar op zou leveren.. Je zou ze toch wat! Heb me zo onzeker gevoeld. En idd mag ik nooit klagen over vermoeidheid, krijg zelfs vaak de opmerking dat ik gekozen heb voor gebroken nachten omdat ik borstvoeding geef. Maar die hebben jullie ook vast wel eens voorbij zien komen Niks van aantrekken Jaqueline, en kom hier maar lekker klagen hoor!
De borstvoeding ging bij mij inderdaad ook niet in 1 keer goed. Maar met een beetje doorzetten ging het prima. Ik heb trouwens zelf het gevoel dat het mij juist wel (geestelijke) energie geeft. Dat lieve koppie en dan die oogjes die me aankijken terwijl ze drinkt. Die lieve kleine handjes om m'n borst. Daar kan ik dus echt van genieten! (en op het moment van niet veel andere dingen, dus dat zegt wat!)
Even advocaat van de duivel spelen ... Vaak wordt ook geadviseerd door kraamhulp/HA/VK ed dat je maar moet stoppen omdat je geen melk/stuwing/etc. hebt ... En als ik eraan terug denk hoe mijn BVbegeleiding was ... ... kan ik me wel voorstellen dat mensen afhaken onder het mom van 'het lukt niet' / 'ik had geen melk' etc ... *** ONTOPIC: Ik zit natuurlijk nog binnen 'het normale' van het geven van BV wat betreft tijd. Maar wat me wel opvalt is dat je als BVmama jezelf altijd bijna moet verdedigen ... Mensen die FV geven kunnen alles zeggen over BV (in negatieve zin), maar als je iets negatiefs zegt over FV ... dan ben je idd lid van een criminele organisatie ... En niet gek trouwens dat FV kindjes doorslapen ... ik hoor zo vaak dat ouders een 'extra schepje' in de laatste fles doen ... lekker relekst ... en superslecht ... maar ja ... dan ben je niet moe ... (en zo slecht is het natuurlijk niet, want de neefvandenichtvandebuurvrouwhaarmanzijnachterkleinkinderen hebben dat ook zo gekregen en die hebben nergens last van )
Ook hier hoor mag ik even meeklagen! Voel me de afgelopen tijd echt een dweil.. Nadat ik ziek ben geweest twee weken terug, is het lastig er bovenop te komen. Durf al bijna niet meer te klagen, maar na een dag van 8 voedingen stond ik zaterdag met tranen in mn ogen te zwabberen op mn benen. Kapot-moe.. Slaap elke dag bijna 10 uur. Zit al een paar kilo onder mijn gewicht van voor de zwangerschap. Probeer zelf zo veel mogelijk te eten om op krachten te blijven, maar ben niet zo'n grote eter en krijg er maar met heel veel moeite meer in. Mijn man ziet dat ook, en zit te pushen om te stoppen met bv. Schoonmoeder pusht juist om door te zetten. En ik ertussenin.. Ik wil zo graag volhouden met de bv, maar over 2 weken moet ik weer aan het werk.. en zie dat helemaal niet zitten omdat ik nu al weinig meer kan naast voeden, stop daar al mn energie in, en met straks 4 dagen werken erbij.. zie daar als een hele hoge berg tegenop. Zaterdag in overleg met de lactatiekundige dus toch maar besloten om nu echt te gaan afbouwen naar gedeeltelijke bv.. Bv niet ten koste van alles. Met gedeeltelijk hoop ik mijn kindje toch nog mee te kunnen geven wat ik kan, en mezelf er wel wat beter bij te voelen.
En de helft is gewoon weg niet waar. Papa kan afgekolfde melk geven, ik werk toch ook? Ga gewoon rustig weg hoor met en zonder kind. De bv is niet vermoeiend hoor, wel de nachtvoeding soms en vooral.. het gezeur! Ik ga nu iets zeggen wat me ws niet in dank word afgenomen maar toch. Ik heb sterk het idee dat heel veel mama's hier eigenlijk heel graag bv hadden willen geven maar omdat dat, om welke reden dan ook, niet lukt uiten ze hun frustratie af op mama's die wel bv geven. Mss heel cru gezegt maar zo voelt het wel. Steeds weer schieten de heftige reactie's als paddestoelen uit de grond. Als je achter je keuze staat waarom je dan zo opwinden? Wat maakt het jou nou uit hoe iemend ergens over denkt? Ik lees, reageer op de dingen die me aanspreken en de rest laat ik links liggen. Ik ben duidelijk klaar met mezelf verdedigen. Ja ik geef bv nou en ?
Hier kosten de nachtvoedingen juist het minste energie, moet ik zeggen! Ze ligt naast me in dr wiegje, als ik wat hoor in halfslaap even aanleggen, 6 minuutjes drinken en zo hup, kwak dr zo weer t bakkie in die kleine. Allebei lekker verder tukken.. Die late avond en nachtvoeding teken ik voor en hou ik nog wel jaren vol! Maar inderdaad, het gezeur.. Het valt wel op hoeveel mensen in mijn omgeving de fles geven. Helemaal geweldig die fles, met de fles zijn alle problemen over! Het maakt het leven zo makkelijk! Tsja.. Verder geloof ik er niks van dat van die (wat is het, misschien wel 70%? die na 3 maanden geen bv meer geven?) werkelijk iedereen zoooo'n grote problemen had, en dat het echt niet lukte, pijn deed, geen melk etc Volgens mij zijn vrouwen gemaakt om kinderen te baren en melk te geven. Hoezo lukt het dan bij zoveel mensen niet? Volgens mij een nieuwe welvaartsziekte, want in Afrika kunnen ze het wel allemaal. Als ik in onze babyclub kijk, geeft nog maar 25% bv na 3 mnd. En iedereen begint het verhaal met te verdedigen waarom het wel niet lukte..
Ik kan me erg goed voorstellen dat er vrouwen zijn die de pijn ed niet trekken ... had het gisteren nog met mn man over mijn 'lijdensweg' naar een fijne BV: Mirre die niet goed kon aanhappen en als ze dat eindelijk deed zat ik te janken van de pijn ... de stress van het moeilijke aanleggen ... slechte drinken ... enorme dip van gewicht (10%+) ... Maar ben zooooo blij dat ik heb volgehouden ... kan nu echt zo enorm genieten van de BV! Ennuh ... zo makkelijk is dat flesje niet ... altijd gedoe met warm maken, flesje maken met brullende baby op arm/in bed/in box, ook onzekerheid als je kindje een dagje minder eet, krampjes, etc etc etc
Kun je nagaan wat je soms te horen krijgt als je ft kolft . Precies. Ik heb besloten om op de dag dat hij 15 maanden is een kolfbeurt af te bouwen. Met het risico dat het terug gaat lopen, want dan zit ik op 2x kolven per dag. Heb er lang over nagedacht en het is goed zo. En voor de rest kan iedereen dan de boom in. Ik sta erachter, wij staan erachter, klaar.
@jacqueline16 Zonde dat je commentaar krijgt omdat je bv geeft en je blijkbaar niet mag klagen omdat dat de reden zou zijn dat je moe bent, duizelig bent etc . Het even van bv kost 100% zeker idd energie maar daar zou je in principe niet zo veel last van hoeven te hebben als je gewoon normaal en gezond eet Iemand die bv geeft en niet goed op de voeding let, zal doorgaans sneller moe zijn dan moeders die goed op hun voeding letten en genoeg vitamines e.d. binnen krijgen Tis 9 van de 10 keer een combinatie van je bent lichamelijk best wel veel bezig met de voedingen (of kolven) daarbij werk je nog, en het zorgen voor een kindje ongeacht of je bv geeft of fv kost ook energie genoeg dus tja zo vreemd is het niet hoor als je last hebt van bepaalde dingen Ik heb in het begin bv gegeven, maar ook dit keer uiteindelijk over gegaan op fv, maar ondanks dat ik fv geef ben ik aan het einde van de dag vaak genoeg uitgeteld en bijna nergens geen fut meer voor daarbij ook hetzelfde als jij moeite om me ergens op te concentreren, vaak wat duizelig (vooral sochtends) en ik moet zeggen dat ik nou niet overloop van motivatie om met een emmer en spons mijn huis door te lopen zoals ik voorheen wel altijd deed . Dus laat die opmerkingen lekker het ene oor in gaan en het andere oor uitgaan of het nou wel of niet dom is van moeder natuur iedereen kan bv geven, maar niet iedereen heeft genoeg voeding in de bv om er voor te zorgen dat haar kindje goed groeit (zoals het zou horen) er zijn meer dan genoeg onderzoeken geweest die idd hebben aangetoond dat er vrouwen zijn die wel degelijk de benodigde voeding missen die de kinderen nodig hebben er zijn ook speciale testen uitgevonden waarmee een ha kan testen of je idd wel of geen genoeg voeding hebt.. Ik ben 1 van die moeders waarbij het geven van bv niet lukte maar ik probeer als het even kan iemand wel te stimuleren door te zetten, maar zeg er wel altijd bij dat mocht het idd niet lukken of er zijn andere redenen er ook nog fv is waar kindjes niks minder om groeien vaak gebeurt het tegendeel en zijn het (geloof het of niet) fv moeders die zich weer moeten verdedigen omdat ze om welke reden dan ook fv geven Dus tja die eigenlijk hetzelfde voelen als jij, dat ze zich continue moeten verdedigen omdat ze hun kindje niet het beste geven en zelfs al hebben die moeders alles geprobeerd en zijn ze uiteindelijk over gegaan of fv zelfs dan wordt ze nog wel eens verweten dat ze niet genoeg gedaan hebben wat in mijn ogen gewoon niet gezegd hoort te worden, omdat de grens voor iedereen anders ligt..daar waar de een stopt bij ongelofelijke pijnlijke tepelkloven stopt de ander pas als ze er bijna lichamelijk aan onderdoor gaan Of je nou bv geeft of niet je kunt met het geven van bv net zo makkelijk weg als wanneer je de fles geeft (afkolven) maar of het weggaan nou zo belangrijk is? Voor mij in ieder geval niet . Ik vond het geven van bv wel vermoeiender dan het geven van de fles, maar daar staat tegenover dat ik een heel slechte eter ben, en me vaak echt toe moet zetten om te eten maar er vaak bitter weinig maar naar binnen krijg Wbt het doorslapen denk ik niet dat het afhankelijk is van het wel of niet geven van bv, want het ene kindje met bv slaapt soms eerder door dan het andere kindje gevoed met fv, de enige reden die ik kan bedenken waarom fleskindjes over het algemeen wat eerder doorslapen dan kindjes die bv krijgen is dat je van fv precies weet wat ze naar binnen krijgen, en met bv niet, ondanks dat ze af en toe zelfs 25 min. aan de borst drinken hoeft het niet zo te zijn, dat ze ook genoeg (per keer) naar binnen krijgen vandaar dat bv kindjes over het algemeen vaker komen voor een voeding Zelfde voor papa die kan als je het graag wilt ook de fles geven dmv afgekolfde bv.. Wat ik wel vindt en dat heb ik zojuist al geschreven dat zoals jullie vinden dat je je moet verdedigen, dat dat hetzelfde is voor vele moeders die fv geven en als je de reacties afgaat van moeders die fv geven of je leest de reacties na van moeders die bv geven, moet ik eerlijk bekennen dat ik de reacties van moeders die bv geven heftiger vindt dan de reacties van moeders die de fles geven, ik kan niet veel negatieve reacties vinden van moeders die de fles hebben gegeven vanaf de geboorte, wel lees je te kust en te keur dat je als fv gevende moeder je je kindje te kort doet omdat je hem of haar blijkbaar het beste onthoud zonder dat men er af en toe bij na schijnt te denken dat er ook degelijk moeders zijn die ontzettend hun best hebben gedaan om bv te laten slagen Wbt je opmerking over moeders die bv gaven tijdens de 2e wereldoorlog, veel alternatieven waren er niet, en datgene wat er was, was bovendien nog levensgevaarlijk ook. Vrouwen die om welke reden dan ook geen bv (konden) geven, gaven vaak voeding gemaakt van ongesteriliseerd water aangelengd met koemelk waarvan ze vaak niet wisten of het wel van goede kwaliteit was maar de kindjes van toen kun je niet vergelijken met de kindjes van nu de kindjes van nu wegen over het algemeen meer dan de kinderen van toen, en ook dat heeft allemaal met voeding te maken Hoe denk je dat het kwam dat de kinderen van toen vaak stil werden gehouden met brandewijn? watje met jenever of suiker onder de tong Niet omdat ze nou zoveel voeding naar binnen kregen hoor Las vandeweek van dirksmama dat kindjes vroeger ook een suikerdot (?) kregen als kinderen veel huilde of niet wilde slapen e.d. Dus tja zo onbegrijpelijk vindt ik het dan ook weer niet dat er af en toe termen over het scherm komen zoals bv maffia Ik had zoals allang al duidelijk was heel graag bv willen geven, maar heb op een gegeven moment bewust gekozen over te gaan naar fv en ben enkel nog bv blijven geven in het begin om toch dat knusse intiemete behouden, maar niet meer als vulling voor het maagje Ik kan me niet voorstellen dat er moeders zijn die wel bv hadden willen geven maar bij wie het (net zoals bij mij) niet lukte om welke reden dan ook hun frustraties uiten op moeders die wel bv geven..dus nee voor mij gaat dat zeer zeker niet op en denk ook eerlijk gezegd dat dat veel te kort door de bocht is om uit te spreken Vindt het jammer dat je er zo over denkt, en zou het nog meer jammer vinden als er moeders zijn die inderdaad om die redenen gefrustreerd zouden reageren Dus tja jammer dat je vindt dat je je moet verdedigen, maar dat zal altijd wel zo blijven denk ik of je nou bv geeft of fv dat blijft lood om oud ijzer Het geven van de fles is idd heel makkelijk vooral in andere omgevingen tenzij je overal maling aan hebt (wat ik niet heb) dus in die zin vindt ik het geven van flesvoeding idd wel makkelijk Enkel wbt je opmerking over dat vrouwen gemaakt zijn om kinderen te baren en deze melk te geven ben ik het niet met je eens en zeker niet dat het een welvaarstziekte zou zijn Je zegt dat ze het in Afrika wel allemaal kunnen, maar moet daarbij 1 ding niet vergeten dat ze daar ten eerste totaal niets anders hebben enne heb je wel eens goed naar die kindjes gekeken? Vindt ze er nou niet bepaald gezond en goed gevoed uitzien, maar he daar kunnen we in verschillen Ik moet zeggen dat ik dit best een interessant topic vindt, want uit alle reacties kun je dus opmaken dat zowel de bv gevende moeders vinden dat ze zich moeten verdedigen en dat dat zeker niet minder is voor de fv gevende moeder moge duidelijk zijn in de verschillende (discussie) topics die er in het (korte) verleden al zijn geweest Gr.smoekie
Ik vind het erg jammer dat flesvoeding blijkbaar de standaard is. Op mijn werk zijn er afgelopen nov-dec-jan 8 moeders bevallen maar ik ben volgens mij de enige die de kolfruimte gaat gebruiken . En over doorslapen, het zal hier wel een uitzondering zijn ofzo (of van korte duur, maar het duurt gelukkig al een tijdje ), Eva slaapt altijd 10 uur door en soms zelfs 12 uur. Met borstvoeding, raar he?! Heb nooit naar adviezen van anderen geluisterd over flesvoeding of wakker maken, sommige dingen gaan blijkbaar toch vanzelf.
@Snoopy1979 flesvoeding is ook een "ingeburgerd" iets, en doordat die keuze er nu eenmaal is, stappen mensen ook "makkelijker" over op flesvoeding...zeker als het geven van bv tegenzit of pijnlijk is... daar waar je vroeger gewoonweg bijna niet anders kon, is die keuze er nu wel en ik denk dat er genoeg moeder zijn die er wel blij mee zijn dat die keuze er nu is.... ik moet zeggen dat ik blij ben dat er tegenwoordig flesvoeding is en dat de kwaliteit ervan dusdanig is dat je kindje er net zo groot en gezond van wordt als met het geven van bv... tis voor mij onverteerbaar een kindje in mijn armen te houden die het gewoonweg "bijna aflegd" van de honger en het is een "thuiskomen" dat je nadat je eenmalig je kindje een flesje hebt aangeboden je een heerlijk slapend en rustig kindje in je armen hebt... wees blij dat je kindje het zo goed doet op je melk, geloof mij dat het ook heel anders kan en dan ben je echt niet blij hoor als bv gevende mama gr.smoekie