ff klagen

Discussion in 'Borstvoeding' started by jacqueline16, Mar 31, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Owww, heerlijk he? Lekker allemaal even klagen! Ik moet zeggen dat ik me in de meeste dingen die er allemaal gezegd zijn wel kan vinden.
    Hier natuurlijk in de tijd van het niet groeien, steeds weer van mensen gehoord "dat je toch geen flessen gaat geven joh!" "das toch veel makkelijker" "dan weet je tenminste wat ze binnen krijgen hoor" "In flesjes zit tenminste genoeg in zodat ze kunnen groeien" "je borstvoeding is duidelijk niet goed". Ach, zo kunnen we door blijven gaan. En nu? Diezelfde mensen, je hoort ze niet als ik een keer vertel dat ze weer gegroeid zijn (wat ik natuurlijk niet iedere week doe he, behalve hier dan :oops: ;) ). Ik moet zeggen dat ik me een tijd heel soort van eenzaam heb gevoeld hoor. Zo een beedje alleen hier waar mensen me begrepen, tenminste ik me begrepen voelde. Overal in mn omgeving werd geroepen dat flesjes veel beter waren! (ow men...... :cry: jank jank jank :cry: , trui is helemaal nat :oops: ). Zelfs de oma van mn vriend zei dat ik moest stoppen met de bv, tegenwoordig is er allemaal zulke goede melk voor babies, en jij blijft maar doorgaan met die bv. Ze heeft onze kindjes zelfs 'biafra-kindjes' genoemd (ik weet niet hoe je het schrijft, maar zo zei ze het, oftewel, kwam er op neer dat ze ondervoed waren in haar ogen) Doet ook pijn hoor. Ben ook gewoon uit woede een tijd niet mee naar haar toe geweest :oops: . Pff tis goed met haar! Zo pfff, dat lucht wel weer op hoor! Ben alleen nu super trots dat ik/wij wel hebben doorgezet! Niet zijn gestopt met die bv! En kijk eens hoe het nu gaat, al tijden groeien ze super goed! En ik weet zeker dat zelfs de ka vrijdag trots gaat zijn ;) !

2. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bolbuikje .... ik vind je een kanjer hoor!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :oops: :oops: :oops: :oops: ;)

Maaruh, dat zijn we allemaal he! Niet alleen ik hoor :oops: !Hoewel het bij de een wat makkelijker gaat, bij de ander wat moeilijker en de volgende er wat meer moeite voor moet doen! We zijn allemaal toppie! :thumup: En natuurlijk, onze kinderen ook allemaal! Want zonder hun medewerking was de bv natuurlijk helemaal nooit gelukt! En nog ff apart voor stranger, want die kleine werkte niet bepaald mee he? Echt geweldig dat jij zo gemotiveerd bent in het full time kolven! Super meid! ;)

4. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

@Smoekie, je hebt een lang verhaal geschreven en ik heb het helemaal gelezen. Jammer dat er niet op gereageerd wordt. Ik kan mij goed vinden in wat je schrijft; de fv-mama's verwijten de bv-mama's van alles en andersom gebeurt hetzelfde. Jammer dat er over en weer weinig tolerantie is, ieder moet zijn eigen keuzes maken en anderen moeten niet overal een mening over hebben.
    Bij mijn eerste is bv niet gelukt en was ik een fv-mama.
    Nu bij mijn tweede is het wel gelukt om bv te geven.
    Omdat ik tot beide 'kampen' behoor(de) heb ik kunnen ervaren dat in beide gevallen ik kritiek heb gekregen of dat mijn omgeving op zijn minst andere ideeen erover had. Je kunt het nooit goed doen.
    Dus ik laat iedereen nu maar kletsen die anti-bv zijn, ik volg mijn eigen gevoel. Net als toen ik fv gaf.

5. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    @MamaSon

Ja ik "behoor" ondanks dat ik niet lang bv heb kunnen geven toch voor mijn gevoel zoals jij het schrijft "bij beide kampen" in die zin dat ik beide heb meegemaakt...

zoals je wel begrepen hebt, zou ik heel graag bv zijn blijven geven, maar dat is gewoonweg niet gelukt,en ondanks dat ik er dit keer nog meer voor heb gestreden heb ik het op een gegeven moment gewoon echt op moeten geven, en door de reacties van sommige bv gevende moeders heb ik later nog wel eens gedacht, ben ik idd niet te snel gestopt, terwijl ik voor mijn gevoel "alles" heb gedaan wat ik maar kon doen, en met heel heel veel pijn bv heb gegeven en toen dat wat minder werd en ik het toch weer volop ging proberen bleef ik met een kind zitten wat gewoonweg alleen maar "honger" had...

toen eenmaal een keer flesvoeding gegeven was het voor mij gewoon een "must" om daar mee door te gaan, maar zelfs toen ben ik nog bv blijven geven, maar het bleef hetzelfde 24-7 had ze honger, en toen ik haar voor de 2e keer een flesje gaf, idem dito met wederom een kind wat heerlijk rustig om haar heen aan het kijken was, gewoon lekker relaxed eigenlijk, en zelfs ook goed sliep, dus tja dan is het kijken wat "goed" is....

wil ik koste wat het kost bv geven met een huilend kind wat maar niet tot tevreen is en niet tot slapen toe komt, of wil ik een tevreden en gelukkig kind...

3x raden waar ik voor kies...

en ik moet bekennen ook in mijn omgeving ondanks kreeg ik opmerkingen waarom ik zo door bleef "tobben" en waarom ik niet "gewoon" over ging op flesvoeding....

tja dus zoals gezegd ik "ken" ook beide kampen, maar moet bekennen dat ik meer begrip kreeg als bv gevende moeder en ik weinig "commentaar" kreeg, maar dat ik meer "scheve ogen" heb gezien toen ik over was op de fles... :(

terwijl ik daarmee wel een liever-gelukkiger en tevredener kind mee heb gekregen :D

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Smoekie: nu ben ik al 6 jaar doktersass. bij een huisarts en ik heb geen idee wat voor test jij bedoelt. Mijns inziens bestaat zo'n test dan ook niet. Maar mischien kun jij uitleggen wat jij bedoelt ?
    En waar staat dat je te weinig voeding in je melk kunt hebben ? Dat bestaat n.m. niet.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe ze dat (willen) gaan testen? Nog nooit van gehoord.
    Overigens heb ik te pas en te onpas gehoord dat mijn melk niet genoeg voeding zou bevatten. (werd me aangepraat, zeg maar) Maar met dank aan de dames hier heb ik daar een ander idee over gekregen. Wat wel zou kunnen is te weinig melk, maar dat is natuurlijk een kwestie van ophogen die boel! (extra aanleggen/extra kolven).

ps, nemo, dat lijkt me nou ook best een leuk beroep zeg, doktersassistente! :D .

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@bolbuikje: ik ken wel verhalen van vrouwen die hun moedermelk naar het (koeien)melkfabriek brachten. Maar een test bij de ha ken ik niet. Ook nooit in een bestelboekje gezien.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uhm, en mag ik dan vragen wat die (koeien) melkfabriek ermee deed? Of wat er van die fabriek werd verwacht?

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Testen hoeveel voeding erin zat. Maar hoe ze dat precies deden dat weet ik ook niet.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    aha, sorry, het kwartje viel niet geloof ik :oops: 8) !

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Is natuurlijk ook erg onlogisch om je eigen melk naar een melkfabriek te brengen voor een test.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het is ook zeker wel goed dat er kunstvoeding is, voor als het echt niet lukt. Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat er vaak snel wordt opgegeven, ik zie dit in mijn omgeving ook. Op dag 3 na de bevalling zeggen dat je te weinig melk hebt, inderdaad, dat is ook vaak zo. Dat moet dan nog op gang komen (zoals bij Salapio volgens mij). Ik heb het geluk gehad dat op dag 3 ik al genoeg melk had (en dag 1 is dus dag van de bevalling, die 's avonds was, dus het was heel snel). Maar anders was ik echt wel mijn best gaan doen om het goed op gang te krijgen.
    Eva drinkt trouwens stukken rustiger de fles dan de borst, al wordt het verschil steeds minder gelukkig. Maar geen haar aan mijn hoofd die er aan denkt om op de fles over te stappen. Bij mij is het echt een oergevoel, ik moet gewoon borstvoeding geven, no mather what, maar ik denk dat dat oergevoel bij veel moeders weg is omdat kunstvoeding zo ingeburgerd is en een goed alternatief. En een baby aan de fles helaas vaak als 'normaler' wordt gezien dan een baby aan de borst.

Smoekie, hoe lang heb jij dan bv gegeven? Want Zoe is de eeste maand 1 kilo aangekomen, dan kan je toch niet te weinig voeding hebben gehad? Of bedoel je dat ze onrustig was en dat je daaruit concludeerde dat je voeding niet goed was?

14. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    @Smoekie: en toch doe jij precies hetzelfde als de rest. Je toch weer gaan verdedigen. Is helemaal niet nodig meid. Je hebt het geprobeerd het ging niet en nu geef je fv. Dat is toch jou keuze geweest en mij zal je daar niet over horen.

Het enige wat mij wel opvalt is dat jij altijd reageerd in dit soort topics en er toch weer een discussie ontstaat. Dirksmama krijgt altijd dat verwijt maar jij kan er ook wat van.

Laat ons toch lekker klagen hier. Ts wou gewoon haar ei hier kwijt en wij ook even. Leven en laten leven.

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jaqueline: je kan in elk geval lekker hier je ei kwijt. En wat ik ook leuk vind is naar een avond van voedende moeders van de VBN. Kun je fijn met "lotgenoten" praten.

16. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    @Nynke: mee eens.

17. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Daar heb ik toevallig vandaag naar gekeken op de site van VBN. Ik denk dat ik de contactpersoon bij mij in de buurt maar eens ga mailen met de vraag waar/wanneer die bijeenkomsten zijn. Lijkt mij wel wat!

18. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Verschillende punten van Smoekie, stuiten mij , zoals gewoonlijk , weer eens tegen de borst.
    In mijn optiek staat er weer zoveel onzin bij, alles wat krom is wordt recht gepraat.

Laten we eens beginnen met: iedere mama maakt voor haar baby specifieke melk aan. Precies aangepast aan haar kind.
    Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod.
    Hoe groter de vraag, des te meer aanleg, des te groter het aanbod.

En leg me dan eens uit: moedermelk niet vullend of voedend genoeg, want zo lees ik jouw woorden.

Je interpreteerd mijn woorden over woII expres weer verkeerd. Wat ik ermee wilde zeggen was: op het moment dat er een goed alternatief is, dan vinden veel moeders dit *blijkbaar* goed genoeg, op het moment dat er geen alternatief voor handen is, dan ben je ook veel vastberadener om door te gaan met de bv.

Nu kan ik nog op veel meer dingen doorgaan maar feit blijft: als je een goede bv-begeleiding hebt, een bv-cursus volgt, een welwillende partner hebt, en een portie doorzettingsvermogen dan zou niet 75% van bv starters er naar 3 maanden mee stoppen.
    Uitzonderingen daargelaten: zoals vrouwen met zware medicatie, hiv-vrouwen of borstkanker e.d. ik bedoel, die hebben geen keus,maar heel veel vrouwen in Nederland hebben wel een keus.
    Wees dan eerlijk en zeg: ik trek het niet, heb er geen zin in, of vind het zo'n gedoe, maar zeg dan niet: lukte niet. Dat is zo verschrikkelijk slap.

19. Roelie

Roelie Fanatiek lid

Mar 20, 2007
    2,951
    0
    0
    Ik kom niet zo vaak in het bv hoekje maar wil op het rode stukje toch een kleine reaktie geven...
    Ik heb zelf 3 kinderen en heb, hoe graag ik het ook wilde, geen bv kunnen geven...
    Bij de eerste 2 werd er idd heel snel door de kraamhulp gezegd: stap maar over op kv..bij de derde heb ik een lactatiedeskundige ingeschakeld...en wat bleek?
    Mijn borsten zijn totaal onderontwikkeld. Ze zeggen wel eens dat ook kleine borsten prima geschikt zijn om bv te geven maar in mijn geval gaat dat niet op, omdat mijn borsten veel te weinig klierweefsel bevatten. De lacatiedeskundige was duidelijk, ik zal nooit volledig bv kunnen geven.
    Waar ik dus mee wil zeggen dat het gewoon niet waar is dat iedere vrouw gemaakt is om bv te geven (en kinderen te krijgen, denk aan de vrouwen met baarmoederafwijkingen).
    Hoe het in Afrika zit weet ik ook niet hoor, maar ook daar zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die een borstafwijking hebben toch? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ter wereld ben ;)
    Verder wens ik jullie allemaal heel veel succes met de bv!

20. Roelie

Roelie Fanatiek lid

Mar 20, 2007
    2,951
    0
    0
    Had toevallig mijn moeder net aan de telefoon, mijn vader werkte vroeger bij een kaasfabriek en daar lieten wel degelijk vrouwen hun bv testen op het voedingsgehalte!
    Hoe en wat er precies getest werd weet ik niet precies, in ieder geval het vetgehalte denk ik maar het schijnt dus wel te kunnen!

Share This Page