Laten we nou niet weer in een oeverloze discussie verzanden... De TS wilde even klagen over al die mensen die haar vermoeidheid etc. aan de bv wijten. Mij lijkt het verstandig het daar maar bij te houden...
2% van alle vrouwen is lichamelijk niet in staat om borstvoeding te geven. Overal ter wereld, dus ook in Nederland, ook in Afrika. En dan is er nog een groep niet niet volledig borstvoeding kan geven. Weinig klierweefsel is een van de vaakst voorkomende oorzaken. Bij een vrij groot deel daarvan kan een ervaren lactatiekundige het eigenlijk vrijwel meteen zien (zg. tubular breasts), soms is een echo voor een duidelijker beeld nodig. En dat is niet leuk, en dat kan pijnlijk zijn. En dan zijn er gelukkig altijd alternatieven: kunstvoeding of het moedermelknetwerk.
Vetgehalte werd vroeger inderdaad wat getest. En oh wat jammer, hoeveel vrouwen hebben na zo'n testje niet de borstvoeding opgegeven! Want een enkele staal borstvoeding, zeker als er kort even gekolfd wordt zegt zo weinig: de eerste melk die je er uit haalt is altijd met een laag vetgehalte, en normaal gesproken ook blauwig van kleur (een andere mooie reden om te zeggen dat een moeder maar niet door moest gaan). Om een goede analyse te maken zou je over 24 uur ALLE melk moeten kolven, bij elkaar moeten doen, en daarvan een staal moeten nemen. En dat is niet haalbaar, zou het kindje 24 uur geen melk krijgen!
Gewoon dezelfde testen er op loslaten die ze op koeienmelk ook loslaten. Dus vetgehalte, watergehalte, zouten, eiwitten etc. Sommige veehouderinnen sturen inderdaad voor de lol wel eens een eigen staaltje mee.
En nou wil ik klagen: waarom wordt er zoveel van te voren maar aangenomen? Als je voor borstvoeding bent, dan wordt er maar meteen bij verzonnen dat je wel tegen kunstvoeding zult zijn. Als je mensen uitlegt hoe ze langer bv kunnen geven, zonder gebruik te hoeven maken van kunstvoeding, waarom zou je dan meteen tegen kv moeten zijn? Je legt alleen maar uit hoe je het gebruik van een hulpmiddel kunt voorkomen. Als je oefeningetjes zou kunnen doen om te voorkomen dat je een bril moet dragen, of met krukken moet lopen, ook heel handige hulpmiddelen, dan ben je toch ook niet anti-bril, of anti-kruk? Je wilt alleen maar onnodig gebruik helpen voorkomen. En je wilt uiteindelijk dat mensen daardoor gelukkiger, tevredener, voldaner en trotser op zichzelf kunnen zijn. Als je uit eigen ervaring en door studie weet dat vroeg bijvoeden riskanter is dan beginnen met 6 maanden, en dat doorgeeft, en uitlegt, waarom krijg je dan meteen ik weet niet wat naar je hoofd? Waarom denken mensen altijd maar negatief over anderen? Waarom wordt er met stempeltjes als 'mafia' (criminelen notabene!) gesmeten?
Hadden ze daar vroeger ook al allerlei apparatuur voor dan? Achja, wat maakt het uit, ik weet nu wat ze gingen testen 8) . Owja, he, daar begon dit mee. Volgens mij zijn we erg af gaan dwalen. Nouja, ieder lekker zn fustraties kwijt, kunnen we met frisse moet weer verder . Ik denk overigns ook niet dat die vermoeidheid nu persé door de borstvoeding komt. Volgens mij is dat gewoon een gevolg van moeder zijn/worden. Flesjes vond ik ook heel vermoeiend, misschien nog wel vermoeiender .
Mijn ha opperde dit destijds bij Demi omdat het bij Levy toen niet lukte om bv te geven en van wat ik weet is dat ze daarmee het vetgehalte en nog wat dingen kunnen meten wat in je bv zit.. Ik heb bij de andere kids om en nabij 2,5 wk. Bv gegeven, daar ben ik 1 mee gestopt omdat ik ontzettend last had van tepelkloven e.d. en ik tenenkrommend bv zat te geven, daarbij was het gewoon zo dat ze continue eten leken te willen hebben zoals ook het geval bij Zoë was. Met dat verschil dat ik er dit keer nog langer mee door ben blijven gaan, een paar dagen mijn tepels rust heb gegeven in de hoop dat het dan beter zou gaan, maar het bleef hetzelfde en tja uiteindelijk een flesje gegeven, en ik had zoals ik al eerder meegemaakt had een rustig en tevreden kindje in mijn armen, dus tja voor mijn gevoel is het goed zo Komt misschien zo over maar vindt niet echt dat ik me moet verdedigen, net zo min als dat bv moeders zich zouden moeten verdedigen Ik reageer in topics die mij aanspreken zo ook hier omdat ik het best wel zoals ik al zei een interessant topic vond en van mening ben dat iedereen mag reageren, geloof niet dat het forum gedeelte bv alleen maar voor bv moeders is en het fv gedeelte voor moeders die fv geven, Als er een topic wordt geopend waarin de ts aangeeft dat ze ff wil klagen, prima maar mag ik als ex bv moeder en fv mijn visie daar ook op geven? En dat is dat fv moeders zich vaker moeten verdedigen voor hun keuze dan bv moeders(terwijl dit zeker niet nodig zou moeten zijn) en dat ik me dus wel degelijk kan vinden in haar gevoel maar dat dat niet enkel geld omdat zij bv geeft Ben het zeer zeker met je eens maar dat heb ik zelf wel vaker geschreven leven en laten leven Tja dat krijg je met 2 verschillende mensen, ook 2 verschillende meningen, en wij verschillen idd wel vaker van mening ,dus zo gek is dat niet Bv is idd kwestie van vraag en aanbod, als ik 24-7 met de kleine aan de borst hang krijgt ze wel degelijk genoeg binnen ja, maar denk ook niet dat het de bedoeling is van moedernatuur om 24-7 met een baby aan de borst te hangen en te zien dat de kleine hoe vaak je die ook aanlegt nog niet tevreden is. Ik wil gewoon ontzettend graag een tevreden kind, een kindje dat ook aan zijn of haar rust toekomt..en die vlieger gaat niet op als je kindje alleen maar eten wil Mijn melk is waarschijnlijk niet vullend genoeg om er voor te zorgen dat ze daarna lekker tevreden is er weer ff tegenaan kan en ook aan haar rust toekomt. En dat is net zo belangrijk voor een baby dat ze ook slapen, van slapen wordt je groot Ik heb jouw reactie wbt WOII dan inderdaad verkeerd opgepikt En ik ben het zeker wel met je eens dat doordat er nu fv voorhanden is en men weet dat kinderen er net zo groot en gezond van worden, men vaker en of sneller overstapt op flesvoeding, maar dan nog vindt ik het een keuze die je kunt maken en vindt ik het goed dat die keuze er is, want veel moeders hebben gewoonweg niets met het geven van bv al is dat voor sommige vrouwen niet voor te stellen zo is het wel, en als jij als moeder een kindje hebt waarbij je gevoel zegt dat het niet tevreden is en je ziet dat het dat wel is na een flesje, is die keuze idd gauw gemaakt . Ik heb echt wel genoeg doorzettingsvermogen (daar weet dirksmama genoeg van volgens mij ) maar als ik de keuze moet maken tussen doorgaan met het geven van bv met een huilend en ontevreden kindje in mijn armen, of een kindje wat tevreden en er gelukkig uitziet en lekker slaapt, wordt die keuze mij bemakkelijkt Dus nee ik hoef niet te zeggen ik trek het niet of ik heb er geen zin in, ik zeg gewoon wat ik al vaker zeg het lukte gewoonweg niet, klaar daar hoef ik me niet over te verdedigen net zo min als dat iemand die bv geeft zich ergens over moet verdedigen . Gr.smoekie
Waarschijnlijk is dat toch wel een beetje de bedoeling van moeder natuur, omdat heel veel babies de eerste weken minstens 12 keer per etmaal, en soms vaker aangelegd willen worden. 12 voedingen is eerder standaard dan uitzondering. En aan de borst krijgen ze natuurlijk ook rust. Maar met alleen aanleggen ben je er niet. Er moet ook aan de drinktechniek gewerkt worden. 't Is altijd zo'n mooi gezicht als je het gezicht van een babietje ziet als eindelijk het kwartje gevallen is en het helemaal goed aanligt en de slag te pakken heeft.
daar lag het bij mij in ieder geval niet aan, want je kon aan alles horen en zien dat ze goed "dronk" dus die "techniek" had ze zeker al wel goed te pakken...ik heb ze alle drie direct na de geboorte aan de borst gehad en elke keer weer verwonderd zitten kijken hoe het toch mogelijk is dat ze als ze zelfs net geboren zijn "weten" wat ze moeten doen...
Als ik het zo lees Smoekie: had je dus een kindje wat erg vaak voor een voeding kwam, eventueel huilend,maar met de drinktechniek was alles in orde. En je kind kreeg dus geen rust omdat het zo vaak om voeding vroeg? Begrijp ik het zo goed?
Weer even ter herinnering. Wordt er zelf aardig simpel van dat er altijd wel iemand is die op een gegeven moment centraal staat (in dit geval de bv problemen van Smoekie) en het niet meer over het oorspronkelijke onderwerp gaat. On topic: laatst had ik het nog met een vrouwelijk familielid over het feit dat m'n dochter nog niet doorslaapt en ik het soms zat ben om zo vaak m'n bed uit te moeten. Kreeg min of meer de opmerking dat ik daar zelf voor gekozen had, want tja, dat heb je nou eenmaal met die borstvoeding he.. Toen ik uit wilde leggen dat dit daar helemaal niets mee te maken had en dat of je er nu uit moet om een speen in te doen of om een voeding te geven feit blijft dat je kindje niet doorslaapt, kreeg ik weer allerlei verhalen van kindjes met flesvoeding, incl. die van haar, die allemaal van begin af aan doorsliepen. Krijg vrijwel nooit positieve verhalen te horen over borstvoeding, alleen maar negatieve verhalen. Jullie ook wel eens leuke ervaringen? Zou ze graag eens horen, kan ik er ook op teren
@Paprika: ik merk wel dat ik van oudere mensen meer positieve reactie's krijg. Ik zal laatst te voeden bij de V&D toen er een vrouwtje van, ik denk 70, naar me toe kwam en zei hoe mooi ze het wel niet vond. En dat ze het zo knap vond dat ik bv gaf met twee oudere kids. Zulke opmerkingen doen me goed en daar kan ik even op verder. Al kreeg ik net bij school te horen dat ik zeker al aan het afbouwen ben want ja na 6 maanden hoeft bv niet meer. Gelukkig ging toen de bel en hoefde ik niet te reageren.
Als we toch ff mogen klagen doe ik graag mee... ook hier hoor. Hier wordt niet doorgeslapen en ben al 2 weken niet helemaal fit (keelontsteking, hoesten, hoofdpijn) en dan komt mn moeder even oppassen omdat ik savonds een etentje heb ivm mn man zn werk. Zij begint dat ik er moe uitzie, ik zeg dat ik moe ben en dan krijg ik als reactie dat het ook wel mn eigen schuld is want ik wil zonodig zolang bv geven. Zou er gewoon een fv van moeten maken, flink wat nutix oid in en dan komt het allemaal goed. Ik "klaag" al niet eens tegen haar omdat ik dan weet waar het op uit komt maar ze vind hoe dan ook wel een manier om zo'n opm. te maken. Dan voor het evenwicht nog een mooie reactie; ging van de week naar de huisarts (invaller, Belg, nooit eerder gezien) voor mn keel. Zoontje was mee dus die zet ik in de spreekkamer ff op de grond bij een speelhoekje. Dus hij wil wat voorschrijven, ik merk op dat ik nog bv geef en of dat geen probleem is. Vervolgens zie je hem kijken naar mij, naar mn zoon en vraagt hij of dat de jongste is... hij vond het erg bijzonder dat ik nog bv gaf. Was al een poos geleden dat hij dat had gehoord en vroeg meteen of alles naar wens ging. Toen ik ook nog vertelde dat mn dochter van ruim 2,5 nog afentoe gekofde melk drinkt vond hij het helemaal bijzonder... niet gek ofzo hij vond het gewoon leuk voor ons. Leuk he!
nadat ze de borst zelf had losgelaten en in slaap gevallen was, werd ze direct wakker nadat ik opstond om haar in bed of wat dan ook te leggen en begon direct weer te huilen... pinkie hielp niets, ze bleef huilen en alleen als ik haar aanlegde was het "goed" als ze al echt doodmoe waren (alle 3) en uiteindelijk in slaapvielen waren ze na pakweg 1-1,5 uur alweer wakker... ook de kv heeft mee zitten kijken omdat ik me zorgen maakte maar ook die zei dat het prima was, toen de vk op bezoek kwam en ik haar aan het voeden was, vertelde ik haar van de hoed en de rand en ook zij meekijken maar ook zij vertelde dat ze de tepelhof goed in haar mond had, en je duidelijk kon zien en horen dat ze goed dronk, dus ja wat mij betreft en ook wat hen betreft mankeerde het dus niet aan de techniek.. ik vindt het ook heel erg belangrijk en zo te lezen maakt dat voor vele niet uit, dat een baby ook "rust" ... maar als het het overgrote deel van de dag wakker is omdat hij of zij wil eten, of aan het huilen is omdat ze weer willen eten, krijgen ze die ook niet.... dus ja mijn gevoel zegt me dan dat ik "eieren" voor mijn geld moet kiezen en daarom dus ook opgeef omdat ik de "verandering" zie hoe ze waren nadat ze een flesje hadden gehad... en ff terzijde ondanks dat ik geen bv "kon" geven in de zin dat zij zich "gevoed voelde" heb ik haar (zoë) nog wel 's morgens en ' s avonds aan de borst gehouden, maar dat was nadat de tepels niet meer zo zeer deden en meer voor "ons" dan voor de voeding... en wat je ook niet moet vergeten ondanks dat wel eens wordt gezegd dat bv geven geen energie kost waar ik het totaal niet mee eens ben, is het ook wel een voorwaarde wil je "goed" bv geven, je zelf ook genoeg "voeding" naar binnen krijgt....en ik ben nooit een goede eter geweest, en zal het denk ik ook nooit worden, qua vitamines e.d die haal ik voornamelijk uit vitaminepreperaten om zeker te weten dat ik datgene binnenkrijg wat ik binnen "moet" krijgen, en moet me er vaak echt toe zetten om een beschuitje, aardappel of wat dan ook te eten... ben niet voor niets tijdens de zwangerschap maar 800 gr. aangekomen en dik 7 kl. afgevallen na de bevalling...zo verliep het ongeveer ook tijdens de andere 2 zwangerschappen en bevallingen... "goed" bv geven is toch vaak een "combi" van.... en tja ondanks dat ik dan geen bv moeder meer vindt ik dat je heus wel mag "klagen" maar vindt ook dat de realiteit niet uit het oog verloren moet worden, en dat is van welke kant je het ook bekijkt, van beide kanten is het blijkbaar "noodzakelijk" te vaak te moeten "verdedigen" voor je keuze...jullie klaarblijkelijk omdat jullie bv geven (wat ik al kolder vindt) en "wij" omdat wij de keuze hebben gemaakt om fv te geven, en wat de reden daarvan is zou er eigenlijk niet eens toe moeten doen... gr.smoekie
volgens mij is het oorspronkelijk ook de bedoeling om bv te geven Dus dit is niets anders dan de natuur, snap niet dat mensen dat willen verstoren. Een kind dat bv krijgt krijgt altijd genoeg (stiekem snap ik er ook niets van dat zoveel vrouwen voor de fles kiezen omdat het "niet lukt"). Laat ze maar lekker zeuren, je kindje krijgt het beste en blijf hier maar klagen hoor!
Maar het is toch heel normaal, zeker de eerste weken, als iederen nog moet wennen en de productie nog goed op gang moet komen dat kindjes elk uur/ elke 2 uur om voeding komen. Zo is het nu eenmaal. Lekker aanleggen, het buikje weer vol laten drinken. Die buikjes zijn nog zo klein als ze zo klein zijn, daar past niet eens voeding in voor veel langer, hoogstens een paar ml. Langsaam aan met het opgang komen van je productie rekt het maagje wat op, zodat er weer wat meer in kan. Of ben ik nu gek/zeg ik iets heel geks ? En heb ik er helemaal niks van onhouden, van al het geen me in het begin verteld is? (sorry, ik ben weer heel erg offtopic ) Ja, oorspronkelijk wel natuurlijk. Daarvoor hebben we die 'aanhangsels' gekregen, toch! Maar als het niet kan, dan is kunstvoeding wel een supergoeie uitvinding!
Jullie willen klagen omdat jullie niet begrepen worden omdat jullie bv geven, maar reacties als die van jou geven fv gevende moeders precies hetzelfde gevoel en laat dat nou net hetgeen zijn waarvan ik zeg dat dat zonde is en eigenlijk niet zou moeten maar waaruit blijkt dat jullie begrip nog verder weg ligt dan het begrip van fv gevende moeders . Dat jij niet snapt dat vrouwen voor de fles kiezen omdat het niet lukt is omdat het bij jou wel lukt en je (vindt ik persoonlijk) niet kan oordelen over anderen voor je in diegene zijn of haar schoenen hebt gestaan, vindt dat altijd een beetje kortzichtig over dingen te oordelen waarvan jezelf niet weet hoe je zou reageren als het jezelf zou overkomen daarbij is iedereen natuurlijk anders, en ook heeft ieder zijn eigen grenzen zo geeft de 1 tijdens een bevalling geen kik omdat de pijngrens hoger ligt dan die van de ander, zo gilt de 1 het hele ziekenhuis bij elkaar, zo is dat ook met het geven van bv, daar waar de 1 stopt met tobben, gaat de ander nog even door . Jammer dat begrip dan zo ver te zoeken is En wie nou het beste krijgt? Denk toch niet dat dat alleen maar afhankelijk is van voeding of een kindje wel of niet het beste krijgt Zoë krijgt meer dan genoeg voeding, wordt overstelpt door liefde en net zo belangrijk krijgt haar slaap wat voor kinderen nog belangrijker is dan voor volwassenen om te groeien omdat tijdens de slaap allerlei klieren bezig zijn die de groei stimuleren dus tja zoals ik al eerder aangaf zegt mijn moeder gevoel me dat het belangrijker en beter voor mijn kind is om gelukkig-vrolijk-rustig etc etc te zijn al wordt het groot gebracht door fv dan dat ik met een huilend, ongelukkig, niet tevreden kind in mijn armen zit en me ongerust maak Dus ach mogen jullie klagen over fv moeders die schijnbaar afgeven op bv gevende moeders (ik ken ze in ieder geval niet) , en mogen de fv moeders klagen over de kortzichtige bv gevende moeders die schijnbaar in de veronderstelling zijn dat moeder natuur geen foutjes kan maken (how wrong can you be) .. als je iets beter leest bolbuikje, zie je dat ik het heb over 1-1,5 uur slaap nadat ze zo veel wakker is geweest, dus dat ze niet anders kon dan af en toe echt uitgeput 1-1,5 in slaap te vallen, niet 1-1,5 na de voeding, dan had het nog een heel ander verhaal geweest ach al met al heb ik verder niets te klagen en zit ik goed met de mensen in mijn omgeving, jammer te lezen dat dat bij jullie klaarblijkelijk vaak niet het geval is dus wat mij betreft verder on topic enne.. klaag maar raak gr.smoekie
Sorry, idd, ik geef het toe verkeerd gelezen, ik las idd dat ze om de 1/1.5 uur om voeding kwam, en tussendoor jullie afentoe dus 1/1.5 uur konden slapen. Sorry! Lets go on-topic!