Hello lady's! Ik zou graag jullie ervaringen of adviezen willen m.b.t. een HBO opleiding. Wie van jullie doet dit, of heeft dit gedaan? En in welke vorm, voltijd, deeltijd? Alleenstaand of samenwonend? Even een stukje over mij: Ik zit nu in mijn laatste 2 weken van MBO-4, ben 25 en heb een zoontje van 3 en een vriend (die erg veel werkt). Ik zou zo graag HBO willen doen, namelijk HRM (hiervoor heette het Personeel & Arbeid). Maar er zijn verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld voltijd of deeltijd! Ik kom er even niet echt uit en zou graag wat ervaringen of adviezen van jullie willen. Voltijd HBO?: Hoe ziet jullie dagelijks leven eruit bij een voltijdse HBO opleiding? Hoeveel uur besteed je gemiddeld aan school per week (incl lessen/colleges) Hoe doen jullie dit met het stage jaar, hoeveel uur stage moet je lopen? Voordelen zijn weer studifi, ov-kaart (gratis reizen) en volledige vergoeding KDV vanuit de gemeente) Deeltijd HBO?: Hoe ziet jullie dagelijks leven eruit bij een deeltijd HBO opleiding? Hoeveel uur besteed je gemiddeld aan school per week (incl lessen/colleges) en hoeveel uur moet er minimaal gewerkt worden hierbij en hoeveel uur werk jij? Hoe zit dit met de opvangkosten e.d. (ik ben met deeltijd opleiding niet bekend hoe dit allemaal werkt) Mijn vriend en ik wonen samen, maar hij staat (nog) niet bij mij ingeschreven, dit omdat dit voordeliger is, gezien alle kosten de school etc. met zich mee brengt. Wij hebben ook wel toekomstplannen, maar niet op korte termijn, tweede kindje, huis kopen etc.. Ik hoor graag jullie ervaringen en reacties
Ik heb een voltijd HBO- opleiding gedaan, maar ik had daarnaast geen kinderen. Mijn ervaring is dat je op zich niet zo heel veel uur kwijt bent qua lestijd. Vooral in de laatste 2 jaar had ik weinig lesuren. Wel was ik erg druk met het maken van verslagen en dergelijke. Daar ging toch echt wel de meeste tijd in zitten. In het 3e jaar heb ik een volledig jaar stage gelopen, 4 dagen in de week. Mijn ervaring is dat dat toch wel vrij vermoeiend is en ik denk dat dat zeker zo is als je nog een kleine hebt rondlopen! Ik weet niet hoe het met deeltijd gesteld is, maar persoonlijk zou ik je niet adviseren om een voltijd opleiding te gaan doen als je daarnaast ook nog tijd met je kleine wil doorbrengen. Het kost al met al toch allemaal meer tijd dan je nu denkt. Veel succes met je beslissing!!
Voltijd HBO?: De kleine gaat straks 2,5 dag naar een gastouder.. een halve dag naar mijn moeder en mijn vriend is een halve dag thuis. Ik heb heel lang nagedacht of ik mijn kind, na een jaar thuismoederen, wel ineens zolang weg 'wil doen' .. maar aan de andere kant wil ik ook een betere maatschappelijke positie. Wat gunstig is voor ons gezin in de toekomst. Mijn vriend heeft geen diploma niks. Dus hij zal parttime moeten gaan werken en ik voltijd. Ik leer zo snel en makkelijk, dus waarom niet!? Zoals het er nu uit ziet ga ik ongeveer 3 dagen naar school, verspreid over 5 dagen. Wanneer ik stage ga lopen, is dat vaak betaald stage op HBO en zal ik wat creatiever moeten zijn in de opvang of daar wat meer aan besteden. Opvang wordt niet altijd volledig uit de gemeente vergoed.. bij mij is het nog maar afwachten. Ik kan verder nog niet veel zeggen want ik begin pas in september, maar zo heb ik het beetje voor ogen! Je kan mij altijd toevoegen op FB, Twitter of mailen of wat, moet je mij even PB-en! Kunnen we elkaar beetje op de hoogte houden haha.
Ik snap deze gedachtegang heel goed, maar het is ook hoe makkelijk je leert, hoe de rest van je leven eruit ziet etc. Ik weet zeker dat ik mijn kindje genoeg aandacht kan geven, maar als hij op bed ligt zal ik meer aandacht moeten besteden aan school ipv. Facebook, ZP etc. Net als de weekenden wanneer hij slaapt.. Ik denk als je echt een doel voor ogen hebt dat het wel gaat lukken! Zeker als deeltijd geen optie is, tegenwoordig is het echt niet meer zo makkelijk om deeltijd/ duaal te gaan studeren.
Ik zou ok een kijken of er nog opendagen zijn, en daar informeren wat de deeltijd studie inhoud. Op mijn oude opleiding kregen deeltijd studenten 3 avonden per week les, van half 6 tot 10 uur. Dit was heel intensief, vooral voor de mensen die ook nog (full time) werkte. daarnaast werd de klas, wegens te weinig leerlingen, samengevoegd met de dag opleiding. Toen hadden ze dus ineens ook 1 dag, overdag les! Ja werd er gezegt, het is geen avond opleiding, maar een dééltijd opleiding. Dit zal lang niet op elke opleiding gebeuren, maar wou het je toch even mee geven! Ander voorbeeld, mijn schoonzusje, doet avond opleiding, dit is 1 avond per week (zij doet er daarom wel langer over, anders waren het er 2) en naast werken en kind, vind ze dit op zich wel te doen. Maar bij vlagen wel pittig. Ik vind het heel stoer dat je het wil gaan doen!!
Ik heb vorig jaar mijn propedeuse HBO HRM gehaald. Ik volgde de deeltijd opleiding en qua niveua was het zeker te doen, maar qua tijd viel het mij erg tegen. Ik werkte daarnaast 24 uur en al het schoolwerk (niet moeilijk, maar wel heel veel) kwam terecht op de avonduren. Ik ben gestopt na mijn propedeuse, omdat ik toch wel heel zwaar vond om alles te combineren en we graag nog een 3e wilden. Moet er ook bij zeggen dat de opleiding mij wat tegenviel en wat ook tegenviel is dat er veel studenten waren die nog geen verantwoordelijkheden hadden (geen kinderen, geen huis etc) die het niet uitmaakte of ze het wel of niet in 1 keer haalden. Echter ben je wel gezamenlijk verantwoordelijk en krijg je 1 cijfer vaak bij groepswerk, dus dat veroorzaakte bij mij wel veel wrijving en stress. Ik had gewoonweg geen tijd om dingen nog een keer over te doen.
Ik werk min 40 uur en heb daarnaast een deeltijd HBO gedaan. Ik heb geen kinderen, maar voor de rest was het ook bikkelen 4 jaar. Maar wel te doen hoor. Gewoon goed plannen en beseffen dat sociaal leven wat minder is/wordt. Hoewel je op deeltijd ook weer leuke klasgenoten treft!
Hey dames! Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu een versnelde opleiding directiesecretaresse gevold (in 1 jaar) die normaal gesproken 3 tot 4 jaar duurt. Ook vrij druk dus, maar het is/was te doen.. Ook nu mijn laatste 3 weken met 17 toetsen en 2.5 dag proeve van bekwaam, gaat het mij vrij goed af eigenlijk.. Ik ben nu wel echt wat meer aan het leren omdat ik de laatste periode niks wil herkansen, maar de overige periodes heb ik de toetsen makkelijk gehaald, zonder er vrij veel te voor hoeven te doen.. Die volledige stage, is dan inclusief ook nog 1 dag college? Wat ik vooral moeilijk vindt, is het feit dat ik straks bijvoorbeeld toch echt 40 uur stage in de week moet gaan lopen.. Als ik dan pas tegen 5 uur vrij ben bijvoorbeeld, mijn zoontje ligt tussen half 8/8 op bed, dus reken dan maar uit hoe weinig tijd ik dan nog met hem heb.. Ik denk dat ik van de week maar even naar een open avond ga inderdaad.. Deeltijd is denk ik vooral ook veel zelfstudie, wat lastiger is als je bepaalde dingen dus niet begrijpt.. Wel leuk om jullie ervaringen enzv te lezen.. Ik wil ook gaan kijken of ik de opvang kan combineren i.c.m. met oppas van 1 van de oma's. Ik krijg gelukkig wel alles vanuit de gemeente vergoed voor de opvang, maar ik weet niet of ze blij zullen zijn dat ik ook nog es HBO wil gaan doen.. Inprincipe zou het voor een jaar zijn, volgend jaar gaat hij naar de basisschool en beide oma's zijn in de middag zo wie zo thuis, dus dat zou wel heel erg lekker zijn.. Wat ik vooral nu een nadeel vindt van de KDV zijn de ophaaltijden, die zijn vanaf 4 uur, meestal ben ik tegen die tijd (incl reizen) er wel om 4 uur, maar soms ben ik ook eerder vrij en dan kan ik hem niet ophalen, en vaak ook doordat hij dan zijn slaapuurtje heeft op de opvang.. De middagophaaltijd van 13.00 tot 14.00 red ik dan vaak net weer niet als ik eerder vrij ben en de slaapkindjes liggen om deze tijd al op bed.. Strx als hij naar de basisschool gaat en ik eerder vrij ben, kan ik hem gewoon lekker van school halen, of gewoon bij 1 van de oma's ophalen wanneer ik wil.. Gastouder is wat dat betreft flexibel, maar ik heb daar iets minder fijn gevoel bij dan KDV, vraag me niet waarom haha, tis gewoon een gevoelentjesding
Ik heb voltijd HBO gedaan maar had toen (gelukkig) nog geen kindje. Mijn HBO opleiding zou qua lestijden en lesuren heel erg goed te combineren zijn geweest met de zorg voor een kindje. De verslagen en toetsen die daarnaast ook nog ontzettend veel tijd vroegen zou ik minder gemakkelijk kunnen combineren met de zorg voor een kindje. Bij ons was het voornamelijk groepswerk en mijn ervaring is dat je ook echt als groep (dus samen/tegelijkertijd) moet gaan werken wil je een goed en zo snel mogelijk resultaat krijgen. Om dat te plannen was toen soms al lastig. Ik denk dat wanneer je thuis ook nog de zorg voor een kindje hebt dit helemaal lastig is. Bij de stage zou ik mij persoonlijk dus het minste druk maken. Ik werk nu ook en kindje en werk zijn goed te combineren. Het enige verschil is dat ik tijdens mijn stage meer uren moest maken dan dat ik nu doe. Maar volgens mij kun je hierover prima overleg hebben, hoe jij je uren in gaat delen. Ik maakte mijn verslagen voor mijn stage gewoon in de tijd dat ik op stage was, dus wanneer ik thuis kwam was ik ook heerlijk vrij.
Oh, nog even een toevoeging, ik heb namelijk ook de directiesecretaresse opleiding versneld gedaan, maar dat kun je qua niveau en hoeveelheid toch niet echt vergelijken met het HBO. Waar ik voor die secretaresse opleiding eigenlijk niets hoefde te doen, moest ik voor het HBO toch echt aan de bak. @1stxmom: dat scheelt denk ik een hele hoop. Had het ook prettig gevonden als ze hier wat meer rekening mee hadden gehouden. Als er een student was die halverwege je project of aan het einde zelfs plotseling stopte en dat deel dus niet af was, had je gewoon pech. Erg jammer.
@Suus1983: Dat idd minder als anderen neit de inzet tonen en heel anders in het leven staan als jij, minder verantwoordelijkheid hebben. Hoeveel uur college had je dan nog naast je 24 urige werktijd? Ik heb bij mijn directiesecretaresse wel heel veel huiswerk gehad, waardoor ik ook eigenlijk bijna elke avond wel aan het husiwerken was.. Elke periode (van 10 weken) had ik gemiddeld wel zo een 14 toetsen, en dus ook dat aantal vakken, die in 9 weken wel af moesten qua stof en huiswerk en de 10de week was een toetsweek. 1 periode bestond uit stage, die het rustigs was van allemaal haha, had geen huiswerk. @1steXmom: 40 uur naast deeltijd werken is voor mij veel te veel, dat weet ik nu al, maar mijn vriend werkt ook fulltime (gemiddeld wel zo een 60 uur!) dus echt fulltime hoef ik niet te werken, maar wat extra inkomen erbij is altijd fijn natuurlijk! @Taliada: Mijn stageverslag van het MBO heb ik ook op mijn stage gemaakt, mijn stage stond er zelfs op dat ik dit tijdens mijn stage deed. Ik kreeg elke dag 1 á 2 uur de tijd om aan mijn verslag te werken, wat ik soms geen eens nodig had! Als het mogelijk is, zou ik ook het liefst hier mijn deeltijd HBO willen gaan, of eventueel stage als ik voor voltijd kies! Een erg fijne organisatie, met veel begrip, ik had het niet beter kunnen treffen! Ik heb ook zitten denken aan Duaal, maar die is helaas niet hier in de buurt, dan moet ik met het ov minimaal 2 uur reizen en dan ook weer 2 uur terug, met de auto ongeveer 1.5. In Leeuwarden is deze opleiding in 2 jaar,, maar dat is dan enkeld associate degree.. Maar dat zou betekenen dat ik elke dag een uur heen en een uur terug met de auto zou moeten :-S nou, met deze benzine prijzen! pff, en van ibg kan je een vergoeding daarvoor krijgen, omdat ik met het ov niet optijd kan komen, maar die vergoeding is maximaal 91 en ben dan gemiddeld zo een 2 á 300 kwijt aan benzine... niet te doen dus!
Ik zou als ik jou was ook geen 40 uur gaan werken hoor , wilde alleen aangeven dat het met kinderen op een fulltime baan aankomt denk ik. En ik heb dat gedaan en dat was te doen. Idd jij zit wel met de afstand ed. @suus: wij hadden wel een paar afvallers het 1ste jaar, maar al vrij snel een groepje die er serieus voor ging en die zijn bij elkaar gebleven tot het afstuderen. Leuke contacten aan over gehouden!
Het is wel zo (weet niet of ik mensen nu voor het hoofd stoot, sorry dan) dat als je een beetje makkelijk leert, je niet naar alle colleges ed hoeft. Je leert zelf snel genoeg welke belangrijk zijn en waar je veel aan hebt en waar iets minder... Maar dat is mijn ervaring...
Ik heb twee keer een deeltijd WO-opleiding gedaan (naast 32/36 uur werken), de eerste keer zonder kinderen en de tweede keer met (2) kinderen. Met kinderen is het een stuk zwaarder, maar zolang je gemotiveerd bent en er echt voor gaat is het te doen. Gelukkig heb ik een man die mij daarin heel erg steunde, de zorg voor de kinderen en huishouden kwam dus niet alleen op mijn schouders terecht. Goede afspraken thuis zijn dus essentieel. Wat opvangkosten betreft kan ik je niet helpen. Heb nooit een vergoeding gekregen vanuit de gemeente (natuurlijk wel gewoon teruggave van de belastingdienst). Had ook niet veel extra opvang nodig, want mijn colleges waren voornamelijk 's avonds.
We hebben het hier helemaal uitgezocht qua kinderopvang (mijn man wil gaan studeren). Bij een deeltijdstudie heb je geen recht op KOT, bij voltijd en duaal wel. Misschien belangrijk om mee te laten wegen.
@kvinna: Wat is KOT? Zoals het er nu naar uitziet zou 1 van de oma's zo wie zo kunnen oppassen tijdens mijn collegedag. Zoe niet, zou ik bij 24 uur recht hebben op 145 opvanguren, met een gemiddelde reistijd zou ik op +/- 120 uur aan opvang in de maand komen.. Die overige uren zou ik eventueel alsnog erbij kunnen nemen voor mijn collegedag, wat verder weinig verschil maakt in de eigen bijdrage voor de opvang, wat wel te overbruggen is.. @1steXmom: Ja et zal bij elkaar idd wel gaan voelen als een 40 urige werkweek, maar dat heb ik inprincipe nu ook al, sta half 6 op en ben met een beetje mazzel tegen 5 uur thuis. Gelukkig leer ik wel makkelijk, niet leren is een voldoende, wel leren is een heel hoog cijfer (gelukkig). @Simba: Mijn vriend is vrijwel altijd druk, werkt ook een avond in de week en zit ook een andere avond in de week op school en werkt daarnaast nog eens bijna 60 uur. Grotendeels zal dus alles (zoals nu ook al is eigenlijk) op mij neervallen. Ik neig naar deeltijd als ik het zo bekijk, ook vanwege financiële redenen. Na voltijd heb je best een hoge schuld (als je erbij leent) of eerder stopt en bij deeltijd heb je enkeld de kosten van het collegegeld en de boeken en als het toch te zwaar is, kan ik eventueel stoppen.. Maar dan is het best moeilijk zoeken naar een geschikte baan voor 24 uur zonder ervaring.. Ik las dat dat het eerste jaar niet hoeft (een bijpassende baan) maar ik zou dan toch wel echt gelijk ermee in aanraking willen komen..
Ik had zo'n 8 college-uren per dag. Meestal van 14.00 uur tot 22.00 uur 's avonds, erg lange dag dus, gezien ik 's ochtends nog moest werken. Ja, college's overslaan is op zich wel te doen ,maar bij ons goldt heel vaak een aanwezigheidsplicht.
KOT is kinderopvangtoeslag. De toeslag die je van de Belastingdienst krijgt, maar ik las later dat je via de gemeente een bijdrage krijgt?
@suus1983: Als ik de opleiding deeltijd ga doen is het daar ook 1 college dag idd van de middag tot de avond.. ik denk dat dat met 24 uur werken best te doen is.. ik kan de 24 uur verdelen over de overige 4 dagen of eventueel 3 volle dagen.. @kvinna: Waarom bij deeltijd geen recht op KOT? Je werkt dan toch en betaald belasting over de uren dat je werkt.. Ik weet dat je geen recht hebt op opvang tijdens je collegedag, die mag je niet bij je werkuren meerekenen, maar dat is ook niet meer dan logisch eigenlijk. Maar zoals eerder in mijn berekening, zou opvang van mijn college dag misschien niet nodig zijn i.v.m. oppas of eventueel toch het maximale uren waar ik recht op heb met 24 uur werken, dan heb ik alsnogopvang tijdens mijn college dag.. Of zie ik dit nu verkeerd?