FF mijn hart luchten...

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Aylin16, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylin16

    Aylin16 Fanatiek lid

    19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Hallo dames,

    Ik ben 23 oktober bevallen van ons derde kindje. Onze dochter werd geboren na een zwangerschap van 39 weken met een geboorte gewicht van 2225 gram. Ze was dus dysmatuur. Nu waren mijn andere kindjes ook geen zwaar gewichten maar ik ben zelf ook een klein en tenger vrouwtje van Aziatische afkomst dus een grote baby had niemand verwacht. Mijn zoontje woog 2800 gram met precies 37 weken zwangerschap en mijn dochter 2600 gram met 38 weken.

    Nu zag de VK bij de geboorte van de placenta dat deze klein was en dat dit waarschijnlijk de oorzaak was dat zij aan de kleine kant was. Ik ben normaliter een roker maar als ik zwanger ben stop ik met roken hoe moeilijk dit ook voor me is. Toch kreeg ik direct van de verpleegkundige in het ziekenhuis na mijn bevalling opmerkingen over dat ik beter niet kon roken tijdens de zwangerschap. Op het moment dat dit werd gezegd ging het een beetje aan me voorbij was namelijk net bevallen van mijn dochter. Maar achteraf vind ik dit erg kwetsend dat dit gewoon zomaar werd gezegd. Ook werd er door de kinderarts gevraagd of ik misschien gerookt, alcohol had gebruikt tijdens de zwangerschap. Mijn dochter deed het na de bevalling prima en mocht de volgende ochtend samen met mij naar huis. Nu zit ze inmiddels al 400 gram boven haar geboorte gewicht.

    Ook door de kraamhulp werd steeds maar herhaald dat mijn dochter dysmatuur was...Ik vind het erg naar want ik heb helemaal geen fijne herinnering aan mijn bevalling en kraamtijd. Ik vond het heel kwetsend.

    Ik heb zoveel moeite gedaan om niet te roken tijdens de zwangerschap en dan beval je en krijg je meteen de stempel dat je wel gerookt zal hebben tijdens de zwangerschap. Ik heb niet gerookt tijdens de zwangerschap en heb het echt heel moeilijk daar mee gehad. Terwijl mijn omgeving steevast door rookte!

    Zijn er misschien meer moeders met dysmatuur kindjes die dit herkennen??
     
  2. fontana

    fontana Fanatiek lid

    1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    Hoi Aylin16,

    Goh jeetje wat vervelend dat ze dit allemaal zeiden, ik vind niet dat ze het recht hebben om dat zomaar te verkondigen terwijl het niet eens waar is.
    Top dat je dochtertje het zo goed doet.

    Ik ben zelf 15 sep bevallen van een meisje, ze woog 2770gr Ik stond onder controle van de gyn en kreeg steeds groeiecho's omdat ze te klein zou zijn. Ik heb tijdens deze zwangerschap wel gerookt. Ik had hiervoor ook toestemming van de gyn, maar dat wil niet zeggen dat t goed is! Tijdens deze zwangerschap heeft mijn vriend mij verlaten, ik was 12wk zwanger en we hadden al een zoontje van toen 1jr. Ik had mijn sigaretjes echt nodig.. ( i know, t is psychisch) Ik kreeg daarom toestemming van vk en gyn om door te roken, max van 5 sigaretten per dag.
    Bij mijn eerste heb ik geen enkele sigaret gerookt trouwens! die placenta was toen helemaal verkalkt, echt raar.
    de placenta van demi was puntgaaf, niets te zien, gyn zei toen dat de stress van de breuk toch de aanleiding is geweest dat demi dysmatuur was.
    Maar goed, heel verhaal geworden, weet niet of je er iets aan hebt. Maar ik ben blij dat alles goed gaat.
     
  3. Stephanie20

    Stephanie20 Fanatiek lid

    6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Vreselijk é, als ze dat steeds zeggen of zelfs maar denken. Mijn dochter was bij de geboorte ook dysmatuur, de reden hiervoor weten wet niet. Ofwel had ik gewoon pech of ik ben gewoon niet gemaakt voor een grotere dikkere baby op de wereld te zetten. Mijn dochter woog bij de geboorte 2.470 kg en dat bij 38w.

    Toen ik nadien bij de kinderarts kwam kreeg ik nogal vlug de vraag of ik gerookt had bij de zwangerschap. Ook op mijn werk kreeg ik dat vaak te horen. Het is gewoon kwetsend, zeker als het geen waar is!
     
  4. Aylin16

    Aylin16 Fanatiek lid

    19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Fontana bedankt voor je reactie!! Bij de zwangerschap van mijn dochter heb ik het eerste trimester ook gerookt. Maar dit kwam omdat ik niks van mijn zwangerschap af wist. Ik had een punt gave placenta. De rest van mijn zwangerschappen niet gerookt en toch een kleine placenta bij de geboorte van onze dochter.

    Ik vond het gewoon erg kwetsend dat ik een opmerking kreeg 15 minuten nadat ik mijn kind had gebaard. Een andere zuster zei dat ik het me er niets van moest aantrekken. Ze had kindjes gezien die nog kleiner waren dan onze dochter en deze mensen hadden nog nooit gerookt.
     
  5. Aylin16

    Aylin16 Fanatiek lid

    19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Juist zo denk ik er ook over. Al die aannames die mensen maken bah om misselijk van te worden!

    Ik heb het echt moeilijk gehad met niet roken. Iedereen in mijn omgeving rookte dus ik had het echt zwaar. En dan eind van de rit krijg je wel de schuld van haar lage geboortegewicht. Zo ongepast!

    Ik krijg geen grote kinderen ben zelf ook maar 1.60 en weeg 48 kilo. En mijn man is ook klein. De gynaecoloog had ook al gezegd dat ik geen 8 ponder zou krijgen gezien mijn eigen postuur.
     
  6. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Hier nog een mama van een dysmatuur en ook mij werd meteen gevraagd of ik had gerookt, terwijl ik juist supergezond heb geleefd en nooit heb gerookt.

    Hier wel opstartproblemen en een ziekhuisopname met sybren, want zijn gewicht kelderde onder de 2200 binnen 2 dagen. Mijn placenta was schijnbaar heel klein en daar is geen oorzaak voor gevonden, ik was er gewoon verdrietig van dat mijn lichaam mij zo in de steek heeft gelaten en was echt over de zeik dat ik werd 'beschuldigd' van roken
     
  7. Aylin16

    Aylin16 Fanatiek lid

    19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Jeetje meid dat is wel heftig. Mijn zoontje werd geboren met precies 37 weken en woog 2800 gram absoluut geen dysmatuur dus. Maar ook hij had opstart problemen en zijn gewicht nam ook enorm af. Hij heeft er zeker 5 weken over gedaan om weer terug te komen op zijn geboorte gewicht.

    Onze dochter doet het juist prima. Is nu al 550 gram aangekomen in 2 weken tijd. Het heeft mij echt gekwetst dat mensen zo makkelijk aannamen dat ik wel gerookt zou hebben. Puur omdat ze zagen op mijn zw kaart dat ik normaliter rook. Mijn placenta was ook klein en dit is dus de reden geweest dat onze kleine meid niet genoeg binnen heeft gekregen de laatste weken. Ze doet het nu prima maar nog steeds vind ik het erg kwetsend wat ik te horen heb gekregen.
     
  8. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    Hier ook een kleine placenta. Bijna 200 gram en dat was echt heel klein.zoontje woog 2100 gram bij 38 weken.

    Nu bij de gyn voor de nieuwe zwangerschap werd mij verteld dat een kleine placenta niets met roken ofzo te maken heeft maar dat dat een aanlegfoutje kan zijn.
    Bij moeders die roken is de placenta wel gewoon normaal alleen verkalkt ie eerder door het roken.

    laatste 3 weken van de zwangerschap in het ziekenhuis gelegen. Lagen 2 vrouwen tegenover me die allebei rookten en waarvan de kindjes allebei voor lagen op groei. heel frustrerend.
     
  9. Aylin16

    Aylin16 Fanatiek lid

    19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Beagle ik heb ook 2 vriendinnen die rookte tijdens de zwangerschap en kregen beiden kinderen van 8 pond! Lekker frustrerend dan he!!!

    Ik ben zelf niet groot dus ze hadden sowieso geen mega baby van mij verwacht maar mijn andere kids waren wel een stuk zwaarder. En zoals ik al eerder zei bij mijn eerste zwangerschap heb ik het eerste trimester gerookt simpel weg omdat ik niet wist van mijn zwangerschap. Mijn placenta was punt gaaf en groot....
     
  10. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Geen idee of mijn zoontje ook dysmatuur is geboren, want heb daar nooit wat van gehoord.. Hij woog 2870 gram bij de geboorte (zwangerschap 39w6d)

    Maar ook hier is gevraagd of ik gerookt had tijdens de zwangerschap.. Niet zozeer i.v.m. geboortegewicht, maar met de placenta.. Zag er niet zo heel mooi uit zeg maar.. Toen ik ontdekte dat ik zwanger was ben ik direct gestopt.. halverwege 1 sigaret opgestoken omdat ons hondje plotseling was overleden.. Toen mezelf voor gek verklaard en nooit weer een sigaret aangeraakt..

    Op zich vind ik het logisch dat een gyn dat vraagt, om een oorzaak te achterhalen danwel uit te sluiten..
    Maar dan wel op een normale manier..

    Daarna hoeft er door niemand meer iets over gezegd worden.. Vind het te belachelijk voor woorden..
     
  11. Aurin

    Aurin VIP lid

    10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    ik hoor hier helemaal niet thuis.. maar wil toch even reageren...

    Dysmatuur betekent een te laag geboortegewicht in verhouding tot de zwangerschapsduur.
    De oorzaken hier voor zijn heel divers.

    maar de hoofd reden is dat de placenta een verminderde doorvoer heeft van voedingsstoffen en zuurstof.

    Dit kan bijvoorbeeld komen door zwangerschapssvergiftiging, stress, slechte of ondervoeding van de moeder, en idd ook roken/alcohol/drugs/medicijnen.

    Heel jammer dat mensen gelijk hun conclusies trekken met het zien van het woord dysmatuur en oordelen, en veroordelen, en alleen maar kijken naar het woordje roken, en jou gelijk die stempel geven.

    Trek het je niet aan, je hebt het goed gedaan, en sommige kindjes worden nou eenmaal klein geboren.. zonder dat je er ooit achter kunt komen wat de oorzaak daarvoor was.

    Geniet van je kindjes!!
     

Deel Deze Pagina