Ff nie goed worden van mijn vriend!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaVanGilani, 1 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

2. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    #82 Wilma, 3 apr 2012
    Laatst bewerkt: 3 apr 2012
    Heeft wel degelijk baat! Hij leert zichzelf EN VOORAL zijn omgeving beter begrijpen. Leert snappen waarom anderen hem niet snappen. Waarom hij soms moeite heeft met dingen en waarom anderen daar dan weer moeilijk over doen. Jullie krijgen handvaten over hoe je hier beter mee om kan gaan etc. etc.
    Autisten leren sommige dingen namelijk niet door het afkijken van anderen zoals "gewone" kinderen (al kunnen ze op latere leeftijd zelf wel dingen gaan copieren om hun "gebreken" te verbergen) maar moeten dit verstandelijk leren. Ben dood moe dus kan zo even geen voorbeeld geven... Nouja bvb Miky heeft moeten leren spelen met anderen. Dat gaat bij normale kinderen vanzelf (doorgaans). Hij heeft verstandelijk moeten leren dat als je iemand knijpt dat net zo goed pijn doet bij die iemand als dat het bij hem pijn doet als hij geknepen wordt. En nu nog moet hij dit beredeneren.
    Dus dat gedoe van HIJ heeft geen honger dus vergeet hij zijn dochter eten te geven is niet vreemd nu je weet dat hij autistisch is. Dit had hij verstandelijk moeten beredeneren maar dat heeft hij niet geleerd.
    Klinkt erg vreemd voor ons. Maar voor een autist is dat helemaal normaal (maar sommigen ook weer niet want de eene autist is de andere niet. Zo zouden autisten geen gevoel voor humor hebben en al helemaal geen punchline. Nou dan ken je Miky nog niet!)
    Empathie werkt bij hun op die manier niet zeg maar. Al kunnen ze wel ERG verdrietig zijn als ze bvb een diertje hadden wat dood is. En dat kan je dan weer even op een verkeerd been zetten.

Een tip kan ik jullie mee geven. Lees het boek van Martine Delfos; Een vreemde wereld. Het is een erg goed boek om sommige dingen te begrijpen. Voor mensen met autisme, familie van autisten en nouja iedereen die er mee te maken krijgt. Het is een heel uitgebreid boek wat allerlei aspecten behandelt van het psychische tot lichamelijke dingen. Maar je kan de stukken die niet van toepassing zijn of die je niet boeien makkelijk over slaan.

EDIT: Vergeet ik het nog erbij te zetten:
    MEE kan je waarschijnlijk helpen om hulp te zoeken mochten jullie die stap willen nemen.

Oja en over erfelijkheid. Voor zover ik weet hebben jongens meer kans op autisme als meisjes omdat het defect op de x chromosoom zit. En meisjes hebben er daar 2 van ( xx ipv xy) en kunnen met de andere x chromosoom het gebrek compenseren. Behalve als ze er 2 met een gebrek hebben wat zou betekenen dat ze van allebei de ouders een defecte x chromosoom gehad hebben en dan moeten beide ouders dus op die manier erfelijk belast zijn.

3. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Lieve Wilma super bedankt voor je hulp met t geven van zoveel nuttige informaltie! We gaan er zeker iets mee doen en ik hou je op de hoogte! De rest van de dames ook bedankt voor alles! Vanaf nu moet t helemaal goedkomen hier! :)

4. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Wilma, hier heb ik ook wel wat aan, dank je:)

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Helemaal geen dank dames! Graag gedaan. Weet hoe moeilijk het kan zijn en wil jullie een deel van mijn ervaringen besparen.

Deel Deze Pagina