Nieuw met temperaturen

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Phoebe, 27 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Phoebe

Phoebe Fanatiek lid

15 dec 2016
    3.423
    1.209
    113
    Hallo dames

Ik hoop niet dat ik er heel erg overheen lees of gemist heb maar ben totaal niet thuis in temperaturen zouden jullie mij er wat informatie over willen/kunnen geven? Ik ga ook ovulatietesten gebruiken als deze ronde niet raak is maar wil ook erbij temperaturen. Wat zijn volgens jullie de voordelen en wanneer begin je nou precies enzo?

Liefs

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    voordeel is dat je met tempen (mits dagelijks correct uitgevoerd) zekerheid hebt over wanneer je ei is gesprongen en of hij uberhaupt gesprongen is. Deze zekerheid kunnen ovutesten niet geven.

Je tempt elke ochtend vanaf je eeste ongi dag.
    Tempen doe je rectaal (oraal/via oor is niet betrouwbaar) en elke dag op dezelfde tijd, direct nadat je wakker wordt en nog voordat je je bed uit komt.
    Dus ook op je vrije dagen/weekenden etc.
    De waarde die je hebt noteer je on een (online) grafiek.
    Fertility Friend is een goede site (wel engels).

De eerste helft van je cyclus zal je temp laag zijn.
    Bij mij is dat tussen de 36.3 en 36.5.
    Op de dag van je eisprong kan hij nog meer zakken, maar dat hoeft totaal niet.
    De ochtend nadat je eisprong is geweest zal je temp met minimaal 0.2 graden gaan stijgen.
    Bij mij is dat 36.7 of hoger.
    Deze hogere temp moet minimaal 3 dagen achter elkaar aanhouden om van een eisprong te kunnen spreken.
    Na 3 dagen zal fertility friend een kruis zetten waar hij denkt dat je eisprong was op basis van jouw ingevulde gegevens.

Deze verhoging houdt verder net zo lang aan tot je prohesteron gaat dalen en je ongesteld gaat worden.
    Bij de een zakt hij terug richting basaal (=temp van voor je ei) een dag of wat voir de ongi komt en bij de ander op de dag zelf.

Als je zwanger bent blijft je progesteron hoog (samen met hcg) en zal je temp dus niet terug naar basaal zakken. Je kan dan bij 14 hoge tempen een test doen :)

3. Phoebe

Phoebe Fanatiek lid

15 dec 2016
    3.423
    1.209
    113
    Bedankt voor de uitleg gebruik je gewoon een normale thermometer of een speciale?

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Sommige dames gebruiken er 1 met 2 cijfers achter de komma, maar ik heb er altijd gewoon 1 gebruikt met 1 cijfer achter de komma.
    Gekocht bij het kruidvat ;)

Het moet dus wel een digitale zijn en geen kwik thermometer :)

5. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Komt het met de tijd waarop je je temperatuur meet echt zo precies?
    ik werk onregelmatig en ze tijden wanneer ik op sta verschillen dus nog wel eens....

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Ja het komt echt heel nauwkeurig! Max 15 minuten speling mag je hebben tussen je temptijd.

7. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Oké thnx voor je reactie!

Deel Deze Pagina