Mijn zoontje krijgt nu sinds een kleine week 4 flessen van 210+7 rond 8.00-12.00-16.00-20.00 In de laatste fles doe ik een lepel rijstebloem. Maar nu wil ik langzaam aan gaan beginnen met hapjes fruit of groente te geven maar wanneer kan ik dat het beste doen? Na elke fles is hij ongeveer 1,5 uur wakker en slaapt dan tot de volgende fles. Nu kwam het bijv vandaag zo uit dat hij minder sliep omdat we weg gingen en toen heb ik om 15.00 uur een beetje fruithap gegeven wat er trouwens erg goed in ging Maar moet ik 180+6 geven en een fruithapje bijvoorbeeld of kan ik 210+7 blijven geven?? Alvast bedankt voor de adviezen. Groetjes Luna
op deze leeftijd is t nog geen vervanger van een fles en zijn de hoeveelheden ook niet veel. Dus als je zegt dat ie 1,5uur na de fles wakker is, kun je mss een uur na de fles een klein beetje geven. Als ze ouder worden schuiven de slaaptijden toch iets op en heb je meer speling
mijn zoontje is van 26-01 en die drinkt nu 4 flessen. Om 7.00 een fles en dan om 10 uur fruitje om 12 uur weer een fles om 16 uur weer een fles om 18 uur groenten/aardappeltje en dan om 19.30 laatste fles. Hij krijgt alle flessen 210+7 zonder rijstenbloem
In ieder geval op een moment dat hij lekker wakker is, vrolijk is, en niet te moe, en het liefst niet vlak na de fles. Dan kun je zelf het beste bepalen wanneer een handig moment is! Voor ons was dit de eerste tijd halverwege de ochtend, en we begonnen met groente, dus dat was een beetje gek. Maar goed, gewoon doen wanner het jullie uitkomt!
Beste moment is rond 1 augustus (flauw he?) Maar goed, als je begint met vast voedsel (groente valt vaak wat beter dan fruit), begin dan met heel kleine beetjes (1 a 2 theelepels is in het begin echt genoeg om te wennen) en hou een pauze aan van een uur tussen een fles met kunstvoeding en het vaste voedsel. Kunstvoeding remt namelijk de opname van voedingsstoffen en de kans op buikpijn en kramp is groter als fles en hap te dicht op elkaar zitten. De flessen moet je gewoon op de grootte houden die je kind gewend is. Tot 6 maanden mag vast voedsel absoluut geen melkvoeding vervangen!
Is er trouwens een speciale reden waarom je maar 4 keer op een dag een fles geeft? En dan nog zo'n hele grote?
Het cb gaf het advies om met 5 maanden op 4 flessen te gaan. Afgelopen week was hij pas om half 9 wakker en om dan 5 flessen in weinig tijd te proppen vond ik ook zo wat. We hebben de gok genomen om te kijken of hij het redt om de laatste fles te laten vervallen en dit ging goed. Maar omdat hij altijd 5 x 180+6 kreeg leek het mij wel verstandig dat hij aan voldoende voeding kwam. Anders mist hij een hele voeding toch?? Ik moet zeggen dat ik wel wat twijfelde hoor maar ik wil ook niet dat hij tekort komt.
oja we moesten hem voor de laatste fles echt wakker maken en dat vond hij niet altijd even leuk Bedankt voor de tips. Ik doe het nou zo. Red hij de 4 uur niet tussen zijn fles en hij is al wakker dan krijgt hij een klein beetje groentehap. Met 6 maanden ga ik het echt inplannen in een schema en tot die tijd zal het dus af en toe een paar hapjes zijn. Van de week heeft hij een paar hapjes wortel op en hij heeft echt gesmuld.