Het is een beetje een lang verhaal geworden dus alvast heel erg bedankt als je het helemaal leest. Ik weet me even geen raad meer dus hoop hier op tips wat te doen en herkenning....mijn zoontje is nu net 5 geworden. Ik zal even bij het begin beginnen. Zoontje is tot 9 maanden een zeer onrustige baby geweest...sliep heel weinig en huilde veel. Vlak na zijn geboorte ontwikkelde hij een voorkeurshouding en hebben we fysio gehad...uiteindelijk doorverwezen voor een redressie helm. Met 14 maanden ging hij pas kruipen en toen hij met 17 maanden nog niet liep zijn we weer fysio gaan doen met hem. Lopen ging uiteindelijk maar bijv. als er een takje op de weg lag liep hij eromheen in plaats van erover heen. In januari 2013 begonnen in groep 1 was 1 drama veel huilen ook als hij eenmaal op school was. Bijv als ze van lokaal moesten wisselen. Uiteindelijk kreeg hij vriendjes en na 3 maanden vond hij het zelfs leuk om naar school te gaan! In sept mocht hij beginnen in groep 2 omdat hij er sociaal aan toe was om mee te gaan en gelijk liep aan zijn vriendjes die ook naar groep 2 mochten. In november tijdens het 10 min gesprek gaf de juf aan dat hij met gymen niet zo goed mee komt...dus gaf ik aan dat ik een keer terug zou gaan naar zijn fysio, deze heeft tijdens het gesprek wel 10 keer gezegd dat ze het zo raar vond dat hij naar groep 2 was gegaan ( terwijl ze niet weet hoe hij het op sociaal en mentaal vlak doet) ook deed hij daar wel gewoon alles....in het rek klimmen enzo) en kwam er ook uit dat zij het vermoeden had dat het weleens in het sensitieve gebied zou kunnen liggen. Ik had er zo'n negatief gevoel bij dat ik er niet mee door ben gegaan. Nu kwam dus vandaag zijn juf naar me toe omdat ze zich toch wel echt zorgen maakt over zijn motoriek met gymen, en dat ze hem graag bij de MRT wil aanmelden....wat ik overigens prima vind hoor....maar ik zit er zelf gewoon even doorheen en weet even niet meer wat ik nou met hem moet... Ik maak me ook zorgen over wat er gebeurd als hij straks groep 2 doubleert terwijl al zijn vriendjes over mogen...dan zit ik waarschijnlijk weer met al die ellende dat hij niet naar school wil en alle drama's van dien. Nog enkele voorbeelden van dingen waar we tegen aan lopen: -Avond eten ( eten moet echt koud/lauw zijn anders gaat hij huilen dat het te heet is.) -Zwemmen is 1 drama ik heb vandaag het woord zwemles al 20 keer gehoord voordat hij naar school moest dus in anderhalf uur tijd. Hij is misschien nu 10 keer naar zwemles geweest waarbij hij al 3 keer kopje onder is gegaan en dus ook niet meer uit zichzelf bovenkomt. In een laagje water van misschien 40 cm. -Douchen is een drama -Haren kammen drama -Op de wc zitten ( gaat nu goed op onze eigen wc's ) maar op andere wc's raakt hij helemaal overstuur. Ik ben nu de enige die hem rustig krijgt op een vreemde wc zodat hij zijn ontlasting niet 2 dagen ophoud. -Springt / stapt nog steeds niet uit de auto of van een hoogte van hoger dan 30 cm Dit zijn maar een paar voorbeelden... En stel nou dat het te maken heeft met sensitiviteit....hoe krijg ik hem dan ooit zover om bepaalde dingen te gaan doen? En hoe kom ik af van de strijd elke dag om van die kleine dingetjes.... Wie oh wie heeft de gouden tip voor mij???of heeft een kindje bij wie het zonder hulp helemaal goed is gekomen.
Klinkt zoals het vriendje van mijn dochter, al zit dit nu in groep 3. Bij hem is het echt een combinatie van een motorische achterstand en hij is gewoon overgevoelig. Hij heeft wel baat bij ergotherapie gehad (naast fysiotherapie), omdat hij nogal wat dwangneuroses had en angsten had ontwikkeld die het dagelijks functioneren ook belemmerden. Verder gaat het eigenlijk niet zo heel goed met hem op school, te grote klas, teveel stil moeten zitten, dus zijn moeder kijkt ondertussen nu naar een andere school. Qua intelligentie is er niets mis mee, maar zijn gevoeligheid en motorische achterstand, zorgen er toch wel voor dat het voor hem best moeilijk is om mee te komen (en voor zijn moeder, want inderdaad, zoveel dingen zijn een hindernis voor hem, dus elke dag weer een heel karwei om sommige dingen gedaan te krijgen). Verder is het een aardig jochie hoor, met gevoel voor humor en mijn dochtertje vindt het ook leuk om met hem te spelen, maar hij heeft het niet makkelijk en zijn moeder ook niet.
Klinkt als mijn dochtertje. .. maar kan ff niet lang reageren op telefoon. Vanavond ga ik ff op de laptop. Wat voor gouden tip wil je. .. is niet zomaar opgelost hier en ook een van de redenen dat ze naar een sbo school gaat. Het is niet makkelijk.
Gouden tip is misschien niet helemaal het juiste woord inderdaad... Maar misschien heeft iemand ideeën of een bepaalde therapie waarmee ik hem kan helpen....of een andere benadering die bij jullie kindje het beste werkt...je raakt soms zelf zo gefrustreerd dat je ook niet altijd meer het geduld ervoor op kan brengen om rustig te blijven, wat voor hem weer heel sneu is want hij kan er ook niets aan doen...en inderdaad met zijn intelligentie is niks mis...is sbo speciaal onderwijs?
Maar zou hij puur alleen vanwege zijn motoriek moeten 'doubleren' dan (hij zit dan gewoon in de groep waar hij gezien zijn leeftijd in hoort)? Is dat zo uitgesproken? Verder krijg ik een beetje het idee dat hij emotioneel misschien nog niet zo ver is? Mijn dochter huilde vorig jaar op school een stuk sneller, bij dingen die ze niet verwachtte bijv. Dat heeft ze nu veel minder. Bij haar heeft t iig veel met leeftijd te maken.
Nee ze hebben nog niet gezegd dat hij moet doubleren.....maar aangezien de fysio toen zo verbolgen was over het feit dat hij al in groep 2 zat maak ik me daar wel zorgen over....zeker nu de juf gezegd heeft dat ze zich wel zorgen begint te maken over hem....ga ik me gelijk weer druk maken....
Misschien heeft je zoon moeite met zijn sensorische informatie verwerking. Je benoemt allemaal dingen die hij lichamelijk niet goed kan verwerken. Er zijn fysiotherapeuten gespecialiseerd in verstoorde sensorische informatie verwerking.......misschien jou fysio ook aangezien ze wel iets signaleerde bij je zoon? en wat betreft doubleren......kleuters kunnen vaak beter groep 2 doubleren dan een hogere groep aangezien de kleuterklassen echt wel anders werken dan vanaf groep 3 en hoger.
Mirjam geeft het antwoord wat ik ook wou geven...sensomotorische informatie verwerking. ... Hoe je daar overheen komt met hem....geduld hebben en herhalen herhalen herhalen... Klein voorbeeldje : Dochter was bang om van stoep op gras over te gaan..stond dan te gillen als een speenvarken alsof de wereld instortte als ze van de stoep af moest. (stoeprand was ook zo een probleem) Wij zijn er uiteindelijk overheen gekomen door haar te sturen erin...laten voelen, zelf voordoen, zeggen dat er neits aan de hand is, proberen proberen proberen proberen...dag na dag...elke wandeling er langs lopen en er vooral geen nadruk op leggen. Eerst optillen, daarna handje vast..en toen los er overheen stappen. Alyssa loopt ook niet graag los langs je, altijd de wagen vast of een handje...zekerheid. Heeft lang geduurd voordat ze alleen weg durfde te lopen. met alles...geduld en veel proberen....herhalen en proberen. :S Maar een fysio kan je daar ook goed bij helpen, mogelijk een ergotherapeut of een psycholoog.... Zou er toch wel even naar laten kijken ook ivm zijn achterstand in motorische ontwikkeling. En het jaar over doen, dat is nu nog niet zo erg...straks word het alleen maar moeilijker. Dus liever nu als later. SBO is idd speciaal onderwijs. Gewone school aangepast op het niveau en kunnen van onze dochter. (ze heeft een algehele ontwikkelings achterstand, maar het is meer de verwerking van gegevens in haar hoofd waar ze problemen mee heeft, zowel emotioneel en motorisch en ook leren) eerst zou ik toch echt verder zoeken, niet alleen je fysio accepteren wat die zegt...ga voor een second opinion..want jouw fysio klinkt wel heel negatief! Er lijkt ergens een probleem te zitten, maar het is het moeilijke om uit te vinden hoe je daar omheen kan werken..en jouw fysio geef tniet echt tips....... Mijn fysio had na 5 keer gaan al een brief gemaakt voor de ha dat ze dacht dat er meer was als alleen een probleem met lopen en motorisch...was ook heel eerlijk tegen me en heel lief! Heel veel tips en oefeningen om het zo makkelijk mogelijk te maken allemaal voor ons meisje.
Bedankt antares voor je verhaal...het klinkt heel herkenbaar! Zeker ook over dat gras. Ik denk inderdaad dat ik even een andere fysio ga vragen naar hem te kijken waar ik hopelijk niet zo'n negatief gevoel bij zal hebben....en de sensotorische verwerking zal ik me ook eens in gaan verdiepen.... Het is niet zo dat ik niet wil dat hij doubleert....daar heb ik helemaal geen problemen mee....alleen de scheiding van zijn vriendjes en wat dat voor effect zou kunnen l hebben..het gaat op sociaal vlak nu juist zo goed!
Heb je uiteindelijk wel resultaat als je blijft oefenen? Kan je het opbrengen om rustig te blijven??....ik heb er 2 jaar overgedaan om hem op een andere wc te krijgen en dan moet ik hem nu nog helemaal beet houden en geruststellen. Gelukkig word hij nu groter als hij met zn voeten bij de grond kan durft hij het wel zelf maar 7 vsn de 10 wcs zijn nog te hoog!
Hoeveel ouder zijn zijn vriendjes? Kinderen zijn op deze leeftijd nog wel het meest flexibel hoor en maken zo weer nieuwe vriendjes. Misschien is t in het begin weer even wennen. Hij is van januari, dus 'doubleren' betekent dat hij gewoon bij leeftijdsgenootjes komt. Meestal zitten er ook nog wel kindjes van december of eerder in die groep (?)
Je hebt resultaat, maar ik heb uiteindelijk ambulante begeleiding thuis gekregen. Soort psych voor mij en haar om te helpen met situaties. Hier zijn veel tips van gekomen en ook hoe ik anders ernaar moet kijken enzovoort. Alleen hadden we het misschien ook gedaan maar nu sneller en missen beter ook. Simpelste tip. ....laat het los data ze dat niet kan/wil. Het komt vanzelf met geduld en proberen.
Lijkt me niet dat t dan onmogelijk is om nieuwe vriendschappen op te bouwen met kindjes die íets jonger zijn
Wat bedoelt de juf met mrt? Als ik vragen mag? Ik heb namelijk juist de tip gekregen voor pmt (psycho motorische therapie) zoontje is van oktober en heeft vergelijkbare problemen. Maar bij de oudergesprekken wel te horen gekregen dat hij wss doubleert, op juist het motorische gedeelte. Iets wat er bij de fysio niet ingaat. Het vermoeden bij mijn zoon is dat hij pas met vriendjes samen gaat spelen in plaats van ernaast als hij ze echt vertrouwd. De maar kwam voor een deel van school af voor het doubleren maar deel hem wel, zl is namelijk erg groot, steekt met kop en schouders boven iedereen uit en wordt daardoor regelmatig gepest/geplaagd. School verwacht dat dit alleen maar erger wordt bij doubleren. Dus lees zowiezo even mee!
Mrt is motorische remedial teaching...die gaan hem eerst observeren en dan evt met hem oefenen 1x in de week. Dcd is nog niet ter sprake gekomen.... Evientje...ik vind het juist raar dat door een evt. Motorische Achterstand een kind daardoor zou moeten doubleren terwijl hij voor de rest wel mee zou komen... Ik verwacht nl. niet dat mijn zoontje ineens motorisch beter word van een jaar extra groep 2 maar misschien zie ik dat verkeerd! Mijn zoontje is ook groot voor zijn leefdtijd en valt wat dat betreft ook niet op in zijn klas. Wat vervelend dat jouw zoontje gepest word! De tip van de sensomotorische verwerking is wel een hele goede trouwens ,daarin herken ik echt veel dingen oa het niet met de voeten van de grond willen en het eetprobleem en nog veel meer dingen, ik heb een fysio in de buurt gevonden die zich hierin heeft gespecialiseerd dus ik ga vrijdag even met de juf overleggen of ik de mrt afwacht of gewoon eens contact met die fysio opneem...
sommige problemen die jij beschrijft zijn niet motorisch...maar echt psychisch waardoor het lijkt dat het motorisch is. Ik zou gewoon allebei doen.