Hi, Begrijp ik hier nou goed uit dat mijn man ook recht heeft op de 26 weken ouderschapsverlof? Want ze hebben het in dat stuk volgens mij soms over die drie dagen na de geboorte en soms over die 26 weken. Dus misschien heb ik het gewoon fout begrepen... Ik werk zelf niet, maar mijn man heeft een zware baan en zou het super vinden om vaker thuis te zitten. Het rare is dus dat wanneer mijn man vier dagen zou gaan werken in plaats van vijf, het qua salaris zo weinig zou schelen.. Hoop dat ik het stukje niet fout begrepen heb.. Ouderschapsverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl
Uit het stukje: U krijgt geen salaris voor de uren waarin u ouderschapsverlof heeft opgenomen. U kunt hierover andere afspraken maken met uw werkgever.
Klopt, Dat weet ik. Als die 26 weken ouders hapsberlof voor mijn man gelden dan is dar idd onbetaald. Maar dat vinden we niet erg.
Jahoor, beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof. Het aantal uren is afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. Sommige CAO's hebben gunstige regels voor ouderschapsverlof, zodat je toch nog een deel van de uren een vergoeding krijgt. Is er niks geregeld, dat krijg je over het algemeen onbetaald verlof. Mijn man heeft op dit moment 1 dag ouderschapsverlof per week genomen, en werkt de andere vier. Dat kan hij ongeveer 1 jaar doen. Heel fijn voor zowel ons zoontje, als mijn man.
Yes klopt hoor Mijn man heeft twee jaar lang vier dagen ipv vijf gewerkt met die regeling. Net nu hij weer fulltime moet beginnen komt de tweeling en gaat hij per kind een jaar lang maar 2.5 dag werken ipv 5. Waarschijnlijk gaat hij nooit meer terug naar vijf maar hopen we over twee jaar zijn contract te kunnen aanpassen naar bijv 24 uur pw.
Soms kan het gebeuren dat je door het opnemen van Ouderschapsverlof net in een lager belastingtarief uitkomt... waardoor je mogelijk netto niet zo veel overhoudt.
vanaf 2015 heb je geen recht meer op tegemoetkoming van de belastingdienst. werkgevers zijn niet verplicht om tijdens ouderschapsverlof loon door te betalen
Ouderschapsverlof geven voor beide ouders ja! Algemeen is t onbetaald tenzij cao t anders geregeld heeft, Maargoed de tijd met kind is onbetaalbaar