Niet eens met salaris nieuwe baan, hoe kan ik dit aanpakken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door EsmeraldaS, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EsmeraldaS

5 nov 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een tijdje geleden heb ik al eens een topic geplaatst over het onderhandelen over je salaris, of het verstandig is om dat te doen en zo ja hoe. Ik was op dat moment nog aan het solliciteren.

Nu is het zo dat ik inmiddels ben aangenomen en volgende week begin als pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf. Ik heb alleen nog helemaal geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad en dit lijkt er ook niet te komen. Ik moest zelf naar mijn salaris vragen en de secundaire arbeidsvoorwaarden en toen bleek dat ze mij willen inschalen in schaal 6, trede 9 van de Kinderopvang. Ik heb nu 6 jaar ervaring als pedagogisch medewerkster en eindigde bij mijn vorige uitgever in trede 16, ik ga er dus behoorlijk op achteruit en schrok er ook nogal van dat ze mij helemaal onderin de schaal plaatsen.

Ik wil dit dus nog wel gaan aankaarten, want ik vind het eigenlijk schandalig dat ik met 6 jaar fulltime ervaring in trede 9 geplaatst word en dus een starterssalaris zal krijgen. Ik twijfel nu alleen wanneer ik dit kan aankaarten; zal ik deze week nog bellen en het telefonisch erover hebben of zal ik het aankaarten als ik mijn eerste werkdag (gehad) heb? Ik heb ook nog geen contract gezien, die krijg ik op mijn eerste werkdag mee naar huis om het door te nemen en indien akkoord getekend terug te geven.

Ik heb totaal geen ervaring met onderhandelen over een salaris maar ik wil absoluut niet zomaar akkoord gaan met zo'n lage trede en dus wel proberen om er wat meer uit te kunnen slepen, gezien mijn ervaring.

Wat zouden jullie doen?

2. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Ik zuo voordat ik teken een arbeidsvoorwaardengesprek aangaan.
    En mijn huidige baan pas opzeggen als ik het ermee eens was.
    Teken je? Tja dan zit je er al aan vast.

Je kan gewoon aantonen wat je nu verdiend en vragen of ze je het zelfde willen bieden (of iets meer) en aangeven dat als ze dat niet doen je dan niet komt werken bij ze.

3. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    En zeker eerder mee beginnen, niet pas op je eerste werkdag.
    En lopen de tredes gelijk aan die je nu hebt? Want dat kan per cao verschillen toch?

4. EsmeraldaS

5 nov 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik val nu onder hetzelfde cao, dus de tredes lopen gelijk.
    Ik zit al een tijdje in de ww en heb dus echt werk nodig, dus deze baan heb ik sowieso al mondeling aangenomen, ervanuitgaand dat ik nog een arbeidsvoorwaardengesprek zou krijgen. Ik heb alleen dus nog niks getekend, aangezien ik mijn arbeidsovereenkomst dus pas op mijn eerste werkdag krijg (volgende week).

Er is ook niks gevraagd over mijn vorige salaris oid en het was ook een mededeling dat ik in trede 9 zou komen, ipv een zgn aanbod.
    Ik neem deze baan sowieso aan omdat ik gewoon inkomen nodig heb, maar ik wil dus wel echt nog onderhandelen over die tredes.

Is dat niet raar als je dat telefonisch doet ipv face to face? Mijns inziens zeggen ze dan ook makkelijker "nee" dan wanneer je echt in een gesprek zit.

En hoe zou ik kunnen reageren als ze gelijk "nee" zeggen tegen een hogere trede. Ik ben erg onzeker wat dat betreft en zal dan snel akkoord gaan met hun afwijzing terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil...

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    #5 Micera, 18 dec 2014
    Laatst bewerkt: 18 dec 2014
    Ik begrijp dat je wel al te horen hebt gekregen dat je in trede 9 zou komen? Als je het er niet mee eens bent, was het moment dat je dat te horen kreeg het (logische) moment om te zeggen dat jouw verwachting en het aanbod wel heel erg ver uit elkaar lagen.

Door de baan te accepteren, terwijl de mededeling van je salaris al gedaan is, ben je akkoord gegaan met het salaris. De onderhandelingen vinden normaal gesproken plaats voor je akkoord gaat. Niet achteraf.

Nu nog onderhandelen is lastig, want je hebt al toegezegd de baan te accepteren (wetende wat het salaris is). Als je het toch wilt doen, zou ik dat zéker voor je eerste werkdag doen. Anders komt je in een hele vreemde situatie.

Wat je nu nog kan doen is op hele korte termijn bellen en zeggen dat je enthousiast bent dat je de baan is aangeboden, maar dat je wel nog graag een arbeidsvoorwaarden gesprek wilt om zo je salaris af te spreken en de secundaire arbeidsvoorwaarden.Op die manier geef je aan dat jij iets anders verwacht, dan wat er nu standaard geboden wordt. Afhankelijk wie je aan de lijn hebt, kan je dan al zeggen dat jouw verwachting rondom salaris, en het aanbod wat gedaan is, behoorlijk uit elkaar liggen. Maar dat je er vanuit gaat dat jullie in een gesprek wel tot elkaar kunnen komen. Zo kan je weer een opening creëren...

Deel Deze Pagina