hai dames, Ik heb even wat advies nodig. Smurf hier krijgt te veel zuivel, dat weet ik. Ik zie echter alleen ff niet hoe ik dat t beste kan afbouwen, dus tips zijn welkom. Op dit moment is het schema zo: 6.30 wakker 7.00 100ml opvolgmelk +pap en 100 ml opvolgmelk in de fles 9.00 slapen 10.00 wakker 10.30 fruit en 50 ml roosvichee laxo (beker) 11.30 slapen 12.30 wakker 13.00 lunch 1 a 1.5 boterham met 50 ml halfvolle melk ( Beker wordt slecht gedronken) en 120 ml opvolgmelk ( fles) 15.00 slapen 17.00 wakker 18.00 120 gr vers avond eten +100 ml yoghurt 19.00 avondfles 180 + 5 ( ben ik aan t afbouwen ) De vragen/problemen liggen dus op meerdere gebieden. Ze drinkt wel wat uit een beker/tuitbeker, maar niet genoeg om de flessen geheel te laten vallen. T feit dat ze vaak de middag fles toch nog redelijk leegdrinkt ( 120 ml van de 200ml ) zegt mij dat ze hem nog wel nodig heeft. Hetzelfde geldt voor de avondfles. Ik doe er minder schepjes in zodat ik hem kan afbouwen ( advies cb) maar de ene x weigert ze hem, nah prima dan heb je hem niet nodig denk ik dan, maar de andere keer drinkt ze hem bijna leeg. T is een flinke dame, 78 cm en 10 kilo, maar haar gewicht stagneert redelijk. ( Met 6.5 maanden zat ze nl al op de 9.2 kilo) Nu weet ik wel dat ze een stuk actiever is, dus daarom minder aankomt, maar t feit dat ze dus minder aankomt maakt wel dat ik huiverig ben om alle flessen te laten vallen en te vertrouwen op t vaste voedsel dat ze krijgt. Lang verhaal, hoop niet te warrig en hoop op wat tips/geruststelling ps ze krijgt halfvolle melk, omdat ze ook nog opvolgmelk krijgt en ik altijd halfvolle in huis heb. Als ze geen opvolgmelk meer krijgt, haal ik voor haar volle melk Ik ben al begonnen met de halfvolle melk, zodat ik de pakken opvolgmelk die ik heb kan opmaken en ze zo geleidelijk over kan gaan op de gewone melk. Alvast bedankt
Ik denk dat je de middagfles kunt vervangen door ander drinken. Als zij 1,5 boterham opeet (je kunt proberen om 2 te geven) zal ze echt geen honger meer hebben denk ik. Dan drinkt ze melk voor de dorst. Dan kun je haar ook een bekertje of een flesje geven thee geven. Daarnaast remt melk de opname van ijzer uit haar boterham. Dan hou je nog ochtend en avondfles en dat is toch prima voor een baby van 10 maanden? Tot 1 jaar wordt 500cc zuivel aangeraden, dan geef jij 400cc melk en 100cc yoghurt, dus kom je heel mooi uit. En iedereen denkt er anders over, maar ik zie niet in waarom een baby van 10 maanden van de fles af moet. Als zij nog 's ochtends en 's avonds knus een flesje wil drinken zou ik het haar niet afnemen. Ze worden al zo snel groot. En haar lengte en gewicht vind ik prima in verhouding hoor. Veel (grote) kindjes trekken op gegeven moment bij zodat ze weer op een 'gemiddeld' gewicht zitten. En na 6 maanden worden ze natuurlijk veel actiever en groeien veel minder hard. Als ze doorgroeit en CB niks over zegt zou ik me geen zorgen maken.
@adi Dank je wel voor je snelle reactie De middag fles vervangen door ander drinken is inderdaad een goede tip. Ik geef haar al drinken bij haar eten, maar kan idd de fles erna wel vervangen door ander drinken. 2 boterhammen gaat ze echt niet trekken, ze eet er 1 en soms anderhalf. Het cb vindt dat ze het prima doet, ik zelf vind haar alleen steeds magerder worden en vandaar de huiverigheid Begrijp me goed ze is vrolijk gezellig en niet jengelig om eten hoor en als ze niet wil, wil ze niet. Maar omdat ze die lunchfles dus wel lekker naar binnen tankte dacht ik die heeft ze nodig. Bij mij werd echter aangegeven dat ze naar de 300 zuivel op een dag kan ( heerlijk die cb adviezen allemaal) en naar de gewone melk overkon vandaar de gedachten over teveel zuivel. ps ze hoeft van mij niet van de fles af, ik wil hem alleen wel afbouwen zodat ze net zo goed uit een gewone beker kan drinken als uit de fles.
Die 300cc is volgens mij vanaf 1 jaar, alleen roepen sommige CB's dat al vanaf 9 maanden. Ja daag denk ik dan. Je kunt alle andere drinken aanbieden in een (tuit)beker. Echt 200cc uit een beker drinken blijft lastig voor die kleintjes vind ik hoor. Ze nemen niet zo grote slokken, en die beker 20min omhoog houden lijkt me geen pretje. Als ze hier uit een tuitbeker drinken komen ze ook niet echt tot rust. Dat is echt 'actie'drinken na het eten zodat ze verder kunnen spelen. En de avondfles is juist een rustmoment, daarom houden wij die nog voorlopig in.
t varieert idd de adviezen die je krijgt de een zegt 500 de ander 300. Ik hou de 300 op dit moment ook nog als onder grens. Ik bied al t andere drinken al aan in een beker. Je kent ze wel die difrax bekers en dat gaat redelijk. Gewoon water wat ze eigenlijk de hele dag tussendoor slokt krijgt ze in een tuitbeker idd. Vaak hou ik die nog omhoog, omdat smurf gewoon alleen der mond opendoet grin. Ik had wel jouw tip gelezen ergens en die hanteer ik nu ook. Als ze hem zelfvast heeft, ga ik achter der staan en hou der armen omhoog , bij deze nog bedankt Een rust moment is bij ons juist voor we naar bed gaan even een boekje lezen. De avond fles krijgt ze nl ongeveer een half uur voor ze gaat slapen ivm tanden poetsen.
graag gedaan We hebben 2 op die manier geleerd om zelf te drinken uit een tuitbeker of een fles, nu zijn we met nr 3 bezig.
Je kindje mag nu nog 500cc opvolgmelk hoor, maar je geeft nu wel meer dan dat. Ik zou 1 papfles maken 's ochtends van 150cc en 's middags ook een fles van 150cc. Ze hoeft nu nog geen gewone melk hoor! En dan 's avonds OF een toetje OF een kleine avondfles, ik zou die laatste laten vervallen. Binnen het uur twee zuivelporties is dubbelop. Als je kindje verder al goed kaas en vlees eet, kan je tussen de 300 en 500cc zuivel gaan geven.
@zogelukkig Dank je voor het meedenken. Vandaag heb ik de tip van adi gebruikt en haar thee gegeven bij de lunch. Ze zal nu waarschijnlijk straks wel een tussendoortje willen, omdat ze dus ongeveer 120 opvolgmelk mist. De avondfles hou ik er voorlopig toch even in maar verdun die steeds verder. De ene keer eet ze nl meer van haar avond eten dan de andere keer en dan vind ik zo een avondfles wel een goede buffer. ( we dwingen haar ook totaal niet deze op te drinken...ze drinkt wat ze wil.. de ene x 60 de andere x 160 bij wijze van) Dat ze binnen t uur 2 x zuivel krijgt is waar, ik wil haar echter niet haar toetje afnemen, maar dus eerder de avondfles verminderen. ps kaas krijgt ze ongeveer 1 x per week van me ivm t zout en vlees .. tja.. een gebakken gehaktballetje of zo wil ze niet ze krijgt soms kalkoenfilet of smeerworst , dus echt veel vlees/kaas eet ze niet.
Ik zou bij het ontbijt de pap vervangen door een boterham, bij de lunch iets van thee geven (koemelk remt de opname van voedingsstoffen), geen yoghurt na het eten, maar fruit (alweer vanwege die opname van voedingsstoffen. Koe/opvolgmelk remt, vitamine C, dus fruit, helpt juist bij de opname.