hallo over een aantal maanden word ik alleenstaande moeder van 3 kindjes. 1 zit nog in me buik. hoe gaat een scheiding in zijn werk ? heb maandag pas een afspraak staan bij de advocaat. hoe moet ik een ouderschapsplan opstellen ? ( man gaat niet meewerken want hij wil het niet dus alles komt van mijn kant) hoelang duurt het voor een voorlopige voorziening er door is ? die ga ik maandag gelijk aanvragen maar hoelang duurt dan de uitspraak enzo ? wat moet ik allemaal aanvragen en afzeggen ? ik weet namelijk helemaal niet wat ik moet doen. ik werk ook nog, kan ik dat blijven doen ? ik heb geen oppas en mijn kindjes zijn 2 jr en 1 jr oud. zoveel vragen die door mijn hoofd spoken ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. liefs saphira17
oh jeetje zeg... pff heb er gewoon weer es geen woorden voor. Pittig allemaal, alsof een scheiding al niet genoeg is, nee alles moet ook nog geregeld worden en wat zielig dat je ex helemaal niets wil doen. Ik ben ook alleen, heb 2 kindjes, maar ik woonde samen, dus weet niet wat je moet regelen. Doe rustig aan.. een ouderschapsplan hoeft echt niet per direct. Tenminste ik ben nu een jaar alleen en heb nog geen plan opgesteld. We hebben een soort omgangsregeling zelf bedacht en dat lijkt op co-ouderschap. Zodra ik een baan heb, willen we alles gaan vastleggen maar voor nu wil ik dat niet omdat mijn ex nogal een ongeleid projectiel is momenteel. Zeg maar rustig een puber. Dus ik kan niet zo van hem op aan. Heb jij het huis? Is het koop of huur. Wat ik allemaal heb aangevraagd is: huur en zorgtoeslag kindgebonden bugdet alleenstaande ouderkorting Verder zit ik in de bijstand, maar ben druk aan t solliciteren want ik wil wel aan t werk, hoe t dan moet met oppas weet ik ook nog niet. kdv is duur en mijn ex betaald geen alimentatie omdat ie in de ww zit. (eikel) maar goed, uiteindelijk komt alles wel goed, maar probeer 1 ding tegelijk te doen. Je hebt ook recht op kinderopvangtoeslag geloof ik, als je werkt. als je kijkt op toeslagen.nl kun je t e.e.a. uitrekenen. Veel sterkte en pas goed op jezelf! en de kids. Dat is het belangrijkste de rest komt ook goed.
Oh meis wat naar dat je straks alleenstaande moeder bent. Helaas kan ik je niet zeggen wat je allemaal wel en niet moet doen. Een advocaat zal je idd ook advies kunnen geven, maar daar heb je nu helaas niets aan! Ik zou willen dat ik je van informatie zou kunnen voorzien! Ik wil je iig enorm veel sterkte toewensen! Liefs, Ise
Met 1 inkomen krijg je een gastouder echt zo goed als volledig vergoed, kost me hooguit 30-40 euro per maand. Blijven werken zou ik dus zeker doen! Kinderdagverblijf wordt trouwens ook echt nog steeds wel grotendeels vergoed hoor, maar gastouder is toch goedkoper hier. Over ouderschapsplan enzo kan ik je ook niet helpen, wij hebben het onderling geregeld, zijn niet getrouwd geweest en ex heeft dus ook totaal geen gezag. Maar wij gaan nog heel vriendschappelijk met elkaar om, zo te lezen gaat dat bij jullie niet echt lukken? Dat is wel heel jammer. Maar ik zou zorgen dat je eerst voor jezelf alles op een rijtje hebt; woning, inkomsten etc. en dan pas de rest. Mogelijk een gesprek aanvragen bij de gemeente? Daar kunnen ze je echt wel helpen met de juiste stappen of de juiste personen daarvoor.
bedankt voor de reacties, heb ondertussen al heel wat op papier staan oa waar de kinderen gaan wonen waar ze in de vakanties zijn en met verjaardagen enz. dat soort dingen nu het financieele gedeelte nog . verder zou ik het niet weten ben zo benieuwd morgen bij de advocaat!! liefs
Goed dat je al veel op papier hebt staan, dat kan al een hoop schelen voor morgen! Alvast heel veel succes morgen, ik beantwoord je pb nog even hoor!
Als je werkt en alleenstaande ouder bent, ben je dat vanaf het moment dat de advocaat de scheiding naar de rechtbank stuurt, of als de een het huis van de ander verlaat. Het gaat dus om een van beide hetgeen wat je het laatste doet van deze 2 is de datum. Daarnaast is het zo dat je in het jaar van scheiden nog kan kiezen voor fiscaal partnerschap; betekend dat je bepaalde inkomensbestandelen of aftrekposten nog kan verdelen. Dan heb je geen rechjt op alleenstaande ouderkorting e.d Daarnaast zorg ervoor dat je uiterlijk 30-6-2011 alleen op een adres ingeschreven staat, anders loop je verschillende kortingen en toeslagen mis. Zoals alleenstaande ouderkorting + aanvullend gedeelte als je werkt. Inkomensafhankelijke combinatiekorting; als je werkt en je kind onder de 12 is. Kindgebondenbudget Zorgtoeslag en Huurtoeslag en Kinderopvantoeslag; wat dan op 1 inkomen gebasseerd is waardoor je meer kan krijgen. En de kinderbijslag blijft. Als je als partner niet voor kinderbijslag in aanmerking komt omdat je kinderen bijvoorbeeld bij de partner wonen, dan heb je ook gene recht op Kindgebondenbudget. maar misschien wle op kosten voor levensonderhoud voor kinderen jonger dan 30 jaar. Nougoed wel heel veel info in een keer.