Gelukkig niet mijn issue..maar ben wel eens benieuwd wat jullie hiervan vinden: Vriendin van me heeft gelukkig weer werk gevonden (is al thuis vanaf zwangerschap van de jongste) en dat betekend in principe dat oma 2 dagen op gaat passen. Beide partijen heel gelukkig mee, totdat.... oma erachter kwam dat haar dochter de kleinste op bed laat liggen terwijl ze de oudste naar school brengt. En oma heeft toen gelijk aangegeven dat zij dat dus niet gaat doen (vindt dat gewoon veel te gevaarlijk) en dat ze hem dus wakker maakt als ze de oudste gaat halen. Dochter (mijn vriendin dus) is daar absoluut niet blij mee want dan krijgt ze niet genoeg slaap. Nu heb ik al gelijk gezegd dat ik oma hierin gelijk geef omdat ik sowieso al niet snap dat je een kindje alleen thuis op bed laat, maar dat wist ze al van mij. de situatie is eigenlijk praktisch hetzelfde als hier...kinderen zijn even oud en de afstand naar school is ook ongeveer bij beiden 800 meter...een straat of 5, ik weet dus waar ik over praat. nu verwacht ik, oma kennende, dat hoe graag ze ook op wil passen ze dit niet gaat doen als dochter op haar strepen blijft staan. Maar wat vinden jullie, zou oma dat moeten doen omdat het de verantwoording van moeder is of zeg je, net als ik: nee oma moet zich er zelf goed bij voelen en anders niet.
Ik vind het een grote gunst dat mijn moeder oppast en dingen waar zij principieel niet achter staat hoeft zij absoluut niet te doen. Mocht het dan ook tegen mijn principes ingaan dan ga ik op zoek naar andere opvang. Dus.. Oma heeft gelijk. Dit is mijn uitspraak en daar zult het mee moeten doen.
Ik vind ook dat oma zich er goed bij moet voelen! Het zal toch maar even gebeuren dat er iets gebeurd op die 800m en oma aan het oppassen is.. Die voelt zich voor altijd schuldig.. Denk dat je vriendin blij mag zijn dat oma 2 dagen op wil passen Mijn zus deed dat ook, met twee kinderen nog wel.. vind dat erg onverantwoordelijk en volgens mij zou je nooit meer met jezelf kunnen leven mocht er iets gebeuren..
Het is sowieso al tegen mijn principes in inderdaad! Maar als oma zich er niet goed bij voelt het kind te laten slapen, wat moeder wel doet.. Dan zeg ik als oma zich er niet goed bij voelt, dan niet! Andersom zou je het ook niet op prijs stellen toch
Ik ben het met de oma eens... Heel soms als mn dochter in bed ligt, loop ik wel eens de straat uit met de hond zodat die nog even zn behoefte kan doen, maar dan nog heb ik een briefje op zak waarop staat dat mn kind alleen thuis ligt en verlies ik mijn huis niet uit het oog. Als ik dan zowat terugren met de hond voel ik me al schuldig en rot! Heb dan echt de neiging om bij mn meissie te gaan kijken terwijl ik dat niet heb als ik gewoon in de kamer had gezeten die 5 minuten Voel me dan echt vreselijk rot!!
En oh oh wat is die vriendin zielig als er wat met haar kind gebeurd terwijl ze weg is. Zwaar onverantwoord gedrag en oma heeft meer dan gelijk. Wil je vriendin zich er niet in schikken? Dan komt oma toch niet oppassen, simpel. Ik zou het ook niet op mijn geweten willen hebben dat er iets gebeurd terwijl ik weg ben.
Ik zelf zou best doen wat je vriendin ook doet, even snel heen en weer (nu is dat bij ons niet aan de orde, maar goed, het gaat om het idee ), maar als mijn moeder dat niet zou zien zitten (zij past 1 dag in de week op), dan zou ik daar verder geen enkel probleem mee hebben. Ik ben al lang blij dat mijn moeder een dag wil oppassen en ik denk dat er best een mouw aan te passen valt. Eerder of later op bed, of gewoon 's avonds lekker vroeg.
evt jongste in de reiswieg of buggy laten slapen? Dan kan oma de jongste meenemen als ze de oudste wegbrengt. Ik zou zelf ook niet weggaan met een kind nog in bed(daarom slaapt zoon op dagen dat ik oppas vaak in de draagdoek)
Ten eerste vind ik dat je je kind niet moet laten liggen in bed terwijl je er zelf niet bent. Ik merk nu met 3 kinderen dat iedereen zich prima aan kan passen aan de rest en echt wel genoeg slaap krijgt. Maar anyway, dat was niet de vraag. Ik vind dat het een gunst is dat oma op wil passen, 2 dagen in de week nog wel, en dat je vriendin dan niet te veel noten op de zang moet hebben. EAls ze echt wat te zeggen wil hebben moet ze haar kind naar de dagopvang of gastouder brengen, die betaal je ervoor en kun je gewoon instrueren hoe je het wilt. Maar niet je moeder die dit als gunst doet.
Ik ben gastouder. Maar ik laat ook echt geen kind in bed liggen als ik er niet ben. Kunnen ouders hoof of laag springen, ik doe het niet. Denk dat je vriendin blij moet zijn dat haar moeder wil oppassen. En nog wel 2 dagen.
Dat gaat ook niet helemaal op he...want ouders kunnen mij een ton per uur betalen maar dan laat ik nog geen kind liggen..dan ben je nl strafbaar Ben iig blij dat de meesten hetzelfde reageren als mij.
Serieus? Dat wist ik niet. Heb het nl ook nooit aan mijn gastouder gevraagd Zou ze ook niet doen trouwens
oma's huis , oma's regels met een beetje "normale"inbreng van mama. en iets waar oma zich niet veilig bij voelt is geen normale inbreng. Ze mag oma gewoon heel dankbaar zijn dat ze wil oppassen
Heel simpel. Graag of traag voor je vriendin. Wil ze oma als oppas, gaat het kind uit bed gehaald worden. En anders een andere oppas die het anders ziet. Ik liet mijn kids ook op bed als ik J naar school bracht tussen de middag. Maar dat is mijn keuze geweest.
Je bent als ouder ook strafbaar je mag een hulpbehoevend persoon..volgens de wet niet alleen in huis laten.
Een wet waar ik me volledig in kan vinden, wat nou als er bv. brand uitbreekt of er wordt ingebroken. Ik weet niet, het zou gewoon niet in m'n hoofd opkomen om een kind alleen te laten liggen in zijn/haar bedje. Is hier nog nooit gebeurd en gaat ook niet gebeuren. Verder vind ik eigenlijk dat de moeder het voor het zeggen heeft en oma zoveel mogelijk de leefregels en de routine van de moeder moet aanhouden. Behalve als het om bovenstaand punt gaat.
Weet niet hoe oud de jongste is, maar als die nog in de bak kan slape, daarin leggen en die kan verder slapen.
Oma heeft gelijk Mijn schoonmoeder pastte 1x in de week op onze kleintjes toen ik nog werkte (nu thuis maar nu past ze nog regelmatig als ik oppas nodig heb) en zij durfde geen brood te geven aan onze zoon toen we begonnen met 7maanden. Nou prima, als zij zich er niet prettig bij voelt moet ze dat niet doen. Tot 13maanden heeft hij daar tussen de middag een bordje pap gekregen. Hij vond het heerlijk, at thuis gewoon brood en oma had een beter gevoel Met onze dochter precies hetzelfde, alleen kreeg ze wel eerder brood dan haar broer. Ik zou mijn kinderen ook niet alleen laten. Brrrr wat er allemaal kan gebeuren in die twee tellen! Één keer heb ik de babyphone bij de buurvrouw gezet toen ik zoon moest ophalen bij PSZ. Maar dat was echt noodsituatie. Dochter was doodmoe en kon de slaap niet vatten om 13:30 en uiteindelijk met veel gehuil, een poepbroek en getroost viel ze om 15uur in slaap. Ik moet uiterlijk 15:20 weg om zoon te halen. Heb alle apparaten uit de stekker getrokken en de deuren gedubbel checkt en ben met de auto gegaan. Ik heb zoon heel snel meegenomen en snel weer naar huis gereden! Was om 15:30 weer thuis. Vond het niet prettig dat ze alleen lag. Had de buurvrouw wel de babyphone maar toch ....