Hallo, Wij gaan voor ons eerste kind dus dit is allemaal nieuw voor ons. Ik ben sinds drie weken gestopt met de pil Ik wil gaan temperaturen. Maar hoe werkt het allemaal. Ik had al gelezen dat het beste is om via anaal te doen omdat daar het warmste plek is. Had ook gelezen dat het beste is om vaste tijd te temperaturen. Maar vanaf wanneer moet je gaan temperaturen? Na je ongesteldheid? Waar moet je het bij houden? Is er een website ofzo waar je bij kan houden? Wat is de hoogste temperatuur wat je moet hebben? En als je een hooge temperatuur hebt, dan moet je klussen toch? Alvast bedankt voor de antwoorden. Groetjes
Elke ochtend op hetzelfde tijdstip temperaturen. Starten op dag 1 van je cyclus (dus eerste dag van je ongesteldheid). Bijhouden in bijvoorbeeld FertilityFriend. Met temperaturen weet je altijd pas achteraf wanneer je eisprong geweest is. Wil je het vooraf weten, dan ovulatietesten gebruiken. En iedereen heeft een eigen (basale) lichaamstemperatuur. Dus je kunt niet zeggen welke hoge temperatuur je moet hebben! Meestal is je temperatuur voor eisprong lager dan na eisprong. Vlak voor je eisprong vindt er een dipje in je temperatuur plaats. Als je temperatuur vervolgens minimaal drie dagen achter elkaar stijgt en hoog blijft, is je eisprong geweest.
Elke dag op dezelfde tijdstip meten is belangrijk, hier mag niet meer dan ongeveer een half uur verschil in zitten. Zorg dat je je temperatuur direct na het ontwaken meet, dus niet eerst uit bed stappen. Het is belangrijk om voldoende slaap te hebben gehad. Je temperatuur is erg beïnvloedbaar door bijv. minder slaap, of alcoholgebruik. De meest betrouwbare methode is rectaal meten. Ik heb een thermometer van sensitest via internet besteld, deze is niet duur en meet tot twee cijfers achter de komma (= nauwkeuriger). Het mooiste is om te beginnen op dag 1, dus de eerste dag van je menstruatie. Maar je kunt ook nu al beginnen met temperaturen, want nu je gestop bent met de pil, kan het best wel even duren voor je ongesteld wordt. Je kunt je gegevens invoeren op de fertility friend app. (Internet of app) Deze gebruiken veel mensen en is zeer handig. Het is wel in het engels, maar ik vond het niet zo moeilijk. En anders stel je je vragen hier op het forum, als je er niet uit komt. Je eisprong is geweest, wanneer je drie dagen op rij, een tempverhoging hebt van tenminste 0,2 graden. Fertility friend zal dit zelf ook aangeven in de grafiek. Wat de temperatuur is, is bij iedereen verschillend. De een heeft nou eenmaal een lagere basale lichaamstemperatuur (temp. voor eisprong) dan de ander en na de eisprong verschilt dit ook per persoon en per cyclus. Wanneer je je wat in het temperaturen verdiept, en "de regeltjes" toepast, kun je veel uit je grafiekje halen en krijg je meer kennis over je lichaam. Het temperaturen zal dus achteraf inzicht geven wanneer je je eisprong hebt gehad. Wanneer je temperatuur omhoog is gegaan, is het eigenlijk al (bijna) te laat om gemeenschap te hebben. Je kunt evt. wel ovulatietesten gebruiken om de eisprong op te sporen en op tijd sex te hebben. Hopelijk heb je wat aan mijn (lange) verhaal
Oraal lukt ook perfect. Wel altijd langs de zelfde kant in je mond steken en niets drinken voor je meet.
Is het wel eens voorgekomen dat je basale temp hetzelfde blijft na een eisprong? Dus wel een dip en daarmee een 'verhoging' tot je normale temp? Of moet hij echt hoger worden als je normale temp?
Je kan het ook via een andere app bijhouden dit is een nederlandse app en ik vind het net zo goed en overzichtelijk als FF. Succes met temperaturen!