hallo allemaal mijn dochter janiek is nu net 2 maand geweest, en sinds haar 8e week ofzo, rolt ze zich al op haar zij.. en staat ze bij mij op schoot, en dan gaat ze steeds door haar knieen en drukt ze zich weer omhoog... nu sinds 3 weken, rolt ze zich ook al vanaf haar buik op haar rug.. en daar komt bij dat ze vanaf de geboorte al heel onrustig is... en de kiss syndroom in haar nekje heeft gehad!!! slapen doet ze over het algemeen wel goed, alleen na de fles van 10.00 uur wil ze niet slapen maar spelen!! is ze nu veel te snel met dingen dat ze daarom onrustig is??? heeft iemand hier ervaring mee, of tips? Groetjess
Je geeft al aan dat ze het Kiss syndroom heeft. Dit verklaart vaak snelle rollers/staanders en lopers. Uit stijfheid kan een kleintje zich (door de zwaarte van het hoofd zeg maar) opzij laten vallen en dus van buik op rug rollen zonder dat de 'flexibiliteit' in de weg zit. Als je je zorgen maakt zou ik een afspraak maken bij de fysiotherapeut, eventueel aangevuld met een afspraak bij de Ostheopaat. Succes!
Mijn zoontje heeft dat ook. Die was al heel snel sterk in zijn nek. Hij hield al heel zijn nekje omhoog. Hij rolt ook erg snel door. Dat deed is met 4 weken al. Ook staan vind ie geweldig. Inderdaad wat jou dochtertje doet omhoog drukken op je schoot, zakken door zijn knietjes en dan weer omhoog. Hij ligt dan ook helemaal in een deuk.
Hier ook een kindje met kiss syndroom gehad en hij kon met 6 weken al omrollen en vanaf dag 1 zijn hoofdje al omhoog houden. Achteraf heeft dit dus idd allemaal met het kiss syndroom te maken gehad. Sinds hij hiervoor is behandeld is hij zich verder normaal gaan ontwikkelen. Eerder langzamer dan te snel. Denk dus ook dat het bij het kiss syndroom hoort.
HIer ook zo eentje die vanaf week 1 haar koppie omhoog hield. ook hier onderdeel van het kiss-syndroom. Denk dat het handig isn om nog eens een afspraak met osteopaat en/of fysio te maken...? Want dit is idd wel wat erg snel, en zou schade op kunnen leveren...
Mijn zoontje heeft dus, wat ik eerder vertelde, ook dat allemaal. En jullie hebben het over het Kiss-syndroom. Ik had hier nog nooit van gehoord. Hoe zijn jullie hier achter gekomen. En waar hadden jullie kindjes last van?? Want als ik het op zoek op internet dan heeft hij niet alle symptomen.... Of hoeft dat ook niet??
@ Thalithatje Nee hoor, hij hoeft niet alle symptomen te hebben! Als hij 2 of meer symptomen heeft doe je er goed aan om het even te laten na kijken! Dit kan zowel bij een osteopaat als bij een manueel therapeut. Hiervoor opgeleide manuele therapeuten enz staan op de site www.kiss-kinderen.nl ! Liefs
@thalitatje: nee, hij hoeft zeker niet alle symptomen te hebben. Mijn zoontje huilde de hele dag door en overstrekte zich de hele tijd, dat was eigenlijk het belangrijkste symptoom bij ons. Verder spuugde hij, had veel krampjes, was onrustig, prikkelgevoelig ed. Als je kindje verder nergens last van heeft kan hij natuurlijk ook gewoon een snelle zijn he?! Dat is niet perse definitie het kiss syndroom.
Dat leuk vinden om te staan is misschien ook wel gewoon een fase. Ik weet dat ons meisje dat ook heeft gehad en dat ging na een tijdje weer over (is een soort reflex). Pas máánden later kwam het willen staan weer terug.
hallo ik wou nog ff zeggen dat mijn dochtertje al behandeld is voor de kiss syndroom... en toch doet ze het nog allemaal, zou dat alsnog daar weg komen? of is ze gewoon snel?? groetjes
Hoe oud is je dochtertje? Mijn zoontje rolt en staat sinds 4 maanden. Hij is met sommige dingen wat sneller, maar het is ook een heel sterke finke jongen. Volgens mijn fysio mag het allemaal wel, als we het maar niet overstimuleren en hem lekker vaak laten liggen. Dat doen we ook. Hij overstrekte zich ook, had een voorkeurshouding en last van zijn nek De osteopaat heeft daar verandering in gebracht. Oh, les net dat ze pas 2 maand is, dat is wel heel snel!
jah inderdaad, daarom, ik maak me daar wel wat zorgen om, inderdaad stimuleer ik haar niet... want wil natuurlijk niet dat ze er last van krijgt ofzo!!! en de fysio is pas afgelopen week nog geweest, die was erbij toen ze zich omrolde, en zij vond het ook heel snel... maar haar kiss syndroom is helemaal weg!! dus dan kan het daar toch niet meer van komen of wel? groetjesss
Hier hebben nog osteopaat nog kinderfysio ooit die link gelegd. Hij kon al wel zelfstandig rollen met 12 weken, maar deed het maar zelden. Nu rolt hij de hele dag heen en weer (5,5 maand). Is jouw dochter ook een flinke sterke meid?
ik heb net eens de symptomen opgezocht van het kiss syndroom.. slaapproblemen asymmetrie in motorische kenmerken (altijd op één kant slapen, asymmetrische arm- of beenbewegingen, bewegingen slechts langs één kant kunnen uitvoeren, bij borstvoeding steeds één kant verkiezen). hyperextensie (de rug overmatig krommen) bij zowel liggen als staan scheve, afgeplatte schedel veel huilen (niet of nauwelijks te troosten) al met zeven maanden de wil om te staan niet willen kruipen (billenschuiver) wil niet graag geknuffeld worden druk, onrustig, driftig matige spraakontwikkeling koude handjes en voetjes moeizame ontlasting protesthuilen (o.a. bij aan- en uitkleden) en ik er staat ook bij.. koude handjes en voetjes, en protesthuilen.. dat betekend toch niet dat ze dat ook heeft he? want volgens mij zijn die 2 symptomen toch vrij normaal ook bij kindjes die dat syndroom niet hebben? of heb ik het nou fout?
Heey heey Hier oowk een snel kindje,, Vanaf dag 1 hoofdje zelf al overeind houden,, Rollen van buik naar rug met 3 maand Rug naar buik met 4 maand Zelf omhoog komen om te gaan staan met 5 maand Tijgeren met 6 maand Het kan,, hier geen kiss,, Liam is heel druk en slaapt savonds oowk slecht met perioden, hij heeft fisio gehad voor zijn voorkeurshouding maar kwam geen kis uit,, hij is gewoon lekker druk Gewoon even naar iemand gaan die je duidelijkheid kan geven Succes! Liefsz
Mijn zoontje had ook kiss en stond ook met twee maanden. Maar mijn dochter had het niet en stond OOK met twee maanden. Het zijn gewoon twee hele sterke kinderen die iets voorlopen op het gemiddelde (al bij de geboorte met 9 en 10 pond), maak je maar geen zorgen, er is niets aan de hand, zo lang je kindje het leuk vindt kun je het met mate toestaan.
Kiss is het nieuwe ADHD, lijkt het soms wel. De wijkverpleegkundige (dus geen arts, waar ze de diagnose beter aan kan over laten) zei ook dat mijn zoontje KISS-syndroom had en vervolgens kwam er een kinderfysio thuis en ben ik naar een osteopaat gegaan. KISS-syndroom is volgens de laatste een zeer ernstig syndroom. De symptomen van het KISS-syndroom zijn bijzonder complex en niet altijd op het eerste gezicht herkenbaar. Het uit zich vaak pas na maanden als de baby lichamelijk wordt (als de baby gaat rollen, staan, kruipen) en dat niet zomaar even weg te krijgen valt met een paar behandelingen fysiotherapie of osteopatie. Deze kinderen zijn behoorlijk scheef; doen alles via of met de goede kant. Het is niet alleen een probleem van de nek, wat men vaak denkt, maar het is een ernstig probleem van de gehele wervelkolom, het bekken en de heupen. Deze kinderen zijn dusdanig scheef en bij borstvoeding willen ze ook maar aan een kant aan de borst, anders gillen ze het uit! De kinderarts bij wie we later terecht kwamen, kent het syndroom niet; het is volgens hem niet aan te tonen en hij zegt dat iedere baby meerdere kenmerken uit het lijstje vertoont. Dat lijkt mij ook. Ik heb later een baby gezien met KISS, die lag zo krom, die leek wel halfzijdig verlamd, zo erg! Godenzijdank, dacht ik toen, nee, dat heeft de mijne inderdaad niet! Het lijstje met symptomen dat genoemd wordt, daarvan heeft het merendeel van de baby's ze. Als je baby er meerdere heeft, heeft het echt niet meteen het KISS-syndroom! Mijn zoontje had: slaapproblemen (tip: inbakeren en rust en regelmaat) voorkeurshouding (tip: slechte kant stimuleren met licht, geluid) hyperextensie (overstrekken, vnl door de hevige darmkrampen) afgeplatte schedel (door de voorkeurshouding, is gereduceerd tot 0%) veel huilen (is ook over) vroeg staan en omrollen (hij is ook erg groot en sterk voor zijn leeftijd, dus is het niet zo gek dat hij lichamelijk wat voor loopt) druk, onrustig, driftig, prikkelbaar (zal ook zijn karaktertje wezen) altijd koude handjes en voetjes (net als zijn mama, remedie: koperzalf, wollen sokjes) darmproblemen (ging na 3 maanden over) huilen bij aan- en uitkleden (ging na osteopathie voor de nek over) Wat bleek? Tijdens de keizersnee is een wervel vast gaan zitten die op een zenuw drukte die tevens de darmen aanstuurde. De osteopaat heeft dat gefixed en de kinderfysio heeft oefeningen gedaan en houdingen aangeleerd. We doen ook babymassage, dat is heerlijk voor kindjes die druk zijn in het koppie of die spanning in hun lijfje hebben. Mijn zoontje is nu 5,5 maand en heeft "alleen" nog maar last van verborgen reflux en koude handjes en voetjes. Hij huilt haast niet meer, heeft geen last meer van zijn darmen, slaapt goed en heeft geen last meer van voorkeurshouding, overstrekking en afgeplat schedeltje. Het is nog wel een ventje met karakter; driftig en prikkelbaar. Maar het is vooral een vrolijk en lief ventje dat nu lekker in z'n velletje zit! Tip: laat je geen KISS aansmeren. Ga naar een goede arts of therapeut die goed lichamelijk onderzoek doet en een passende behandeling voorschrijft.
Maar dat is nu jiust het kenmerk van een syndroom: dat bijna iedereen er kenmerken van vertoont. Je kindje heeft vervolgens pas het syndroom als die kenmerken in bepaalde mate voorkomen. Daarmee is niet gezegd dat als het bij jouw kind niet ernstig genoeg is om kiss-syndroom te heten, je kind er geen last van heeft. Hier wel een dametje met kiss-syndroom, en echt: dat weet je! Hele dagen huilen, sterke voorkeurshouding (niet op te lossen met de andere kant stimuleren), altijd koude handjes en voetjes (ook in hele warme ruimtes), altijd overstrekken en zo maar door. Hier dus idd de hele rugwervel en heupjes/bekken behandeld door de osteopaat... Maar TS vroeg zich af of met 2 mnd staan gezond was. Nee, dat is het dus niet en kan echt nog voortkomen uit klemzittende nekwerveltjes. Het zou dus echt de moeite kunnen lonen om toch nog eens langs de osteopaat te gaan: die kan goed onderzoeken of er alsnog iets klem zit (of weer klem is gaan zitten) en dat dan eventueel verhelpen. En als er niks aan de hand is en je kind verder ook gewoon een snelle is qua ontwikkeling, dan weet je dat tenminste
mijn dochtertje had dus ook een lichte vorm van kiss syndroom... je hebt ze in verschillende maten, maar echt dat helemaal scheef zijn en dat het lijkt of ze verlamd zijn aan 1 kant, is echt een zware vorm van kiss syndroom!!! maar mijn dochter is inderdaad best wel een flinke dame... dus ik maak me er eingelijk ook niet meer zoveel zorgen om.. want ze is wel rustiger nou, ze slaapt ook vaker!!! in het begin sliep ze helemaal niet alleen maar huilen en nog eens huilen... en toen is ze behandeld door fysio en een osteophaat, en sinds dien is ze lekker rustig, dus ik denk niet dat ze nog de kiss syndroom heeft!!! maar blijkbaar gewoon snel is met dingen!!! inderdaad ga ik het niet stimuleren, maar als ze het zelf doet laat ik haar lekker!! zolang ze er maar geen problemen door krijgt...
Fenna is ook vrij snel met rollen. Ze wil ook alleen maar staan en zitten. En toch heeft ze geen KISS-syndroom. De buurman van mijn moeder (waar ik vroeger veel over de vloer kwam, toen ik op hun kinderen paste) is manueel therapeut en behandeld veel kinderen met KISS. Ik was op visite bij mijn moeder en ging mijn dochter even showen . Ze werd gelijk aan een keuring onderworpen en zei gelijk dat alles goed was. ze was mooi symmetrisch, de kale plek op haar achterhoofd zat ook mooi in het midden. Dus het snelle zitten staan e.d. heeft niet altijd wat te maken met KISS.